Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Tak tohle bylo velmi příjemné překvapení. Survival hry totiž nemusím. Hrál jsem Dont Starve, zkoušel jsem The Forest a ačkoliv jim kvality neupírám, jejich koncept mi nesedl. Ale po dohrání The Solus Project a právě The Flame in the Flood jsem zjistil, že za to nemůžou survival prvky jako takové, ty mohou mé hraní právě příjemně osvěžit, ale složitý a překombinovaný crafting a absence smysluplného cíle.

Zde je cíl jasný: dostat se po rozbouřené řece do poslední bašty lidské civilizace. Znáte tedy svůj úkol a hra vám dává najevo, že někam postupujete. Což je pocit, který mi u Dont Starve hodně chyběl a který, jak to tak vypadá, potřebuji. Dobře odladěný je i crafting, který toho nabízí tak akorát, abyste se v těch možnostech neztratili, ale zároveň nemáte pocit chudosti. Navíc víte všechny recepty již od začátku a není tak nutné před hraním studovat wikinu.

A slovu rougelike nevěnujte v popisu moc pozornost. Jo, když jsem pročítal recenze, tak se ve většině psalo, jak je hra těžká, jak budete furt umírat... a já hru dohraju napoprvé bez jediné smrti. Když jsem se totiž po dohrání pustil ještě do endless módu (což jsem předtím u žádné hry nikdy neudělal btw), zjistil jsem, že je zde nejkritičtějších prvních 10 mil. Pak už máte dostatek jídla a léků, takže i v případě nouze se ze všeho dostanete živý. Tím však nechci říct, že by hra byla lehká, pořád budete mít nedostatek určitého materiálu, ale pokud nebudete zbytečně riskovat, smrt vás potká jen výjimečně.

Hra mi hrozně sedla a byla pro mě až relaxačním zážitkem. Mechaniky bavily, nebylo zde nic moc otravného a já se těšil, až přijdu domů a zase se do hry pustím, což se mi nestalo už hodně dlouho. Velkou zásluhu na tom má i líbivá grafika, ale hlavně naprosto úžasný soundtrack (jakože ten ost je fakt boží a nemůžu dospat až mi přijde z ameriky vinylovka). Fakt mě vždycky nakoplo, když při vyplutí spustila jakákoliv skladba (protože jsou boží všechny). Vlastně jenom kvůli sountracku tento koment píšu, protože jsem měl potřebu se s vámi o tuto informaci podělit.

Shrnutí:
Úžasný soundtrack, který lemuje výborná hra.

A pokud máte zájem, přihazuji i 10 rad pro budoucí hráče:
1. Vždy se snažte mít v raftu zásoby léků. Čaj z pampelišky na otravu, penicilin na infekci, obvazy na škrábance a dlahy na zlomeniny.
2. Na raftu si nejdříve vylepšete kormidlo (rudder), raft se pak lépe řídí a chová se předvídatelněji.
3. Pokud nesháníte vlčí kůže , tak se ostrovům se 2> vlky raději vyhněte. Je to surovinově drahé a ten risk za to nestojí.
4. Medvěda se nebojte. Pokud se k němu nepřiblížíte na dosah, nechá vás na pokoji. Lovte ho ale pouze se třemi nastraženými pastmi a min. 3 šípy. Pokud máte navíc vlky v patách a poběžíte směrem k medvědovi, vlci zaútočí na něj.
5. Vetvičky (saplings) a rákosí (cattails) klidně hromaďte. Jsou základem pro celou řadu receptů a hlavně pasti.
6. Pokud se prase chystá chargovat (tj. náhle se zastaví a zachrochtá), uhněte do strany. Prase charguje v rovině.
7. Na molu jste v bezpečí. Pokud vás něco nahání, až k molu to nepoběží. Můžete zde tedy v klidu craftovat a tak.
8. Pokud máte syrové maso a sůl, udělejte si raději sušené maso, než vařené. Zasytí sice o trochu míň, ale nekazí se a můžete si tak udělat slušnou zásobu na horší časy.
9. Pokud si budete vyrábět oblečení, začněte výrobou rukavic, čepice a bot. Stojí méně surovin než kalhoty a kabát, a přesto nabízí úplně stejnou míru ochrany.
Tj. Vlčí čepice (20) + vlčí rukavice (20) = ochrana 40
Vlčí kabát (20) = ochrana jen 20
10. Pokud budete umírat a víte, že to nezachráníte, dejte všechny vzácné a těžko sehnatelné suroviny (jako králičí kožky nebo Raft Schematic) psovi. Inventář psa se totiž přenáší do nové hry. :)
+25
  • PC 80
Roguelike hry příliš nehraji, konceptu permadeath totiž neholduji, svého času si cením víc. Roguelite je však něco jiného, rozumně umístěné checkpointy či jiné způsoby ukládání, které omezí množství ztraceného času při prohře na desítky minut, maximálně hodinu, už nejsou tak tragické a pro běžné hráče se dají zvládnout, The Flame in the Flood naštěstí obsahuje obojí.

Příběh je relativně jednoduchý (tedy hlavní linka), i když je pravda, že jsem to asi moc nepochopil (viz raketa do vesmíru), a quilty obsahující textové pasáže jsem nepochopil už vůbec (takže nemám páru, jestli s vlastním příběhem vlastně souvisí nebo ne). O příběh však v roguelike hrách obvykle příliš nejde.

Herní mechaniky nejsou příliš komplikované a prvek náhody, pro roguelike typický, je zde relativně omezený. Většinou stačí si všechno pořádně rozmyslet a maximálně po několika nezdařených pokusech už je jasné, co v kterou chvíli dělat, a překvapit může prakticky jen nečekaný útok divoké zvěře, ze kterého leckdy není úniku (při vstupu do inventáře se hra nezastaví, takže ani možnost se rychle uzdravit a potom běžet dál není). Samotný survival, tedy starost o jídlo, pití, tělesnou teplotu a tak dále, mi přišel relativně jednoduchý. Při prvním dohraní (loadoval jsem checkpoint opravdu jen když jsem zemřel) jsem měl vor vylepšený na maximum, oblečení natolik dobré, že jsem se o teplotu nemusel starat (pokud zrovna celou noc nepršelo), a inventář tak napráskaný jídlem a pitím, že si myslím, že poslední třetinu hry jsem mohl projet jen po řece a zastavovat jen na to, abych doplnil energii z vlastních zásob.

Technické stránce nemám co vytknout, hra vypadá dobře, styl grafiky se k zasazení hodí, stabilních 60FPS bylo samozřejmostí a ani na žádné výrazné chyby či pády jsem nenarazil.

Pro: Nápad, zpracování, rozumná délka (neomrzí)

Proti: Zvláštní obtížnost

+20
  • PC 75
Tell us, traveller… what ’s out there?  

Nikdy jsem nebyl fanda vodáctví. Jenom jednou jsem byl nedobrovolně „na vodě“ v rámci firemního teambuildingu a jelikož nebyl skoro žádný proud, museli jsme tři hodiny poctivě pádlovat. Řeknu vám, tehdy jsem pochopil, proč je vodáctví tak hodně moc spojeno s požíváním alkoholu.

Takže jsem byl rád, když jsem si mohl vodáctví užívat v pohodě domova. I když v téhle hře nejde ani tak o vodáctví, jako o přežití. V roli bezejmenné Scoutky a jejího nově nalezeného psa se musíte dostat 40 mil po proudu řeky na neznámé místo, kde tušíte lepší zítřky. Svět totiž zachvátila neznámá apokalypsa a civilizace se rozpadla. Takže nemáte k dispozici nic jiného než vaše ruce, znalosti o přežití v přírodě, psa a vachrlatý raft.

Scoutka naštěstí není jako já, komu, když budu parafrázovat Arnolda J. Rimmera, „trvalo rok, než se naučil zapichovat stanové kolíky.“ Scoutka se totiž v přírodě vyzná, takže ví co a jak a jakmile v inventáři má vhodné suroviny, možnost něco z nich vytvořit se zpřístupní automaticky (čili odpadá nutnost nejprve hledat „výrobní recepty“).

A Flame in the Flood je především o výrobě předmětů (odmítám používat ten příšerný výraz „craftování“) – z rákosí si uděláte provaz, z toho a dalších surovin pak vytvoříte past, do pasti chytíte zajíce, z něho získáte maso a kůži, kterou potom můžete využít i dál - maso můžete otrávit a použít na vlka, z kůže si vyrobit oblečení...

Možnost vyřádit se výrobou je tu opravdu hodně a je to taky nutnost. Scoutka musí jíst (nezkažené a uvařené maso, jinak hrozí otrava či paraziti), musí pít (čistou vodu, ne nefiltrovanou břečku z řeky), musí spát (na vhodných místech s přístřeším) a musí se udržovat v suchu a teple.

No a když takhle uspokojíte všechny tyto potřeby, můžete (resp. musíte, lokace jsou hodně malé) se vydat po řece dál. Raft si můžete ve speciálních lokalitách vylepšovat, takže ke konci už může být vybaven stanem na přespání, kamny nebo filtračním aparátem na vodu.

Pokud umřete, hra se restartuje a začínáte zase od začátku bez ničeho, vyjma věcí, které měl v inventáři váš psí společník. Ten je vůbec docela užitečný, nejenom že má vlastní inventář, ale ještě vás upozorňuje na sebratelné věci, které jste třeba přehlédli, nebo na různá nebezpečí.

Nejenom hlad, studený déšť, zima a žízeň jsou vaši nepřátelé, místní fauna taky umí docela potrápit. Což o to, zajíci před vámi prchají, divočákovi můžete relativně snadno při jeho útoku uhýbat, zato vlci, ti jsou už nebezpeční, hlavně když jsou ve smečce. Tehdy vám pomohou již zmíněné pasti, případně luk a šípy nebo otrávená návnada.

Jak to tak popisuju, zdá se, že je hra docela těžká a smrt na vás může číhat na každém rohu. Naštěstí tomu není tak, dost jsem se narozčiloval u rogue-like Faster than Light. Flame in the Flood je docela o pohodě, umřel jsem jenom jednou víceméně na začátku, protože jsem nevěděl co a jak. Jakmile ale mechaniky hry pochopíte a budete trochu opatrní a šetřiví, máte velkou šanci, že se do cíle dostanete ve zdraví.

Surovin je dost, většinu hry jsem bojoval s nedostatkem místa v inventáři. Na konci jsou sice oblasti, kde je něčeho nedostatek (jídlo, surovin, pořád prší…), ale to už jsem byl zásobený tak moc, že mi to vlastně nevadilo a do finální lokace jsem se dostal se zásobami, které by průměrně velkou vesnici uživily dobrých 14 dní.

A ačkoliv je prostředí postapo a v některých lokacích napíchané na kůlech lidské lebky, hra není depresivní. Občas v ní potkáte další lidi/děti, se kterými si můžete pokecat či zaobchodovat, ale nikdo z nich není nebezpečný. Je to až téměř feel-good hra, v takovém zvláštním, melancholickém hávu. Zkrátka si tak plujete řekou, koukáte na ty zbytky civilizace kolem, máte radost, protože máte 3 fláky čerstvě upečeného masa a do toho vám hraje soundtrack od Chucka Ragana...

Je pravda, že po několika hodinách už se dostavuje určitý stereotyp, ale hra je relativně krátká, resp. docela odsýpá, takže to tolik nevadí. A na konci se dozvíte, odkud (a proč) se vzal váš pejsek!

Bohužel mi nefungoval rychlý přístup z inventáře, takže jsem vždycky musel otevřít inventář (hra se nezapauzuje), vybrat luk/past, kliknout na něj/ni pravým tlačítkem a aktivovat ho/ji. A mezitím se na mě hnal vlk/divočák… to mě občas naštvalo, ale s trochou opatrného průzkumu to nakonec nebyl tak velký problém.

Hru jsem hrál v době, kdy jsem byl nemocný, tak jsem si pak vždycky uvědomoval, jakou mám kliku – zatímco herní Scoutka se musí lopotit s uzením jídla a sháněním teplého noclehu, já měl vždy k dispozici teplo, světlo, čistou vodu, čaj, ovoce, jídlo a léky… to pak člověka donutí zamyslet se nad tím, jestli se občas některými věcmi nenechává deprimovat zbytečně. Jasně, že vám např. zruší oblíbený koncert naštve, ale může být i hůř. Mnohem hůř.

Buďme vděčni za to, že není :)

Moje tipy, které doplňují ty od Bingmana:

Ze zaječích kožek si co nejdříve udělejte 2 kapsy – každá zvýší kapacitu inventáře o 6 políček!

Na raftu bych jako první vylepšil kapacitu inventáře (zdvojnásobí se), pádlo bych dal až pak. Pokud nebudete zbytečně projíždět peřeje, měli byste být v pohodě.


Divočáka je velmi snadné „nalákat“ do cesty hadovi. Stačí se postavit tak, aby při rozeběhu na hada směřoval. Divočák útočí v přímé linii a had „stojí“ na místě, takže to není tak těžké. Po pár uštknutích divočák umírá a vy se aspoň zbavíte hadů – had se po uštknutí odplazí pryč.
Pokud cítíte, že máte opravdu šťastný den, můžete pomocí pochodně nalákat hady před medvědovo doupě a dotyčného huňáče potom vylákat šípem ven… budete potřebovat 5 hadů, ale tohle už vyžaduje mysl borce.


Vrány odhánějte co nejrychleji, ty mrchy přivolávají divokou zvěř.

Pokud prší a vy máte prázdnou lahev, můžete ji v inventáři použít a získáte pitnou vodu. Špinavou vodu získáte vždy ze řeky, ale musíte ji nejdřív vyfiltrovat, abyste ji mohli pít.

Herní výzva 2023 - Silnější přežije (SC)
+20
  • PC 70
Máte v sobě kus trampské krve? Je Vaše náboženství bushcraft? Nosíte oblečení české značky Bushman a je Vašim nejlepším přítelem kapesní nožík velikostí Vaší pracky, kterým byste bez mrknutí oka dokázali rozdrápat kůži medvěda hnědého? Tak přesně pro Vás je hra The Flame in the Flood určena. Tedy ale jen v případě, že máte počítač, umíte ho ovládat a nejste ten typ zálesáka, který se v lese ukrývá převážně, když prší nebo se krajinou prohání hurikán Kathrína. Protože za těchto okolností běžný hráč hraje.

The Flame in the Flood je totiž simulace přežití v nehostinné krajině, která se na první pohled tváří jako čistá a nehostinná Kanada, aby Vás hra postupem času uvedla v realitu a nabídla Vám pár zatopených měst, rozmlácených mostů a utopených aut. Takže předpokládejme, že hra se odehrává v nějakém zvláštním světě těsně po katastrofě. Z příběhu Vám toho totiž nic moc neřekne. A vlastně to ani není potřeba. Váš oddaný pes Vás probudí z mrákot někde...kdesi. A Váš jediný úkol je nasednout na raft a vydat se vstříc řece kamsi. Příběhově asi netřeba řešit něco jiného. Hra je totiž hlavně o nápadu a použitých technikách.

A jedna z použitých technik této hry je především, poslední dobou nesmírně populární, crafting. Pojem, který mě dosud nijak neuchvátil, ale chápu, že stavbyvedoucí a jiní samostavitelé, si v něm našli určité zalíbení. Ne nadarmo je Minecraft tak populární, že...Nicméně v momentě, kdy hra začíná, začíná i Váš pokus přežít. Musíte se stravovat, šatit, abyste přečkali zimu, pít, jíst, spát a hlavně...dobrat se konce. Jenže, co je vlastně ten konec? Divočina totiž není jenom všehovšudy nehostinná příroda popřípadě rozbouřená řeka, ale i divočinstvo jako jsou červíky v žaludku nebo vlčí smečka šedesát metrů vzdušnou čarou od Vás. A ani jedna z těchto věcí není úplně hitparáda, když je potkáte. Vše ale řešíte právě pomocí craftingu. Dostáváte se na různá místa u rozbouřené řeky, jako jsou lesy, louky, bažiny, poničené vesnice, města, nemocnice nebo přístaviště. Zde hledáte, lovíte, učíte se novým věcem, vzděláváte se. Zde ale přichází i samotný kámen úrazu hry. Pokud je herní crafting Váš denní chleba, nebudete mít problém, jinak chvíli potrvá, než se s herními procesy seznámíte.

Osobně se přiznám, že já jsem zrovna ten typ hráče, který se s tím pral. Každopádně náhodně zkonstruovaná krajina, geniálně zvolený soundtrack vytvořený speciálně pro hru americkým trampem/hudebníkem známým jako Chuck Ragan, ale i nesmělý pocit postupovat dál a žít s přesvědčením, že cesta je cíl, je důvodem, proč jsem hru hrál až do zemdlení. A nutno dodat, že jsem si jí užil. The Flame in the Flood je jednoznačně zajímavým zážitkem. Je hrou, která Vám udělá radost pokaždé, když přijdete na nějaký nový fígl. Navíc dotváří nápaditou atmosféru boje o přežití a to vše v duchu výrazného minimalismu, který pro několik hodin hraní k radosti jednoznačně stačí.

Odkaz na soundtrack. Ten mi totiž v paměti zůstane rozhodně déle, jak samotná hra.

Pro: Po dlouhé době hra s dobrým nápadem a skvělým soundtrackem, který nebudete chtít přestat poslouchat...

Proti: ...nicméně prakticky bez příběhu a se stereotypem, který se i přes crafting za chvíli projeví. Hra ale včas dokáže skončit.

+19
  • PC 85
Herní výzva 2018 - 5. "Nervy z oceli"

Na survival hry mě moc neužije. Nějak se nemůžu přenést přes to, že před sebou nevidím jasný cíl. A pokud se jedná o kousek, který funguje na bázi serverů, multiplayeru a může se mi stát, že mě kdykoliv kdokoliv během hraní vyruší, tak mě hra drží v tak zvláštním a nepříjemném napětí, že pro mě během chvilky přestane být zábavou. Není to pro mě.

Oblíbila jsem si ty méně typické kousky. A troufám si k nim zařadit i The Flame in the Flood. Ujímáte se role slečny, která společně s psiskem putuje světem. Neputujete pěšky po otevřeném světě, ale na voru. Ten se s každým nárazem ničí a pokud ho v divokých peřejích neuhlídáte a prošvihnete opravu, můžete velice snadno klesnout ke dnu a holčina spolu s ním. A to rozhodně není jediný způsob jak v této hře zemřít.

Na řece čeká několik druhů zastávek. Na některých se nalootíte, případně něco vycraftíte, lovíte, vyspíte se, upravíte vor a pokračujete zase dál. Občas narazíte na nějakou přátelskou tvář, úkol a také na spoustu divokých zvířat, která vám mohou Vaši pouť pěkně znepříjemnit. Znepříjemnit ji můžou i jiné věci. Tak se nezapomeňte pořádně dívat pod nohy.

Je těžké přežít? Ze začátku asi ano. Alespoň já umřela v prvních třech regionech hned několikrát, následně nechala hru uležet a zase se k ní vrátila později. A s každým návratem mi šla o něco lépe. Trvalo mi asi 6 hodin a několik pokusů, než jsem se se hrou pořádně seznámila a sžila. Jak se jednou dostanete na konec a pochopíte veškeré principy, nebudete mít problém projít i survival mód s permanentní smrtí. A pokud Vás repetitivní stránka hry neunudí, můžete zkusit tzv. nekonečný mód a zkusit, kam nejdále doplujete.

Stylizací, hudebním podkresem a konceptem je tahle záležitost celkem originální. Zároveň však můžou prvotní neúspěchy snadno odradit. Stejně tak repetitivnost či potřeba vše řešit jediným konkrétním itemem. Nevím co víc dodat. Do detailů hru rozebírat nechci. Nejzábavnější je právě její objevování. A pokud si nebudete vědět rady, nebojím se, že byste si nenašli nějaké návody pro začátečníky.
PS.: Nenechte se odradit a buďte trpěliví, hra se vám svou zábavností odmění. A i kdyby zabavila jen na hodinku, nebude to na škodu. Hra se dá sehnat všude možně za pár korun.

Pro: Atmosféra, herní doba, hratelnost, hudební podkres, koncept, post-apo svět, psí společník, stylizace, zřejmý postup a cíl

Proti: Možné bugy, kamera, prvotní nepřístupnost, repetitivnost

+18