Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Virginia coby prvotina studia Variable State se mi navzdory nepříliš kladnému přijetí velmi zamlouvala. Jednalo se o příjemný mix Twin Peaks a Akt X, který se sice moc nehrál, ale měl naprosto famózní atmosféru, skvělou hudbu a tajemný lehce abstraktní příběh, který mě do sebe vtáhl.

A přesně to všechno Last Stop nemá. Vývojáři to vzali z opačné strany a, namísto vážné atmosférické pecky pro fajnšmekry, stvořili spíše oddechovou mainstreamovku. Mainstreamovku, ze které jsem měl však tak trochu pocit, že neví, čím chce být. Na jednu stranu se rozjíždí ve velice vlažném tempu, skoro jako slice-of-life kousek, který zpracovává různá témata ze života (rodičovství, workoholismus, nevěra, láska, smrt). Na stranu druhou do života postav zasahuje jakési nadpřirozeno, které postupně odhaluje svou tvář a v závěru se úplně utrhne ze řetězu. A jakkoli jsou některá témata docela vážná, je celá hra zaobalena do jakési nadsázky a podivného humoru, který mi tam mnohdy moc neseděl.

V první řadě, kdo chce hrát hru a ne jen sledovat příběh, ať se poohlédne jinde. Last Stop se mechanikami velice podobá zmiňované Virginii a jakkoli už tam nejsou cítit toliko násilné střihy mezi scénami, hráč prostě přílišnou kontrolu nad hrou a jejím tempem nemá. A nemá kontrolu ani nad dialogy, u kterých lze sice kosmeticky volit odpovědi, jenže ty, na rozdíl třeba od Telltalovek, kde alespoň ovlivní vztah hlavního hrdiny s ostatními postavami, nemají účinek lautr žádný. Nejenže jsem na většinu voleb v dialogu dostal od postav naprosto shodnou reakci, ale mnohdy i samotné volby odpovědi byly pouze různá heslovitá synonyma vedoucí ke zcela identické větě. Celé je to tedy jen spíše iluze interakce a komu tohle vadí, tak tady rozhodně ruce pryč.

A jaký je tedy celkový dojem? Alespoň za mně spíše vlažný. Líbil se mi námět trojice příběhů, které se nakonec propojí, lidsky působící hlavní postavy a jejich obyčejné radosti a strasti. A byl jsem zvědavý, jakým způsobem se to nakonec protne. Mnohdy mi ale zároveň přišlo chování postav nevhodně dětinské, humor tlačený hrozně na sílu a děj v některých ohledech až přehnaně naivní, čemuž korunu dodala poslední kapitola, kde se tvůrci po stránce fantazie utrhli ze řetězu. Proto mě úplné finále, kde je hráč zase naopak postaven před volby, z nichž jedna je pro některé postavy špatná a druhá ještě horší, zaskočilo. Je to tedy jako na houpačce. Ne že by se mi tahle kombinace tíživých témat a šestákové fantastické sci-fi vyloženě nelíbila, ale dle mého je tam ten nesoulad v atmosféře až příliš patrný a částečně kazí celkový dojem.

Pro: tři nezávislé příběhy, které se nakonec propojí; pomalejší tempo a focus na postavy a jejich běžný život, prostředí Anglie, nenáročná a přesto pohledná stylizovaná grafika, fajn hudba

Proti: nesoulad humoru, naivní sci-fi zápletky a vážných životních témat; v dialozích pouze iluze volby

+21
  • PC 80
Poslední měsíc, možná dva, jsem se potýkala s herní nebo možná spíš životní krizí. Nevím co zapnout, co hrát, nic mě nebaví. Je velmi obtížné najít něco, co by mě chytlo a u čeho bych vydržela. Pak jsem si vzpomněla, že jsem za pár kaček ulovila předplatné gamepass na tři měsíce a asi by nebylo špatné ho taky nakonec využít. A tak si tak brouzdám zdejší nabídkou a do oka mě praští Last Stop. Pamatuju si, že jsem viděla trailer a působilo to celkem oddechově, kapku humorně a zároveň záhadně. No proč ne.

A opravdu, je to správně oddechové, malinko záhadné a humor, který hru doprovází, mi taky obzvlášť nevadí. A je to přesně to, co jsem v tuto chvíli potřebovala. Krize zažehnána! Jedná se o adventuru rozdělenou na několik kapitol nadávkovaných skrze tři příběhy. Vždy si můžete vybrat za jakou postavu si kapitolu projdete jako první, ale stejně, dokud neodehrajete kapitolu za všechny, do dalších Vás to nepustí. Pouštíte se tak do dobrodružství a životních příběhů tří postav, které toho mají společného pramálo. Ale nebojte, na konci do sebe vše pěkně zapadne a mnoho věcí se vysvětlí. I když, zápletka nemusí být pro každého.

Podíváte se do života mladé studentky Donny. Vše to začalo jako nevinné potloukání, zvědavost a trocha té rebélie. Jenže nakonec se to nepěkně zvrtne a Donna se pomalu noří do čím dál hlubších nesnází, vážné situace a nakonec z příběhu může vyplynout i nějaké to zajímavé ponaučení. Vlastně ze všech. Pochopitelně nechci spoilerovat, takže tady Donnu utínám. Další postavou je otec samoživitel John, který se jednak snaží uživit, ale i dostatečně věnovat své děsně ukecané dcerce. Musí stíhat dovést ji do školy, uklohnit něco na jídlo, dovalit do práce, kde se sebou nechá zametat a do toho se potýká se zdravotními problémy. Do cesty mu však vstoupí ještě jedna událost a ta mu život převrátí naprosto vzhůru nohama. A do toho přivede snad i nového rodinného přítele, bezstarostného mladého souseda, se kterým se občas dali do řeči, akorát tak, když jim byla zaměněna pošta. A nakonec je tu příběh kariéristky Meeny, která je v pracovním životě dost odměřená, rozhodně si sem nepřišla dělat kamarády a doma to nejspíš nebude kdo ví jak růžové, jelikož hlavou je neustále v práci. A jak už to bývá, to co je v našem životě nejdůležitější, si uvědomíme až v momentě, kdy to ztratíme. Nic není černobílé a ani tak jednoduché, abychom to mohli jen tak odsoudit nebo pochopit. Celá hra se snaží přinést poselství toho, že i to zlé je na něco dobré, že si máme vážit obyčejných věcí a maličkostí, a že nikdy nic není jisté, samozřejmostí a natrvalo.

Stejně jako u jiných epizodických adventur, se i zde potkáte se spoustou voleb. Ať už jsou to činy nebo slova, můžete do jisté míry ovlivnit, jak se v dané situaci zachováte. Zda to má nějakou váhu nebo ne, se nejspíš nedozvíte, ale minimálně na konci Vás čeká u každé postavy jedno osudové rozhodnutí, které ovlivní její vlastní život a budoucnost. A hra naštěstí ukáže, jak moc.

Hra to ve výsledku nebyla vůbec špatná. A zároveň nevím, proč jí dávám až takhle vysoké procento. Ale nějak to tak asi cítím, plus je tu ten fakt, že mě, řekněmě, dostala z herní krize. Na jednu stranu se snaží zdělit myšlenku a poselství, na druhou je tam pořád ten humor, který mi k tomu všemu nějak nesedí. Ono to ani v životě a v těch nejhorších situacích bez humoru nejde. I tak mi ta nadsázka, co tam je, z toho nějak vyčnívá. Asi bych to ocenila vážnější? Ale jak říkám. V první řadě jsem čekala něco na oddech a oddechový kousek jsem dostala. A pokud také zrovna nevíte "co by" a nějaké té zajímavé příběhovce se nebráníte, Last Stop určitě vyzkoušejte.

Pro: Humor, myšlenka a poslání, oddechovost, příběhy různorodých postav a jejich vývoj, zápletka, která však nemusí sednout každému

Proti: Humor, menší bugy, občas pokulhávala hratelnost - hlavně chůze po městě, zápletka, která však nemusí sednout každému

+12