Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Na nového Sherlocka Holmese od Frogwares jsem se těšil už od prvního oznámení, jelikož slibovaná zápletka – Holmes jako zločinec – vypadala velmi slibně. Nicméně často opakované odklady mi asi měli naznačit, že to není dobrý nápad.

Samotná hra začíná vyšetřováním krádeže náhrdelníku, se zdánlivě nemožným řešením, který je koncipován jako tutorial, ve kterém se mají hráči seznámit se základními mechanismy hry, aby se v dalším průběhu hry nezasekli. Zde jsem se, pro velký úspěch, poprvé zaseknul. Problémem tehdy i mnohokrát později v dalších fázích hry byl Holmesův šestý smysl. Tato vychytávka měla symbolizovat skutečnost, že některé detaily případu odhalí pouze on. Jeho implementace je, mírně řečeno, dosti nepovedená. I pokud byste byli absolutně přesvědčeni, že se na některých místech nachází důležité stopy případu, kurzor se po najetí nijak nezmění a ani klikání k ničemu nevede, pro další zkoumání je nutné nejprve zmáčknout klávesu aktivující šestý smysl, která zpřístupní další aktivní body ve vašem okolí. Případný nápad s občasným poklepáváním dané klávesy nebo její permanentní zatížení je dvousečný, jelikož vás hra bude vodit za ručičku k dalším aktivním bodům na obrazovce, které byste mohli chtít nalézt sami.

Tento technický prvek současně s pomalým během, který bych se odvážil označit maximálně jako opatrné vyklusávání, věčné zasekávání postavy za požehnaně velké množství překážek a velké množství logických hádanek (které se dají přeskočit až po několika minutách a o čemž není ve hře žádná zmínka), na úkor poctivé detektivní práce, neslouží k ničemu jinému než k umělému natahování herní doby.

Mezi jednotlivými díly Sherlocka Holmese existují velké obtížnostní rozdíly. Zatímco díly Sherlock Holmes: Případ stříbrné náušnice a Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač jsou vhodné spíše pro začátečníky a zkušeným adventuristům připadají příliš jednoduché, tak naopak Sherlock Holmes: Procitnutí a Sherlock Holmes versus Arséne Lupin mají obtížnostní laťku mnohem vyšší, což ostřílené adventuristy těší, ale pro začátečníky jsou bez návodu téměř nehratelné. Ve snaze zavděčit se oběma stranám Frogwares vytvořili obtížnostní mix, který dopadl jediným možným způsobem – neuspokojivě pro obě strany (moc těžký pro začátečníky, moc lehký pro ostřílené hráče).

Budování atmosféry, že Holmes není tím, čím se zdá být, ale chladnokrevným zločincem, kterému není nic svaté, působí i ze zpětného pohledu jako pěst na oko. Důvody jsou pouze dva – obelstít hráče a obelstít Watsona. To že se vývojáři při vytváření feelingu drsňáka Holmese inspirovali v sérii Mass Effect svědčí nejen Holmesovo chování, ale i jedno kruhové menu s možnostmi od podplácení, přes vydírání až po vyhrožování. Ve chvíli kdy tato atmosféra dosáhne vrcholu, jsem už jen očekával nápis "Pokračování příště" a měl sto chutí vyhodit hru oknem, jen došlo k velkému zvratu, po němž následovala ještě dobrá třetina hry. O pár lokací dále nastal ještě druhý příběhový zvrat a po něm se kvalita hry naštěstí konečně zvedla, a já tak měl dobrý důvod hru dohrát. O to více v dobře navržené a rozsáhlé závěrečné lokaci. Dobrá nálada mi bohužel nevydržela až do konce, jelikož i tuto hru postihl jako mor se šířící trend ve hrách posledních let – "Bůh ze stroje". Tj. absolutně nezapadající a nesmyslně pojatý závěr, který nijak neodráží předcházející vývoj v ději.

Co říci závěrem? Asi jen shrnout že Testament of Sherlock Holmes měl být suverénně nejlepším dílem série pro široké publikum, ale ve výsledku se jedná jen o nevyrovnaný mišmaš postrádající ducha. Velké zklamání.

Pro: Variabilita prostředí, poslední čtvrtina

Proti: Sterilní, Holmesův šestý smysl, spousta nevysvětlených otázek, příliš mnoho puzzlů, WTF závěr

+30
  • PC 50
Sherlock v podezření že spáchal hrozné zločiny, že jeho geniální mysl je zločineckou. Bude prý muset schovávat před policií, shánět svědky a důkazy o své nevinně nebo bude naopak páchat další zločiny?

Tak zněl popisek který lákal na temné dobrodružství geniálního detektiva. Jenže skutečnost je někde jinde. Řešíte zde zločiny které ze začátku nedávají moc velký smysl, a Sherlock se opravdu chová občas podivně. Každá oblast nabízí spoustu věcí k prozkoumání a vždycky je postup závislý na vyřešení nějaké hádanky která otevře cestu dál. Ale tyto puzzly jsou jen pro natáhnutí herní doby a změnu hratelnosti. Kolikrát jsem věděl co mám udělat a co je potřeba k řešení ale bez přesného postupu a řešení jak si to přejí autoři sem se nemohl hnout dál, což bylo otravné.

Když už je řeč o otravnosti tak tu zde reprezentuje doktor Watson. Jeho (ne)logika a chování je do očí bijící, a přes polovinu hry slouží jen jako by pochybovač a trouba kterému musí všechno Holmes vysvětlovat. Až se teprve příběh v polovině hry opravdu rozjede tak se začne chovat rozumněji. Celé zakončení je divné, příběh má několik děr a vcelku je vidět že autoři tápali jakým směrem se vydat.

Naprosto otřesnou vsuvkou jsou hnusně vymodelované postavy malých dětí které našli deník Watsnův deník v současnosti. I dabér který dabuje Holmese mi nesedl, daboval i hlavní postavu ve hře First Templar a jeho projev je zkrátka takový mdlý a na stejné vlně bez emocí.

Snažím se najít nějaké pozitiva, tak některé hádanky byly zábavné, některé oblasti měli dobrou atmosféru,vyšetřování a to je asi vše co mě tahle napadá. Ona hra není úplný propadák, ale působí na mě dost nedodělaným dojmem a tuctovostí. Průměrná adventura s nevyužitým potenciálem.
+12
  • PC 75
Jelikož jsme oba s přítelkyní fanoušci Sherlocka Holmese a oba máme rádi adventury, nemohli jsme tuto novou hru minout. Odehráli jsme téměř všechny předchozí díly (až na Případ stříbrné náušnice), takže jsme se dost těšili. A naše pocity byly nakonec trochu smíšené.

Grafika na rok 2013 neoslní, ale nedívá se na ní zle a nároky na HW jsou velice rozumné. Zvuky jsou v pohodě, stabilita hry taky bezproblémová, takže k technické stránce nelze mít výrazné námitky.

Horší je to s herní stránkou, ovládání je celkem v pohodě, ale občas dokáže otrávit, když hledáte místo, kudy pokračovat, běháte všude okolo, přepínáte pohledy, nadáváte, a nakonec po třičtvrtě hodině naleznete, kde byl ten bod schován. To není zrovna zábava.

Holmesův šestý smysl taky není vždy nápomocný, místo nápovědy pro případ zmatení je z toho nutnost, bez které nemůžete postoupit.

Přepínání mezi postavami je známá věc už ze starších dílů, nijak mi nevadí a občas to může být i příjemné osvěžení. Bohužel ale musím říct, že postava Watsona místy působí dost dementně, a ačkoli i v románech a povídkách sira Artura Conana Doyla má excelovat především Holmes, není Watson popsán jako hlupák.

To byly spíše menší výtky, které ale bohužel kazí výslední dojem. Co je ale nosnou věcí u adventury je příběh. Celé vyprávění je tu podáno formou retrospektivy, kdy děti naleznou na půdě a čtou zápisky jejich dobrodružství. Už ty děti mi tam přijdou trochu zbytečné. Chvílemi příběh zaujme, chvíli je to trochu nuda, chvíli i zůstává rozum stát. Celkově průměr, postavy nabízejí mnohem větší a kvalitnější možnosti, které tvůrci nevyužili.

Logické hádanky mne bavily, a s většinou nebyl problém, že by byly skoro nevyřešitelné.

Adventura je to dobrá, ale přeci jen mohla být ještě o kapku lepší. Každopádně stojí za zahrání.

Pro: Slušná grafika, solidní ozvučení, rozumné nároky, je to Sherlock.

Proti: Občasné trhliny v příběhu, přílišná "dementnost" Watsona, záseky v postupu.

+7
  • PC 75
Svět má štěstí, že jsem se nestal zločincem, prohlásil jednou samolibě Sherlock Holmes - a právě na téhle zápletce hra staví.

Z vaší strany pak je třeba přimhouřit oči tak, že téměř nevidíte, neboť k tomu, aby vás příběh mohl oslnit svým "překvapivým zvratem", z vás nutně musí dělat tak trochu debila. Nebo alespoň můžete bezmocně přihlížet, jak je (opět a znovu) za debila Watson ... Ne, vážně mi v jeho zpracování od Frogwares přijde, že to s tou jeho středostavovskou naivitou, patolízalstvím a všeobecným kreténismem přehánějí. NICMÉNĚ v tomto díle se Watson výjimečně dočká i zadostiučinění a dokáže, že mu snad superarbitrace pro blbost zatím nehrozí.

Stejně jako předešlý Jack Rozparovač je i Závěť linearita sama, ale tentokrát jsou v ní mnohem záživnější a někdy i náročnější hádanky, které mě bavily řešit. Graficky je hra taky někde jinde a mnohem lépe se na ní dívá. Trochu jsem měla problém s hudbou, která se příliš opakovala a byla častokrát až moc akční (ok, tak hraju jako pes, který v podstatě plně zastupuje člověka s doktorským titulem, já to samozřejmě akceptuji, odpusťme si to drama).

Nakonec k dvěma bodům, které mi nedovolily dát Závěti vyšší hodnocení (ač jsem se k ní dokázala přicucnout dlouho do noci, což se o Rozparovači říct nedá): Až nechutně zbytečnou součástí hry je její zarámování do příběhu s graficky zdegenerovanými dětičkami. Za prvé ty děti opravdu vypadají mimořádně hnusně, za druhé prostě vůbec nejsou třeba. Ano, v případě méně známé postavy se můžeme bavit o tom, že je třeba hráče trochu vést v tom, co si má myslet a čemu se má divit, ale tady to působí jen křečovitě. No a za další nad epilogem hry pak už jen zůstává rozum stát. Tady vážně nevím, z jakého konce rozebírat jeho demenci, snad jen požádat o vysvětlení odborníka přes ni, Dr. Watsona. Odkaz Sherlocka Holmese snad přece spočívá v něčem úplně jiném než v jakési adoptivní dceři, to si nechte pro Zaklínače nebo Littlefingera (vtip) ... jak už bylo napsáno v dalším komentáři, zde už zbývají jen tři písmena: W T F.

Pro: hádanky, Watsonova velká chvíle

Proti: odporné dětičky, nepochopitelně debilní konec

+7
  • PC 85
Hra ma prekvapila. Od týchto hier si nikdy nič nesľubujem, ba viac ich aj obchádzam, ale asi robím chybu, pretože toto bolo veľmi dobré. Keď pominieme niektoré momenty, kde zmätene beháte a neviete do čoho rypnúť (Fun Fair), prípadne pár puzzle, ktorých logický význam mi unikol dakde medzi riadkami, tak sa jedná naozaj o veľmi dobrú, zábavnú hru. Technické spracovanie je pekné, no niekedy rozpačité, ale krásu prostredia tomu uprieť nemôžem. Hudba výborná, atmosféra tiež, hra ma držala až do konca, i keď ten záver bol pritiahnutý za uši a celkovo to pôsobí dosť ambivalentne. Ale nevadí, keď si to vystrihnem z radu myšlienok, dýcha na mňa vcelku dobrý pocit.

Pro: - príbeh, hudba, atmosféra, hra za celkovo 3 iné charaktery

Proti: - najmä koniec

+5 +6 −1