Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rogue

Rogue: The Adventure Game, Rogue: Exploring the Dungeons of Doom

A.I. Design •  Icon Design Ltd. (AmstCPC, At8bit, C64, Spectrum)
1980
1984
leden 1986
1986
27.01.1986
02.10.2012
75
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Rogue je zakladatelem žánru rogue-like her a jednou z nejstarších her pro PC vůbec (původní verze pro Unix vznikla již v roce 1980). Společně se hrou Akalabeth: World of Doom je považována za nejstarší RPG pro PC. Hráč se ujímá hrdiny, který se musí probojovat skrze několik pater "Dungeon of Doom" a získat "Amulet of Yendor". Důležitým prvkem je permanentní smrt - hru nelze ukládat a pokud hrdina zemře, je nutné začít od znovu - a taktéž náhodná generace dungeonu, který vypadá pokaždé jinak, ale vždy se v něm nachází poklady a nepřátelé s různými vlastnostmi (aquatorové vám zničí armor, hadi (rattlesnakes) snižují sílu, vampíři vysávají zkušenostní body atd.). Je také nutné neustále hledat jídlo, jinak hrdina zemře hladem.

Grafika je tvořena jen z ASCII znaků - např. hrdina má symbol smajlíka, vampír vypadá jako písmeno "V". Na cestě se dá narazit na zlato, které se počítá do výsledného skóre, jinak ale nemá žádné využití (nedá se za něj nic koupit). Hrdina může nalézt řadu předmětů, od mečů a prstenů, přes svitky, až po lektvary. Postava má také určitý level, hitpointy, sílu a armor, tyto atributy si může zvyšovat (hlavně bojem s nepřáteli). Hra je tahová a dungeon obsahuje zhruba 30 pater.

Vzhledem k permanentní smrti, nemožnosti vrátit se do předchozích pater dungeonu, kde by se dala postava vytrénovat na slabších potvorách a nutnosti postupovat neustále vpřed kvůli nedostatku jídla, se jedná o velmi těžkou záležitost.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Rogue je překvapivě kvalitní hra. Svému tehdejšímu konkurentovi - hře Akalabeth: World of Doom ukazuje záda jak propracovaností, tak zábavností. Problém je, že je zatraceně těžká. Dostat se do 26. patra, najít Amulet of Yendor a vrátit se zpět, není úkol pro bábovky. Můj odhad je, že to dokáže jeden hráč z tisíce. Ostatní to jednoduše vzdají a nebo začnou podvádět (save scumming). cRPG Addict dokázal hru bez podvádění dohrát po 4 měsících trénování, já se po 10 dnech dostal do 16. patra a nastřádal při tom přes 3000 goldů.

Hra je neskutečně krutá, každá chybička se trestá smrtí a jak už to u tohoto typu her bývá, smrt je permanentní. Vaše postava se po smrti jednoduše smaže a musíte začít od znova. Kvůli nedostatku jídla je nemožné zůstat na dané úrovni a naexpit svojí postavu (což by bylo možné, protože potvory se respawnují), neustále jste tlačeni dál, do nižších pater s tužšími potvorami, ze kterých se už nedá vrátit, nehledě na to, zda je postava připravená nebo ne. Většinu předmětů, co najdete, musíte identifikovat. Ale nejdřív musíte doufat, že najdete svitek identifikace. I když třeba najdete užitečný prsten, většinou si ho nemůžete vzít, protože nošení zvyšuje spotřebu jídla (kdo tohle proboha vymyslel?). Jediné řešení je najít spásný Ring of slow digestion, který jsem ale za celou dobu hraní nenašel ani jednou.

Další podraz je, že ve většině místností je tma a vidíte jen políčka okolo sebe - nikdy tak nevíte, zda-li kousek od vás nestojí dva naštvaní trollové, kterým při kontaktu nelze jednoduše utéct, protože potvory mají stejnou rychlost jako vy. Proč tu proboha nejsou nějaké pochodně? Vše je samozřejmě náhodně generované, jak úrovně, tak i názvy věcí - na účinky svitků musíte přijít tak, že je použijete, typ lektvaru poznáte až poté, co jeden vypijete. A občas to může mít dost nepříjemné následky...

Potvory jsou kapitola sama pro sebe. Najdete tu celou řadu neskutečných zmetků, kteří mají v rukávu vždy nějakou specialitku - aquatoři vám ničí po každém úderu zbroj (nakonec jsem chodil nahý a zbroj nasazoval jen u tuhých soubojů), rattlesnakové vás kousnou a uberou vám permanentně sílu (což je v podstatě útok postavy, takže po chvíli nejste schopní zabít ani netopýra), slimáci se dokáží zduplikovat a jednoduchý souboj se může změnit v boj o přežití proti 6 slimákům, leprechaun vám ukradne až polovinu goldů, nymfa krade náhodné předměty z inventáře, wraith z vás vysaje zkušenosti a z vaší tvrdě nadřené postavy může udělat opět krypla na 1. úrovni, atd. atd. Cením si rozdílnosti nepřátel, na každého musíte zvolit trochu jinou taktiku. A musím říct, že je z duše nenávidim. Všechny.

Během hry budete získávat zkušenosti. Co nedělat, co dělat, jak to dělat, kdy to dělat. Hra vás donutí se učit, donutí vás naučit se trpělivosti. Pokud to nepřijmete, budete umírat. Pokud se dokážete poučit a přizpůsobit, hra vás odmění - dříve jsem kolem levelu 10 končil, ted se tam již díky zkušenostem dostávám skoro s každou postavou. Věřím, že kdybych se hře věnoval dále, došel bych za 14 dní do 20. úrovně. A za další 3 měsíce bych možná i hru dohrál. Na to ale kašlu, mám lepší věci na práci :)

Testována verze 1.45

/edit
7. 9. 2018 jsem s pomocí save-scummingu dohrál verzi 1.1
2021 - dohrána verze 1.48 a 5.4.2 z Retro Rogue Collection
+26