Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Normality

30.06.1996
74
63 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Normality je 3D adventura viděná z pohledu první osoby. Byla jednou z prvních her, která využívala předrenderované grafiky a na svou dobu byla neobyčejně technologicky vyspělá. Její engine byl následně použit při vývoji hry Realms of the Haunting. Jinak šlo hratelností o klasickou adventuru, kde sbíráte předměty, řešíte hádanky a komunikujete s NPC. Neobvyklé bylo ale prostředí hry, které by se rozhodně nedalo popsat adjektivem „normální“.

Příběh Normality se točí okolo Kenta Knutsona, rebelujícího teenagera žijícího v městě Neutropolis, kde se hra odehrává. Neutropolis je temné a znečištěné město, kterému vládne přísnou rukou zdejší policie, které se přezdívá „The Norms“ a jež tvrdě potírá cokoliv, co souvisí se zábavou. Hra začíná ve chvíli, kdy je Kent propuštěn z vězení, kam byl uvržen pro prozpěvování si veselé melodie na veřejnosti. Během svého pobytu v kárném zařízení obdržel vzkaz od jakéhosi člověka. Tento vzkaz ho nabádá ke vstupu do hnutí odporu. Hráč se Kenta ujímá ve chvíli, kdy přichází do svého bytu a vaším prvním úkolem bude kontaktovat protivládní buňku a připojit se k ní. To je však jen první z krůčků ke svrhnutí diktátora Paula, který tak nemilosrdně vládne Neutropolisu.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Normality je trojrozměrná adventura, svým ovládáním a zpracováním podobná například Under a Killing Moon. Co ji činí zajímavou je zasazení do utopistického světa, tentokrát však v humorném podání, takže nečekejte tíživou atmosféru z Orwellova románu.

Rebel Kent, který žije ve městě ovládaném normy, posluhovači samozvaného vůdce Paula Nystaluxe, se jednou přimotá k obyvateli výtahu na umývání oken Daiovi, jenž je shodou okolností zainteresován do místního odboje. Po donesení ručně uvařené kávy a vyzpovídaní se Kent pustí do nelehkého úkolu osvobození od tyranie a nastolení režimu, který sám za svůj život ještě nepoznal.

Technické zpracování, už díky tomu, že engine byl později použit v úspěšné akční adventuře Realms of the Haunting, je nadstandardní kvality. V každé lokaci se nachází nějaké interaktivní předměty. Normality je také proloženo řadou enginových filmečků a dalších zpestření. Lokací však není mnoho, rozhodně bych si dokázal představit zařazení dalších míst vedle vězení, továrny, obchodního domu či samotného bytu Kenta - ovšem je jasné, že projekt, jako ten menší vedle Realms, měl jiný počet tvůrců a omezenější čas.

Hratelnost Normality je na vysoké úrovni. Předmětů a dalších postav není v lokacích mnoho a tak vše pokračuje ve svižném tempu podobně jako u Full Throttle. Ale stejně jako u zmiňované adventury se ke konci doberete rychleji než by jste čakali. Problémem ale je, že po dokončení se, minimálně u mě, projeví jakási neúplnost děje, jako by projekt byl v půli vývoje ukončen a na rychlo byl vytvořen konec.

Ale co, hra končí velkou polygonovou párty a dobře, i když na pár dní, se zasmějete a pobavíte. Adventura vyšších kvalit, která se snadno může stát i vaší oblíbenou.

Pro: zasazení a příběh, grafika, originální hratelnost

Proti: krátká, nevýrazná hudba (mimo hlavního theme)

+23
  • PC 85
Další hra z mého adventurního maratónu je za mnou. Normality je jedna z těch mnoha her, ke které mě kdysi nalákala geniální recenze ve Score. Andrew ji tehdy vychválil do nebes a dal ji přidanou hodnotu boje proti šílené totalitě, takže jsem ji sehnal, dohrál a byl nadšenej. Co dnes? Mladické nadšení opadlo a zbyla výborná adventura s pár mouchami.

V Normality se ocitáte v totalitní městě Neuropolis, kterému vládne diktátor Paul, všechno kontroluje armáda Normů, všechna zábava je zakázaná, většina obchodů zavřená a celé město je zahaleno oblakem temnoty. Aby toho nebylo málo, Paul kontroluje i myšlení lidí pomocí "gizem" ukládaných do nábytku. Kentovi je tohle všechno jedno - stačí mu rock´n´roll, chlast a bivakovat ve své díře, dokud ho jednou neseberou za pobrukování písničky. I když se pokusí najít si práci, skončí nakonec u rebelů (které tvoří tři lidi) a po pár testovacích úkolech se vydává spustit revoluci.

Ač to vypadá na temnou dystopii, Normality je komediální hra, někdy až moc. Normové jsou dementní, úkoly jako proniknutí do jejich centrály či únik z vězení příliš snadné a ve finále se dostaví řádné úlety jako krysí král s armádou skákajících hoven. Finále s přesunem mozku mi přišlo strašně useklé. Nedá se říct, že bych se ale nebavil. Kentova rebélie spočívá například v pouštění rocku do televize a hlavně v demolici, většinou nechtěné. Po jeho návštěvě lehne popelem obchoďák, prodejna televizí, převýchodvná stanice a další místa.

Hratelnost je výborná. Normality je plně 3D adventurou z vlastního pohledu, takže se pohybujete šipkami a myší zkoumáte co je potřeba. Většinu věcí není problém najít, spousta kombinací je logických a dojde Vám hned. Většinou operujete na jedné lokaci, takže s troškou štěstí a zlomyslnosti se dá na hodně věcí přijít. Máte to ale háček - ve hře jsou opravdu tuny nepoužitelných věcí, desítky harampádí, plakátů, obrazů, přístrojů a občas se mezi nimi skrývá něco důležitého, co Vás ani nenapadne. A je tu pár špeků, na které bez návodu nepřijdete ani omylem - šílenosti v obchodu s hračkami, či způsob jak se nadvakrát dostáváte z vězení. Jinak je to ale pohoda, ovládací kurzor tvoří zmenšenina Kentovy postavy, která má 5 funkcí, přes 3D prostředí nezabloudíte, nepotřebné předměty mizí z inventáře a i to závěrečné bludiště není tak složité.

A ještě když jsem nakousl 3D tak se podívám na grafiku. Ta opravdu není hezká, já vím rok 1996 asi neumožňoval na 3D adventuru něco lepšího, ale pokud se hraje jako 3D akce z prvního pohledu, tak to podvědomě srovnávám a takový Duke Nukem 3D vypadal v té době fakt jinak. Ke cti tvůrcům slouží, že hra má desítky parádních animací na kdejakou kravinu a že to všechno dokázali vměstnat na jedno CDčko.

Zkrátka Normality je určitě výborná adventura s celkem revolučním 3D pohybem a solidním pozadím na "obyčejnou" humornou hru.

Pro: Výborné příběhové pozadí, skvělá hratelnost, demolice a rebélie, 3D funguje bezchybně.

Proti: Trošku slabší grafika, vážnější podání by hře slušelo více.

+18
  • PC 65
No... Na to, že jsem si tuhle hru v srdci patnáct let hýčkal coby nevídanou adventurní klasiku, tak teď docela lituju, že jsem to u toho nenechal a rozhodl se Normality nenechavě vyvrhnout ze snění v peřinách nostalgie do mrazivého světa reality. Ona to totiž zas až tak dobrá adventura není.

Asi nejzajímavější na Normality je volný pohyb ve first-person pohledu, čímž se ve chlívečku adventur automaticky stává exotikou, která na sebe poutá pozornost. Bohužel na rozdíl od prvotřídní série Tex Murphy, kde byla tahle vlastnost skutečně smysluplně využita k prohloubení atmosféry a vžití se do role soukromého detektiva, zde to na mě působilo vysloveně samoúčelně a v souvislosti s určitou prázdností prostředí a obskurností některých puzzlů i otravně. Odvaha Gremlinů pouštět se do experimentování se sice dejme tomu cení, ve zpětném zrcátku mi ale připadá, že spíše prohloubilo problémy plynoucí z neschopnosti pořádně uchopit základní stavební kameny žánru.

Hraní Normality mi totiž připadalo, jakoby mi někdo zavázal oči a do úst strkal lžíci střídavě s kočičincem a kaviárem. V důsledku jsem si pak ve věčném očekávání nejhoršího nevychutnal ani to dobré. Sem tam narazíte na skvělý puzzle, který je ale vbrzku vystřídán nějakou strašnou botou. Ač se nepovažuju za adventurního nováčka, příliš často jsem zamrzal s tím, že jsem prostě netušil, co se po mně vůbec chce.

Vzhledem k volnosti pohybu a utěšeně narůstající herní plochou pak mrzký zákys exponenciálně roste do totálního průseru a hodin a hodin zmateného pobíhaní kolem. 80% prvků prostředí navíc vypadá jakože jó, že by to někam vést mohlo, ale velmi rychle vám dojde, že Normality je příběhem, kde každá druhá věta zůstává v půli nedořečena, patrně vlivem předčasného vydání (sledovací robot před Kentovým bytem, netopýr ve výtahu, soused neandtrálec, zavřený park, ve kterém se prohánějí duchové,...).

A aby toho nebylo málo, hra parkrát dokonce nestydatě poruší s hráčem vybudovaný kontrakt, a to je dle mého soudu snad vůbec jedna z naprosto nejfatálnějších designérských chyb, která se v adventuře může přihodit (Pamatujeme na nechvalně proslulý goat puzzle v Broken Swordu, že? Tak o tomhle přesně mluvím...). Třeba ke konci hry v profesorově laboratoři odlepím ze zdi plakát a za ním díra do místnosti, ze které potřebuju vyzvednout jistý předmět. Zatímco x-krát předtím ve hře stačilo k podobnému otvoru přijít, načež Kent za efektní renderované animačky proskočil dovnitř, nyní je potřeba k tomu samému "použít" myš, a to ještě ne na díru ve zdi, ale oblast pod ní. Ach jo.

Budiž autorům k dobru alespoň to, že do manuálu vcelku citlivě zakomponovali zákysníček alias pseudonávod alias sadu bonusových vodítek a nápověd. Na druhou stranu si myslím, že dobře navržená, byť sebeobtížnější adventura právě tenhle typ berliček nepotřebuje.

Podobnými problémy jako puzzly bohužel trpí i většina ostatních věc. Jistě jsem nečekal, že budu smíchy co chvíli padat ze židle a že se z Normality vyklube další Monty Python, ale no tak... Světlé momenty tu opět jsou, ale hra se nezdravě často utápí v naprosté trapnosti, banálnosti a humoru třetí cenové. Asi by mě ani příliš nehlodalo svědomí, kdybych hledal přirovnání v něčem jako Polda 5. Moc tomu nepřídává ani kolísavá kvalita sporých dialogů a jejich nádražního dabingu, kdy všechny postavy namísto pokusu o hraní jen permanentně hlásí do megafonu.

Zkrátka nevím nevím. Nedá se říct, že by Normality byla špatná hra, a nepovažuju čas s ní strávený za promarněný. Svébytnost a kouzlo osobnosti jí nejde upřít a určitě si ji budu oproti těm 9 z 10 dnes vydávaných adventur pamatovat i po pár letech. Normality se naneštěstí topí v potížích tak fundamentálních, že mi při pokusu nakliknutí vyššího hodnocení bolestivě křiví prsty.

Pro: engine, atraktivní koncept, místy velmi povedené puzzle a humor, renderované animačky

Proti: celkový dojem uspěchanosti a nedodělanosti, místy velmi nepovedený design a podřadný humor, dabing, nepřeskočitelné dialogy (!)

+13
  • PC 90
Kent Knutson je mladý výrostek, ktorý sa jedného večera túla ulicami mesta Neuropolis a píska si zakázanú pesničku od Rockera Briana Delugeho. Avšak vzápätí ho chytia fízly a pretože vládne v tomto meste totalitné zriadenie, ktoré zakázalo akúkoľvek zábavu, putuje Kent do väzenia. Vo väzení naviaže kontakt s malým týmom rebelov a tým sa začína dobrodružstvo, ktoré prerastie vo zvrhnutie tyranskej vlády. Normality je adventura zvláštna tým, že je z pohľadu tretej osoby. Pohybujete sa pomocou šipiek a zbierate rôzne predmety. Musíte ako u každej adventury rozmýšlať a premýšlať svoj ďalší postup. Táto hra ma vždy bavila, či už ked som ju hrával na starom počítači ked som mal 10 rokov a svete čuduj sa, baví ma aj dnes ked už mám 21 rokov na krku. Okrem zábavnej hudby a rôzných špatností ktoré tu môžete vyviesť (odpáliť do luftu predajňu televízorov) sa tu ocitnete aj vo väzení, kde vám budú strážcovia vymývať mozog v takzvanom "meniči nálady". U mňa je táto hra kultovka jak vyšitá.

Pro: zaujímavé misie, celková atmosféra totalitného sveta, na svoju dobu určitá interaktivita

Proti: niekomu môže vadiť kostičkovaná grafika, veď táto hra má už 17 rokov :)

+6