Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

East India Company

31.07.2009
56
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hra East India Company vás zavede do 17. a 18. století, do dob kolonialismu a Východoindické společnosti. Na první pohled velmi připomíná Empire: Total War. Na ten druhý však rozpoznáte mnoho rozdílů. Předně - v East India Company se sice pohybujete také po globální mapě, ale v reálném čase a ne na tahy. Dále zde nedochází k pozemním bojům, ale pouze námořním. Celkově je hra hlavně zaměřená na ekonomiku spíše než na boj.

Hra by se dala rozdělit na dvě části. V té první se věnujete managementu. Nakupujete, prodáváte zboží a sledujete měnící se ceny na trhu. Rozesíláte flotilu po moři mezi Evropou a Indií a dále ji rozšiřujete. V té druhé se účastníte bojů na moři. Během nich můžete hru ovládat buďto klasicky jako v ostatních realtime strategiích nebo v módu přímé kontroly, kdy ovládáte jednu loď pomocí kláves WASD.

Ve hře je možné hrát za Brity, Švédy, Dány, Říši římskou, Nizozemce, Španěly a Portugaly. V přídavku Pirate Bay, který byl pro předobjednávatele zdarma, je možné hrát i za piráty.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 45
... aneb jak si ospravedlnit, že se člověk neučí na zkoušku, ale paří na kompu.

A ještě jsem si říkal, že si aspoň pořádně zapamatuju, kde leží ty asijské přístavy. Tak jsem to zapnul, už intro je takové zvláštní. Nicméně, je to jediná hra, která se chopila té úžasné příležitosti zpracovat působení Východoindických společností, to přece nemohlo dopadnout špatně, ne?

Tak si zapnu kampaň za Holanďany, píše se rok 1600. V Evropě by měla být velká poptávka po koření, to roste na Molukách, hurááá na první plavbu!
Jenže ouha. Indonésie jaksi v tomto světě neexistuje a jestli jsem si myslel, že po vzoru svého reálného předobrazu založím na Jávě mocnou obchodní stanici Batavia, jsem na omylu. Dobře, tak alespoň do začátku vydělám nějaké peníze v obchodu mezi jednotlivými městy Asie, ona cesta kolem Afriky zpátky do Amsterdamu je fakt na dlouho.
A dvakrát ouha. Co se nakoupí v Asii, prodá člověk výhodně jedině v Evropě, maximálně tak za almužnu někde na Kanárech.

OK. Počkám, než se mi načte obrazovka indického přístavu a naložím čaj, u toho je jasně vidět, že se vyplatí (je to jedna z tzv. hlavních surovin). Než se mi načte hlavní mapa, uvařím si reálný čaj. Dovezu si to do Amsterdamu a prodám, britské libry ( :) ) se jen sypou a pak čekám na načtení hlavní mapy. Mezitím Francouzi uzavřou spojenectví s Němci. Jelikož tu nejsou žádná roční období, počasí nebo nějaké zásahy z evropského dění, chci vyplout hned zase do Indie. Rozkliknu si zpátky přístav a než se mi to načte, jdu si chvíli zaběhat. Nakoupím evropské zboží, najdu si, že se nejlépe prodává v Madrásu, čekám na načtení hlavní mapy, vesele si pluju kolem mysu Dobré naděje. V Madrásu už tohle zboží zatím moc nekupují, tak dobře, jdu ho prodat o kousek dál. Než tam dopluju, uplyne měsíc (asi... minuta?) a ceny jsou zas úplně jiné a už se to tam nevyplatí. Krom "hlavních surovin" prostě cena sledovat nejde!

Během načítacích obrazovek při vstupu do každého přístavu mezitím přečtu knihu. Mohl by mi někdo vysvětlit, co potřebuje hra z roku 2009 (na průměrném PC) deset sekund načítat na neinteraktivním prostředí, kde se dá rozkliknout jen pár tabulek?

Po hodině mám docela pěknou flotilu, jedu na Cejlon pro zboží na zakázku od krále (pro Nitro Games je očividně lepší vymyslet alternativní realitu než si dát pár hodin práce s upravením pár textů ze šablony, jejímž základem je nejspíš anglická Společnost) a potkám pirátskou loď. Je jen jedna, malá, to nebude problém. Hra se přepíná do akčního módu námořní bitvy. Můžu to brát buď jako strategii, nebo přímo ovládat jednu loď. Pěkné! Jenomže když člověk chce využít přesily a nejet jen s jednou lodí, musí se obrnit trpělivostí. Lodě se pomalu šinou za piráty a ti jim mezitím pomalu utíkají. Pak se moje lodě otočí, vystřelí s co největším rozptylem a zbytek bitvy tvrdohlavě stávkují na nejzažší hranici dostřelu, protože přiblížit se je otázka asi pěti minut, zatímco já s jednou ručně ovládanou lodí tu pirátskou bárku už nějak rozstřílím. Ovládat víc jak jednu loď by asi chtělo mnohem víc zkušeností. Achjo, v datadisku se to prý nějak zlepšilo, ale tady bych to "jednou z nejpodařenějších složek hry" opravdu nenazýval... maximálně tak zíval, když už něco. Jo, možná že je člověk moc rozmlsanej čtvrtým Assassinem, ale stejně...

A teď vážně. East India Company je unikátním příkladem, jak maximálně promrhat obrovský potenciál tématu, které přímo svádí k tomu, aby z něj někdo udělal obchodní strategii. Oproti očekávání to není vůbec složité, možností tu je pomálu. (Na druhou stranu, pokud srovnáváte s Crusader Kings II, přijde vám jednoduché asi cokoliv...)
Zase ale oceňuju různé maličkosti, například že k postavení budovy v přístavu se musí z Evropy dovézt nářadí. Obchod baví, dokud nezjistíte, že se v něm nedá taktizovat tolik, jak to zpočátku vypadalo. Bitvy - dokud si nekoupíte nějakou velkou válečnou loď, je to spíš otrava.

Navzdory tomu všemu jsem u toho stejně zase strávil spoustu času, hlavně kvůli tématu. Člověk vidí "v praxi", co čte v knížkách (tedy, spíš to tam nevidí, ale jde o pocit.) Soundtrack je chytlavý a boje proti konkurenčním Společnostem jsou taky fajn. Získáte jakýs-takýs přehled o tom, kde se co dalo koupit a kde jaký přístav ležel. Bohužel už teda nezjistíte, že ten malej ostrůvek, na kterým leží Port Louis, je Mauricius. Zeměpisné názvy se omezují na "Indický oceán", "Atlantický oceán" a "mys Dobré naděje".

Je fakt, že jsem to zatím dohrál jen do třetiny (hra se odehrává v rozmezí 1600-1750), ale ona je to tak zhruba doba, po které člověk dostane chuť na Skyrim.

Pro: Potenciál, nápad, hudba, možnost hrát za méně známé společnosti, hlášky kapitánů (i když jsou tak 4 a opakují se)

Proti: Mohly tu být mraky možností a zajímavých věcí a nejsou; absence čehokoliv na východ od Indie, námořní bitvy nezáživné, chabé vyobrazení historického období, nulové rozdíly mezi jednotlivými společnostmi, načítání přístavů, práce s tzv. běžným zbožím

+13
  • PC 55
Představoval jsem si od této strategie hodně, především příjemný klon Port Royal s jakýmkoliv Total War, který v dnešní době jde do oběhu. Ve skutečnosti jsem ale dostal strategii, která je především o obchodování. Obchodování je ale v rámci možností neuvěřitelně otravné a nudné. A to jsem ještě nezačal mluvit o lodních bitvách, které jsou na tom ještě hůř.

East India Company je jednoduše hrou, která z těch lepších her vybrala to nejlepší, tou nejhorší formou. Jinak jí to ani vyčíst nemůžu. Držel jsem se u hry opravdu dlouho, abych zjistil, jestli to má smysl nějak hrát a zdali se příběh a myšlenka hry nějak zásadně rozvine. Vzhledově to pak vypadá hodně jako Port Royal. Jenže problém tkví v tom, že jak města, tak moře jsou neuvěřitelně prázdná, nic neříkající a nezajímavá. Celkově tak u mě během pár hodin hra ztratila okamžitý zájem. A to se musím přiznat, že mě pár věcí drželo, včetně samotných nápadů a hudby, která si takovou hru rozhodně nezasloužila.

Pro: Hudba, samotný nápad.

Proti: Hra kopíruje všemožné hry tou nejhorší formou. A to už jak v lodních soubojích, tak v obchodech. Celkově neuvěřitelně nudná a nezáživná hra.

+8
  • PC 100
takovej ulítlej spořič obrazovky, naštěstí má i režim simulace námořních bitev, které už tak špatné nejsou a rozhodně mě nudily méně než v TW, ale žádnej velkej odvaz to taky nebyl, alespon se to na těch 1200x720 hejbalo. takže pokud si budete chtít zkrátit dny v práci, ve škole nebo jenom na dovolený s manželkou, mužete si zahrát lodní bitvy nebo si prostudovat encyklopedii galér, jejich statistik a dalších artiklu.
+3 +4 −1