Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Simutrans

06.03.1999
82
8 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Simutrans je open-source multiplatformní simulace (funguje nejenom na Windows/Linux/MacOS, ale i na iPhone a AmigaOS 4.x), podobná hře Transport Tycoon a jeho open-source klonu OpenTTD. Vývoj hry započal Hansjörg Malthaner (Německo) v roce 1999 - a i nadále se na jeho vývoji podílí, přestože již není jeho hlavním tvůrcem.

Hlavním cílem hry je zprostředkovat efektivní dopravní systém pro pasažéry, zboží a poštu, a to pokud možno co nejrychleji a nejúsporněji. Rovněž je třeba dbát na ekonomiku a na dopravě vydělávat, aby společnost prosperovala.

Jedním ze základů hry jsou výrobní řetězce. Například uhelný důl produkuje uhlí pro elektrárnu. Ocelárna potřebuje uhlí a železnou rudu k výrobě - a s pomocí dodané elektřiny vyrobené v některé z elektráren (uhelné, naftové, solární, termální a větrné) dokáže oceli vyrobit více v kratším čase - za pochopitelného nárůstu spotřeby dodávaných surovin. Což má za následek vyšší zisky.

Hra je distribuována ve dvou částech - základní program v kompilaci pro některý z vybraných operačních systémů a soubory grafiky, jež jsou na operačním systému nezávislé. Grafika hry existuje v mnoha provedeních (PAKy), které se liší tématickým zaměřením (Velká Británie, Japonsko, Německo - nebo obecná směsice z všech možných koutů světa - a další jsou ve vývoji) a velikostí základního dílku (32, 64, 96, 128 nebo 192 pixelů).

Grafiku hry lze rozšířit pomocí tzv. add-ons - což jsou další průmysly, dopravní cesty, vozidla - a městské budovy a turistické cíle. Engine umožňuje změnu terénu, stejně jako cyklus mezi dnem a nocí a také ročními obdobími - a různé druhy terénu, které mají vliv na průmysl ve hře.

Hra obsahuje i multiplayer, ale ten je zatím ve fázi vývoje, takže se mohou objevit nedostatky. Hra je, jakožto open-sourcový projekt (šířený pod GNU Artistic Licencí), stále ve vývoji.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
U této hry nemá smysl grafickou stránku příliš rozebírat, protože ke hře je dostupných několik paralelně hratelných grafických verzí, které se od sebe více či méně liší (nejen rozlišením - více viz níže). Když Vás přestane bavit jedna grafická verze, můžete začít hrát jinou. Popisovat každou verzi zvlášť, to by byl román a možná bych na nějakou zapomněl.

Herní princip je shodný pro všechny grafické verze, jen se liší prostředky použitelné k dosažení stejného cíle. Každá grafická verze má totiž své průmyslové řetězce a své dopravní prostředky. A každá z grafických verzí je i jinak obtížná z důvodu různého vyvážení (tedy ceny dopravních prostředků a staveb - a to neberu v potaz jen pořizovací náklady, ale i provozní).

Ač je hra založená na dopravě, nikoliv výstavbě města, můžete výstavbu města výrazně ovlivnit tím, že městu postavíte silnice tak, jak potřebujete pro rozvoj vaší dopravní společnosti. O budovy se postará město samo. Samozřejmě s výstavbou budov si město staví i své vlastní silnice, které můžete velmi snadno zbourat (a nejen snadno, ale hlavně beztrestně, protože v této hře neexistuje politika anebo spíše politikaření) spolu s nežádoucími městskými budovami (tedy všemi, které nejsou památky, průmyslové řetězce a radnice).

A teď k dalším herním principům.

V této hře (a zatím jediné tohoto typu - protože Industry Giant II je o něčem jiném) továrny pro svou výrobu potřebují více než jednu surovinu. Tento prvek činí hru reálnější, ale také obtížnější - protože dodat více surovin tak, aby každé suroviny byl vždy dostatek, ale ne přebytek, je, zejména při dopravě z různých vzdáleností, velmi nesnadné a obzvláště, pokud jsou dopravovány různými dopravními prostředky (myšleno samozřejmě například lodí a letadlem, nebo vlakem a lodí atd.).

Zároveň s nutností dovézt do některých továren více než jednu surovinu jsou zde navíc obchodní smlouvy mezi továrnami. Ty způsobují jednu spíše nemilou věc. A sice, že můžete mít těsně vedle sebe například uhelný důl a elektrárnu (spalující uhlí, samozřejmě) a přesto ten uhelný důl nebudete moci využít - protože elektrárna od něj neodebírá.

Produktivitu továren můžete ovlivnit jednak dodáním elektrické energie (z libovolné elektrárny - třeba i přes celou mapu) nebo dovozem zaměstnanců a pošty, ale to již záleží na té či oné továrně, co vyžaduje k zvýšení své produktivity. Pokud jde o elektrickou energii, její dodávky samotné příliš výnosné nejsou - ale její dodávky zvyšují rychlost produkce a tím rychlost spotřeby surovin. A vyšší spotřeba surovin si žádá jejich vyšší dodávky - což zajistí vyšší výdělky.

Zdejší model městské hromadné dopravy je sice složitější, ale velmi reálný. Prostě nemůžete postavit nádraží na okraj města a čekat, že po několika málo jízdách bude vlak přeplněný (tak, jak se to děje v TG, TTD i OpenTTD a samozřejmě Locomotion). Možná tak na začátku, dokud je město malé a má jen pár budov, které jsou v dosahu stanice (obvykle 2 políčka - ale dosah může být i větší, záleží na nastavení), můžete použít stanici k centrálnímu přístupu do města, ale později už budete potřebovat síť MHD rozvinout. Jinak budou vlaky (nebo lodě a letadla) stále (téměř) prázdné (a budou prodělávat).

K postavení sítě městské hromadné dopravy můžete použít autobusy, trolejbusy, tramvaje či vysutou dráhu (nebo i klasickou železnici, samozřejmě). Ale záleží na grafické verzi, které z těchto prostředků budete mít k dispozici.

Pokud jsem výše zmínil letadla, k nim samozřejmě patří letiště. A letiště si zde můžete postavit téměř dle Vaší představivosti a hlavně jej rozšiřovat dle potřeb - aniž by vypadalo jako více samostatných letišt postavených vedle sebe. Dokonce více letišť může využívat společné runwaye (stačí, aby nakládací brány byly považovány za jinou stanici a už máte více letišť).

V této hře nejsou dopravní nehody jakéhokoli typu (pády letadel, srážky letadel, srážky vlaků mezi sebou, srážky vlaků s auty) (a spolu s politikou nejsou nehody plánovány ani do budoucnosti). Takže i kdyby letiště nebo železnice vypadaly jakkoli, tak Los Rodeos (Tenerife) 1977 či Studénka 2015 nebo Hloubětín 1965 opravdu nehrozí.

Vřele doporučuji pravidelně ukládat - pro předejití problémů s novými verzemi (hlavně, pokud se používají noční sestavení, tedy testovací verze). Naštěstí, hra podporuje neomezený počet uložení. Takže se můžete vrátit i o rok zpět (pokud takový save jště máte k dispozici).

Pro: více grafických verzí

Proti: vyšší obtížnost pro začátečníky

+6
  • PC 85
Hra, ku ktorej sa neustále vraciam. Dlhé hodiny premýšľania, ktoré dokážu zabiť nudu. Ak ste však už zvyknutý na OpenTTD, tak ku tejto hre si cestu nenájdete. Nie, že by hra bola horšia alebo lepšia, len je trochu iná.
+3 +5 −2