Snaha nepřímo navázat na kdysi věhlasnou sérii studia Visceral Games je naprosto zřejmá. TCP řve "mrtvej vesmír" na hony daleko a mít na sérii práva, autoři by klidně mohli na krabičku švihnout čtyřku. Sci-fi survival hororů je na trhu minimum, TCP tak měl k úspěchu poměrně slušné předpoklady. Problém spočívá v tom, že ačkoliv dělá všechno podobně jako Dead Space, snad až na grafické zpracování dělá vše i zřetelně hůře.
Tvůrci nechtěli (a takřka určitě ani nemohli) do puntíku zkopírovat soubojový sytém z Dead Space a jeho dnes již ikonického vesmírného inženýra Isaaca s Plasma Cutterem. Striking Distance Studios přišli s novým nápadem, který jim však v konečném důsledku trochu vybouchl do ksichtu. Jakob Lee se zejména zpočátku spoléhá na elektrický obušek a souboje tak probíhají spíše nablízko, přičemž pro přežití je naprosto stěžejní trochu těžkopádný systém úhybů. Hlavní hrdina tak při střetech s monstry tancuje podivný čardáš ve snaze zkombinovat úhyby do strany a údery chladnou zbraní. Přiznám se, že zpočátku mi přišel tento systéme vyloženě debilní, postupně si však zvyknete a hra od nutnosti řešit všechny střety s hnusáky "růčo" přeci jen opustí. Nechtěně komicky však systém úhybů působí až do konce hry.
Vybavuji si, že u Dead Space jsem si prosral nejedny trenky a nebyl jsem u hry schopný vydržet déle než řekněme hoďku v kuse. U TCP jsem se nebál vůbec. Vlastně úplně nevím proč. Hra dokáže být atmosférická a hudba a zvuky se vás snaží vyděsit neustále. Nějak to na mne však nefungovalo. Moc tomu nepřidává i fakt, že se autoři velmi často snižují k laciným lekačkám, které se navíc citelně opakují. Snad každé druhé plazení se ventilační šachtou se bez nějakého toho bafnutí neobešlo. U konce hry jsem byl už úplně otrlý a lekačky jsem vnímal spíš jako takové otravné animace zdržující postup hrou. Čest těm pár výjimkám a přiznávám, že u té úplně poslední jsem se lekl poctivě. I přes hnusné výjevy a skoro až přehnaný "gore" se příliš hře nedařilo držet mne v takovém tom nepříjemném napětí, jak to umí třeba ty lepší díly série Resident Evil.
Příběh mne celkem bavil. Nejde o nic převratného a drtivou většinu zvratů uvidíte přicházet dlouho dopředu. Přesto jde o vyprávění pro podobný typ hry naprosto dostačující. Postav je ve vezení The Black Iron jen pár, zahrané a namluvené jsou však dobře. Produkční hodnoty hry jsou ostatně na vysoké úrovni. Působivý grafický kabátek se však během chvíle okouká a pak začnou o to více vystrkovat růžky nedostatky v hratelnosti.
Pár designových rozhodnutí mi přišlo vyloženě hloupých. Předně jde o titěrný inventář. Jacob u sebe unese kromě zbraní přesně šest předmětů. Každý kvér má samozřejmě jiný typ munice, pak jsou tu lékárničky a předměty, které lze u automatické obchodní stanice vyměnit za kredity, sloužící k nákupu vylepšení zbraní a gravitační rukavice. Rovnání pistolek a léčivých kytiček má v Residentu své místo, tady to jen otravuje. Velmi často jsem tak musel kořist na místě prostě nechat. Obchodní stanice jsou rozmístěné trochu nerovnoměrně a třeba každá baterka do gravitační rukavice zabírá nesmyslně jedno místo. Cca v polovině hry se situace o něco zlepší, když inventář nabobtná na dvojnásobek. Díky bohu. Chvíli mi trvalo zvyknout si, že na každou mrtvolu je potřeba nejdříve dupnout, aby vydala tolik potřebnou kořist. Je však možné, že tento prvek byl již v původních Dead Space a já si na něj jen nepamatuji.
I přes v komentáři proprané nedostatky jsem se u The Callisto Protocol obstojně bavil. Již bez očekávání, "zadarmo" z PS Plus jde o fajn hru s přímočarou hratelností i postupem vpřed. Na "Maximum security" dohrání trvalo přiměřenou dobu a nepřišlo mi, že by hra byla přehnaně krátká. Největším zločinem je tak skutečnost, že tenhle vesmírný horor dělá všechno hodně podobně jako její předobraz, jen vždy alespoň o trochu hůře.
Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – "8. Zločin a trest: Dohraj hru, ve které hraješ za vězně, a nebo za osobu, která následkem svých činů skončí ve vězení. – Hardcore varianta. /Hlavní hrdina je krátce po začátku hry zavřen do futuristického vězení, odkud se následně pokouší uprchnout./
Hodnocení na DH v době dohrání: 73 %; 78. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus
Pro: Zasazení do sci-fi vězení; soubojový systém (častečně); atmosféra není špatná, i když se hře příliš nedaří děsit; audiovizuální zpracování; délka tak akorát
Proti: Soubojový systém (částečně); vlastně to je "jen" takový horší Dead Space v moderní grafice; lekačky jsou často nepřekvapivé a prvoplánové; omezující inventář