Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Taky jste se cítili ošizeni, když jste vstoupili do Mournholdu, města světla a magie, jak chroptí každý druhý ordinátor a zjistili jste, že se v každé ze čtyř čtvrtí dají domy a chodci spočítat pomalu na prstech jedné ruky?
Znepokojilo vás, že město, přes svojí zajímavou architekturu připomíná svým půdorysem spíš vězení, ze kterého ale není útěku, protože brány někdo zavřel zvenčí a spolkl klíč? Naštěstí pocity zmaru z toho, že jste uvězněni v titěrném hlavním městě ohromné provincie Morrowind se rozplynuly po prvním nadzvednutí poklopu od kanálu a objevu, že lootovat nebudete horizontálně tak, jako ve Vvanderfellu, ale vertikálně, tím jak budete sestupovat níže a níže do tajemna pradávných kobek a prašných hal.

Tribunal je jako ohromný Morrowind napraný v obchodní galerii, kde si každá významnější frakce z původní hry, včetně těch záporáckých, pronajala svojí výstavní plochu, na kterou se ovšem vejde jen to nejlepší od každé z nich.

Máte slabost pro nemrtvé? Podzemní nekropole plná koster a nových výzev v podobě lichů, stejně tak jako jejich vysušený král Balizar jistě přijdou vhod. Cech vrahů má ve vlhkém prostředí kanálů, zřejmě kvůli výhodnému nájemnému, také svoji centrálu.
Elfové při stavbě svého města příliš moc nebrali ohled na dwemerské trpaslíky, a tak se pod městem nachází i velkolepě pojaté železné město s obrovskýmu sály a stále bafajícími stroji, které hlídají vedle standartních i pokročilé formy robotů v původních a skromějších kovových továrnách Vvanderfellu neviděné.
A konečně sdělit nám „My jsme ještě tady!“ nezapomněly ani Daedry, které živoří v polozatopeném chrámovém městě se svým princem čele.

Podstatnou část kanalizačního systému, který slouží jako rozvod do všech zmíněných míst si pro sebe uzurpovali goblini, kteří vám znepříjemní průzkumy a dozvíte se, že goblin nemusí vždy nutně znamenat pouze půlmetrového skrčka, ozbrojeného kostí a proutěným štítem.

Na povrchu mezi lidmi i nelidmi se ale také nudit nebudete. Každá čtvrť má nějaké to svoje špinavé tajemství i netradiční příležitosti. A tak nebuďte překvapeni až budete požádáni tajemnými pány o nájemnou vraždu, nebo hrát divadelní hru v shakespearovském stylu se zcela nedivadelním rozuzlením, anebo jaké to je setkat se s nebezpečným sociopatem. Nepočítám několik urozených šlechtických rodin, které obsahuje každý druhý dům v Mournholdu, z nichž každá druhá má potíž a chce abyste ji vyřešili právě vy.

Protože v královském paláci a chrámu budete jako doma, nebudete ušetřeni ani službě koruně a bohům, konkrétně Almalexii, jedné z Tribunalu. Cesta ke králově důvěře je trnitá. Budete mu muset dokázat, že není žádný strom, který byste pro něj neporazili, takže úkoly jako kdo a odkud šíří o králi ilegální letáky tvrdící, že zabil svého otce by pro vás neměly být pro začátek problém.
Almalexia je vše, jen ne milující matka všech elfů a brzy poznáte, že její dogmatická, náboženská politika směřuje proti králi a vy jste toho nástrojem.
A jako by tohle všechno nestačilo, přímo v paláci je umístěna posádka imperiální legie, aby krále nenapadla nějaká hloupost. Posvátní chrámoví ordinátoři, královské stráže v charakteristických červených brněních promenádující se po městě, i sám král a jeho dvůr jsou jen ústupkem impéria kolaborujícím elitám nestabilní země, která byla ze všech států říší podmaněna jako poslední, zato však téměř bez boje.

Už jsem řekl tolik a ani jsem se nedostal k hlavnímu příběhovému twistu, tolik toho na pohled malý Tribunal nabízí. Je tu vylepšený deník, možnost koupit si zvířátko na nošení lootu, anebo rovnou najmout žoldáka aby boj lépe odsýpal. Možnosti zkrátka nechybí ani tak trochu stísněnému datadisku pro hru roku 2002.

Pro: Tribunal je velká radost v malém balení...

Proti: ...která nevydrží nadlouho.

+28
  • PC 75
Jakmile jsem se objevil v Mournholdu dýchl na mě duch Battlespiru a později v dwemerských ruinách i duch druhého spinoffu Redguardu. Tribunal se skutečně nese v komornějším duchu oproti hlavním dílům série, a zdá se, že mě osobně to sedí trochu více. Možná je to dáno i tím, že hlavní příběhovou linii v podstatě nelze rozmělnit spoustou vedlejších úkolů jako v původní hře, i když zde stále jsou a některé poměrně zábavné a originální ve srovnání s "přines, zabij, doruč" úkoly v Morrowindu. Mě se navíc náhodou podařilo prostřídat úkoly dvou hlavních aktérů krále Helsetha a živoucí bohyně Almalexie, do takové kombinace, že se mé sympatie neustále přelévaly z jedné strany na druhou, až jsem se dostal do stavu, že jsem vůbec netušil, komu mám vlastně věřit. Závěr byl pak už trochu lineárnější a předvídatelnější, ale to nic nemění na tom, že mi příběh přišel sympatický.

Mournhold rozhodně nepůsobí jako nějaké velkoměsto, jenže tak nepůsobilo žádné město na ostrově Vvardenfell, takže těžko čekat od datadisku nějakou revoluci. Navíc je potřeba si uvědomit, že Mournhold je chrámové město uvnitř největšího a nejstaršího města Morrowindu Almalexie, takže je potřeba ho brát jako takový uzavřený Vatikán uvnitř Říma a potom má pro mě celkem přijatelnou velikost. Jediné co mi tam nesedí je ten královský palác, který jako palác skutečně nevypadá a navíc bych ho čekal asi mimo uzavřené chrámové město, zvlášť když se Helseth s Almalexií nemůžou vystát.

Z hlediska hratelnosti se tu objevuje pár vychytávek, jako najmutí společníka, o kterého jsem ale po čase přišel, neboť jsem se nikdy nenaučil kouzlo "Heal Other", které jsem v původní hře považoval za zbytečné, a to že jsem ho nadopoval léčivými lektvary a Ebenovým brněním očividně nestačilo. Zajímavější mi přišly zvířátka ověšené taškami, protože jsem sysel a táhnu sebou hromadu kravin. Bohužel se zvířátka nedají teleportovat zpátky do Vvardenfellu, kde bych je využil mnohem více. Naopak v Mournholdu jsem je nakonec nechal stát na návsi, protože jak v interiérech tak dungeonech se občas stalo, že se krysa i s nákladem někde zasekla aniž jsem si toho všiml, a pak jsem jí urputně půl hodiny hledal. Zasekávání jsem si užil i se svojí vlastní postavou, protože zvláště v paláci se mi ještě častěji než v původní hře stávalo, že mi stráže zablokovaly cestu a já se přes ně nemohl dostat dál. Nakonec jsem se neubránil a nahazoval konzoli a magickým cheatem "ra" odesílal NPCéčka do jejich výchozích pozic, čemuž jsem se v Morrowindu kupodivu vyhnul.

Inu tak malý, jak na první pohled Tribunal vypadá, skutečně není, mě osobně sedl nepatrně více než Morrowind, takže i po dohrání hlavního příběhu jsem koketoval s nápadem, že ještě nebudu odcházet, ale pokusím se naplnit sbírky místního muzea. Ano v Mournholdu najdete i muzeum, a co že za exponáty se v něm nachází? No to už se běžte podívat sami...

Pro: Nerozmělněný příběh vedlejšími úkoly, Pár herních vychytávek, Muzeum pro sběratele, Vylepšený deník

Proti: Slabší exteriéry, hlavně neadekvátní královský palác, Vracení se do stejných částí + respawn nepřátel, Zvířatko si nemohu vzít do Vvardenfellu

+17
  • PC 70
Po rozsiahlej virtuálnej turistike v sivastých exteriéroch (i interiéroch) Morrowindu, pôsobí Tribunal ako nejaké hračkárstvo, či zmenšený model niečoho, čo by malo byť hlavným mestom provincie - Mournhold. Skutočne, za dve námestíčká, dve malé štvrte s domami a akúsi vilu s átriom (ktorej neviem prečo hovoria palác), by sa hanbil aj Ald'Ruhn.

Našťastie táto nechcená grotesknosť scháza z hráčovej mysle vďaka atmosfére a príjemnému, architektonicky osobitému vzhľadu mesta a chrapčivé dunmerské: "Mournhold, city of light, city of magic!", pôsobí pravdivo. Naozaj je radosť skúmať a plniť miestne questy, ktoré majú veľmi príjemný charakter, či už sa jedná o špehovanie neverného manžela, riešenie nákazy alebo moje obľúbené divadelné predstavenie, kde kniha, ktorú si má hráč naštudovať na repliky, sama o sebe pôsobí ako dobre napísaná detektívna poviedka.

Táto radosť z mestských questov ale netrvá dlho, aj preto, že je ich pár a aj preto, že (nielen) v rámci hlavnej línie sú hráčovým cieľom dungeony. Tie sa neprekvapivo všetky nachádzajú pod mestom a práve pod mestom v kanalizácii či ruinách strávi hráč najviac času. To by nebol problém, keďže prostredia sú špecifické a priechod nimi pomerne rýchly. Viac asi naštve nutnosť vracania sa do tých istých miest v rôznom štádiu questovej línie (napr. do dwemerských ruín vás pošlú 3x). Nehovoriac o tom, že to znamená aj respawn nepriateľov.

Nepriateľov pribudlo niekoľko druhov a spolu s nimi aj pomerne dôležité záležitosti, ako detailnejšie možnosti nastavenia obtiažnosti, kde hra konečne môže byť aj trochu obtiažna. Najdôležitejšou "kozmetickou" zmenou je ale zakomponovanie normálneho questlogu do denníka a odstránenie nejakých tých bugov (hoci pády do windowsu a občasné pády cez textúry sa konali i tak napriek poslednému patchu).

Celkovo mi pripadá Tribunal šitý horúcou ihlou a v porovnaní s Morrowindom ponúka len pár nutných vylepšení a absolútne nepatrný zlomok obsahu, ktorý je našťastie zväčša zábavný a lepší, než questy v pôvodnej hre, no hlavná dejová línia by i tak mohla byť premyslenejšia.

Pro: atmosféra, zábavné questy, vizuálne stvárnenie Mournholdu z ktorého sála atmosféra, denník

Proti: hriešna krátkosť, krpatosť Mournholdu, program je stále nestabilný a dejová línia mohla byť lepšia

+15 +16 −1