Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

LSD

LSD: Dream Emulator

22.10.1998
11.08.2010
70
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V tejto 3D hre sa hráč nachádza vo zvláštnom svete snov, kde skúma rôzne náhodné prostredia. Ak narazí do stien alebo objektov, tak sa ocitne na inom mieste. Každý sen trvá okolo 10 minút, po ktorom sa hráč zobudí a zobrazí sa mu graf, ktorý zobrazuje jeho stavy mysle v 4 kategóriách: upper, downer, static a dynamic. Počas pokroku sa prostredie stále mení a hráč stretáva nové postavy vrátane záhadného sivého muža. Po niekoľkých dňoch má hráč k dispozícii nový mód "flashback", kde sa na krátku dobu môže vrátiť do starých lokácií.

Hlavnou inšpiráciou pre hru bol snár jedného z tvorcov Hiroka Nishikawu, ktorý si zaznamenával svoje sny po dobu 10 rokov. Hudbu k hre zložil producent Osamu Sato.

Napriek tomu, že hra bola vydaná len v Japonsku, za posledné roky sa okolo nej vytvoril kult kvôli jej excentrickému psychedelickému obsahu.

Vo vývoji je fan remake pod menom LSD Revamped.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS1 70
Zapomenutý, ale dnes již kultovní, titul LSD: Dream Emulator je unikátním zážitkem, který spíše než hru připomíná sérii různorodých vjemů. Dílo je inspirováno skutečnými deníkovými záznamy snů jedné ze zaměstnankyň vývojářského týmu, konkrétně Hiroko Nishikawy (inspirovala se např. dílem Akiry Kurosawy Sny?), a titul vlastně nemá tradiční příběh, postavy ani jasný cíl.

Hráč je vrhnut do snů, které nemají lineární strukturu a jejich náplň je zcela různorodá. Každý sen trvá přibližně pět až deset minut, po kterých se hráč probudí zpět na obrazovku kalendáře. Hra pokrývá období 365 snů (respektive dní), během nichž se prostředí a zážitky mění a kombinují do stále bizarnějších scén. Jde vlastně o určitý prototyp, respektive předchůdce, minimalistických adventur z prvního pohledu zaměřených na atmosféru, příběh nebo exploraci. Např. se podíváme do proměnlivého města, pustin plných tvorů a nadpozemských úkazů, japonské vesnice s gejši, nebo i do samotného domova hlavního, snícího, představitele.

Jedinou mechanikou je chůze nebo běh. Cílem je jednoduše prozkoumávat prostředí, vstřebávat snovou atmosféru a sledovat, jak se sny a kulisy mění. Pokud narazíte do objektu nebo postavy, hra LSD teleportuje hlavní postavu do jiné lokace. V první řadě experimentální titul bohužel selhává v opakujících se assetech a variabilitě, kdy se začnou určité vzorce objevování opakovat. Nicméně to nelze dílu, na PSX a na jednom disku, vyčítat. Zvláště, když hra obsahuje více video materiálu, který dokresluje svým napaditým střihem a obsahem již tak zvláštní titul. I tak ovšem dokázalo LSD měnit tempo, a úplně nenudit; tedy v rámci možností, 365 dnů je opravdu hodně, a hra spíše vybízí k pozvolnému dávkování „snů“.

Jednou je možné ve snu kráčet po klidné vesnici, zatímco v dalším snu se tato vesnice změní v psychedelickou noční můru plnou barev a deformovaných postav. Nicméně co dokáže udržet pozornost jsou nově vzniklé retro achivemnety, které do jisté míry plní roli určitého cíle, a důvod, proč v desítkách až stovkách někdy repetivních snů pokračovat. Osobně nevím, zda někdy LSD: Dream Emulator dotáhnu do posledního dne, ale jednou za čas titul splní svůj účel a zabaví na 15 nebo 30 minut.

Jako historická hra, která na to šlo trochu jinak, je LSD určitě zajímavé, stejně tak nelze upřít inspiraci svým konceptem pro další experimentální hry (např. Everything, Yume Nikki nebo The Endless Forest). Nicméně dnes už zaujme asi jen herní archeology nebo ty, kteří od videoher očekávají neobvyklé koncepty.

Hru si lze vyzkoušet mimojiné i na PC, konkrétně v konverzi LSD: Revamped.

Pro: experimentální zážitek, atmosféra, achievmenty

Proti: hratelnost, "bez cíle", opakující se sny a obsah

+22