Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Isair (11.12.2014 11:28): Minimální, ale zásadní. Když se má člověk vracet ze 3.5 edice (nedej bože z Pathfindera) k 3. edici, působí to jako značný krok zpět (pro mě hlavně u povolání - Ranger, Bard... a také v případě featů).
@valcik (11.12.2014 11:21): Nj, v ToEE to vlastně bylo také. Já měl však za to, že právě NWN 1 měla být 3. edice a přesto nulté úrovně obsahovala... ale čert ví, ty rozdíly mezi 3 a 3,5 e jsou beztak minimální, nadto si ta pravidla mnohdy něčím oživují sami autoři (viz. povolání z 3. edice či specializace pro jednotlivá povolání v BG 2), což je také lehce matoucí. S PnP 3/3,5 jsem do styku nepřišel.
@Isair (11.12.2014 10:40): Kúzla nultej úrovne boli súčasťou vyšších edícií DnD (3.5+ ?) a objavujú sa aj v Temple of Elemental Evil. Aj tam stáli za prd, ale napríklad Read Magic sa dalo používať na identifikáciu predmetov namiesto pasívnej schopnosti Lore. ^^
Memorování kouzel mám naopak celkem hodně rád a byl bych za to, aby bylo přítomno ve vícero RPG (klidně to můžou obšlehnout i do neDnD hry). Naopak mi u mana systému mnohdy vadí, že pokud je many dostatek a rychle se regeneruje (což je mimochodem zrovna případ Dragon Age), hráč si beztak vybere jedno-dvě nejsilnější kouzla a ty sesílá stále dokola (zvláště pokud je hodně nízká diverzita kouzel, což v DnD naštěstí nehrozí:)). Memorování naopak hráče nutí se na každý souboj specificky připravit a mnohdy nastávají dilemata "vzít to či ono". Je fakt, že na vyšších úrovních je to už trochu přeplácaný extrém, ale třebas v takovém IWD (jedničce i dvojce) či BG 1, ještě jakž takž BG 2 SoA (ToB už však nikoliv) to bylo moc fajn. A kouzla nultých úrovních se zde nepoužívají, to byl nějaký výmysl do NWN či je prostě jen z IWD 2 vystřihli? Už ani nevím.
To memorování kouzel přebralo DnD z Umírající země od Vanceho (což si bohužel nikdy nepřečtu ježto má angličtina není moc valná) a věřím že to může v literatuře fungovat ale ve hře je k naštvání. V BG 1 to ještě zkousnu ale pak to začíná bejt šílený, takže díky za "casual".
Systém DnD má svoje vlastní specifika, pro každého je špatné asi něco jiného. Já mám zase docela veký problém s tím, že kouzla je nutné si "připravit" a na den má caster přesně dané, jaké a kolik. Jasně, magie musí být něčím vyvážená aby nebyla op, ale tohle mi přijde pitomé.

Do všech her s tíhle systémem jdu už od začátku s nechutí :-D
Nevím o žádným aspektu systému DOS který by narušoval vážnost. Mě spíš narušuje zážitek to DnD, skutečně se mají v tak dobrém příběhu postavy zaobírat tím kolik maj zapamatovejch kouzel 0. úrovně které nikdy nevyužijou ?
Hele je, teď jsem přes svůj odpor k NWN 2 pustil do Mask of Betrayer a tohle mě...štve. Abych nesrovánával jen s čistým casualem, systém Original Sin by tomu příběhu slušel mnohem víc.
J, že jsou v NWN 2 mraky relevantních možností při vytváření postavy i hraní je nevýhoda. To dává smysl. :) Proti tomu je opravdu zábava používat celou hru průměrně osm abilit na charakter jako v Dragon age.
No že zrovna DnD se do počítačový podoby moc nepřevádí mi absolutně nevadí, překombinovanost systému vývoje postavy a neskutečný množství kouzel a abilit je pro po zážitku s NwN 2 noční můra, i když pravda že nepřehlednost a neovladatelnost tý hry je ještě horší než ten systém.
DnD je vážna vec. V júesej dokonca vzniklo v osemdesiatych rokoch občianske združenie BADD (Bothered About Dungeons & Dragons), ktoré bojovalo za úplný zákaz DnD. Členovia BADD boli presvedčení, že každý kto hrá D&D je černokňažník a satanista. Ruky preč!
http://en.wikipedia.org/wiki/Patricia_Pulling
@Bodkin (09.12.2014 20:45): Měl jsem na mysli především co se těch kouzel/kouzelníků týká. Je pravdou, že přednost druhé edice tkví především ve spoustě povolání a možnosti je kombinovat (což mi v posledku ale stále nabízí pořád více možností, nežli DA se svým skill tree). Sofistikovanější vývojový systém (i pro nekouzelnická povolání) obsahuje, pravda, především až ta třetí edice (systém dovedností a odborností mi přijde celkem hodně fajn). Byť BG 2 třebas zrovna později nabízí schopnosti vysokých úrovní (čili vcelku zajímavý výběr skillů) i pro bojovníky.
"nějaký jednoduchý skill tree opakující pár podobných skillů... oproti osvědčeným DnD pravidlům nebe a dudy"

Takže i špatný a jednoduchý skill tree je pořád lepší než... nic? Protože pokud si dobře pamatuju na BG2, tak jen zloděj si dával nějaké bodíky do skillů a jednou z X levelů si vybrat kam vrznout Hvězdičku!

To mi tedy příjde i levelovací systém ze Skyrimu milionkrát lepší :/
@pajmič (09.12.2014 19:24): Tak já napíšu, že z hlediska příběhu problém nemám a ty mi na to odepíšeš: "z příběhovýho hlediska tu máš: ...". To je pak těžká diskuze. :-). Takže heslovitě, protože jsem to už v předchozím komentáři jasně vyjádřil: povrchní pravidla pro vývoj postavy (srovnej s možnostmi budování buildu u 3./3.5 edice DnD, Shadowrunu, SPECIAL, GURPS apod), povrchní soubojový systém (takže Cassandro, ty budeš tankovat a držet ty trdla na sobě, zatímco já budu chrlit blesky! Až budeš dostávat na držku, tak tam šoupni lektvar), povrchní úkoly (dáš na hrob mého milého kytku, nebo ne? Natrháš mi bylinky?) povrchní explorace (tam k tomu místu dojdi a klikni na zářící objekt). Naprostý nedostatek voleb a následků (které by končili jinak než bojem). Ještě přidám naprosto katastrofální itemizaci. Např. v BG2 jsem po zabití draka (jehož obtížnost se odvíjela od ochranných kouzel, rezistence, které bylo nejprve třeba zrušit, a používání těch nejdrsnějších kouzel a schopností ve hře, nikoliv od toho, že by měl 359854555154544 životů - těch měl jen 150, jen tak mimochodem) získal ultimátní meč, který měl svou historii, své unikátní schopnosti, a tedy opravdu působil jako odměna. V DA:I dostanu nějak generickej a přeskinovanej shit gear, kterej je za 5 levelů nepoužitelnej. Dámy a pánové, obdivuhodná MMO designová filosofie v praxi!

Já chápu význam slova evoluce a chápu, že masu nebude bavit šprtat se PnP předlohu. Ale mezi BG2 a DA:I je opravdu hodně velký prostor, se kterým by bylo možné pracovat. BW zvolilo ten nejprimitivnější design jaký mohli.
@pajmič (09.12.2014 19:54): Ja nikomu neberiem jeho názor, ale už ma vytáča, ako sa tým neustále spamujú rôzne diskusie a zaniká v nich ten potenciálne zmysluplnejší zvyšok. Pritom sa tam občas objavujú rovnaké nicky, ktoré neustále prezentujú tie isté názory, bez toho, aby ten nový názor aspoň čiastočne upravili a ktorí pritom ani novšie hry od Bioware nehrávajú. To je už fakt nezmyselné a neverím, že táto forma diskusia može ľudí uspokojovať.

@Isair (09.12.2014 20:01): To si vážim :D
@pajmič (09.12.2014 19:51): Vždyť už jsem to níže psal hnedle několikrát. Naposledy jsem hrál DA:O. Zjednodušení třebas jen v těch soubojích (nulová taktika), vývoji postav (nějaký jednoduchý skill tree opakující pár podobných skillů... oproti osvědčeným DnD pravidlům nebe a dudy a zvláště co se kouzel týká), hard obtížnost znamená easy či normal. Nebo třebas i takové "drobnosti" jako ta rychlost regenerace hp, many, absence nějakých negativních efektů, na něž bylo třeba být předem připraven (vysávání úrovní, zkamenění apod.). Nebudu to tu zase zdlouhavě rozvádět a vytáčet M.a.t.t.a, byť bych mohl vytahovat příklady ještě dlouhou dobu a koneckonců se o tomhle vážně už diskutovalo mnohokrát (diskuze u Kotoru, JE či DA:O). Nicméně na novějších Bioware RPG mi zdaleka nevadí jen to zjednodušování, ale určitě mi také hraní značně znechucuje.
@M.a.t.t. (09.12.2014 19:48): Mě to už taky sere. Člověk by doufal, že se to od DA2 po DAI uklidní a ono prd. Vim, že to nemá smysl se tady hádat, alespon na druhou stranu zabiju čas než se mi dodělá vepřový :D
@Isair (09.12.2014 19:39): " Zpřístupnění masám zpravidla znamená odstraňování "hardcore" prvků" To není vůbec pravda. Čím Je podle tebe RPG definíváno? Pohledem kamery, počtem rozměrů? Nebo v tom ti sejde na hloubce a obsahu? Vůbec nechápu co máte pořád stema ustupkama.... kde? Kde vidiš ty ústupky? V čem je podle tebe ekvivalent modernější= blbější? Vysvětli mi to. Jakou poslední hru jsi od BW hrál? To by mě zajímalo, protože ač mám obsidiány rád, tak jsi opravdu nemyslím, že by některý z nich dosahovala ombicí BW her. S kvalitou scénáře by se dalo v některých případech souhlasit. Ovšem samotný scénář celý RPG zážitek nedělá :)
@Borghal (09.12.2014 18:47): Tak pozor, teď nemyslím přímo minihru:) Ale třeba to že jsi mohl zakouzlit kouzlo zaklep mágem, bojovníkem (nebo kýmkliv jiným) zámek vyrazit a se zlodějem zkoušet opakovaně šperhovat. Ten systém kdz ti lotr otevře neotevře zámek a je to pevně daný je mi tak odporný že bych radši jakékoliv zamčený bedny ze hry odstranil. Edit|: ještě poznámka nevím jak je to v Inqusition, mluvím teď o 1 a 2.
Takže klasický Bioware tvorba je Bach, nový je Justin Bieber? Nepíšu pritom odporcovia, že Bioware idú už roky podľa jednej šablóny a všetky ich hry sú si podobné? Tak ako je to vlastne?

Tento flame ma už vážne unavuje. Zase a znova sa rieši Bioware, dilema staré a dobré vs nové a zjednodušené RPG. Nechcete radšej miesto tohoto zbytočného plkania venovať skôr čas hraniu a diskusiám hier, ktoré vás bavia? Toto je stále o tom istom, čo tu už bolo predtým, len v iných variáciách. Rád by som poprosil všetkých (zdôrazňujem slovo všetkých) zúčastnených, aby šli na vzduch, zapáliť si cigaretu alebo sa aspoň nadýchať čerstvého vzduchu. Aj tak k žiadnej zhode nedôjdete. Tí čo chcú nadávať, budú nadávať a vyhľadávať kritické ohlasy, tí, ktorým to sedí, to bude sedieť aj naďalej. Tak to je a inak to už nebude. A ak už v tom chcete silou mocou pokračovať, diskusia Bioware je k vašim službám.
@pajmič (09.12.2014 19:24): Zpřístupnění masám zpravidla znamená odstraňování "hardcore" prvků;) (osekávání, zjednodušování, ústupky). Že se nějaké zbytečky ještě najdou a dělají DA jednookým mezi slepými (mezi všemi těmi dnešními rubačkami určitě) neznamená, že bude dobrou hrou.

Docela by mě zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby podobně jako Obsidian se vykašlali na EA, sehnali prachy na Kickstarteru a udělali pravé RPG bez ústupků. Vážně bych rád věděl, jestli Bioware hry jsou tak špatné, protože na ně tlačí EA (čas, průzkum trhu apod.) nebo je to prostě neschopná banda. Já o nich však příliš velké mínění nemám. Takové mainstreamovky od Obsidianu sice také obsahovaly vše, co mi na "moderních" RPG vadí, ale vždy měly alespoň vyšší ambice a lépe napsané rozhovory.

Pokud "moderní" ve video herním průmyslu je ekvivalentem k "blbější, jednodušší, primitivnější", pak budu rád tím zaprděným staromilcem z herního středověku;).
@Say (09.12.2014 19:32): Justin Bibr by se někdy dal dohromady s Bachem? Očividně ti opět unikla pointa měho komentáře nebo jsi ho nečetl Tobiáši. Nemluvě o tom, že porovnáváš jablka s granátama.
@eremita (09.12.2014 17:22): Ty jsi jeden z těch lidí, co nechali svůj zadek ve video herním středověku, že? Cokoliv je trošičku jiný od BG a jemu podobných upálit! Kdepak můj drahý kolego. DAI je přesně jako BG pouze a jen jsou do něj zabudovány prvky pro širší masu lidí. Lidi jako ty (bez urážky) jsou tak strašně zaprděný ve starejch konceptech, že kvůli modernějším postupům/mechanikám zcela přehlíží fakt, že tam stále ty staré dobré hardcore prvky jsou.

Jen z příběhovýho hlediska tu máš: Obrovské množství lore/kodex ke čtení, které by zaplnilo malou knihovničku, obrovskou volnost při tvorbě svého charakteru+ tunu rozhovorů, těžký "šedý" rozhodnutí co maji dopad, smysluplnej a komplexní krafting, kterej paradoxně krásně spolupracuje s tím "novodobym" grindovánim. Něco takovýho ve dnešních AAA RPG neuvidíš.
Kdyby tam nebyl ten filler obsah sralo by tě to? Bylo by to víc hardcore? Ne, ne ta hra není dokonalá má sice problémy, ale rozhodně ne jaké tomu přisuzuješ ty. Možná by jsem začal u sebe. Však víš. Otevřít hlavu. Nevyhledávat jen ty věci špatný, ale i ty dobrý. Nakonec možná budeš překvapen jako já, protože jak měl být DAO onen spirituální nástupce BG a selhal, tak DAI se mu blíží víc než kdykoliv. A jasně vypadá to jinak, jelikož amígo.... píše se rok 2014 a hry s velkým rozpočtem prostě nemůžou vypadat jako Wasteland nebo Divinity. Stačí jen jít s dobou.
Já budu do dnes s úsměvem na tváři vzpomínat, jak v prastarých ruinách leží v zaprášených bednách plyšoví medvídci, kteří dostanou vaši družinu do postele=D To je tak sofistikovaný přístup, až mi to hlava nebere!
Abych třeba zůstal u toho dragon age tak u jedničky mě hned šokovalo to že bedna se dá otevřít jen zlodějem (lotrem), dokonce bez animace jde nejde. Teď hraju dvojku a ona to má taky. Tak možná za pár let přijde týpek k potvoře, klikne na ní, objeví se nápis "nejde zabít máš malý levell" nebo "zabil jsi" a spustí se dodělávající animačka a rozhovor s družinou :D
@eremita (09.12.2014 13:18): Tam je důležité to slovo "mainstreamové", ke kterému jsem tu větu vztahoval - jsem přesvědčen (jakkoliv z toho nejsem kdovíjak nadšen), že DA:I je ten nejlepší kompromis, který mohou fanoušci pravověrných RPGs dnes mezi tituly hlavního proudu nalézt. Kompromis je vždycky nějaký výsledek vzniklý na podkladě vzájemných ústupků a uznávám, že jsou to hardcore hráči, kdo těch ústupků musí dnes učinit zdaleka nejvíc. Mění se doba, mění se hráči, vše ve jménu zpohodlnění, ani jedno ani druhé dnes už hrám typu Ultima či Baldur's Gate nepřeje a úspěchy řeží typu Fallout 3, Diablo 3 či Skyrim se jen podepíší na další deformaci (vnímání) žánru. Já to nepovažuji za úplnou katastrofu, protože všichni můžeme vždy na několik desítek hodin emigrovat do světů typu Divinity: Original Sin (či jiných kousků, jež jsi sám jmenoval), které jsou skutečnými duchovními nástupci oldschoolových RPG klasik.
Já v těch starších hrách od Bioware vidím více mozkové investice od autorů na všech úrovních. Většina lokací v BG2 dala určitě více práce, než modelování lokací v Dragon Age. Chrámová čtvrť v Athkatle vypadá i dnes impozantně. Abych zase zbytečně nehaněl, tak Mass Effecty mají občas opravdu moc hezké lokace. Škoda jen zase příliš toho filler combatu, ta hra by se možná více uživila jako adventura s pár souboji.

A ta NPC... Není to úplná tragedie, ale zaujmout mě tedy nedokáží v žádné nové hře od Bioware. Byť třebas neromancovaný Alistair docela ujde (mám rád jeho kousavost). Třebas Sand, Bishop a duo Neeshka s Khelgarem (vše NWN 2) mě zaujali podstatně více než Bioware charaktery. Anyway teď jsem dodělal Redcliff Castle, takže jsem v prvním díle hádám kolem poloviny, tak tam třebas ještě budou další světlé momenty. Ale fakt si moc nepamatuji, co jsem v té hře dělal pár dní zpět. BG 2 byl v tomhle o hodně lépe zapamatovatelný. Ust Natha, Suldanessellar, Trademeet, DeArnise Keep... Ty lokace měly větší diverzitu a bylo snadnější si i pamatovat questy, které k nim patřily. Dragon Age ani nemá zajímavý setting, jako měl Jade Empire. V tomhle se prostě vracím k tomu, že Bioware resignoval na promyšlenější hru na všech úrovních. Šup lokace, šup pár questů. Trochu děje, fajn grafiku, na kvalitě soubojů se taky nepředřem. A nějaké ty NPC. A máme RPG...
@Widl (09.12.2014 16:46): Protože mocap stejných animací chlapa a ženy stojí dvojnásobné peníze. Ano, taky mi to vadí a už jen kvůli tomu si třeba nikdy nezahraju za Shepardovou.
Nemluvil jsem o příběhu. Texty nahradili cutscény, to je mi jedno, v tom mi přijde BW pořád stejné (stejně dobré).

Hlavní problém vidím v tom, že BG2 (a do velké míry i NWN, i když teda spíš datadisky, v menší míře pak DA:O) měli komplexní pravidla, z nichž pramenili brutální souboje (dosud nepřekonané duely kouzelníků v BG2) a obrovská možnost co se týče vývoje postavy. Úkoly byly promakané, často nelineární a vyžadovali přemýšlení (to platilo i pro DA:O)...

Prostě a jednoduše BW mělo i hodně fandů z řad příznivců RPG systémů. A ti museli už všichni dávno utéct, protože z DA:I to na mě působí tak, že v BW už mají leda tak na to, aby okopčili takovou povrchní srágoru jako Assassin's Creed...

@Red (09.12.2014 16:43): Tak jasně, ale imo je určitě škoda je nevyzkoušet. Zvláště když se ještě prodávají, vyšly v enhanced edicích a já nevím co všechno a hrají se stále hodně dobře.
Chápu třebas ten odpor k nějakým opravdu retro dosovkám, ale tyhle novější BI/Bioware kousky se myslím nehrají o nic hůře (vlastně progress v RPG za ta léta byl v podstatě nulový, jen se všemožnými ústupky ještě více zpřístupnily masám už tak přístupné hry).
Oni mají asi šablony na kde co. Zrovna včera jsem si, při hraní DA 2, říkal, že od dob KOTORu je snad stejná, toporná, animace běhu ženský postavy :)

Ale abych jim nekřivdil, i když jedou tu svou příběhově-postavovou šablonu, jsou v tom pořád lepší a lepší. Postavy mají zajímavou minulost, povahy, umí je oživit. Jen by to chtělo přijít s něčím zajímavým a nečekaným i do vlastního vyprávění příběhu. Tak jako to třeba udělal třeba Zaklínač :)

@SilentWolf (09.12.2014 16:26): Ta šablona vznikla už u NWN, možná v lehčí míře u BG 2 ToB.

Nicméně pořád nechápu ty řeči typu "starší kousky je nepohodlné dnes hrát", alespoň tedy, je-li řeč o starších kouscích od Bioware/Black Isle (čili třebas ty Baldury) mi vždycky přišly poměrně dost user friendly a nechápu, jak jejich hraní může někomu dělat problémy. Snad jen ta DnD pravidla nejsou příliš intuitivní, pokud s nimi hráč nikdy nepřišel do styku.

Je však otázkou, jestli není lepší se trochu přemoci, překousnout svou rozmazlenost dnešními hrami a "prokousat" se k dobrému jádru nebo hrát sice poměrně přístupné Dragon Age apod. kousky, kde však to dobré absentuje:).
Tak jako souhlasil bych taky hrát ty staré věci. Ale hrají se nepohodlně- přijde mi lepší začíst se do kvalitní fantasy knihy. A hrát .. no.. dragon age.

Bioware znám od dob KOTORu, takže tehdy asi vznikla ta šablona podle které se jede dodnes.. S tím že ME3 a DA2 postihly obrovské porodní bolesti.

Tyjo ale mohli by oprášit Jade Empire.. :D
@eremita (09.12.2014 16:17): No podle mého si třeba v takovém ME s podáním příběhu polepšili od dob BG, ale v DA:O to zase totálně pokonili. To už teda v NwN, ale tam se dají najít přednosti jinde narozdíl od DA.
@Say (09.12.2014 16:02): Doba je jiná i v tom, že je v kurzu vracet se k old schoolu . Tím chci říct, že zjednodušení Dragon Age je pro mě stravitelnější díky titulům jako Wasteland, Divinity: original Sin, Blackguards, Lords of Xulima atd. Stejně mě to ale štve, protože Bioware je pro mě (nebo možná bylo?) studio, které mě ke hrám přivedlo. Nebýt BG a NWN, asi bych zůstal jen u PnP her a deskovek... Respektuju ME jako akční odnož a DA2, ačkoliv s ním mám spoustu problémů, je stále taktické RPG. DA:I však ukazuje, že BW opustili designovou filosofii pramenící z DnD jakožto předlohy, a vybrali si za inspiraci spíš MMOčka a Assassin's Creed. Podívej se na BG2/DA:O - ve spoustě věcí je DA:I brutální krok vzad. Všichni žvaní o příběhu, postavách apod., ale většina zapomíná, že BW excelovalo hlavně v encounter a quest designu. Tohle už prostě neumí...
@pajmič (09.12.2014 13:50): Moje slovo je snad zákon? :-) Nic nikomu nevnucuji, pouze mě zajímá, o jakém kompromisu kolega hovoří. Ta hra je čistokrevným naplněním slova "casual", není na ní hardcore zhola nic. Soubojový systém je osekán na kost. Kde mám taktické povely? "Vypij lektvary, když máš polovinu životů" mi má stačit? Kde mám řetězení příkazů? Kde mám komplexnější kouzla (paralýzy, stuny, zpomalení, odolnosti, zranitelnosti, oslabení, ovládnutí atd. atd,.)? Vždyť jsou to jen samé útočné (AoE) ohňostroje a k tomu bariéra/guard u válečníka. A hlavně, proč nepřátelé samotní nepužívají nějaké komplexnější taktiky? Buď tě tříská mečem, nebo kouzlem, nic víc. Tuhost se odlišuje na základě počtů životů, které jen tupě ubíráš spamováním abilit a čekáním na cooldowny. Nic víc. Na vyšší obtížnost má nepřítel víc životů a víc ubírá. TOŤ. VŠE. To je nějakej kompromis?!

Úkoly jsou z 90% fetch questy alá World of Warcraft. Explorace se většinou omezuje na běhaní za kompasem. Jakmile na místo doběhneš, klikáš na radar, dokud se ti nerozsvítí bod zájmu. Wau! To je panečku hardcore. A proč všechno sakra končí bojem? Kde je nějaká komplexnější hratelnost?
@eremita (09.12.2014 13:18): Houby s octem a prdel s kaší kolego. Tvý svatý právo je si myslet, že je to "jen" oflajn odnož MMO. Ale vnucovat to někomu jinýmu bez toho aby jsi svoje tvrzení nějak podložil je na hlavu.