Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
''LOW FUEL''

Tímto nenápadným problikávajícím nápisem téměř vždy končila má snaha o dokončení dobře rozjetého závodu. Trvalo mi hodně dlouho, než jsem pochopil fakt, že když je ve vozidle málo paliva, je třeba jej doplnit. Tuto moudrost jsem si poté přenesl i do reálného života.

Lotus III: The Ultimate Challenge je zřejmě úplně první automobilovou závodní hrou, se kterou jsem se kdy setkal. V těsném závěsu se drží akorát Crazy Cars III. Opět pouze na černobílé obrazovce, na krásné barvičky jsem si ještě pár let počkal. Jako malý klučík jsem byl absolutně unešen z rozsáhlého hlavního menu, kde mi ale anglické nápisy nic moc neříkaly a bylo tedy třeba se řídit spíše vizuálním znázorněním jednotlivých nastavení. Výběr vozu měl také něco do sebe, následován volbou jednoho ze šesti zvukových doprovodů pomocí krásně zpracovaného autorádia.

Samotné závodění už dnes asi nikoho nevytrhne, ale tenkrát to pro mě byl docela kumšt - naučit se projíždět zatáčky plynule, objíždět soupeře bez jakéhokoliv kontaktu a nepřibírat při tom cedule na kraji silnice.

Navíc, kdysi jsem samozřejmě netušil, kdo je třeba Jackie Stewart a ve výsledkové tabuli mě tedy absolutně netrkla zkomolenina Jackie Stewpot. A mnohá další známá závodnická jména. Na svou dobu velmi dobrý počin. 80%.

Pro: Lotus, tankování, zpracování menu, výběru vozu a hudby

Proti: Pouze 3 vozy, zub času..

+24
  • PC 80
  • Amiga 90
  • AtST 70
Lotus 3 - UC je dobovými recenzenty sepsutý díl. Ono se nedá divit, třetí díl vlastně nenabídl nic zásadního, spíše zkombinoval předchozí díly a nabídl všechny možnosti (výběr auta, výběr hudby za jízdy) v jednom díle. Přidal navíc editor tratí (fungující na principu parametrů) a trochu podivnou futuristickou trať s lasery a turbo zónami.

Grafika hry je hodně svá, vizuálně snadno identifikovatelná, nicméně v principu dost podobná hrám tehdejší doby. Nebavíme se tu o realistické grafice, taková doba byla daleko. Celkově se na to velmi hezky kouká, působí dnes hezky vyzrále retro. Vše je hezky barevné a plynule se hýbe.

Hra samotná je čistokrevná arkáda, za nárazy je hráč penalizován pouze zpomalením. Nabízí několik módů, včetně jízdy na omezené palivo (stejný mód použil MF i ve hře International Rally Championship, tam jsem ho miloval).

Pokud jde o zvuk, tam hodně záleží, na kterém HW jej pouštíte. V dětství jsem to hrál na PC se speakerem, na kterém to rozhodně bylo z těch nejlepších PC speaker ozvučení, ale i tak nešlo překonat limity této omezené technologie. Zvuk ze SoundBlasteru byl výrazně lepší. Pak tu mám Atari ST (které vlastním teď), a ten je něco mezi speakerem a SoundBlasterem. Squarewave Yamaha čip není nejostřejší tužka v penálu. Pak je tu Amiga (vlastním také), a zde je Lotus naprosto dokonalý. PCM samply přehrávající Paula byla ve své době špička, a Lotus její možnosti využívá extrémně dobře.

Když to shrnu, hra má své mezery, nicméně je to krásná nostalgie, super retro, a hra mne zabaví i dnes. Pokud chcete zahrát, rozhodně doporučuji Amiga verzi.
+21
  • PC 80
Ve splitscreenu výborná zábava, i přes (nebo možná právě díky) těžce nerealistickému chování aut. Hlavní problém singleplayeru byla kromě absence jakéhokoliv postupu hrou (vrchol byl turnaj) i nespravedlnost: vy musíte dotankovávat benzín, vašich 19 (!) oponentů nic. Jediná možnost, jak začínat před ostatními, bylo dojet až za nimi v předchozí trati v turnaji. A navíc mohli projíždět přes všechny překážky, potvory...

Pro: splitscreen, oldschool hudba ala speaker, zajímavý nápad s tankováním

Proti: singleplayerová nespravedlnost, nemůžete se otočit do protisměru, celkem chudá prostředí

+16
  • PC 80
Lotus jsem objevil zhruba půl roku po Grand Prix Circuit a překvapilo mě, o kolik příjemnější, živější a zkrátka lepší hrou je (samozřejmě je to dáno tím, že Lotus je o 5 let mladší). Prvním poznávacím znamením Lotusu bylo, že od první vteřiny spuštění až do ukončení nepřestal PC speaker chrlit docela chytlavou muziku. Osobně jsem na své 486 (tzn. až do roku 2000) neměl zvukovku, na speakeru jsem tedy slyšel velkou spoustu DOSovských her a řekl bych, že právě Lotus v jeho využítí patřil mezi nejlepší kousky. Grafika byla taky velice pěkná, hlavně co se týče barevného podání. Krajina se měnila z různých pouští, plání přes město v dálce, střídala se den a noc a dokonce mohlo i pršet. Myslím si, že v roce 1993 jste si u závodní hry nemohli přát více.

Hratelnost byla docela intenzivní, auta jezdila opravdu rychle, takže vás to vtáhlo dovnitř. Je pravda, že časem se nevyvíjela, na nějaký postup hrou si už ani nepamatuju. Vím ale jedno, že mi šíleně dlouho trvalo, než jsem pochopil, že musím tankovat benzín. Nespočetněkrát se mi stalo jak v singleplayeru, tak ve splitscreenu s kamarádem, že nám auta uprostřed závodu přestaly jet a my nechápali proč. :) Asi jsme mysleli, že jsme moc bourali, anebo že hra je prostě rozbitá. :) Navíc, jak říká ve svém komentáři TombSpirit, tankování benzínu nebylo intuitivní – nešlo to okoukat u soupeřících aut, protože ty tankovat nemusely. Trošku pešek…
+16
  • PC 85
Lotus III je pro mě srdcovka, kterou jsem velmi rád hrál a zahraju si jí rád i po tolika letech. Ze závodních her jsem hrál Need for Speed III: Hot Pursuit, The Cycles: International Grand Prix Racing,Stunts a Street Rod. Žádná z těchto her mě tolik nebavila jako Lotus III. V Lotusu je především velký výběr závodních tras (zasněžená krajina,poušť,práce na silnici atd) a pak možnost tří závodů s několika trasami podle obtížnosti s možností na začátku kola tankovat, což bylo jak už tady píšou ostatní vaše velká nevýhoda, protože tankovat jste museli pouze vy, zatímco vaši soupeři v tomhle měli velkou výhodu že nemusejí tankovat. A protivníky nezpomalovaly překážky na silnici (kameny,klády), ale zato je nezrychlovala ani Turbo zóna. I když hra má nedostatky dávám jí kladné hodnocení, protože jde o velmi dobrou hru.

Pro: Velké množství tras

Proti: Soupeři nemusí tankovat

+13
  • PC 70
Lotus : The Ultimate Challenge je další ze závodních simulátorů, které jsem byl schopný spustit na stařičké 386ce. Pamatuju si, že jsem prvních pár závodů nebyl schopný dokončit, ač jsem suverénně vedl, protože došla šťáva a já nevěděl jak nataktovat - až se slitoval spolužák a poradil, že musím úplně zastavit za cedulemi pit stopu :-)

Výběr že tří vozů, pro káždý závod se dala nastavit zvuková stopa dle výběru ze šesti skladeb na vytuněné obrazovce autorádia. Ovládání mi tenkrát dělalo potíže, ale teď po pár desítkách let na DOS-boxu se dá rychle vychytat - jde o to, pohlídat si zatáčky, vyhnout se kolizím s protivníky a nenařážet do náhodných překážek na trati, protože jinak sbohem vavříny - kupodivu UI tankovat nepotřebuje a ani šutráky či klády na cestě ji z klidu nevyvedou.

V několika závodních ministrovstvích nebo třeba při F2F se dají vyzkoušet Vaše závodnické kvality, leč jede se jen kupředu, zpátky ni krok - hodnotím v lepším průměru - 70 %

Pro: splitscreen, tankování

Proti: nic moc prostředí tratí, protivníci neragující na překážky a s věčně plnou nádrží

+10