Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Kingdom Come se nedá upřít ambicióznost. Vybudovat open world RPG od úplných základů s relativně nízkým rozpočtem a zároveň se vzpříčit vůči některým designovým trendům je obdivuhodné. Nemůžu se tak zbavit jisté sympatie vůči této snaze, a to i přesto, že nepatřím do armády fanoušků stojících za Vávrou.
Zatímco většina západních RPG je přímo závislá na svých soubojových částech, Kigdom Come se snaží z toho důrazu výrazně ubrat. Může trvat i několik hodin než natrefíte na souboj, místo toho smlouváte o cenách, lovíte, vaříte lektvary nebo pátráte v přírodě. Plno problémů lze sice řešit mečem do žeber, ale hra to málokdy prezentuje jako jediný způsob. Hratelnost tak působí více variabilně. Navíc díky skvělému quest designu se nebojí poměrně často střídat typy hratelností a žádný z nich nezačne být otravný. Tak ani nevadí, že jednotlivé systémy nejsou zas až tak silné, jak by mohly být.

Příběhově to není žádná sláva. Hlavní linka je dlouhá a svým open worldem hodně rozmělněná a patřičný drive má prakticky jen na začátku a ke konci. Prolog vykopne se třemi motivy (konflikt Václava a Zikmunda, pomsta a ztracený meč), ale většina hry s nimi téměř nepracuje. Proto i další vesměs detektivní část, která zabere většinu herního času, působí dost odtrženě. Seznámíte se s řadou nevýrazných postav, které vás neustále posílají dál a dál. K nějakému posunu v ději, tematizaci nebo snad poodkrývání pozadí konfliktu nedochází. Tempo se sice v závěru zrychlí, ale kvalitativně se moc nezlepší. Dva zvraty otevírající poslední část jsou tragické. Odhalení záporáka má být vyvrcholením vašeho detektivního pátrání. Dramatická hudba, kamera a překvapený Jindra se mě snaží přesvědčit, o jak strašlivé odhalení se jedná. Jenže Toth se v ději naposledy ukázal asi před 80 hodinami a to tak přibližně na 3 minuty. Ani hráč, ani Jindra, k němu nemá žádný vztah. Druhý zvrat je vytržený jak z telenovely. Ač je průběžně naznačován, tak je jeho význam minimální. Nikdo na odhalení otcovství nijak zvlášť nereaguje, protože o něm už věděli, a Jindrovi to je vlastně taky jedno, protože jeho vztah k Rackovi se viditelně nijak nezměnil. Samoúčelný zvrat. Příběh se navíc ve výsledku smrskne na zlí rabují v naší zemi, tak jim dáme po hubě. Je tam sice určitá snaha říct něco o zbytečnosti Jindrovy snahy nalézt ztracený meč, ale vzhledem k tomu, že to hlavní postava nepřijme ani neodmítne, tak se jeho charakter nijak neposune od konce prologu.

Vedlejší questy jsou na tom lépe. Ty kvalitnější z nich nemají většinou extra dramatický děj, ale zabývají se do určité míry tehdejší středověkou společností. Vypíchl bych například Převlek. Někdy je důležitější to, co si myslí lidé, že je pravda, než pravda samotná. Ty nejhorší sice mají velké množství příběhu, ale s pointou, která vyzní levně a ještě k tomu do ztracena. Kvalita je tak značně nevyrovnaná.

Ve výsledku je tak Kingdom Come daleko lepší systémová hra než příběhová. Silnější zážitky budou se souboji s Kumány než s postavami se jménem. Více strachu zažijete při prvním přepadení než z prakticky jakékoliv dějové nesnáze.
+31 +33 −2
  • PC 60
Podle všeho bych z téhle hry měl být nadšený. Propracovaný soubojový systém, realistické středověké prostředí, vypiplané úkoly a dialogy, spousta možností, jak si utvářet svoji postavu… Inu, není všechno zlato, co se třpytí.

První varování ještě dlouho před datem vydáním hry pro mě bylo, že hra bude celá z pohledu první osoby. Byť se to Viktor Bocan snažil v jedné z jeho prezentací prodat jako naprosto logické a imerzivní rozhodnutí, věděl jsem, že mně to bude dělat problém.

Druhý zádrhel pro mě spočíval v tom, že mě hra tak nějak prostě… nelákala. Možná to bylo částečně tím, že mám rád systém zkušenostních bodů a vylepšování statů tím, že je opakuju pořád dokola, mě většinou nebaví. Možná to bylo tím, jaké kolem hry bylo velké haló a možná taky tím, že předchozí velebená veleautorova velehra se u mě taky zrovna velké oblibě netěší. Důkazem budiž to, že jsem KD před několika lety v rámci herní výzvy vyhrál a donutil jsem se ji hrát až teď, protože se mi hodila do jedné z letošních kategorií herní výzvy.

No, instinkty mě nemýlily. Začnu tím, co se mi líbilo – prostředí je opravdu jako vystřižené z Posázaví, všechny ty stromy, potůčky, řeky, kytičky, chaloupky… radost pohledět. Taky mě celkem bavilo plížení, kradení a páčení zámků. Asi bych si měl konečně zahrát nějakého Thiefa.

No a… to je víceméně všechno. Zbytek hry mám otrávený za mě dost nešťastnými designerskými rozhodnutími.

Tak třeba to zmiňované opakování činností, kterými se pak samy vylepšují. To mě baví maximálně tak ve Stardew Valley, ale to je relaxační hra. Tady, abych si vylepšil mluvení, musím prokecat každého v Ratajích a zeptat se ho na totožné otázky: Jak se ti v Ratajích líbí? A co pan Hanuš, jaký je pán? Pořád dokola.

Taky jsem si nějak nevšiml, navzdory tomu, co uvádí tutoriál, že by v rozhovoru ani tak nezáleželo na mých schopnostech (přesvědčování, vyhrožování…), ale na tom, CO řeknu a KOMU to řeknu. Jakmile jsem získal perk, který mi ukázal číselné hodnoty moje a „protivníka“, vždy stačilo zvolit tu možnost, kde jsem měl větší číslo, a bylo. Jen v jednom případě to nefungovalo, ale tam nefungovalo nikdy nic a ten „skillcheck“ tam byl jen pro okrasu, takže se to imho nepočítá.

No a pak tu jsou takové radosti, jakože abych si vylepšil výdrž, tak musím neustále skákat jako dement, případně abych si zlepšil sílu (která je docela důležitá), musím mít perk, který mi ji lehce zvedne pokaždé, když seberu nějakou kytičku. A že těch kytiček jsem se něco nasbíral, takže zatímco bratr Walome juchá nad animací sbírání rostlin, já jsem ji po několika hodinách už proklínal. Také kvůli tomu, že se často stávalo, že k sebrání dotyčné kytičky bylo potřeba lehkého pixelhuntingu, protože jsem musel najet na opravdu velmi specifické místo, aby byla sebratelná.

Druhé prokletí je inventář, vlastně všechny obrazovky se statistikami a vlastnostmi atd., na ten jsem si musel zvykat hodn dlouho a ještě před dohráním hry se mi stávalo, že jsem něco zahodil místo toho, abych to přesunul do inventáře mého koníka.

Když jsem u koníka, „jízdní model“ mi přišel dost divný a kostrbatý, ale to možná bylo tím, že v jezdectví jsem zas tolik bodů neměl. Nevím.

Systém ukládání si zaslouží samostatný odstavec, já vím, že je to jakože hustodémonsky krutopřísný prvek typu „sesmiřsesvýmineúspěchywoe“, ale proboha, co to přidává jiného než další vodu na mlýn neustálého otravného opakování? Buď toho, že musím pořád dokola hledat kytičky, abych si mohl pořád dokola míchat sejvovici, případně toho, že musím jako idiot pořád dokola hledat vhodnou postýlku, ve které bych se na hodinku prospal.
V rámci autentického zážitku jsem to podstoupil, ale v příštím průchodu hrou (haha) bych si klidně nějaký mód ukládání pozic pořídil. Bez přehánění můžu tvrdit, že dobrou třetinu herní doby jsem strávil přendáváním věcí z inventáře do truhly/koníkovi/hledání vhodné postele, takže obrazovky „rychlého“ cestování jsem si užil opravdu dosyta.

Jestli jsem si ze hry ale něco odnesl, tak to, že opravdová odměna za úkoly nejsou zkušenosti, ani peníze, ani vylepšené schopnosti, ale přátelé, které si při jejich splnění nadělám. Protože zhruba takový imho mělo smysl se jim věnovat. Uvedu jeden příklad za všechny. Mlynář mi zadával úkoly vhodné pro zloděje. Úkoly samozřejmě postupně stoupaly svou náročností, což se ale nedalo říct o odměnách. Takže na začátku jsem dostal nějakých 50 grošíků za vykradení nějaké lehké truhly, v posledním úkolu jsem už musel nejdřív vypáčit zámky v půlce Posázaví, než jsem se do té konkrétní velmi těžké truhly dostal. A co jsem získal za odměnu? 200 grošíků. To v době, kdy mi průměrná zlodějská výprava vynášela zhruba 1800 čistého.

A za vyřešení docela dlouhého úkolu zabití kameníka pracujícího na klášteře jsem odměnu nedostal žádnou, to je prý bug, který ještě nebyl opraven. Ehm.

Zhruba v půlce hry jsem se tak na vedlejší úkoly prostě vykašlal, jelikož mě samy o sobě moc nebavily a odměna nestála za řeč. Snad jen v případě jednoho úkolu pro Hanuše bylo fajn, že mi na jeho konci dal meč. Co už nebylo fajn bylo, že jsem měl tou dobou meč mnohem lepší.

No a soubojový systém opravdu měl zůstat z pohledu třetí osoby. Když vycházel For Honor a já ho hrál v rámci prokrastinace před státnicemi, tak mi ten systém krytí a útoků přišel docela plynulý a neotřelý a vlastně zábavný. Člověk si musel počíhat na správnou příležitost a musel protivníka zaskočit nějakým kombem nebo výpadem. A soupeř se samozřejmě snažil o to samé. Docela se mi ve hře dařilo, takže ze začátku jsem vyhrával cca 6 – 7 soubojů z 10.

To zde uvádím jenom proto, aby bylo vidět, že nejsem, co se podobného „rozvážnějšího“ soubojového systému úplný amatér. Jenže ve For Honor byl pohled ze třetí osoby. Tady ne. Tady půlku času svůj meč nevidím, nemám pořádně ani přehled o bojišti, což je sice skvěle realistické, ale na druhou stranu i pěkně otravné, protože krucifix CHCI MÍT PŘEHLED O BOJIŠTI. Což o to, v souboji jeden na jednoho to ještě jde, ale když je nepřátel víc – A ŽE TĚCH NEPŘÁTEL JE TAKŘKA VŽDYCKY VÍC – ze soubojů se stane nepřehledný mišmaš útoků, úhybů, krytů, kdy jsem ale nikdy neměl moc pocit, že vím, co dělám. To hlavně proto, že se většinou jeden z nepřátel přemístí za moje záda, kde mě mastí dobře mířenými údery do hlavy.

A zapomeňte na to, že byste souboje mohli prostě nějak uklikat, to snad jen v případě, že se nadopujete zaklínačskými lektvary. A to jsem si přitom dával pozor na to, jakou zbraň používám a jaký typ brnění má nepřítel – stejně jsem většinou dostal po hubě.  

Jasně, člověk si musí sílu a boj postupně vylepšit, to dá rozum. Jindra prostě nemůže naběhnout na partu kumánů a čekat, že mu to jenom tak projde, super. Jenže proboha, když mám teda cvičit boj, abych se mi zvedly vlastnosti, opravdu byl dobrý nápad do hry vložit pouze jedinou postavu, se kterou toto můžu trénovat? A zrovna kapitána stráží? Nebylo by lepší využít, já nevím… třeba nějakého jiného nováčka???

V praxi to vypadá tak, že si dávám cvičný souboj s Bernardem, zaútočím na něj a můžu si jít udělat kafe, nechat ho trochu vychladnout a klidně ho i vypít, protože mezitím ze mě Bernard nacvičenými mistrovskými komby udělá fašírku a já musím čekat, než se mi doplní stamina.

Takhle mi kolikrát rozkřápl lebku i při souboji s dřevěnými zbraněmi. Ale opakování je matka KC:D, takže jsem se potřebný vzorec naučil: Chvíli trénovat s Bernardem + jít se vyspat ze zranění + nechat si opravit zbraň a zbroj, to celé v závorce, opakováno asi stokrát = mám teda sílu a boj s mečem zhruba na 15.

Pak se nechám najmout na likvidaci táborů banditů, už mi to celkem jde a cítím se docela silný v kramflecích (to hlavně díky drahé výbavě, kterou jsem si mohl dovolit díky kradení)… aby mě pak sejmuli 4 vesničani na cestě se svými pěstmi a vidlemi. Ugh.

Tyjo, nějak jsem se rozepsal. Tak dále už jen stručně.

Nějaké bugy jsem ve hře měl, ale nic vyloženě zásadního. Kromě zmíněné chybějící odměny za splnění úkolu to bylo třeba procházení NPC skrz jiná NPC, samozamykací truhla na začátku hry, na které jsem mohl cvičit páčení zámků pořád dokola, nesedící dabing (který byl prý do hry přidán až s pomocí modu, to radši nekomentuju), občas jsem měl správný předmět v intentáři, ale hra to nereflektovala (bylinky pro Nikodéma, výbava na pochůzku hlídky)…

Lukostřelba byla opravdu ultrarealistická, a to do té míry, že jsem se jí (stejně jako v reálu) vůbec nevěnoval. Proč nemá taky nějaké perky je mi docela záhadou. Kdyby hra měla normální systém ukládání pozic, možná bych se v ní měl motivaci procvičovat, ale takhle, když šlo v soubojích už tak docela o dost, mě moc nelákalo zbytečně riskovat.

Hlavní příběh byl docela fajn, prý lehce inspirovaný skutečnými událostmi, předpokládám až na to WTF s tatínkem na konci. Jenom když jsem pak musel prchat ze zajetí bez výbavy a nemohl jsem se proplížit kolem keře, kde by to normálně mělo jít, chytil mě menší rapl, hru jsem odinstaloval a dal si od ní na 2 měsíce oraz.

Jo a část v klášteře jsem měl přeskočit, těch několika ztracených hodin docela lituju.

Takže tak. Nemusím snad už ani zmiňovat, že do hype-vláčku do stanice druhého dílu jsem nenastoupil… 

Herní výzva 2025 - Tenkrát na Západě (SC)

Pro: Atmosféra českého Posázaví, zlodějina

Proti: Nepřehledný soubojový systém, kdy proti vám většinou stojí přesila, vylepšování postavy založené na opakování činností, část hlavního úkolu v klášteře, drobné bugy, systém ukládání, směšné odměny za splněné úkoly, nepřehledný inventář, trénovat souboje jd

+9 +12 −3
  • PC 0
Mě by jenom zajímalo, kde udělali soudruzi z NDR chybu? Jako benchmark na nový hardware to účel splnilo, i když jsem se nedostal do nějaké akce s hodně postavami. Obětoval jsem tomu cca hodinu svého života a víc vážně ani ťuk. Za tu dobu jsem zjistil, že teenageři si ve středověku mohli vyspávat až do poledne. Házel jsem hovna na Němcův barák. Zaboxoval jsem si s jinými teenagery s německým přízvukem. Dostal jsem na budku od nějakého ožraly. Zahrál jsem si minihru s paklíčem. A vyzkoušel jsem si smlouváni s obchodníkem.

Tutoriály se zde nekonají, maximálně se zobrazí sprostý textový návod na celou obrazovku o několika stránkách. Odpornější přístup k vysvětlení herních mechanismů jsem snad nikdy nezažil, místo aby se mě hra snažila v úvodu dostat do děje, mi celou dobu hází klacky pod nohy. Graficky to vypadá parádně, ale při hraní jsem si připadal, jako bych se vrátil zpět do devadesátek. Takhle teda vážně ne. Jediné, co mě těší je, že jsem za tuhle hru nemusel platit, získal jsem jí v nějaké akci zdarma a zapomněl, že jí mám v Epic účtu. A vůbec mi nebude vadit, když na to zapomenu znova.
-32 +19 −51
  • PC --
Posázaví v českém středověku je pro mě snad nejpřitažlivější zasazení herního světa ever, navíc s velkým důrazem na historické reálie a i když tomu asi mají historikové co vytknout, je to vlastně úplně jedno. Pro její edukativní přesah by zaplesalo srdce nejednoho učitele dějepisu. A asi nebudu jediný, kdo během hraní studoval satelitní snímky skutečných vesnic ve hře se vyskytujících a kdo si sázavský klášter připnul na zeď budoucích dovolenkových bodů zájmu.

Minimálně první polovina hry má velmi propracované a uvěřitelné questy. Ve druhé půlce už to začíná trochu dřít a hráč, zvyklý prvních 40 hodin na jakýsi standard, může být mírně rozladěn. Mnohdy NPC nereagovaly tak, jak bych logicky čekal, jindy bylo potřeba postupovat moc kostrbatě a zkoušet systémem pokus-omyl herní pravidla, která byla né vždy úplně přirozená. Např. doteď nerozumím tomu, jak mě můžou Kumáni poznat přes kompletní zbroj s uzavřenou přilbou... Často jsem tak úkoly plnil zmateně a proti své vůli, což mě hodně mrzelo. Navíc, rozdíl v kvalitě některých úkolů je někdy opravdu moc velký - vedle naprostých majstrštyků jsou tady WTF momenty, u kterých jsem si mohl hlavu ukroutit.

KC:D přináší nové herní mechaniky a originální nápady, bohužel nejsou úplně dobře zvládnuté. Soubojový systém není špatný, ale trochu těžkopádný a často jsem se uchyloval k jednoduchému bušení do nepřítele palicí, než abych se s mečem snažil o jakýsi složitý chvat z pěti směrů, přesně načasovaný a ještě s trochou toho štěstíčka. Jenže když vono to funguje! Ještě více funguje lukostřelba, kde při dobře mířené střele můžete složit ozbrojeného nepřítele na jednu ránu – pokud má odkrytý obličej. A pokud ne, stačí couvat a ládovat jeden šíp za druhým, dokud panák nepadne. Nezlobil bych se, kdyby hra byla v soubojích ještě trochu těžší, ale zároveň elegantnější a reálnější. Save systém také není špatný, ale vzhledem k technickému stavu hry byla od WH troufalost ho použít. Vrstvení oblečení? Originální! Ale hromady vrstev nejsou graficky příliš kompatibilní, různě se překrývají výsledek není vůbec hezký. A jestli stojí velké množství vrstev oblečení za snížením počtu NPC při hromadných soubojích, je celkem jasné, že to nebylo dobré rozhodnutí. Protože hromadné souboje opravdu těžce suxují.

Ekonomika by potřebovala rázný overhaul, který by ze smlouvání udělal užitečnou vlastnost a dal by penězům hodnotu. Nechci se většinu herní doby topit v groších, za které si nemám co koupit. Proč si vařit Sejvovici, když si jich koupím víc, než kolik jich kdy spotřebuju? A k čemu je mi schopnost oprav vybavení, když řemeslníci mi za mrzký peníz dají všechno do cajku? Co takhle mít možnost koupit si nějakou nemovitost?

O technických nedostatcích toho už bylo napsáno mnoho a nemá smysl do toho hlouběji šťourat. Nějaké ty pády, nekonečné loadingy, tuny bugů a glitchů, kolísání fps nebo jen totální nezvládnutí implementace deště... jo, mohl bych to sepsat na pár áčtyřek a vypadal by vedle toho ten slavný Vávrův hejt na Skyrim asi jako pohádka od Božky Němcový. Jenže by to bylo z mé strany pokrytecké, protože KC:D jsem si užil naprosto zvířecky. Je to nádherně vystavěný svět, kde i blbá procházka lesem je zážitek a stejně jako v případě Gothicu nebo Morrowindu je i tohle hra, která se nehraje, ale prožívá.

Herní doba: 79hod 40min
Hodnocení: ✰✰✰✰✰
+42