Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Isair (06.10.2019 21:39): Pěkný koment. Trochu mě zarazili ti kouzlící trpaslíci, ale pak jsem si vzpomněl, že to asi budou Duergaři. :)

Osobně bych asi nedal tu grafiku. Jen při sledování, jak to vypadá v pohybu... Nějak mi to nesvědčí a imho bych z toho měl "cestovní nevolnost" jako z Albionu.

P. S. Samozřejmě dungeony jsou herní lobotomie! ;)
@Isair (06.10.2019 21:39): jo já vím, si pamatuju, když jsi to hrál. Dvojka rozhodně je jiná, tam ten nůž a máslo moc nehrozí. Určitě ale hraj bez návodu, je to pak fantazie, herní nirvána, protože dávat si dohromady všechny ty indicie, řešit jednotlivé světy, tohle žádné rpg nenabídlo (aspoň já o tom nevím).
@Richmond (06.10.2019 21:32): Tak ono je to sporné :). Já nejsem kdovíjakým fanouškem UU 1 a především z toho důvodu, že jsem si hru v podstatě dost rozbil příliš namakaným hrdinou, čímž naprosto odpadl jakýsi survival feel, radost z každého vybojovaného souboje a radost z každého nalezeného itemu, což jsou prvky, které mám v dungeonech dost rád. A zůstaly pouze ty hádanky (z nichž některé byly lepší, některé trochu otravnější a překombinovanější). Navíc ten RPG systém Ultimy je všelijaký- je tam třebas hafo skillů, které jsou naprosto k ničemu. Trochu doufám, že až to rozehraji příště za jinak zaměřeného a méně overpowered hrdinu, stane se hra trochu zábavnější a já budu moci zvednout hodnocení.
A dost si slibuji i od UU 2, která na mě působí propracovanějším dojmem.

Vlastně v Menzoberranzanu jsem se z hlediska soubojů cítil občas dost podobně jako u UU 1 s tím rozdílem, že zde přeci jen se našel častěji někdo, kdo ti dokázal partu zmastit... ale občas to taky byla docela otrava procházet těmi rozsáhlými jeskyněmi a jen klikat na tlačítka útoku s tím vědomím, že ti ten nepřítel v podstatě nemá šanci ublížit.

Zkrátka Menzoberranzan imo není žádná vyložená pecka, ale rozhodně to není kousek, který by bylo radno jen tak přehlédnout. O propadák se imo zkrátka nejedná.
Mno je pravdou, že čím dále ve hře jsem, tím působí některé dungeony přeci jen už nudnějším dojmem. Zatím nejlepší byl ten Temple of Dumathoin, který nabízel zajímavý level design a i nějaké ty hádanky. Jinač tu procházíte převážně všemožné spleti jeskyní, ve kterých se nachází maximálně překážky ve formě pavučin (nutno použít speciální kouzlo/lektvar k jejich překonání) či místa, kde je nutné použít "fly" a sem tam se tu objeví nějaká ta iluzórní stěna. Nadto některá patra jsou naplněná nudnými, vatovými souboji, jindy jsou zase nepřátelé poměrně dost tvrdí (ono se to střídá patro od patra, někdy dokonce jen některé části daného patra obsahují určitý typ nepřátel).

Jsem asi ve 3/4 hry, špatné to jakože rozhodně není, ale Ravenlofty jsou přeci jen propracovanější.
Ono to naštěstí není moc natahované, některá patra jsou sice rozsáhlá, ale ne zase nějak extrémně moc, jiná jsou naopak opravdu krátká, často se mění prostředí/nepřátelé etc., takže to jakože nenudí, ale kdyby tam bylo více částí jako Temple of Dumathoin, byl bych určitě spokojenější. Takhle jsou některé části takové nijaké, některé tedy zábavnější, některé méně. Nicméně by byla rozhodně škoda tenhle kousek minout, je to trochu slabší než Ravenlofty, nicméně stále dost podobně hratelné.

Osobně jsem čekal, že to časem bude o něco méně lineární. Třebas trochu ve stylu Arx Fatalisu/Ultimy, kdy vesměs většinu podzemí budete mít volně přístupnou. Ale je to fakt spíše Dungeon Master 1/ EoB 1, tj. patra jdou striktně za sebou. Občas jsou samozřejmě trochu propletená (tj. z druhého patra se vrátíte znovu na první a projdete jeho jinou část), občas jsou menší části pater, které nemusíte projít vůbec a můžete se místo toho vydat k jinému exitu, ale to spíše jen zřídkakdy. Často se navíc stává, že hra za vámi v určité momenty zatarasí cestu a už se nemůžete vrátit ani do předchozího patra.
@Richmond (01.10.2019 20:05): Jo, zvuky v jedničce byly super. Je to škoda, sem by nějaký slušný ambient skvěle pasoval. Hudba je taková všelijaká, některé tóny jsou fajn, ale jinač se jedná o takové generické fantasy melodie, které na atmosféře příliš nepřidají.
Ale zase tu skvěle funguje ona stísněnost spojená s chabým osvětlením a celkovou komplexností/propletení underdarku a zdejším lore. S trochou nadsázky mi to, co do atmosféry, chvílemi připomíná i Ultimu Underworld 1.
@Isair (01.10.2019 18:10): No zrovna zvuky (plus hudba) bylo něco, co jsem v prvním Ravenloftu oceňoval. škoda, že to tady ustoupilo do pozadí. Ale jsem rád, že zde nejsou úplně negativní dojmy. On i Ringo mi to doporučuje, já to mám samozřejmě v plánu, první dva už mám za sebou a pořád to patří k mým nejoblibenějším sériím.
Zatím je to překvapivě dost dobré, imo rozhodně zbytečně podceňovaný kousek. Jsem někde za Temple of Dumathoin a hraje se to skoro stejně dobře jako Ravenlofty (alespoň ta CD verze). Rozhodně fanouškům Ravenloftů nedoporučuji tenhle kousek zbytečně přehlížet.

Asi bych tomu vytkl cca to samé co prvnímu Ravenloftu- tj. je tu trochu méně hádanek a překážek, je jich tu teda stále více jak v prvním Ravenloftu, ale zdaleka (zatím) ne tolik co ve druhém. Je to tedy o něco lineárnější (prostě se postupuje z patra do patra jako třebas v prvním EoB), čili tu možná trochu chybí takový ten "živější" či "komplexnější" svět, který dělal Ravenlofty ve své době trochu jedinečnějšími. Ale stále to není jen o prolézání v podstatě "mrtvých" pater jako v EoB/Grimrocku/prvním Dungeon Masterovi (které jsou na tom sice lépe designově, ale krom mlácení potvor a řešení hádanek toho více nenabízejí).
Technicky je to cca na úrovni druhého Ravenloftu, čili vcelku fajn. Byť chování AI je občas poněkud zvláštní a někdy prostě jen stojí opodál a čeká až k ní přijdete.
Atmosféra správně stísněná, stroze osvětlené temné prostory (navíc nutnost používat kouzlo Light, jinak vidíte kulové), jak to má být. Docela mi tu ale chybí nějaké ambientní zvuky, občas zařve nějaká potvora ve vaší blízkosti, ale to jen velmi zřídka, jinak je většinou ticho a hraje jen hudba.

Souboje zatím spíše jednodušší jak v Ravenloftech, což je škoda, ale samozřejmě i zde se najdou tuhé potvory a třebas druhé patro Temple of Dumathoin, s nepřáteli castícími firebally, dalo docela zabrat. Rozhodně to není procházka růžovým sadem a možná ještě přituhne...
A samozřejmě jako fanoušek podtemna a DnD obecně si to u mě získalo nějaké body k dobru.
Drizzta zase kdovíjak nemusím, do party jsem ho ani nebral, anžto mi přišel zbytečně overpowered. Ale bylo fajn se s ním zase setkat :p.
Tak jsem se konečně po letech dostal i k tomuhle kousku. Doufám, že to bude lepší, než se zde tvrdí. Z těch pár gameplay videí co jsem měl možnost vidět, mi to nepřišlo vůbec špatné, technicky na úrovní Ravenloftu 2 a atmosféra underdarku se zdála býti správně hutná.

Co jsem tak letmo koukal na NPC, tak Mage jako počáteční postava je téměř nutnost, páč se ve hře vyskytují povětšinou samí Fighteři a Rangeři, jeden kněz a jeden thief. Pak je tam dost bizardní kombinace F/M/T, což asi na takhle nízkých úrovních ideální zrovna nebude (nadto multi-classy moc nemusím, pokud to není T/M nebo T/F- protože čistý thief je v partě často k ničemu a v Ravenloftech to platilo dvojnásob, hádám, že v Menzoberranzanu se jeho lockpick skill taky nevyužije, což?).

Vypadá to, že na úvod vytvořím Paladina a Mága, přiberu toho trpasličího Klerika a poté jednoho z toho množství Fighterů/Rangerů, pokud tedy nebudu potřebovat toho gnómského Thiefa (?) :).
@Charllize (17.04.2019 21:34): No rád bych utekl, ale moc to nejde ... tedy hlavně jsem neutekl moc daleko :) Jak jsem si začal doplňovat seznam her, tak mě občas přepadlo nutkání něco napsat, něco doplnit atd, a tohle je výsledek :D
@Elemir (17.04.2019 21:27): Jsi se tady do toho nejak oprel Elemire :) Po tom uvodniku na tvych strankach to az skoro vypada ze jsi utekl z domova na nejaky delsi vylet :)

Samozrejme za mne dobre, serioznich znalcu her tu je jako safranu.

Abys me identifikoval. U tebe jsem flash:)
Díky. Zpočátku jsou ty barvy hodně nezvyk, některé kombinacemi mi taky nedělají úplně dobře, ale asi jsem si pak zvykl. Jak jsem se dostal do trpasličích dolů, tak už to šlo. Plánuji zkusit ještě disketovou verzi.

U EOB3 nemohu soudit, já ho dohrál relativně nedávno a v DOSBoxu, takže jsem se zřejmě vyhnul řadě technických potíží, které hru v době vydání provázely.
[neexistující komentář]: Dobrej koment! Ja to kdysi chvili hral a hra to opravdu neni spatna, uz diky te klasicke hratelnosti obou Ravenloftu, neni to tedy propadak jako EOB3, ale ta brevna fialova paleta, ktera se pravda na nekterych mistech meni na vyraznou cervenou, neni nic pro moje citlive oci. Rozhodne mi to prislo jako nadprumerna zalezitost z atraktivniho prostredi.
Jaky to je? V dobovych rezencich to docela smazli, ale pry je tam velky rozdil mezi disketovou verzi a cd verzi, cd by samozrejme mela byt io dost lepsi.

BTW autori uz tady zacinali dodavat netradicni NPC, kterych je Stone Prophet plny. Da se nabrat Drizzt nebo nejakej ptak.
@Phoenix (06.03.2015 14:27): No mně to neseplo, ale když pak jsi dal link na tu diskusi na rpghry.cz (škoda, že už dave ten web potopil), tak mi to docvaklo a řekl bych, že to ani není překvapení pro mě :)
@Phoenix (06.03.2015 10:30): To vediet, tak to aj do eteru poviem. Ja som totiz vzdy hral myslim len CD verziu. Aj ked je mozne, ze niekde v 90s som mal aj disketovu, pretoze si matne na Verbeeg Lair spominam. Ale ruku do ohna by som za to nedal :) Ale hura, diky za nove info, to sa clovek casto nedozvie.
@mazar1234 (05.03.2015 23:40): Tak tak jsem to vůbec nebral :-)) A s tím přeskakováním je to dost síla :-)

Na CD verzi jsem se ptal záměrně, protože už jsem se o tom kdysi bavil na rpghry.cz. V CD verzi je místo Verbeeg Lair na začátku Leucrotta Lair, Leucrotty v disketové verzi vůbec nebyly. V Temple of Dumathoin je dalši NPC, které je možné přibrat do party a vyléčit ze speciální otravy (bez vyléčení nemůže používat zbraně). V CD verzi je dungeon Myconid Caves, který v disketové úplně chybí (v disketové verzi na specialní mapě úrovní, vždycky jedna úroveň chyběla, asi ji stihli dodělat až pro CD verzi). A řekl bych, ze některé dungeony, které jsou v obou verzích, vypadají odlišně.
@Phoenix (05.03.2015 18:25): Pockaj, vobec som to nemyslel ako navazanie sa do teba, islo mi iba cisto o vysvetlenie mojich myslienkovych pochodov.

...ALE...

nakoniec som to musel otestovat na vlastnej kozi a je to niekde medzi bodom M a P. Teda testoval som CD verziu.

Animacie idu preskocit, ale debilne a navyse nie 100%. Napr. prvu animaciu kde si vyberam pohlavie, tak ma to po stlaceni ESC vrati na zaciatok vyberu, ale dalsie fazy uz funguju tak, ze ked na zaciatku animacie dam ESc tak ma to vrati na zaciatok, ale ked dam ESC po nejakom case - odhadom asi po polovici animacie - tak ma to naopak hodi na koniec (cize preskoci zvysok animacie). Problem je, ze sa neda poriadne odhadnut kedy je to uz za bodom zlomu, takze stlacenie ESC casto sposobi navrat namiesto urychlenia.

To je asi este dementnejsie ako keby sa to vobec nedalo preskocit.
@mazar1234 (05.03.2015 17:38): Z ničeho podobného bych zrovna MickTheMage nepodezříval, jen nevím, jestli se zrovna tohle (případně celkově přítomnost některých animací) neliší ve floppy a CD verzi. A v Ravenloftech by to jít mělo, navíc se tam autoři nevyžívali v nesmyslných animačkách u tvorby postavy.

Videa v této době holt vypadají poplatně tomu, že tehdy 3d animace začínaly, takže je to často dost bída (navíc se občas najdou autoři, co neměli soudnost ani z uměleckého hlediska). Nepřeskočitelné animace (po spuštění hry, intra, ingame) jsou kapitola sama pro sebe, jednou to může být zábavné, ale při opakovaném hraní je to na zastřelení.
@Phoenix (05.03.2015 17:27): No je pravda ze som si to neoveroval ale tak predpokladam ze Mick nie je taky trulo aby to neodklikol keby to islo, navyse to hovoril ze vsetko klika/stlaca a nic sa nedeje.

Mam pocit ze klikanim mysi sa urychlovali/skipovali animacie kariet v Ravenloftoch.

Ako nie ze by ta hra mala slabe hodnotenia kvoli chargenu, len ako som vcera pozeral Micka tak som si pri tom uvedomil, ze toto je fakt extra dementne. (Keby tie prvogeneracne renderovane videa nevyzerali tak neuveritelne priserne otrasne, vid. intro Ishar 3 CD).

Ale osobne za vrcholne featury demencie povazujem take veci ako ma napr. HOMAM 3, kde pri prvom starte hry nejde preskocit intro video a ked na to clovek zabudne a neprepise si v subore ze introvideo=1 tak ho moze porazit.
@MickTheMage (05.03.2015 17:12): Tuším že to zdůvodňovali v manuálu k nějakému Beholderovi tím, že si můžeš naklikat staty Tvé oblíbené postavy nebo postavy, za kterou hraješ stolní AD&D.

S tou nemožností odklepnutí jsou to trubky, ale je to naštěstí celkem marginálie (a možná je to jinak ve floppy a CD verzi).
@mazar1234 (05.03.2015 16:32): Už si to možná nepamatuju dobře (naposled jsem to dohrál před pěti lety), ale nejdou ty mrzké a zbytečné (jakože hej, jsou opravdu mrzké a zbytečné :-) ) animace odklepávat myší?

BTW Hraješ disketovou nebo CD verzi?
Tak character generation v tejto hre je dokonala, encyklopedicka ukazka toho co je to "gamedesignerska demencia".