Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Když jsem tak uvažoval proč se mi líbí RPG (= dungeony) , tak to je zejména pro temnou atmosféru, klaustrofobii z uzavřeného prostoru, z neznáma. Strach a touhu poznat co mně čeká v dalším patře- jaké příšery, jaké pasti, jaké prostředí. Většina starých dungeonů byla založena na systému RGPS- RPG simutaror- počítač fungoval jako Pán jeskyně, krokovací systém prakticky odpovídá rozkreslení mapy v DD (nebo AD&D). No dovedete si představit dnešního pána jeskyně, který by vás poslal 10x se stejným úkolem do 10x stejného dungeonu?

ve starych Scorech tak kolem 20 -30. cisla byla cca petidilna serie clanku Virtualni hrdinstvi, zamerena na zaklady preziti v dungeonech... prijemne pocteni.
Psali o Albionu, jenže z "historického" hlediska si nejsem jist. Kandidátů je určitě více, já bych se přimlouval za Ishar 2....

@StriderCZ (04.04.2014 18:51): Ve Score psali tuším jednu dobu o Wizardry 7 ;-) Nebo to byl možná Albion s tím, že v článku o PC hře vynechali Black Crypt (recenze Albionu byla roztažená do dvou čísel a až ve druhém byl verdikt 10/10).
Dungeon Master je Otec, Black Crypt Syn a jej jen otázkou, kdo by mohl být Duchem svatým v posvátné trojici...
Huš potvory, poriadne "opáčko" z Esperanta, teda z Dungeonov nie je nikdy na skodu.

Uz len preto aby ste si vy "Dungeonacki flakaci" ujasnili priority, zamysleli sa nad sebou a zacali uz konecne nejaky nepreflaknuty kusok neopravnene zapadnuty v historii poriadne hrat!
HOWGH

@90210 (03.04.2014 15:45): "takze jsme to nikomu zrovna moc neulehcili a neporadili" - no a co, maju to hrat vsetko a nevymyslat :-).
No, ked to tu tak citam kde ste sa od povodnej temy dostali... mohli by ste ho nechat nech si teda najprv zahra a ohodnoti toho Dungeon Mastera ;-)
@90210 (03.04.2014 15:45): V začátku týhle diskuse jsem chtěl napsat, že teď každý nahodí pár svých nejoblíbenějších dungeonů, takže tu za chvíli budou všechny. Pak jsem si to rozmyslel s tím, že taky nemusím zveřejňovat kdejakou kravinu, která mě napadne. :D
@mazar1234 (03.04.2014 12:49): No, myslim ze v tech nize zminenych seznamech her, ktery by si zacinajici hrac dungeonu nemel nechat ujit, jsme tady napsali prakticky VSECHNY existujici dungeony, takze jsme to nikomu zrovna moc neulehcili a neporadili.:)

Ultima 7 me nechytla diky ovladani, misto ni jsem si nainstaloval BG. Ja uz proste na tyhle min user friendly hry nejsem. Navic mam opakovane spatnou zkusenost s Exultem a Gog verze je podivne trhana.

Kdyz uz stary izometricky hry, tak nedam dopustit na hru Al-Qadim (aka Al-Quadim). Je to spis RPG rubacka, ale skvele hratelna, s kouzelnou atmosferou, pribehem a peknou grafikou. Pro me jeden ze zapomenutych klenotu.
@MickTheMage (03.04.2014 12:14): LoL 2 - ved si Nemec kua tak co trepes :-))



@Richmond (03.04.2014 12:04): To som este nehral (iba chvilocku zaciatok) takze to neviem posudit.

K tej Ultime 7, to je skor taka ta absolutna hra, ktoru by mal aspon vidiet/skusit kazdy hrac hier v ramci zakladov vzdelania. To je nieco ako ked aj ludia, ktori nehraju FPS tak pravdepodobne urcite aspon niekedy chvilu videli/hrali Dooma tak Ultima 7 je nieco na podobnej urovni znalosti (resp. by mala byt).

A v Ravenlofte problem nevidim, je to normalne "z pohladu oci" iba je to 3D plynuly pohyb ako napr. najjemnejsia a najluxusnejsia smotana zanru Ultima Underworld, ci zname M&M od 6 vyssie.

Okrem toho uz ked sa spominaju velmi malo vyznamne hry ako Menzoberanzan, tak potom su tu aj dalsie nie moc vyznamne ale pre milovnika zanru urcite hratelne veci ako seria Abandoned Places, Shadow Caster, Legends of Valour, Captive, Uukrul, cely pakel Gold Boxov (co je vela hier v sucte), Bloodwych, Thunderscape......
potom aj Amigacke Evils Doom, Dungeons of Avalon, Knightmare, Perihelion.....

potom este CZ/SK veci ako Skeldal, Cardhalia, Donsky rytiery, Magic Island.....

ale tym sa naozaj bude zaoberat iba vysloveny milovnik zanru a nikto iny.
@Bodkin (03.04.2014 11:33): ja mam Lands of Lore 2 velmi rad (a to som ju odhral v nemcine :)). Imho, vela ludom asi vadila grafika, resp. FMV postavy a sceny, na ktorych bola LoL2 postavena.

@Richmond (03.04.2014 12:04): Anvil of Dawn ma velmi zaujimavu atmosferu, okrem ineho. To sa mi na tej hre pacilo vzdy. Tiez je to jedna z hier, ktorej dobove recenzia (ak si dobre spominam) boli celkom zmiesane.
@MickTheMage (03.04.2014 11:22): "hodil aj tie "posledne" veci ako Anvil of Dawn a Stonekeep. " Nebo Lands of Lore 2...

Pravda, není to krokový dungeon, ale docela mě překvapil, čekal jsem naprostý odpad, ale docela mě to bavilo. Nedobrou pověst to dostalo očividně za to, že to šlo jinou cestou a nebylo to zase to samé.

@mazar1234 (03.04.2014 10:14): Ja by som tam pokojne hodil aj tie "posledne" veci ako Anvil of Dawn a Stonekeep.

Mno a potom je otazka, ako sa clovek stavia k 90s hybridom Ravenloft, Stone Prophet a... no ked ostane vela casu a nie je co ine uz hrat tak aj Menzoberranzan. :)
@mazar1234 (03.04.2014 10:14): Urbish Mine ještě byly v pohodě, to spíš ta Tower s duchama byla vražedná, tam jsem párkrát nadával jako špaček. Ale když už začít s podobným žánrem, tak jsou Lands of Lore opravdu ideální, je to svižné, jednoduché na pochopení a vcelku i krátké, dá se to dojet relativně rychle. Já to hrál už jako malý capart u sestřenky na počítači a i bez znalosti angličtiny jsme to tehdy dotáhli daleko. Jednou musím dotáhnout do konce i druhý díl, když už mám doma originálku.
@90210 (02.04.2014 23:02): Malo crawlerov, no to nikdy nebol ziadny mainstreamovy zaner ale vzdy iba okrajovy to bude najskor tym - bohuzial.

Ishar - no mna I3 proti I2 vobec tak moc nebavil hrat, a tie casove chujoviny su tiez IMO nic moc bezzasekove
Krondor - toto ma vobec nebavilo, ale spusta ludi to uznava takze asi hej,
Albion - Ambermoon je jasne lepsia hra, narocnejsia a rozsiahlejsia a nie taka striktne linearna ako Albion ale lepsia proste ako hra zanru RPG je lepsia.

Lands of Lore - ano toto som trestuhodne zabudol, asi najlahsie hratelna vec zo zoznamu ovsem aj to je len zdanie a su tam aj vyslovene tazke dungeony ako napr. Urbish Mines. Ale posobi to ako taka casual pohodovka na prvy dojem.

Keby som mal poradit z hladiska novacika a nie prilis hladneho a zapaleneho hraca crawlerov tak mi to vychadza ze by mal hrat tak asi maximalne 3 hry - Eye of the Beholder 1, Lands of Lore, Dungeon Master 2 . Cokolvek dalsie je uz hardkor a este vacsi hardkor.

Ale tak tu je vidiet ze ani samotni dungeonisti sa v mnohom nezhodnu a kazdy si preferuje nejaku inu liniu "najlepsich titulov".

@Richmond (02.04.2014 20:24): No Dark Suny uz su izometria tak som to moc nedaval ako klasicky crawler do pozornosti, nad Xeenom som rozmyslal ale nakoniec som vzhladom na vseobecne LORE vybral MM6 ako najlepsi diel serie, Crystal Dragon je vynikajuci ale po rozmysle som z dvojice BC/CD vybral Black Crypt ako najvyssieho zastupcu :-).

Samozrejme zahrat sa oplati vsetky menovane, ale aj tak si myslim ze pokial sa po kratkom case nestate zapalenym dungeonistom tak skonci ako Fingon.... maximalne tak zahra Baldurs gate a finito :-).
V tomto zanry podla mna nejaki polo-hraci prakticky nie su, dungy bud milujes alebo ich mas u prdele. Takze na toto mam rovnaky nazor ako 90210.
@mazar1234 (02.04.2014 19:48): Dungeon Mastery urcite oba dva, Ishar je podle me nejlepsi 3. dil (btw - 2. dil je bez navodu absolutne nehratelnej, viz. orel, Akeer Island pro vsechny jako 3. ostrov, to jsou absolutni zaseky, takovy ve trojce nejsou), Beatrayal at Krondor je jasnej, Wizardry 7 je naopak HC silenost, kterou bych nedoporucoval, to uz spis Lands of Lore1. Misto Amberstaru/Ambermoonu jednoznacne Albion. U Shadows over Riva souhlas, byt na cestinu IMO sere pes. MM6 je myslim stejne dobrej jako MM7. Ravenlofty maji super atmosferu a setting, ale strasnej engine.


Obecne ale plati, ze dungeon crawleru je minimalne na PC malo, maximalne par desitek.
Z těch doporučení tady bych si mohl udělat nějaký challange accepted dungeon list a až bych všechny hry z listu dohrál, tak bych si za odměnu koupil motorovku a uřízl si nohu.
@Fingon (02.04.2014 14:48): Tak hlavne staci dohrat aspon tie najlepsie/najvynikajucejsie hry zo zanru, cize:

Dungeon Master - to sa proste musi, na to neexistuje ziadna akceptovatelna vyhovorka !!!
Eye of the Beholder 2 - ako najlepsi diel serie
Ishar 2 - ako najlepsi diel serie
Might & Magic 6 - ako najlepsi diel serie
Wizardry 7 - mozno absolutne najlepsia Dungeon/RPG vobec co existuje
Shadows Over Riva - naj-user friendly diel serie RoA navyse v cestine
Ultima Underworld 1&2 - toto su tak vynimocne skvele hry ze je nutne dohrat obidva diely

potom bohuzial hratelne iba v Amiga verzii:
Ambermoon - ako najlepsi diel serie (Amberstar/Ambermoon/Albion) no prinajhorsom postaci aj PC Albion
Black Crypt - horuci kandidat na najlepsi cisto Crawler ever (W7 nie je tak uplne crawler)

A na uplny zaver, najvyssia kralovska liga je hra, ktoru odporucam hrat az po dohrani vsetkych menovanych hier..... no minimalne po dohrani Wizardry 7:
Fate: Gates of Dawn - tiez Amiga only

Niekto strasne uznava aj Stonekeep tak mozno aj ten, ale ja ho za tak moc vyznamny nepovazujem. Seria Ravenloft ci Dark Sun je skor zalezitost podrobnejsieho skumania zanru, atd. o menej dolezitych veciach ani nebudem uz pisat.

ako poznamku pod ciarou uvediem hru Ultima 7, ktoru je potrebne minimalne vyskusat pripadne dohrat aj ked len s cheatom alebo tak... no nie je to pre kazdeho hoci by to mala byt sucast Dungeonackej maturity.
@90210 (02.04.2014 10:20): Jak pise mazar1234 ta upravená amiga verze obou dílu je naprosto strovnatelná s pc verzí. Já tedy bohužel orientační smysl postrádám a jet podle hotovojch map mě nevaví, ztrácí to kouzlo. Takže buď automapa nebo Excel :)
@Matthias (31.03.2014 22:03): tak ale to musis dat i Ishary, Ravenlofty, Stonekeep, Rytire Gralu, Pomstu donskych rytierov... tuhle fazi jsem mel taky, ze jsem chtel (do)hrat vsechna RPG (pod vlivem Baldur's Gate a MM6). Nakonec jsem skoncil u prvnich dvou generaci Pokemonu, tak bacha!
@Richmond (01.04.2014 19:13): Amiga verze ma zase vyrazne horsi grafiku. Popravde - v zivote jsem si v dungeonech nekreslil mapu, nemel jsem duvod a nemyslim, ze to bude jen tim, ze mam dobrej orientacni smysl (kterej mam). Nemam rad straseni hracu tim, ze k dungeonu patri kresleni mapy, jinak se tam nikdo nezorientuje, podle me je to blbost, mozna to plati u tech totalnich oldskool ctyrbarevnych silenosti typu stary M&M nebo Wizardry, ale urcite ne u her jako EOB2, kde se neustale stridaj pomerne maly a prehledny lokace. Mapa je urcite fajn, ale da se bez ni zit.
@Matthias (31.03.2014 21:49): Doporucuju prubnout treba Eye of the Beholder 2. Easy to learn, ma to fajn pribeh s peknymi cutscenami, AD&D stejny jako v Baldurs Gate s tim rozdilem, ze si muzes na zacatku vytvorit partu se vsemi staty na 18, svet Forgotten Realms stejnej jako v BG. U tyhle hry jsem proparil v nejakych 13-ti letech hodne casu a i bez navodu ji dotahl pomerne daleko. Notoricky zakysy tyto hry byly casto reseny v Irenine koutku zoufalcu ve Score, zadnej navod nebyl, dorazil jsem ji az pozdeji. Skvela hra, hutna. Jednoznacne nejlepsi dil cely serie.

Arena me nebavila, respektive jsem se k ni dostal uz moc pozde. Nebylo to v dobe, kdy jsem byl rad za kazdou hru. Z TES jsem poradne hral jen Morrowind, TES je neco trochu jinyho, nez klasicky dungeon crawlery.
@Richmond (31.03.2014 21:43): Je to typ her, ke kterému jsem se "zatím" nedostal, ale myslím, že je nejvyšší čas, protože když to vidím někoho hrát, nebo zahlídnu obrázky v časopise, nebo youtube video s nějakým dungeonem, dostávám chuť si to zahrát. A Brány Skeldalu byly fajn. Taky před lety jsem zkoušel black crypt.

Pak jsem zkoušel tu Arenu no a ta mi připadala taková těžká, ve smyslu, že jsem dostával od nepřátel těžce na budku a celkově jsem nějak nepobral principy hry. Kdybych tomu věnoval čas, tak by se mi to dostalo pod kůži a asi by to nebylo tak těžký, kdybych pochopil co a jak (ony i ty Brány Skeldalu jsou těžký, když nevíš jak na to), případně jsem mohl přehlídnout něco, co hru ulehčuje (na jednom youtube videu jsem zahlídl, že hráč docela rychle někde našel sekyru), ale i přesto můj první dojem z Areny je takový, že je to HC hra a beru ji jako výchozí bod, od kterýho měřím obtížnosti jiných her no :D
@Matthias (31.03.2014 21:33): No, píšeš, že jsi hrál akorát Brány skeldalu. Jinými slovy tohle není tvůj vyhledávanej typ her A já jsem tak nějak navyklej, že tyhle "dungeony" buď má člověk k smrti rád a pak je mastí skoro všechny a nebo mu nic neříkají (případně po prvním pokusu to vzdá) a pak to celkem logicky nehraje/nevyhledává. :)
@Matthias (31.03.2014 13:32): Tak s nemocemi a kletbami (mám pocit, že je tam jen nějaký quest s kletbou) jsem problém neměl, nejtěžší je prostě se dostat z toho úvodního dungeonu, pak už to jde, ale jsme v diskusi k DM takže to nebudu rozvádět. Ale na radu Bodkina bych nedal, Daggerfall mi v některých aspektech přišel výrazně těžší než Aréna, hlavně bloudění v dungeonech v kombinaci s nepoužitelným automappingem bylo mnohem víc hardcore...
Safra, já myslel, že jsem trochu známější uživatel DH a že zhruba máte přehled, co jsem hrál a nehrál (např. Brány Skeldalu jsem v pohodě dohrál a hra se mi líbila a napsal jsem k ní komentář :-) Ale asi zkusím nejdříve LoL.

@Crash (31.03.2014 09:29): Já jsem četl návod na Arenu a když jsem tam viděl šílenosti, jako že můžu onemocnět, a pak musím hledat ve vesnici léčitele či co, nebo že mě může někdo proklet atp. tak jsem si říkal, že je to pěkná šílenost. Zkoušel jsem chvíli hrát a zjistil jsem, že při každém pokusu o to se vyspat mě vždycky v noci něco přepadne :D Co jsem se bavil s jinýma lidma, pro ty je Arena tady dost HC, ale budiž :)
@90210 (30.03.2014 23:07): no ja zacinal v ramci RPG s BG1, MM6 a Fallout 2. To mi nebylo deset, spis k patnacti - a stejne jsem mel problemy se dostat nekam dal, takove tele jsem byl. DM jsem sehnal po letech na Score CD i s manualem a i pres to, ze jsem hru zkousel i pozdeji, nebyl jsem stavu do ni proniknout, spis me odpuzovala.
@Fingon (30.03.2014 22:57): Nezbývá než souhlasit, že všechny zmiňované věci jsou jednodušší než DM. Nejjednodušší jsou IMHO Lands of Lore, u EoB dost záleží na tom, jak člověku sednou pravidla AD&D (IMHO o dost lepší než 3rd Edition nebo cokoli dalšího, ale možná je to síla zvyku). Skeldal je trochu specifický, zejména díky striktně tahovým bojům, občasné nutnosti rozdělování party (dryády) a nerespawnujícím se nepřátelům (není se kde trénovat, naštěstí to není tolik třeba).

Každopádně DM má výrazně složitější prostorové hádanky než výše uvedené dungeony.