Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Po velkém úspěchu doty vznikl nápad, že by se měla vytvořit další MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) hra s novým enginem, která už nebude pouhým módem, ale plnohodnotnou hrou. To se po čtyřech letech vývoje povedlo a roku 2009 vychází League of Legends. Hra je přístupná každému a zcela zdarma, takže si ji může kdokoliv stáhnout a vyzkoušet. Tento rok byla překročena hranice 32 miliónů registrovaných hráčů.

Po spuštění clienta vás čeká user-friendly lobby, kde máte možnost vidět nejnovější novinky se snadným přístupem k vašemu friend listu, profilům, in-game shopu a herním módům. Pokud se rozhodnete vejít do hry, čeká vás výběr módu a mapy, které jsou celkem tři. První z nich je klasická mapa 5v5 s názvem Summoner's Rift, která má tři lajny. Druhou a mnohem menší mapou je Twisted Treeline, která má pouze dvě lajny a na každé straně jsou pouze tři hráči. Tou poslední, a zároveň nejnovější, je Dominion, kde nejsou žádné lajny, ale jakési Capture and Hold tažení. Každá z těchto map má svůj unikátní styl hry.

Dále si musíte zvolit jeden z těchto celkem čtyř módů (normální hru, co-op, practice, ranked) a jednu z map, kterou chcete hrát. Hráči tvoří dva teamy, kdy každý z nich začiná na jedné straně mapy s úkolem zničit nepřátelskou hlavní budovu, Nexus.

-V normální hře vás server spojí s hráči s podobným skrytým hodnocením, které je vypočítáváno z počtu vyhraných a prohraných her.
-V co-op hře se jedná o zápas proti počítačem ovládaných hrdinům, kde si můžete zvolit, s kolika a kterými hráči chcete hrát.
-Practice je skutečně pouhé potrénování, kde si můžete dělat, co chcete. Team může být namíchán hráči i boty.
-Ranked je zápas, do kterého se můžete přihlásit pouze s maximálním levelem, a to jest 30. Při výběru postav se vybírá podle rolí (tank, jungler, support, ad carry, ap) a banuje se několik championů, které nechcete, aby si nepřátelský team zvolil.

Způsob, kterým se vám tvoří team, se nazývá matchmaking. Matchmaking se tvoří podle hodnocení z počtu výher a proher každého individuálního hráče. Za každou odehranou hru získáváte virtuální herní body, za které si můžete nakupovat nové hrdiny, či runy.

Runy (tier 3, nižší nemají moc význam) si můžete nakupovat od 20. úrovně a vylepšovat si tak vlastnosti svých hrdinů. Nakupovat je lze v shopu, kam máte přistup v lobby. V tomto shopu si lze také zakupovat skiny na každého z momentálních 93 championů, ale pouze za reálné peníze. Tento způsob transakcí je hlavním a jediným příjmem pro vývojáře.

Kontakt mezi Riotem a komunitou je dobrý. Vývojáři (někdy bohužel) naslouchají hráčům až moc a některé změny nebývají zrovna nejlepší. Každý druhý týden přidávají nového, zcela unikátního hrdinu, takže o obsah není nouze. Každý rok se pořádá turnaj pro nejlepší teamy z celého světa, kde se hraje o nemalé částky.

Velkým plusem je taky skutečnost, že Riotu není cizí uspořádat charitativní akce. Minulý rok se za vybrané peníze za skin vybralo $160000 pro Červený Kříž.

Pro: grafika, hratelnost

Proti: komunita

+25 +28 −3
  • PC --
LoLko hraji už něco přes jeden rok (s nějakými přestávkami) a mám odehrané stovky her. Na rovinu říkám, že to je nejzábavnější a nejpřístupnější MOBA hra vůbec. Proč?

Hodně lidí odsuzuje LoL kvůli tomu, že je přístupné a jednoduché. Samozřejmě to má své nevýhody v podobě špatných hráčů což je v hodnocených ranked hrách problém (dostat se na vysoký rating vyžaduje nejen hrát velice dobře a bez chyb, ale i trochu štěstí na spoluhráče).

Zjednodušení některých mechanik je naprosto logický krok (vzhledem k tomu, jaké má LoL být). Denyování (zabíjení svých minionů za účelem snížení množství zlata a zkušeností, které může váš nepřítel získat) bylo zrušeno. Proč? Protože to poměrně zpomaluje hru a prodlužuje farmící fázi hry. LoL není jen o farmení, je to především dost akční hra a od začátku hry se vždy něco děje. Recall je další (tentokrát novou) vlastností - jedná se o obyčejné teleportování do báze, zase za účelem zrychlení hry. Další podstatná věc je, že se vám neodečítá bank, což je nejpodstatnější věc vůbec. Tohle prakticky vždy vede k naprostému nafeedění jednoho hráče (tzn. že hráč má oproti ostatním o několik řádů lepší itemy než ostatní, takže zabíjí cokoli se ve hře pohne).

Jelikož je LoL free to play, musí mít nějaký systém mikroplateb, které fungují vcelku logicky a vybalancovaně. Ten kdo platí rozhodně není nijak zvýhodněn - můžete si koupit buď skin na hrdinu a nebo hrdinu, runy, které ovlivňují vaše ingame staty lze koupit jen za IP body, které získáváte hraním (po hře se na základě určitých kritérií vypočítá, kolik bodů získáte). Všechny hrdiny je možné koupit za peníze i za herní měnu a rozhodně neplatí, že drahý hrdina je extrémně silný a levní hrdinové jsou slabí.

Tím se dostáváme k vybalancování hry. To je poměrně diskutabilní téma a velký problém LoLa. Pokud hrajete na nízké úrovni, tak existují hrdinové, kteří vyžadují méně hráčových schopností pro výhru na lajně. Na druhou stranu, hrdinové složitější na zahrání mají většinou výhodu v pozdní fázi hry a pokud je hráč schopný, bude odměněn. Samozřejmě na každého hrdinu existuje counter (alespoň částečný) jak ve fázi lajnování, tak v late game.

Občas se ale stane, že vyjde nějaký extrémně silný hrdina, což Riot řeší rychlými updaty a zároveň v ranked hrách musí každý tým permanentně zabanovat 3 hrdiny. Pokud tedy hrajete se schopnými lidmi (nebo máte vlastní tým), tak máte pokaždé možnost vybrat takové hrdiny, které buď counterují nepřítele a nebo jsou na stejno. Veškerá nevybalancovanost ve hře je teda nějakým způsobem řešená a ze všech MOBA her asi nejlépe - proto je LoL tak populární i v progamingové scéně a všichni brečící rádoby hardcore hráči HoNu a dalších ptákovin to nejsou schopni přiznat.

Pochválit ještě musím vydařený interface, který výrazně zjednodušuje hru pro nováčky (tzn. že každému je hned jasné co kde hledat a co kupovat) a především díky tomu si mě LoLko získalo. Dotu ve Warcraftu jsem nesnášel hlavně kvůli naprosto nepřehlednému obchodu a těžkopádnému ovládání, které bylo právě způsobeno tím, že vše začalo jako mapa do W3. Interface v HoN je také něco příšerného, navíc to má hnusnou přeplácanou grafiku, kde se začátečník těžko vyzná. S Dotou 2 nesrovnávám, protože jsem ji nehrál (můžu srovnat akorát grafiku, která se mi v dotě od Valve líbí mnohem více a řekl bych, že je hra i přehlednější).

Jednoduchost je trendem dnešní doby a většina herních značek na to negativně doplácí, ale Riot ukazuje, že jednoduší neznamená horší. LoL je velice povedené a hru můžu doporučit každému, koho MOBA žánr baví a nepočítá se do hrstky wanabe progamerů, kteří stále hnijí u zastaralých her a řvou všude kolem.

//Edit: Vymazáno procentuální hodnocení. Hodnotit neustále se vyvíjící hru číselně je nesmysl...

Pro: V podstatě celá hra je bez výrazných záporů, velkým plusem jsou neustálé updaty, vylepšení a balancování hry od Riotu (dokonce i oživují staré nepoužitelné hrdiny)

Proti: Největší mínus je komunita a hromada arogantních hovad, která ničí hru buď nadávkami nebo svou neschopností hrát dobře a nebo tím, že vůbec nehrají, hra by mohla běžet na více FPS (není náročná, ale vzhledem k grafice bych očekával mnohem lepší výsledky)

+21 +23 −2
  • PC 85
Musím vyjádřit obdiv hlavně k původnímu nápadu mapy DOTA. Vytvořte 100+ hrdinů, lesní arénu a získáte nekonečnou variabilitu kde může proběhnou tisíc různých scénářů. Taktická hloubka je prostě masivní at už je to Dota Lolko Honko Dota2.... a přemýšlet nad kombinacemi hrdinů je výzva pro každého myslícího hráče. Unavit vás může leda koncept hry, nikoliv možnosti vašeho týmu.
Lolko oceňuji jakožto nejméně trestající MOBU s vyšším zaměřením na teamplay... kde ač vám goldy nemůžou jít do mínusu při umrtí, stále zachovává všechny dota principy a ještě přidává něco navíc. trocha slangu (stále je možné redukovat někomu příjem goldů na lajně, stále záleží na skillu, ale red blue buff, drak, baron, scalování spell casterů , supportů ,summoner spelly... přidávají to něco navíc... a vyvaženost itemů a abilitek v Lolku je dokonalá, ve hře prostě nejsou brutální mechaniky doty... žádné stun kladiva, BKBimunity, teleport dýky, chronosféry, pět sec stuny alchemisty, multistun ogra, blackholy... naopak CCčka jsou vždy max 2sec, či silnější item vám neslíbí faceroll ,ale jen třeba o 20procent větší dmg než soupeř, feedlej chlapík je silnej max jak dva normální, stále se dá zastavit)
Nicméně základy hry způsobují, že komunity těchto her jsou zpravidla extrémně nepřátelské. Kdo to kazí, nese vulgární následky. A průběhy hry můžou dopadnout tak, že místo zábavy skončíte maximálně vytočení. (Ovšem u Lolka či HotS bude vzteku nejméně). Proto nemůžu hodnotit více než 80. Vstup nováčka do kterékoliv MOBA bude vždy útrpný, často opak srandy.

Pro: znovuhratelnost, taktická hloubka, vyváženost

Proti: toxická komunita, občas je zábava jen na straně jednoho týmu

+15
  • PC 60
Tak jsem se jednoho deštivého dne rozhodl, že si zahraju Lolko, které momentálně patří mezi jednu z nejhranějších her na světě.

Začnu tím lepším. Hra má skvělý nápad který sice není originální, ale ve výsledku působí docela dobře. Riot Games musí LoL vydělávat obrovské peníze, takže si vývojáři mohli dovolit obstojné předabování do několika jazyků (včetně češtiny). Další plus bych viděl v zajímavém grafickém zpracování, které do svého žánru sedí maximálně.

Hra sice není složitá na pravidla, ale momentálně Lolko obsahuje ~160 šampionů, kteří mají každý několik schopností a pro plný zážitek ze hry je potřeba znát téměř všechny. Tohle není úplně nevýhoda, ale velmi to může odradit nové hráče, kteří se v tom pak ztrácí.

Největší mínus bych viděl v opravdu špatné komunitě hry. Při hraní se od náhodných protihráčů (někdy i spoluhráčů) dozvíte, jaká je vaše máma ku*va a s kolika sousedy se vyspala. Komunita této hry prostě nemá (naštěstí) obdoby.

Abych to shrnul, tak League of Legends je dobrá hra, do které se ale budete muset trochu ponořit, abyste měli z hraní nějaký zážitek a možná se i naučíte pár sprostých slov.

Pro: Zajímavé grafické zpracování, dabing, hratelnost

Proti: Komunita, nutnost znát většinu šampionů pro užití hry

+15
  • PC 90
LoLko je jediná hra svého druhu, kterou jsem dlouhá léta sledoval na profi esport úrovni, aniž bych ji sám někdy zkusil. Vlastně ani nevím proč, nejspíš mě tak nějak podvědomě děsila komplexnost celé hry. S několika kamarády jsme se na to ale přece jen vrhli, otráveni akčními online střílečkami.

No a musím říct, hře jsem docela propadl. Gameplay je výborně návykový a navíc neskutečně různorodý. Každý hrdina otevírá nové možnosti jak hrát. Pravda, spousta herních stylů mi moc nesedne, takže některým rolím se zcela vyhýbám, ale i tak je každá hra trochu jiná. Možnosti spolupráce jsou taky velmi široké a to mě na online hrách baví asi nejvíce.

Hře bych vytknul asi hlavně místy až přestřelenou složitost. Systém itemů, run, do toho nějaké dočasné buffy a ještě všechny možné kombinace hrdinů, v tom aby se čert vyznal. Naštěstí už existují i aplikace, které mohou běžet na pozadí a třeba runy vám před každou hrou navolí optimálně samy. Takže i ti jednodušší z nás se chytají :)
+15
  • PC 90
League of Legends je pro mě již srdcová záležitost. Utopil jsem v tom moře času i nemalé množství peněz, a vzhledem k tomu, že nyní pracují na eseji, která se zabývá monetizací League of Legends, napadlo mě – proč k tomu nenapsat i komentář na databází?

Samozřejmě, hodnotit nějak objektivně League of Legends je štreka. Je to vlastně nemožné. Hra vypadá naprosto jinak než před dvěma roky, natož před deseti lety. A kdo ví, co tu bude za dalších deset let. Proto tento komentář zkusíme trochu jinak. Vyhnu se hodnocení toho, co je špatně, co je dobře a nebudu se příliš zaměřovat na herní mechaniky. Zaměřím se spíše na trochu historie a celkový dojem.

Mezi svátky jsem příhodně psal komentář k World of Warcraft, kde jsem zmínil, že Warcraft III zůstane v srdcích hráčů na věky. Už jsem však nezměnil, že tato nenápadná fantastická strategie naprosto změnila tvář herní scény. Nejen, že se z ní zrodil žánr MMO tak jak ho známe dnes, ale také dal život žánru MOBA. Ano, mluvím zde o první DoTA.

Když kdo se trochu vyzná v herní historii ví, jak populární to bylo a jaké tahanice byly následkem. Nechci říct, že by MOBA nikdy nevzniklo nebýt Warcraftu, ale jeho podoba a vůbec všechno okolo by zřejmě bylo velmi odlišné. Tak či tak, dětmi první DoTA jsou tři sourozenci. Podobní, přesto tak odlišní. DoTA 2, Heroes of the Storm, a právě League of Legends.

S nadsázkou se dá říct, že LoLko je největší solitér mezi nimi. DoTA 2 totiž kopíruje velmi styl původní DoTA a Heroes of the Storm zase pracuje s hrdiny Blizzardu. Oba dva jsou tak blízko Warcraft III, ačkoliv vlastním způsobem. League of Legends šlo ale vlastní cestou, což je jedna z věcí která mu velmi prospěla. Vlastní šampióni, vlastní lore, vlastní styl.

Ještě za třicet let tu budou vášnivě debaty, který z těchto sourozenců je lepší. Asi stejně jako diskuze, jestli PC nebo konzole (jakože my všichni víme, že PC, ale víme jak). Já budu navěky bojovat za názor, že LoLko je všechny strčí do kapsy, a to kvůli jedné zásadní výhodě – vyrovnanosti.

Fanoušci DoTA 2 mají v jedné věci pravdu. Ta hra je těžší. Je velmi těžká. Je to snad ale záruka kvality? Jsou hry lepší, protože jsou obtížnější? Já si to nemyslím. DoTA 2 je tak moc obtížná, že nakonec udrží jen skutečné nadšence, nebo hráče, kteří se nakonec moc nestarají o tabulkovou sílu své postavy a sází na štěstí.

V jisté jednoduchosti League of Legends je zkrátka síla. Stále je nutné přemýšlet, uvažovat nad předměty, pořadím schopností, i runami. Ale není nutné ve zlomku sekundy vykalkulovat tisíce věcí, a je tak čas na maličkost, kterou považuji u her za poměrně podstatnou – zábavu.

Heroes of the Storm mají paradoxně opačný problém. Jsou naopak příliš snadní. Předměty zde nenajdeme vůbec, a vrchol složitosti je větvený strom schopností. Nepomůže, že zápasy jsou nesmírně krátké a tak je tam tak trochu pocit, že na ničem nezáleží.

League of Legends tak pro mě nabízí vyrovnanou hratelnost, zdravou soutěživost, přiměřenou délkou a tunu zábavy. Více než kterákoliv jiná MOBA.

Jak jsem zmínil, tak od první chvíle šlo LoLko tak trochu jinou cestou. Má pro sebe jedinečnou grafiku i lore, což se všechno neustále mění. Stará historie o Polích spravedlnosti už neplatí, hry jsou non-canon, ale zase to Riotu umožnilo tvořit lore světa Runettery mnohem ucelenějším způsobem.

Ale pokud vás nebaví hlavní svět, tak nevadí. Hra nabízí bezpočet AU. A tohle další zajímavé plus. Ty AU jsou dobré. Ačkoliv se jim hra často nevěnuje více než musí, tvoří zajímavé a živé motivy které skrz skiny dodávají vašemu šampionovi nový, a jedinečný pocit.

A jen u toho nezůstává. League of Legends zraje jako víno, ačkoliv by s tím jistě mnoho veteránů nesouhlasila. Hra se zlepšuje, úsilí ve skinech zvětšuje, tvoří se fiktivní skupiny, živé koncerty, soundtracky mající povahu válečných bubnů, výroční videa, příběhové eventy, a neustále nové postavy.

Poslední dobou se ozývají hlasy, že Riotu už o hráče nejde. Že se zajímají jen o peníze. No, jako každé velké firmě jim o peníze samozřejmě jde. Ale nevěřím, že jim nejde o komunitu a hru kterou stvořili. Občas udělají přešlap, jistě, ale jejich cílem je nám dát úžasnou hru, kterou je stále free-to-play, ačkoliv nevyužít kosmetiku je dneska už dost škoda.

Ve zkratce, League of Legends je dnes jedna z neúspěších online her vůbec. A není to nepravém. Není to prefabrikát pro masy. Jedná se především o velmi high fantasy, které dovede zaujmout velké množství lidí a nabízí neustále nové zážitky.

A proč by to mělo být probohy špatně, že?
+13
  • PC 90
Úspěšná MOBA hra, podle známé neoficiální mapy ve Warcraftu 3 - asi věta, kterou začíná snad každý popis tohoto povedeného nezávislého dílka od dříve neznámého vydavatele Riot Games, kdo by je taky znal, když jejich prvním a hned tak úspěšným dílem se stala právě tato hra.

Tato je hra by měla jít příkladem všem free-to-play hrám, ve kterých jejich autoři vidí spíše jakýsi podnázev pay-to-win hry. Ve hře není nutné a vpodstatě ani možné, aby si nováček zakoupil nějaké "výhody" a neexistuje nic, co by si člověk, co nechce do hry vkládat peníze nemohl zakoupit oproti platícímu... vlastně ano, je, vzhled (známé pod názvem "skin") pro jednotlivé postavy. Můžete tedy místo bláznivého chemika ovládat surfaře a nebo místo malé mumie dárek. Je to ale nutné ke hraní?
Dříve či později (podle toho jak moc vás tato hra chytí) stejně dostanete chuť na to si nějaký ten hezký vzhled koupit a podle toho, jaká tato hra musí mít tržby mi stejně příjde trochu hloupé, že je to pořád všechno strašně drahé, to je jedna z mála věcí, kterou jsem nepochopil a stále ještě nechápu.

Tato hra je svým způsobem i velký chudák v tom, že jí spoustu lidí odsuzuje zcela bezdůvodně, ikdyž mám takový pocit, že tak polovina z těchto lidí nikdy hru nehrála. Snad všude vidím, jak hráči DoTy tuto hru nenávidí a všude vypisují, jak je to primitivní hra a jak by všichni měli hrát DoTu, samozřejmě se toto objevuje i v opačném případě (kdy hráč LoLka tvrdí, že DoTA je blbost a všichni by měli hrát LoLko) a takovéte diskuze jsou na internetu k vidění skoro všude. To pak odrazuje spíše ty inteligentní možné budoucí fanoušky a čím více se hra posouvá, tím více primitivů začíná tuto hru hrát. Nespočet agresorů, flamerů, ragerů a podobné havěti dnes obsazuje velkou část serverů a potkat opravdu milého člověka je v této hře dnes již skoro zázrak.

Pro: Hratelnost , OPRAVDOVÝ Free-to-play

Proti: Komunita

+12 +13 −1
  • PC 25
Edit 20.7.2021
Celkový herní mechanizmus se změnit, takovým zásadním způsobem, že zábavnost celého konceptu vyprchala.
Itemy ztratili na důležitosti. Vlastní taktizovaní pomocí run anebo alternativních zostavení itemů bylo totálně zdecimováno.

Některý championi jsou totálně nehratelný, absolutně mimo hlavní kolony kde se hra přeorientovala na slabou partu 20-30 championů, který jsou na vyšší úrovni a zbytek prakticky nemá smysl hrát.

Další zásadní změna proběhla v úloze "junglera" jungla je momentálně hodně zdlouhavá, "expi" jsou na úrovni bot line a celková role junglera byla snížena hluboce pod TOP a MID. K tomu nastává obrovský stereotyp při čistění jungle, na jedné straně to není žádná výzva na straně druhé je to otravně zdlouhavé a člověk už po druhé hře v řadě má toho plné zuby.

Už nemá smysl hrát v úloze tanka, vše je čistě "CT" záležitost, kde se čeká jenom na malou chybu a ta je hned potrestána, nějakou OP prasárnou za 2k dmg. To vede k tomu, že např. původně parádní champion Riven je prakticky nehratelná a ne jen ta, ale všichni championi podobného typu...

Z hry se totálně odstranila "vlastní cesta" hraní a vývojáři striktně omezili možnosti taktizování a to až tak moc, že nic co není předem určeno nemá smysl hrát. Už neexistuje nic takové jako vyměnit si lajnu s kamarádem, anebo vyměnit top za junglera, dnes už jungler ani nemůže podržet lajnu protože nedostává dostatečné goldy. Vše bylo dopředu nalajnováno tak, že když se z tyhle předem určený lajny chcete vymanit dostáváte totální postih po všech stránkách.

Také se změnila mapa 3vs3 a to tak zásadně, že většina hráčů to přestala hrát a Riot ve své dokonalosti, ne že by se snažil vrátit ke kořenům a mapu oživit, oni ji prostě zrušili, vymalováno. To muselo chtít pořádná dávku kreativity...

Dál už tenhle MOBA klenot nejdu sledovat a moje herní kariera je u konce.

Poslední nech zhasne...

Proti: čas vše pomalu po každém patch zkazil až na samotné dno

+12 +14 −2
  • PC 25
Celková doba promarněného života: 4 roky

Tak jako jsem k LoLku snadno přišla, tak z něj i snadno odcházím.
Tehdy to byla jedna z mála her, které můj starý notebook celkem utáhl, byla zdarma a kamarádi mě k tomu lehce překecali. Začátky byly hořké a nechápavé, naštěstí se našlo pár učitelů, kteří mě s hraním seznámili a vysvětlili mi principy do sebemenších detailů. Uznávám, že díky hře jsem si našla několik kamarádů a herních parťáků.

Bohužel, v drtivé většině času potkáváte nepříjemnou sebranku. Noobové vám rychle prohrají hodnocený zápas, třebaže v týmu dřete jak mezek, oni vás zkrátka táhnou ke dnu (jen někdy to zachráníte, tzv. "potaháte", sami). Trollové darují killy protihráčům nebo dělají jiné voloviny. Instalockeři pickují jen svého "maina" a nic jiného neznají (a asi ani neumějí), a tak klidně opustí zápas před samotným začátkem. Afkaři jsou přítomni proto, aby byli nepřítomni (chápu, když se děje něco v reálném živote, nechápu úmyslnou neaktivitu, dotyčný třeba vesele nadává do chatu, ale nehraje). Sluníčkáři asi nikdy nepochopili slovo "KAPITULOVAT" a instatně klikají na "Ne", ačkoliv je všem jasné, jakým směrem se zápas žene...

Prolijete všechen pot a krev, aby vám po hodinovém snažení svítila na obrazovce PROHRA. Mnohdy to vítězství bylo opravdu sladké, jenže pak se podíváte na hodiny a vidíte, kolik času uteklo. Tímto se dostáváme k další nepříjemnosti a to je trvání zápasu. Co si tak vybavuji, tak na surrender se čekalo čistých 15 minut. Při nepřítomnosti spoluhráče šlo do 3 minut boje předčasně ukončit pro nevyrovnaný počet. Takže dejme tomu, že průměrný PvP zápas trvá cca 25 minut. A teď si představte, kolik jich asi tak stihnete, když se vrátíte ze školy/práce domů...

A aby toho nebylo málo, vývojáři si z čísel taky dělají pěknou p*del. Jednou někoho nerfnou, příští měsíc ho zase šíleně buffnou a šampioni, na které si lidé dlouhodobě stěžují, zůstávají celkem neporazitelní. Zbytek je víceméně nehratelná sorta (achjo). Než aby se konečně začaly věci dávat do pořádku, přidává se nový obsah v podobě skinů, které mají mnohdy ke kráse opravdu daleko, a podivných šampionů s ještě podivnějšími schopnostmi.
Ve finále jediné, co vás žene dál, je jakýsi stereotyp. Takový tichý nenápadný sterotyp každý den tu hru zapnout (alespoň kdo chce first win of the day) a ani už pak nevíte, proč to vlastně hrajete.

Na druhou stranu, aby to nevypadalo, že chci hru jen hanit, uvědomuji si její nemalé úspěchy a slávu. Hru se neustále snaží udržovat čerstvou v podobě velkých updatů (ať už se jednalo o logo, mapu, klienta, herní systém, apod.). Výborné soundtracky jsou kapitola sama o sobě. Originální vizáž a osobnost samotných šampionů je radost pohledět, dost možná i cosplayovat. Zkrátka a jasně, i po tom všem musím připustit, že League of Legends je pro mě stále MOBA #1, to bez pochyb.

- Nalivo, lvl 198

Pro: zdarma, žádný pay-to-win, memes, pravidelná obměna herních režimů (eventy)

Proti: toxic komunita, návyková

+11 +13 −2
  • PC 80
League of Legends není jen tak nějaká hra. Je to hra která ovládla svůj žánr a už xx let se drží na jejím vrcholu bez jakéhokoliv zaváhání.

 

Hru jsem začal hrát už v dobách mé střední školy. V té době to byla absolutní novinka a nikdo vlastně moc nevěděl co od ní může čekat. Na trhu postupně měla konkurenty ať už původní mod Dota ve W3 nebo takové HoN (Heroes of Newerth). Postupně však všechny své konkurenty poslala do spodních příček tabulky a sama vyletěla vzhůru.

 

Ke hře samotné. Momentálně se jedná o klasickou moba hru kdy se na trojlinkové mapě postavíte pětici svých oponentů. Princip je relativně jednoduchý. Zabíjíte miniony pro větší exp a goldy za ty nakupujete věci a následně zabíjíte nepřátele. Kdo to dokáže lépe vyhrává. Ovšem realita je daleko složitější. Ve hře je totiž tolik různých championů, že hraní proti 10 různým lidem je pokaždé úplně něco jiného a pokaždé musíte zvolit sám jinou taktiku. Nemluvě o ostatních linkách (hráčích), kteří sice jsou na druhé straně mapy, ale bez menších problémů mohou poškodit vaši linku a poslat vás daleko za nepřítele. Hra má neskutečně moc proměnných a skutečně žádná hra není stejná. Ano zní to jako jednoduchý princip hraní, ale díky množství championů a různých hráčů je hra pokaždé úplně jiný svět.

 

Hra si za ty roky prošla mnoha změnami. Ať už grafickým vylepšením, přidáním nových slotů na itemy, ward, novou mechanikou na mapě, dalším hrdinou atd atd. Právě servis jaký je Riotem této hře poskytován je hra stále aktuální. Není chvíle kdy nevychází balanční patche, různé eventy, battlepassy, hrdinové a nebo třeba i nové itemy. Každá sezóna je zkrátka jiná. Nemluvě o tom, že nedávno vyšel dokonce League of Legends seriál – Arcane. Hra dostává obrovskou podporu i skrze e-sport a díky tomu všemu dohromady se už několik let řadí na první příčku nejhranější Moba hry vůbec.

 

Ovšem abych hru jen nechválil a nevyzdvihoval její nadřazenost ostatním.

Hra za mě osobně má skutečně otřesnou komunitu. Pokud chcete hrát rankedy a jít skutečně nahoru, tak opravdu doporučuji opevnit si nervy. Hlavně v menších divizích jsou lidé dost toxický a když prohrají svojí linku, tak velmi často zahodí celou hru a již se nesnaží. Ano některé hry dokážete svým vlastním úsilím vyhrát a dotahat i takového joudu k výhře, ale ne vždy.

Také se musí nechat, že i přes velké množství variací hrdinů a různých taktik může být hra repetetivní a stále se opakující. Ovšem to už je spíše věc vkusu než hry samotné.

 

Graficky hra vypadá poměrně hezky, ale neznám člověka co by hru tohoto typu hrál kvůli brutální reallife grafice kvůli které se roztéká i sebevýkonější grafická karta. Právě tato nenáročnost umožňuje hru hrát téměř komukoliv bez nutnosti mít doma stroj za xx desítek tisíc.

 

Technický stav hry je slušný. Jelikož je hra life service, tak i když se vyskytne nějaká chyba velmi rychle jí opraví (většinou). Největší problém je podle mého se servery a to hlavně během komunitních turnajů takzvaných „Clashů“.

 

Hra je prošpikovaná mikrotransakcemi, ale jediné co si v podstatě koupíte je nový sexy skin na vaší postavičku nebo hrdiny. Postavy si však můžete odemykat postupně i za free herní měnu a skiny můžete získávat postupným kompletováním vašich odměn za dobře odvedenou práci ve hře. Na konci každé hry máte totiž voting a každý hráč vás může odměnit nějakým GG nebo uznáním, že jste vážně skvělý taktik. Další možností na odměny jsou již výše zmíněné Clashe. Zde bojujete v klasické tabulce a čím více vyhrajete tím více dostáváte. Proto i člověk který do hry nechce dát ani korunu může získat ten nový popstar skin na Ahri.

 

Sečteno a podtrženo. League of Legends je hra na stovky a stovky hodin a pokud v ní chcete být vážně dobrý, tak i na tisíce. Hra je neskutečně živá i po těch letech a stále dostává pravidelnou dávku obsahu. Pokud jste však člověk co nemá rád kompetetivní hraní nebo nemáte nervy z diamantu, tak jí můžete sice zkusit, ale asi u vás moc nepochodí.

Pro: neustálá podpora od vývojářů, i po delší době zábavná, množství hrdinů, grafika

Proti: může být repetetivní, komunita, neskutečný žrout času a nervů

+10
  • PC 100
Hraji LOL už skoro dva roky a z mého pohledu je tu parádní online hra, která se nedá přestat hrát. Hra je lehce přístupná ovšem se spoluhráči bývá někdy problém, protože někteří hráči ostatní ignorují nebo jenom nadávají a nebo dělají totální hovadiny což může mýt velký dopad v systému ranked a vy zůstanete furt na špatném místě. Hra sice vyžaduje delší tréning, než se naučí časování různých spelů a nebo boj v týmu. Ovšem podle mě je Dota mnohem těžší co se týče hratelnosti než LOL, které se celkem v základech rychle naučíte. Dobré je, že se hra furt rozvíjí a vyvíjí takže přibývá stále něco nového, ale může se stát, že vám zeslabí vašeho oblíbeného hrdinu. Bohužel s tím nic nenaděláte. Je dobré, že nemusíte hrát neustále tu samou mapu jako v Dotě a nebo jiné herní mody, ale základní typy hry jsou PVP (hráči vs hráči) to se pak dělí ještě na několik dalších typů jako ranked nebo normální hra, Coop-AI ( hráči vs počítač), Custom (volitelné množství počítačů a hráčů), ARAM ( všechni hrdinové jsou náhodní, ale hraje se to pouze pět hráčů proti pěti hráčům).

Typy map: Mapa 5v5 s názvem Summoner's Rift je klasika, která se hraje nejvíce a hraje ji nejvíce profi hráčů. Vzheld takový normání. Samá zeleň. Hra se odehrává na třech lajnách přičemž nahoře( Top) chodí jeden hráč. Převážně válečníci fighter, tank, assasin přes AD (attack damage). Na střední lajnu (mid) chodí taky jeden hráč. Převážně mág, ale chodí tam někdy i assasini jak přes AD (attack damage) tak i přes AP (ability power). Dolní lajna (bot) chodí dva hráči z čehož jeden bývá marksman a druhý bývá support a pátý hráč převážně válečník fighter nebo tank chodí do lesa (jungle), kde si vydělává na neutrálních monstrech a poté chodí pomáhat svému týmu na jakoukoliv lajnu. Jungler startuje tak že jsi jde pro modrou nebo červenou auru které vlastní větší monstrum a na začáterk musí většinou juglerovi pomoct partáci. Prvotní auru si vybrat je jednoduché. Pokud hrdina, který jde do jungle má manu tak jsi jde pro modrou auru jako první protože modrá aura zvětšuje regeneraci many a pokud hrdina nemá manu tak jsi jde jako první pro červenou auru, protože červená aura dává bonus na poškození. Takhle aspoň hraje většina hráčů, ale samozřejmě jsou i takový kteří to nedodržují.

Mapa 3v3 s názvem The Twisted Treeline je menší a jsou tam pouze dvě lajny na krajích mapy. Horní neboli top chodí jeden hrdina a dolní neboli bot chodí dva hrdinové ( ale pozor počítač chodí obráceně neboli dva nahoře a jeden dole), ale jinak pryncip je stejný jako v mapě 5v5 až na to, že v lese nejsou aury. Je tam jedna věc jiná a to jsou dva oltáře, které když se obsadí tak dávají celému tvému týmu určité bonusy. Mapa vypadá jako nějaký prokletý les.

Mapa s názvem The Crystal Scar se hraje pouze mod dominion. Je to takový velký kruh cesty a uprostřed je jakoby vesnice a na částeh toho kruhu je pět stanovišť, které se musí opsadit a bránit. Na startu hry týmy začínají s 500 body a když nepřátelský tým vlastní o jedno stanoviště víc tak vám body klesají, které se nedají vrátit a když váš tým ztratí všechny body jako první tak jste prohráli. Samozřejmě opsazení stanoviště nějakou dobu trvá, ale nesmíte být vyrušeni nepřátelským útokem.

Mapa s názvem Howling Abyss je nová a hraje se na ní pouze mod ARAM neboli all ramdom. Prostě všichni hrdinové jsou náhodní ( ale z těch, které mají hráči zakoupené) a všechno se děje jen na jedné lajně. Každý má celkově na lajně čtyři věže s čehož jsou dvě rozptílené a dvě jsou u velitelství. Z počátku tam mají střelci dost na vrch, ale pak se to začně obracet ve prospěch válečníků protože většina válečníků vydrží více než střelci. Mapa je celá zimní a bojuje se na jednom velkém mostu a po mapě se prohání nesmrtelná zvířátka, která se jmenují Poro. Je to taková malá chlupatá koule s růžkama a velkým jazykem. Neudělají vám nic, ale bojí se vás a tím pád vám hlavně na začátku hry pomohou tím, že odejdou z křoví a tím bude jasně že je v křoví někdo schovaný.

Samozřejmě, že ne všichni hrdinové jsou dobří na vše a na každý herní mod nebo mapu. Hrdinové se dělí na tyto typy: Assassin, Fighter, Mage, Support, Tank, Marksman
Assassin: Jsou to hrdinové, kteří málo vydrží, ale jejich utoky jsou zdrcující ať už jsou dominantní v AP (ability power) nebo AD (attack damage). Assassíni jsou převážně bojovníci, ale je i pár střelců.
Fighter: Jsou to pouze bojovníci na blízko, kteří jsou vavážení co se týče životů a útoku atd.
Mage: Jsou to převahově střelci, ale je i pár mágů na boj zblízka. Mágové disponují silným útokem co se týče kouzel, ale jejich základní utok téměř nic neudělá. Vydrží málo.
Support: Jsou to střelci i bojovníci zblízka. Většinou mají léčící kouzla a nebo zaštítování přátelských jednotek. prostě podpůrná kouzla. Někteří vydrží hodně. Někteří málo.
Tank: Jsou to samí bojovníci na boj zblízka, kteří mají velké množství životů a tuhé brnění, ale co se týče síly útoku tak ta je slabá
Marksman: Jsou to samí střelci ať už s lukem nebo laserovou pistolí. Mají málo životů a slabou zboj, ale jejich hlavní silou je poškození.

Hrdinů je přes 100 a každý je jiný s jiným vzhledem, příběhem a jinými schopnostmi a parametry. Určitě, ale najdete hrdiny, kteří vám tak nepůjdou na začátku jako jiní. Ne každému jde všechno, ale radši si vyberte v základu tak 5-6 hrdinů a za ty hlavně hrajte, abyste aspoň za něco dobře uměly. Nejlépe od každého typu jeden. Časem pak vám půjdou i ti ostatní, kteří jsou složitější.

Každý hrdina má šest míst v inventáři. Typy věcí je strašně hodně. Záleží, ale za co hrajete. Pokud hrajete za Tanka hrdinu tak mu hlavně kupujte zbroje, věci na životy a jiné. Samozřejmě můžete si dělat prdel a udělat Troll pick tím že si koupíte jiné věci, ale radši to nedělejte nebo naštvete tým, ale někdy se i zadaří a vyhrajete i s troll pickem.

Profil a jiné: Můžete dělat hodně věcí než budete bojovat. Profil má svůj level (maximální je 30). Za každou bitvu dostáváte XP a IP (peníze). Nezáleží jenom na tom jestli prohrajete nebo vyhrajete. Záleží i na tom jaké jste měli skore a taky na tom jak dlouho hra trvala ( čí delší tím dostanete víc). Na profilu jsou ještě dva typy bonusů pro vašeho hrdinu a to runy a masteries. Masteries jsou body do tří různých cest a tím si vytváříte bonusy do hry například větší počáteční útok nebo více života a za každý level profilu máte jeden bod do masteries ( takže maximálně 30 bodů). Masteries můžete neustále měnit a nebo vytvářet další ( ale maximálně 20 listů masteries). Co se týče run tak to je složitější. Počet run se mění levlem a každým levlem se otvírá jedno místo pro runu. Runy se ale kupují (pouze za IP) a celkový počet run je taky 30. Druhů run je hodně a každá dává jiný bonus (samozřejmě můžete mit několik run úplně stejných). Existují tři typy malých run a to jsou červené, žluté, modré, (na maximálním levelu jich můžete mít od každé barvy 9) a jeden typ velkých run, které můžete mít na 30 levelu jen 3 ( co 10 level se otevře místo pro jednu velkou runu), ale velké runy dávají největší bonusy, ale jsou nejdražší a aby toho nebylo málo tak všechny typy těchto run mají 3 stupně. První stupně run můžete kupovat už od začátku. Jsou levné, ale bunusy jsou minimální. Od 10 levlu se otevřou runy druhého stupně, které jsou úplně stejné jako ty první, ale mají vyšší bonusy, ale naopak dražší. Jako poslední stupeň run ( neboli třetí) je možno začít kupovat od 20 levlu. Jsou nejlepší, ale nejdražší. Samozřejmě si můžete udělat i více kombinací run a těsně před bitvou si vybrat kombinaci ( listů run). Bohužel kombinace run je omezená pouze máte dvě stránky ( takže dvě kombinace). Listy na kombinace run je možné si koupit, ale bohužel za RP neboli riot poits ( peníze za reálné peníze) a není to zrovna levné, ale sem tam je na to akce se slevou 50%.

Summoner spelly: Jsou to vlastně takové vedlejší kouzla, které si zvolíte těsně před bitvou. Bohužel když začínáte tak nemáte všechny kouzla přístupné (všechny jsou přístupné nějak od 12 levlu profilu). Trvají dlouho než je může znovu použít, ale nejsou to kouzla k ničemu. Častou rozhodnou o tom jestli umřete a nebo přežijete. Patří mezi ně například teleportace nebo rychlé menší léčená a jiné.

Měny a co se za to dá koupit: V LOL jsou pouze dvě měny a to IP (peníze) a RP (riot poits), které jsou za reálné peníze. Za IP si koupíte hrdiny a runy. Za RP si koupíte všelicos. Listy na runy, IP nebo XP boost, hrdiny a nebo skiny na hrdiny. Bývají slevy, ale ty slevy platí pouze pro RP měnu.

Finální rady: Tato hra je hlavně o týmu. Takže nebuďte sólisti. 1v5 nemá šanci vyhrát nikdo. Pokud si chcete kupovat RP tak doporučuji jedině přes kreditní kartu, protože to je nejvýhodnější, bohužel to musíte mít bankovní účet což mladší hráči mít nemůžou. Mladší hráči můžou kupovat jen přes SMS což je šílenost. Strašné prachy za pomalu velký prd. Skiny na hrdiny žádné bonusy nedávají jenom třeba jiné efekty, doporučuji koupit jenom když za toho hrdinu fakt umíte a hrajete převážně za něj jinak je to úplná zbytečnost. Někteří říkají, že dražší hrdinové jsou lepší. Podle mě to není pravda. Pravdy je jenom v tom že dražší hrdinové bývají složitější na hraní. Klidně levný a základní hrdina například Garen dá klidně na prdel drahému hrdinovy Zed a to že je dražší znamená, že je novější. Záleží jenom na tom jak umíte hrát za svého hrdinu. Samozřejmě, že určitý hrdina je slabý na nějakého hrdiny, ale taky je na někoho až moc silný. Například Tryndamere nemá moc velkou šanci proti Dariusovy, který ho na začátku dokáže zadupat doslova do země, ale zase pokud to umí dobře hrát tak to může být i dost vyrovnaný souboj.

Jinak kupování RP vám žádné extra výhody, nebo žádné VIP bonusy to tu neexistuje jako v jiných hrách. Takže hráč, který nekupuje a kupuje jsou na stejné úrovni.

Jediné co je nevyrovnané je to, že pokud se potká 1 levl a levl 30 ( což je málo pravděpodobné, ale stát se to může díky tomu, že máte např malý levl do týmu pozvete kámoše, který je 30 levl) tak 30 má všechny body do masteries a taky velmi pravděpodobné, že má plné sety run, ale jako že by to byl zas tak velký rozdíl se říct nedá.

Hlavní cíl je samozřejmě stát se nejlepší, ale ne každý ho má. Někdo to hraje jen tak pro radost, ale aby ses mohl stát nejlepším tak hráči musí hrát ranked systém. Hraje se buď s tvým vytvořeným týmem a nebo s cizími a náhodně vybranými hráči. Za každou výhru dostanete body a čím více máte bodů tak tím vám roste hodnost medaile. Samozřejmě, že za prohru body ztrácíte. Každá stupeň medaile má pět divizí a když překonáte hraniční divize což je divize jedna a pět tak se buď zlepší medaile a nebo zhorší ( z jedničky víš a od pětky to jde dolů).
Medaile: Bronze, Silver, Gold, Platinum, Diamond, Challenger.

Závěr: Jakožto bývalý hráč Doty si myslím, že LOL je mnohem lepší co se týče hratelnosti, grafiky, rozmanitosti. Ovšem, že ti kteří mají radši těžší hry tak Dota mi přijde těžší oproti LOL

Pro: Neobviklá grafika, rozmanitost hrdinů a každý hrdina má originlní příběh a vzhled, více map a modů, hra se neustále vylepšuje

Proti: Systém Ranked je hodně přísný a blbý lidé ti lehce zkazí skore, Arogantní a nezkušení hráči na které snadno narazíte. Někdy se hra velmi prodlouží. Musíte vědět že máte čas jinak jste v háji :D

+1 +12 −11
  • PC 65
Velmi zrychlená a velmi nepřehledná Dota. Zjednodušení ve prospěch rychlejších a hladšich bitev vyřešilo některé méně příjemné vlastnosti Doty, ale zároveň se díky němu z LoLka stala dětská hříčka poněkud prznící jinak takticky poměrně dosti bohatý koncept.

Příjemné je ovšem větší množství herních modů a map.

Pro: zábavný, byť zjednodušený a zrychlený herní koncept, velmi nízké hw nároky

Proti: nepřehledná grafika, hráči - stejně jako u Doty 2 (viz můj komentář u ní)

-1 +5 −6
  • PC 10
Dle mého trapný plagiát staré dobré doty, která nejen dokázala zaujmout možnostmi, hrdiny, easter eggy a podobnými věcmi. Toto je ubohá blbost aneb jak na hráčích vyždímat co nejvíce peněz. Něco jako WoW - ofic.
Hra se na první pohled tváří jako áčková MOBA, hlavní plusy pro začínající hráče je lákavost toho 'free' a možnosti okamžitého stažení včetně registrace. Ale má to háček.
Jako začátečník dostanete k dispozici zhruba 15 hrdinů (hral jsem to dávno, neberte mě doslova), ti hrdinové jsou ubozí, a nevyrovnají se těm, které si hráči za VELKÉ peníze koupí. Ani zdaleka.
Ze začátku vás to hodí s totalníma nulama do týmu a hrajete proti tomu samému - není možné se zaučit od lepších hráčů pokud již někoho neznáte.

Dobře, začala hra a i přes tohle všechno jsme se to rozhodli spustit... Co nás čeká? Na první pohled krásná, malebná, místy japonská grafika, která neohromí ale ani neurazí a dle mého se do hry náramně hodí. Ale je tu zase háček - hidden spoty jsou k vidění takřka minimálně (leda tak keře, které vás mají skrýt do doby, než vás do nich někdo nepříjde navštívit)
Hrdinové mají spoustu schopností a řadí se do několika družstev, konkrétněji třeba support nebo carry. Ale tohle si hra (tedy jako 80% celé hry) přebrala z doty.

Některé inovace - extrémní zjednodušení pro hráče v podobě recallu, což je dle mého názoru absolutně nepochopitelné. Kouzla jsou díkybohu jiné, a hrdinové taktéž. To by bylo těch 10%.

Další věcí - již zmíněné keře a grafika. Poté snad ještě creep campy - jsou tak debilní, že jsem neviděl v ani jedné hře co jsem hrál (15 her - tak dlouho jsem to vydržel bez psychické újmy na zdraví) hráče, co by šel z prvního levelu do lesa, já to také nezkoušel, proč to dělat když nevím jak to funguje a jak silní mobi tam jsou.

Grafika na první pohled nezamrzí, požadavky také ne (díkybohu), ale co vskutku zamrzí je to, že grafika se časem zkrátka ohraje. Prostě to už není ta klasická dotařská grafika na úrovni roku 2004. A navíc, tady tahle mi příjde více japonská - pro mě čím víc japonská, tim horší.

Nejsem nijak zaujatý, beru to jak to je vzhledem k dotě. Nepopsal jsem všechno, ale dota u mě vyhrává.

Pro: Někdy grafika, updaty

Proti: Všechno ostatní kromě grafiky a updatů

-26 +6 −32
  • PC 75
no tak je to v podstatě Dota ale o něco lepčejší a o něco méně vyváženější, ale rozhodně zábavnější, vtipnější a jší a jší.

Pro: stálý vývoj hry, hratelnost, + další vychytávky

Proti: akali, lee sin, Shyvana, le blanc :D

-29 +6 −35