Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Díky kategorii Kamarád doporučuje jsem konečně splnil další z velkých herních restů. Aba jsem kdysi hrál, ale nikdy jsem se nedostal moc daleko. Dnes po dohrání a uležení dojmů mohu prohlásit, že skutečně jde o prvotřídní hru. Povedené grafické zpracování obstojí i dnes a navozuje hutnou atmosféru. Zvuky jsou na dobové úrovni, ale komunikace mezi Mudokony je úžasná.

Nejde jen o klasickou plošinovku. Pro záchranu Mudokonů s nimi musíte nejen komunikovat, ale pomocí příkazů řešit překážky. Hra je tak jakousi kombinací spíše jednoduššího plošinovkování s řešením rébusu a správným používáním schopností bezbranného hlavního hrdiny.

Hru mohu klidně doporučit, díky tutoriálu (světelné cedule) je v pohodě hratelná i dnes. Jak jsem se k jejímu hraní odhodlával docela dlouho, nakonec jsem byl rychle vtažen do hry a velice spokojen.
+35
  • PC 90
Abe’s Oddysee je jedna z těch úžasných her, které vám utkví v paměti už navždy. Strhla mě takřka okamžitě, pozornost udržela po celou dobu hraní a plně jsem se od ní neosvobodil ani po skončení. Výčet jejích kladů je nepřeberný. Sahá od famózního 2D grafického zpracovaní, jež snad ani nemůže omrzet, přes perfektní design jednotlivých levelů, zajímavé nepřátele i skvěle podaný příběh, až po škálu nápaditých úkolů a strhující atmosférickou hudbu. Největší předností je však samotný hlavní hrdina. Fantastickými světy herního univerza prochází s nezaměnitelným stylem a rozsahem schopností, které nechávají daleko za sebou tradiční standart žánru. Sebemenší pád do stereotypu je tak dokonale znemožněn. Oddworld Inhabitants vytvořili naprosto úchvátné dílo s osobitým kouzlem a alespoň pro mě krále svého žánru. Má vděčnost za to je nekonečná.
+26
  • PC 85
Konečně se mi po 23 letech od vydání podařilo Abeho zdolat! Jednak už mi těch klasických nedohraných arkád zbývá jen pár, jednak jsem se do něj už párkrát pustil, hrál ho poprvé už někde v době vydání na playstationu, ale nikdy jsem se nikam nedostal.

I tentokrát se mnou ta hra bojovala. Na vině je jediná věc, kterou budu kritizovat a za kterou dávám "jen" 85% a to je prokletý save systém. Ve hře se ukládá na checkpointech. Checkpoint poznáte podle toho, že se Vám nad hlavou objeví čtvereček a tu chvíli můžete uložit a uloží se Vám celý postup, včetně zničených nepřátel, pastí a zachráněných Mudokanů. Jenže hra Vás nechá myslet si, že uložit můžete kdekoliv, prakticky se ovšem nic nestane. Checkpointy jsou od sebe občas pekelně daleko, naštěstí jsem na netu našel fintu - pokud uložíte hru, můžete se vrátit zpět k předchozímu checkpointu a uložit si ji znovu a pak zpět. S tímhle systémem se z nehratelné hry stává sice brutálně obtížná, ale hratelná záležitost.

Jinak můžu jen chválit. Grafika je temná, renderovaná, barvami zrovna nehýří, ale umí vykreslit i celkem pěkné prostředí, animace jsou parádní, oddělují důležité mezníky hry a tvůrci párkrát přejdou z animace plynule rovnou do hry, což je poměrně působivý efekt na dobu vzniku.

Příběh je parádní. Na planetě Oddworld žije rasa Glukkonů, která s pomocí brutálních vojáků Sligů vede továrnu na maso. V tom jsou zpracovávány méně vyspělé druhy (Paramiti, Scrabové) a jako otroci pracují slabí Mudokani se zašitými pusami. Jedním z nich je Abe, který náhodou objeví, že novým masem mají být právě jeho druhové. A začíná útěk, boj za svobodu a ve finále i devastace celé továrny Rupture Farms. Ultimátním a bez návodu prakticky nesplnitelným cílem je najít a zachránit všech 99 Mudokanů. Pokud jich nenajdete aspoň 50, dočkáte se špatného konce, za více je dobrý konec a za nalezení všech Vám hra dá možnost si znovu pustit všechny filmečky.

Pakliže Glukkoni jsou mozkem, Sligové jsou brutální silou, která se spoléhá na kulomet, věrné "psy" Slogy. A i ostatní druhy mají ostré drápy a zuby. Abe naopak nemá nic, žádnou zbraň, střetnutí s čímkoliv končí rychlou smrtí. Abe toho ale umí jinak opravdu hodně, čemuž odpovídá i množství použitých kláves. Chodí, běhá, plíží se, ve stylu Prince of Persia se zachycuje na zdi a slézá z nich, umí kotoul, přepínat páky, deaktivovat bomby (což je dost oříšek), házet nalezené kameny či bomby (trefit se je opravdu kumšt), skrývá ve stínech.

Kromě toho má asi 8 hlasových příkazů z nich ty nejdůležitější (ahoj, pojď za mnou, počkej) slouží ke komunikaci s Mudokany. Pomocí nich donutíte Mudokana aby šel za Vámi, ideálně ho dovedete k portálu, otevřete mu ho a sledujete jak mizí za svobodou.

Otevírání portálů probíhá pomocí zaříkávání, což je dost podstatná věc. Tím můžete nejen otevírat portály, ale také posednou libovolného Sliga. Ten poté ve Vašich rukou může postřílet nic netušící kamarády, otevřít nepřístupnou bránu, či komunikovat s pejsky. A až Vás to omrzí, efektně ho pomocí zaříkávání proměníte na krvavý flek. Samozřejmě to není tak snadné, Sligové nesmí být s Vámi na jedné úrovni, jinak Vás zastřelí, nesmí mít kam utéct a nesmí tu být neutralizační sondy, které Vám při pokusu o zaříkávání dají pořádnou ránu.

Hra toho obsahuje samozřejmě ještě mnohem více - miny, bomby, výtahy, trampolíny, jsou tu nepřátelé imunní vůči zaříkávání, zajezdíte si na podivném velbloudovi. Je tu tuna secretů, který bych bez návodu asi nikdy nenašel a které jsou životně nutné k nalezení všech Mudokanů. Jsou tu chrámy, kde postupně řešíte jednotlivé místnosti, abyste se v té hlavní účastnili běhu o život proti hordě naštvaných monster. Občas získáte speciální schopnosti jako ničení min či ničení všeho na obrazovce.

Čili Abeho Odysea toho nabízí opravdu hodně, spíše než tradiční plošinovka je to taková logická arkáda s adventurními prvky, kde ovšem musíte mít opravdu pevné nervy a stoprocentní postřeh. Hratelnost je v některých pasážích opravdu pekelná - musíte vymyslet jediné možné řešení a to řešení na milimetr přesně udělat. Řešení se skládá z mnoha úkonů, použijete v těch složitějších pasážích opravdu všechny schopnosti a já si na klávesnici občas připadal jako chobotnice.

Nebudu lhát, Abe je těžký, míra frustrace nad 50* opakovanou pasáží je obrovská, v závěrečné části přibude vražedný časový limit. Občas se mi stalo, že jsem nevzal nějaký secret, který jsem bláhově myslel že najdu sám a musel opakovat obrovskou dlouhou pasáž. Vztekal jsem se, nadával, ale přesto je to parádní hra, která nabízí opravdu spoustu možností. Jsem zvědavý na druhý díl s možností quick save. Arkáda roku 1997.
+24
  • PC 100
Když se mi tato hra dostala do ruky bylo mi 6 let, a ještě k tomu jsem to dostal na PS one a dokonce v němčině. V tý době jsem ještě nevěděl co příběh obnáší a co je účel hry. Takže můj úkol byl: dostat se na konec levelu a dělat při tom blbosti. Vážně jsem se vyřádil. Když už jsem jakžtakž začal ovládat angličtinu a koupil jsem si tuto hru i na PC a konečně pochopil příběh a cíle této hry. Dokonce německý jazyk není vůbec špatný, například hlas německýho Sliga zní mnohem víc vražednějí a hustěji než hlas anglického =D. Když jsem hru dohrál, furt mi vrtalo hlavou, kde jsou všichni Mudokonové, porotže já jsem ty po cestě zachránil všechny. Pak se mi náhodou do ruky dostala strategická knížka a v tu ránu jsem pochopil, že autoři ze srandy vytvořili secrety které nejsou nijak označené oproti ve dvojce. No zpátky ke hře, série Oddworld patří k mým nejoblíbenějším hrám a i když to mám už dohráné snad podesáté, vždycky si rád sednu k PC a dohraji to během 3 hodin znovu. Dobrou atmosféru ke hře dodává její hudba, která se mění podle toho, když vás spatří nepřítel anebo prostě změnou krajiny. 3D sekvence jsou udělané parádně a vtip tam opravdu nechybí. A to že hra má dva konce, špatný a dobrý a když máte špatný, tak vás hra pošle do půlky hry se slovy: Víc se snaž tak to mě opravdu dostalo =D. Pár scén ze hry jsou opravdu obtížné a chybí mi zde quicksave. To už potom občas chytám upocený joystick od PSka a dělá mi potíže něco udržet v ruce, jakej mám vztek. Prostě tuhle hru doporučuji všem, kdo má IQ větší než 100 bodů a těm, kteří mají rádi plošinovky s velmi dobrou hratelností. A ke konci tři slova: "This is RuptureFarms" a německy: "Das ist ruptureFarms" =D =D

Pro: Originalita, příběh, nepřátelé, gamespeak, chantování do nepřátel, hudba a grafika

Proti: Místy obtížné

+19
  • PC 85
Originální, roztomilé, obtížné, nezapomenutelné. Asi nejlepší plošinovka všech dob. Oddworld Inhabitants byli umělci.
+17
  • PC 85
Když jsem tuhle hru kdysi hrál, vůbec jsem ji nerozuměl. Nedokázal jsme se naučit ty číslový příkazy a vlastně jsem netušil, že mám zachraňovat jiný mimozemšťany. Taky jak jsem byl u vytržení, když jsem zjistil, že se můžu převtělit do enemáků a kosit druhý enemáky. A snad nejvíc mám v hlavně zafixovanou scénu, kde utíkám na jakýmsi hybridovi mezi velbloudem a koňem a modlím se, aby mě tentokrát už opravdu netrefili.

Dobře obtížná hra, kterou jsem dohrál za pomocí strýce a kterou už si opravdu těžko pamatuju. Jen vím, že do mě pumpovala dostatek adrenalinu, že mě bavila a to mi stačí. Jeden z nejlepších herních počinů, co existuje.

Pro: Obtížnost, hádanky, ovládání nepřátel, koňovelbloud a zpropadený mačkací miny :-D

+16
  • PC 80
Tato letitá skákačka, kterou jsem využila ke splnění výzvy kategorie 10. "Válka periferií", mě bavila, ale i hrozně štvala. Nevím, jestli jsem tak levá, nebo je hra opravdu těžká, ale umírala jsem hodně často. Škoda, že hra úmrtí nepočítá, protože by mě to číslo zajímalo. Části, kde jsem se na moc dlouho nezasekla, mě bavily. Bohužel jsem se často zasekávala na hodně dlouho, což bylo hrozně frustrující. Když minutu trvající část hry hrajete hodinu, je to k vzteku. Divím se, že mi to přežila klávesnice, protože to chudák odnášela. Občas mi přišlo, že hra nereagovala na zmáčknutou klávesu, tak Abe nevyskočil, kdy měl, nebo nevydal správný zvuk. Když jsem se dostala přes nějakou část, která mi nešla, a zemřela jsem později na nereagování na stisk mezerníku, bylo mi až k breku.
Humor ve hře i její příběh je super. Je to originální a dobrá hra, která vyžaduje rychlé reakce a hodně šikovnosti, popř. pevné nervy.

Pro: Humor, příběh

+7