Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Čtvrtý díl Blackwellu je vyladěný k dokonalosti tak jak je to u podobné série možné. Autor ví přesně co chce vyprávět, jakým způsobem, jakou použít grafiku a jak doladit hratelnost k dokonalosti, jinak moc novinek nepřináší.

Technická stránka se příliš nezměnila, přestože se píše rok 2011 (nemám moc s čím srovnávat), tak to prostě vypadá jak ze začátku 90. let s tím že jazzík překvapivě doplňuje výborná taneční muzika v klubu (která se pochopitelně Joeymu nelíbí).

Hratelnost se rovněž ustálila. Pár přibývajících/mizejících lokací v New Yorku, menší případy které spojuje jeden větší, vyslýchání, googlení a kombinace informací. Na googlení, kombinování a emaily díky bohu slouží smarthpone, takže nemusíte s každou stopou domů. Zbytek tvoří špetka používání předmětů a trocha spolupráce postav. Joey se naučil používat foukání do menších předmětů, což slouží párkrát jako řešení problému. Nic co by se s trochou namáhání mozku nedalo vyřešit i bez návodu. Jen je to tentokrát o trošku delší, zabralo mě cca 5,5 hodiny. Vrátily se naprosto zbytečné achievmenty (18), které tentokrát ani nic neodemykají.

Mírně výtky tak mám pouze k příběhu. Hrajete počtvrté totéž a je to trošku hra na jistotu. Prolog (hozený do humorna) na duchařské lodi, tři menší případy s jedním větším v pozadí. Joey sice cynicky komentuje vše kolem, ale na Rosu je většinou hodný a Rosa začíná být ostřílená lovkyně a umí ho usadit. Dialogům, popisům i jistým tématům se nedá vytknout nic. Ztráta životní cesty a zneužití bolesti falešnými spiritisty, kteří lidi směřují k vlastní záhubě, pochybnosti o vlastní identitě a smyslu života, hledání/nenacházení odpovědí, výčitky z minulosti, smutek... to vše funguje. Nechybí ani špetka humoru (Joeyho vidí i mimina a skoro zaskóruje :D)

Konkrétněji s mírnými SPOILERY! Rosa a Joey řeší trojici lidí, kteří podlehli tajemnému prorokovi Gavinovi a zemřeli. Novinář, kterého Rosa znala a který i po smrti pokračuje v pátrání, aniž by věděl že je mrtvý je emocionální pecka. Brigádnice nešťastně zamilovaná do šéfa je ale jak z červené knihovny a šprtka, který se změní na pařmenku je jak z pitomého teen filmu. Záporák se objeví až na konci a přes výborné finále (cesta do světla ho opravdu nečeká) byl spíše zklamáním (vysávání energie z lidí a pátrání po médiích jako lahodných zákuscích). Nemůžu říct, že by mě jeho organizace nějak extra zajímala, Komtesa byla úplně někde jinde.

Co dál? Objevuje se vyšetřující polda Durkin, který se jako mladík mihnul ve dvojce, na moment se vrací průvodkyně Komtesy Madeline. A Joey konečně potká někoho z minulosti... jenže kromě pár náznaků z toho zas nic není.

Každopádně to jsou spíše moje osobní pocity, jinak si i čtvrtý Blackwell drží vysokou úroveň a jsem zvědavý, jestli se v posledním díle dovím nějaké odpovědi a přijdou nějaká pořádná řešení.
+17
  • PC 85
V štvrtej časti Blackwell série prituhuje. Je to logický i keď diskutabilný prístup k sérii. Ale poznáme to z mnohých seriálov, kníh či hier. Najprv sa postavy predstavia, potom rozbehnú, občas máme nejaké tie flashbacky a nakoniec príde veľkolepé finále, kde sa zrazu prepoja veci a príbehy, u ktorých sme nevideli predtým spojitosť, hoci sme už zvyknutí "niečo" očakávať.

Blackwell deception je presne takým prípadom. Nie je to síce finále (autori sa dušujú, že budú ešte ďalšie časti). No zrazu je to viac než melancholicko-sarkastické (Hi, Joey) upratovanie blúdiacich duší. Autori sa našťastie ubránili epických proporcií a konfrontácii. To by predsalen takej komornej atmosfére a priestoru hry nesvedčalo. O to viac preto, lebo práve tá komornosť, až intimita je to, čo oddeluje Blackwell sériu od všetkých tých všadeprítomných záchran sveta, ktoré minimálne mne lezú krkom. Zápletka tak bola zvládnutá podľa mojich kritérii veľmi dobre. Postavy sa chovajú logicky, vedia prejaviť empatiu, smútok, vedia sa nahnevať či spanikáriť. A to stále veľa postáv vo videohrách prosím pekne nevie! Navyše ani v tých vysokorozpočtových. Z hľadiska výstavby scenára Blackwell Deception až tak neprekvapuje, ale skôr ukazuje precíznosť a kvalitnú gradáciu, jemné naznačovanie a ponechanie si pár tromfov v rukáve. Lákanie však nepôsobí ako prázdna trblietavá návnada, príbeh ako taký netrpí prázdnymi cliffhangermi a náznaky vedia človeka skôr potešiť než zbytočne naťahovať. A za to som vďačný. Po stránke adventúristickej je to klasika - logický postup, pri ktorom by hráč naozaj nemal zakysnúť. A hoci som sa pôvodne nejakej tej už nebezpečnej konfrontácie a jej spracovania bál, autori sa nenechali uniesť. Ešte aby si tak pohli s tou ďalšou časťou. Veď už je to predsalen pár rokov...

Pro: scenárista/scenáristi sa držia relatívne pri zemi, príbeh, postavy

Proti: trošku klišé "záporák", ktorý by si zaslúžil viac rozviesť svoju postavu

+15
  • PC 85
The Blackwell Deception má přímo ukázkovou výstavbu děje, kdy v prvních dílech pomalu představuje postavy, přináší nějaké ty zápletky a načrtne "mytologické" možnosti universa. A v The Blackwell Deception začíná všechny střípky do sebe zapojovat a připravuje hráče na velké finále. S novými díly se i samotný tvůrce učí, jak dělat dobrou hru a i když i první díl byl kvalitativně dost vysoko, každý novější díl je zase o kousek dál.

I přestože mám rád klasické adventury, na téhle sérii oceňuji především kvalitně napsané postavy, vtipné dialogy a funkční emoce. Samotné hraní je trochu vedlejší. Hlavní slovo tu má vtahující příběh, který se vyhýbá všemožným herním klišé a působí spíše jako komorní mystery seriál, než jako klasická adventura. Jak už se zmínil Tulareanus, záchrana světa na 101. způsob se nekoná. Obtížnost není vůbec vysoko, jednotlivé úkony jsou dost logické a hráč není ani brzděn v příběhu a ani nepříjemně frustrován.

I po grafické stránce prošla hra drobnými úpravami a lokace jsou ještě o něco detailnější a barevnější. Herní prostředí jsou atmosférická, ozvučení je též skvělé. Dabing už nepůsobí po technické stránce tak amatérsky a hudbě též nemám co vytknout. Jazzové tóny sedí do lehce noir atmosféry hry jako prdel na hrnec.

Pro: příběh, dialogy, humor - hlavní dvojka přiroste k srdci a působí lidsky, logický postup, postupná gradace děje

Proti: nic výrazného, snad jen někdy až moc zbytečně opakující se odpovědi

+15