Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Hororová série Dead Space je pro mě něčím, na co se jen tak nezapomíná. Znovu se ocitnout v roli těžařského inženýra Isaaca Clarka a pokračovat strastiplnou cestou plnou krvelačných nekromorfů sice nezní nijak přívětivě, ale vzhledem k velmi dobře ztvárněné hutné atmosféře, kterou překoná jen málokterá hra, u mě nešlo ani napotřetí odolat.

Spousta věcí zůstala při starém, ale pár novinek ve třetím díle přece jen je, ovšem ne všechny se vyvedly. Nevím, jestli jsem příliš netolerantní konzerva, ale většina změn ve trojce mě spíš štvala a ne zrovna málo.

Začal bych asi lavicí na úpravu zbraní. Ta nenabízí jen úpravu zbraní, ale nově i jejich výrobu, a to nikoliv z kreditů, nýbrž tentokrát výhradně z nalezených surovin. Pravda, výroba vlastních zbraní se jeví jako nápad velmi zajímavý, sám za sebe jsem se ale této zdánlivé výhodě bránil a raději vybíral z arzenálu, který mi nabízela hra samotná. Mezi nimi pár novinek přibylo, takže vybírat bylo leckdy složitější a chtělo to zbraně nejdříve takříkajíc omakat a pak je v tom horším případě jakožto neúčelné uložit do trezoru. Samotná lavice, resp. rozložení vylepšovacích prvků, mi zpočátku přišlo poněkud nepřehledné, na rozdíl od prvního a druhého dílu, kde bylo vše jasné od prvního zhlédnutí.

Další kapitolou, kterou musím nerad zmínit, jsou hackovací minihry sloužící k otevření vybraných dveří. Možná to byla snaha autorů hru nějakým způsobem odlehčit a zpříjemnit, u mě však byla reakce úplně opačná a během hackování bylo lepší v rámci bezpečnosti na mě raději nepromluvit.

Pokud jde o hratelnost, přišlo mi, že v některých scénách šlo opravdu do tuhého a po zdolání některých z nich jsem si doslova zhluboka oddychl. Nepřátelé vesměs zůstali podobní, ovšem jejich častá převaha i odolnost mi občas dávala pěkně zabrat, především pak souboje s bossy, které mi navíc přišly neúměrně natahované. Za výrazný plus hry rozhodně považuji prostředí. Nekonečné chodby a často únavné přesuny výtahy sice přece jen převažovaly, ale byly naštěstí o něco častěji střídány venkovní mrazivou krajinou, která mi sice přišla krásná, zato v určitých chvílích kolikrát stísněnější než lokace vnitřní.

Dalším výrazným plusem hry bych zcela jistě obdaroval příběh. Ten sice do jisté míry poněkud omezuje typickou akční a dusnou atmosféru hry, avšak přidává ji určitou adventurní podobu, v níž nikterak nešetří dějovými zvraty.

Co dodat? Třetí díl Dead Space slušným způsobem skloubil drsnou akci s pěkně podaným sci-fi příběhem. I přes toto zjištění mi přišlo, že jej v posledních několika kapitolách zbytečně protahoval a neztenčil jej do obvyklého počtu kapitol typického pro předchozí dva díly a hru by tak ukončil v akorátním čase. Takhle mě často přepadala otázka ve stylu „že by už závěr?“. A to je samozřejmě špatně.

Pro: grafika, akce, důraz na příběh s dějovými zvraty, výběr zbraní

Proti: souboje s bossy, délka hry

+32
  • PC 70
Když přijde řada na samotnou akci, je i třetí díl Dead Space stejně zábavná hra jako předešlé dva díly. Postupná (taktická) likvidace nepřátel funguje stále dobře i díky novým zbraním, kterými lze potvory porcovat zase trochu jinak. Což se sice nedá říci o soubojích s lidskými protivníky s IQ slepé báby, ale naštěstí jich není mnoho. Alespoň v HjH se tak žádné Gears of Duty nekoná. Stejně tak řešení hádanek má stále něco do sebe, i když už nejsou tolik nápadité. Hudební složka hry opět vynikající.

Všechno ostatní působí hodně rozporuplným dojmem.

Atmosféra je nijaká. Intenzita horroru 10 %. Změna prostředí sice působí na první pohled zajímavě, ale ve finále se jedná jen o slepenec prázdných chodeb a zasněžených hor a plání. Příběh je prvotřídní odpad. Postavy jsou nezajímavé a z pšouků, které vypouští z huby, bolí hlava. Trapné pokusy o vzbuzení jakýchsi emocí se naprosto minuly účinkem.

Funkční pracovní stůl byl změněn do nepřehledného/překombinovaného paskvilu s milijónem nabídek a možností. Nikdy není jasné, co lze/nelze vyrobit a jestli nově vyrobená/vylepšená zbraň bude lepší než stávající. Navíc zbraně lze při sobě nosit pouze dvě, takže se nové zbraně ani moc vyrábět nevyplatí. Stará vylepšená je stejně lepší než nově vyrobená.

Nutnost vypouštět sběrače šrotu zajišťujících přísun materiálu je také velice otravná. Neustále něco prohledávat, rozšlapávat, sbírat...místo aby ve hře byla jedna krabice, v které bude 10 nábojů, je tam krabic 10 a v každé náboj jeden...

Největším problémem DS3 je však neustálé opakování jednoho a totéž. Často provařeného v prvních dvou dílech. Místo tří bosáků je tam jen jeden, který pokaždé uteče, aby se následně zase objevil. I potenciál nových prvků (např. slaňování) je spolehlivě zabit, když se ve hře objeví během chvilky několikrát po sobě. A délka posledních pár kapitol už je vyloženě uměle natahovaná, což je vzhledem k hrací době cca 20 hodin úplně zbytečné. 12 by stačilo.

Kvalitou šel DS3 hodně dolů. Všechno zachraňuje stále ještě zajímavá a nadprůměrná akce. Dohráno na hard v suchým triku s prstem v nose. Bez jediného využití úhybného kotoulu a krytí. Taky za to mohl být ačíf...
+30
  • PC 50
Nikdy jsem nebral Dead Space jako vyloženě hororovou hru. Proti neustálému vyskakování groteskních nepřátel z větracích šachet za doprovodu orchestru se otupí velice rychle. Ale svoji tísnivou atmosféru a dojem boje o přežití si dokázal první díl udržet. A i když šel druhý díl více akčnější cestou, neměl jsem mu to za zlé, protože se i lépe hrál, a celkově tedy šlo o trochu jinou akci ve stále zajímavém sci-fi prostředí. A třetí díl? Je vlastně pořád to samé, jen tak nějak horší a slabší. Zakrýt se to hra snaží větší hordou nepřátel a různými "WOW momenty". Určitě to znáte - ohromné výbuchy, velká rychlost, předměty prolétávající těsně kolem hlavy a podobně. Prostě věci, při kterých já osobně už zívám, protože je to dávno ohraná nuda, a jak to často bývá, ovládání je mi sebráno nebo krajně zredukováno na minimum. Zjednodušeně řečeno mě hra nenechá hrát.

I přes v základu pořád stejnou hratelnost, celé to daleko víc nudí. Neustále musím procházet malými místnostmi, které jsou podobné jedna druhé a už v první verzi nezajímavé. Samozřejmě nechybí ani častý návrat stejnou cestou. Hra mi dává malý prostor k pohybu a valí na mě hordy necromorphů ze všech stran, takže co chvíli Isaaca nějaký okusuje a já musím zběsile mačkat klávesu pro uvolnění. Ne, to není napínavé, jak si někdo mohl myslet. To je otravné a čím dál tím otravnější s každým dalším opakováním. Snaha o zpestření přichází v podobě občasných přestřelek s vojáky, ale to jen ukazuje, že na tohle Dead Space není stavěný. Odsekávání končetin už se mi taky omrzelo. Není to ono a příčinou je i zbytečně zmatečný systém sestavování zbraní, který mi nedovolil vyrobit opravdu uspokojivou zbraň. To celé souvisí s micro-transakcemi naroubovanými do hry. Právě kvůli tomu je tu nudné grindování různého bordelu, abychom byli tlačeni nudu obejít placením. Bez toho je nutné strávit značnou část hry sbíráním spousty malých kousků různého materiálu. Těžko asi budu odvázaný z toho, že jsem našel dalších 10 kusů kovového šrotu nebo čip +1 reload, kterým si můžu vylepšit zbraň, ale rozdíl na ní ani nepoznám. Z Isaaca se stal vesmírný popelář.

Příběh by bylo možná lepší ani nezmiňovat. Standardní šablona, která se dá naroubovat na cokoliv a navrch nějaké ty absurdní situace. Když už se Isaac minimálně potřetí dostal před hlaveň toho samého člověka a zase se mu po rozhovoru podařilo nějakou rychlou reakcí uniknout, začal jsem pochybovat, jestli nejde o záměrnou parodii. Pokud jde o Isaaca, bývalo sice špatné, když neměl žádný charakter, ale tou generickou postavou, co z něj udělali, to moc nevylepšili.

Hra mě dokázala občas překvapit i dobrým nápadem. Většinou přesně ve chvíli, kdy jsem s ní už chtěl seknout. Navíc musím uznat, že ve chvílích, kdy se vymaní z nudných malých místností do otevřeného prostoru, nabídne i opravdu nádherné scenérie. Jinak je ale třetí Dead Space prostě jen několika násobná převařenina všeho možného, co jsme už mnohokrát hráli nejen v této sérii. Je to utahaný průměr a působí to hrozně vyčpěle. Tak nějak mi z toho bylo hrozně smutno. Ne kvůli tomu kam se dostala Dead Space série. To se dalo čekat a můžeme být rádi, že se to nestalo už s druhým dílem. Prostě z toho, že tohle je to, co nám velké firmy normálně servírují a nadále servírovat nepochybně budou a dokonce je to obecně považováno za dobrou hru. Ach jo.
+19 +20 −1
  • PC 70
První Dead Space mě uchvátil svou skvělou atmosférou, hratelností a vůbec celkově dobře vybalancovaným herním zážitkem. Druhý díl již vsadil na podstatně akčnější tempo, přesto se jednalo o skvělý herní zážitek. Díl třetí pak začíná poměrně tragicky, až jsem si myslel, že se autoři pomátli a udělali z povedené série nemastnou koridorovou střílečku. Naštěstí se však zanedlouho hra aspoň částečně vrátí ke svým fungujícím kořenům.

Tempo hry je vysoké, všude se na hráče valí spousta nepřátel, končetiny jen odlítavají, krev stříká do všech stran. To samo o sobě není úplně na škodu a na odreagování je to více než dostačující a značně uspokojivé. Přesto mi více vyhovovalo komornější zpracování z prvního dílu, kdy atmosféra byla mnohem hustší a hororovější, k čemuž právě příspíval i mnohem menší počet nepřátel a taky strach z neznáma, který tady chybí.

Za koule do průvanu by se měl nechat pověsit autor neskutečně nepřehledného pracovního stolu - vůbec jsem nepochopil, k čemu jsou všechny ty nákresy, které nalézám a jak z nich něco sestrojit. Takže jsem celou hru prošel s výchozí plazma řezačkou, do které jsem jen dával nalezená vylepšení. Oddychl jsem si, když jsem zjistil, že chyba skutečně není ve mně, ale že na tento fakt poukazuje spousta hráčů.

Sympatický technik Isaac zde opět zachraňuje svět, příběh je zde však spíše na pozadí, nějak intenzivně jsem ho v těch nekonečných vřavách nepřátel nedokázal pořádně vnímat. Přesto se zde našlo pár zajímavých zvratů a zrad. Ocenit musím povedené změny prostředí a plynulý způsob jakým k nim docházelo. Závěr trilogie byl pro mě pak z příběhového hlediska spíše zklamáním a nenapravilo to ani krátké DLC Awakened.

Ve svém jádru je minimálně z hlediska hratelnosti trojka pořád ten starý dobrý a zábavný Dead Space s o dost řídší atmosférou než především již několikrát vzpomínaný první díl. Samotná hratelnost je však natolik zábavná, že si i přes svou poměrně překvapivou délku hráče u monitoru spolehlivě udrží.

Na závěr pak vzhledem k počtu zabitých nepřátel a k poklesu celkové kvality v rámci série nemůžu jinak než citovat Miloše Zemana - Bylo to krásné, ale bylo toho dost. Je asi dobře, že čtvrtý díl nikdy nevyšel, protože pokud by pokračoval v sestupném trendu, zbytečně by jen pošpinil dobré jméno značky Dead Space.

Herní výzva 2023 - kategorie. č. 6 - Sága pokračuje - Normal 

Pro: hratelnost, akce, audiovizuální zpracování, brutalita

Proti: nepřehledné pracovní stoly, příliš mnohem nepřátel, slabší atmosféra, závěr

+17
  • PC 70
Ti, jenž mají rádi Dead Space hlavně kvůli hororu, se asi u tohohle dílu naštvou. Temná zákoutí, tma, ticho, toho tu snad není vůbec. Až na tohle se hratelnost změnila jen minimálně. Vylepšování zbraní je divné. Přecejen byl přehlednější ten způsob z dvojky. Ale určitě budou potěšeni ti, jenž byli chyceni dějem, ale ne jako to ohledně Markeru, spíš ohledně postav. Tvůrci už ve dvojce dokázali, že umí pracovat s postavami - ty se chovají tak nějak jak bych čekal, strach z nich sálá na sto honů nebo nepadají hlášky, které říkají "teď všichni čumte s otevřenou hubou jak sem vtipný a tleskejte". Mezi svoje top herní postavy si řadím Issaca Clarka, neboť ten je tak nějak obyč týpek, má svoje problémy, není to badass, když nadává, nebo nějak projevuje emoce tak mu to věřím, a má skvělý dabing. A i Ellie je hodně v klidu. Tohle všechno bylo už ve druhém dílu. A třetí v tom zůstává stejný. Obrovské panoramatické výhledy zůstaly nádherné a velkolepé, naskriptované scény jsou stále boží, cutscény tež a animace obličejů je také na velmi vysoké úrovni.

Za celou dobu jsem hru vypnul, asi jen jednou, a to ještě né na nějak moc dlouho. Takže skoro na jeden zátah. Jako samozřejmě to ostatní není zas něco příliš průměrného. Hraje se to svižně. Ale jak říkám, to skoro nepřetržité hraní si vysloužilo hlavně to, co bude dál s Issacem a s Ellie, jak to mezi něma dopadne, jak to celé skončí, co se bude dít dál a dál. Tvůrcům se povedlo udržet dění neustále v chodu. A nějaké to klišé pak i zapomenu. I když ke konci hry se děj začal nějak přeplacávat a úplný závěr nebyl špatný, ale možná to chtělo víc emocí. A ta metalová (nebo jaká to byla) píseň hrající při závěrečných titulkách ty emoce a ten filmový feeling celkem zničila.

Pro: Svižná hratelnost, příběh, postavy, dabing, atmosféra (ikdyž ne ta hororová) a Issac Clarke a Ellie.

Proti: Mnoha hráčům se nejspíš nebude líbit ta nehororovost, závěr mohl být malinko lepší.

+16
  • PC 80
Třetí díl všechno z předešlých násobí alespoň desetkrát. Je tu víc epickejch momentů, je tu víc infarktovejch momentů a je tu víc nepřátel. Než ale začne skutečný inferno, nahlédněme na začátek. Úvodní tři čtvrtě hodinka byla jaksi... jaksi jiná. Jakoby to s DS nemělo moc společnýho, je tam sice Issac, ale celej ten úvod působí lacině, atmosféra je téměř nulová a boj proti lidským protivníkům nemá čím zaujmout (díky bohu, že jsou jen občasný), graficky se o žádnej skvost nejedná a dokonce ani zvuk nenabízí to, na co jsem byl zvyklej z předchozích dílů. To všechno ale proběhlo během prvního spuštění. Každým dalším mi hra však přišla lepší a lepší. Ve chvíli, kdy se zážitek vrátil do zarytých kolejí tísnivý atmosféry a všudypřítomnýho napětí, byl to zase ten starej dobrej Dead Space (do jistý míry).

A že se všechno násobí? Jednička a dvojka měla sem tam moment, kdy před vás huplo bestiální "cosi" s úmyslem zabít. Tady před vás něco skáče v jednom kuse a když ne zrovna monstra, tak alespoň padáte ze skály, nebo naopak skála padá na vás. Tvůrci žádnýmu hráči nedají prostor pro oddech. Sotva si myslíte, že jste vystříleli celej vesmír, neuplyne ani půl minuta a všechno jede nanovo. Hra je proto dost hysterická, infarktová a neústupná. (moc bych se nedivil, kdyby jedinec se slabším srdcem dostal od hry knockout)

Jak jsem psal v dojmu z prvních pětačtyřiceti minut, nelíbil se mi zvuk. Ono to ale asi chtělo po nastavení restart, protože když jsem hru spustil druhej den, tak mi málem odstřelila barák. Hysterie samotnýho boje je tak doprovázena nejen vaším křikem, ale všudypřítomným řevem potvor, cákáním krve, strhujícím hudebním doprovodem a zvukem vašeho plasma cutteru (nevím jak váš, ale můj plasma cutter je nejlepší střelná zbraň herní historie). Krom toho hra disponuje nejděsivějším zvukem otevírání dveří (povětšinou se budete lekat hlavně toho).

Z hlediska hratelnosti zůstalo všechno více méně při starym. Stále řešíte nejrůznější hádanky (hackování, způsoby jak otevřít/zabít to či ono apod.), stále je tu s námi i možnost upgradu zbraní a RIGu (způsob upgradu je tady ale pozměněn tak, že mě vůbec nebavilo ten podělanej "bench" používat) a dokonce můžete válet kotouly, což se hodí, když proti vám běží mrcha velikosti menšího domu (taková vás bude otravovat hned třikrát v různých fázích hry).

Co mi vadí? Lékárničky. Někdy jsem měl pocit, že na mě útočí víc, než bestie. Do jistý míry to bude asi "normální" obtížností, ale v porovnání s jedničkou, potažmo dvojkou je hra zatraceně jednoduchá. Většinou, když už mě smrt dohnala, mohl jsem si za to sám, protože jsem neschopnej koupit si novou klávesnici. Stížnost na množství by se dala aplikovat i na munici. Kde jsou sakra ty časy, kdy ze mě cákal pot v urputný snaze najít zásobník dřív, než něco najde mě? Celou hru si ztížíte jedině tehdy, budete-li před smrtí prchat kamsi zpět, místo abyste běželi kupředu (když poběžíte zpět, je vysoce pravděpodobný, že tam na vás vlítnou další děvky).

Prostředí sněžný planety bičovanou vánicí je parádní. Sníh mi ve hrách obvykle vadí, v DS 3 je ale vítanou změnou. Už jenom proto, že sluníčkem zalitý panorama by moc atmosféry nestvořilo. Navíc narážíte na opravdový a strhující sci-fi výjevy, který až do teď harašily pouze v hlavách vyšinutých jedinců. Že se zastavíte a pokocháte monumentálními artefakty je tedy běžná věc (monstrum uměle zamražený, do jehož útrob se později spustíte je šíleně a monumentálně úžasný... ještě mnohem víc hned potom, co rozmrzne). (Nějak takhle by vypadala Carpenterova The Thing, kdyby dostala dvou set milionovej rozpočet ($))

Závěrem: Třetí mrtvej prostor dopad dle mého názoru nadprůměrně. Jasně, atmosféra už neni tak hutná, boje s lidmi jsou nudný, už vám nenavodí psychickou újmu (alespoň ne tak velkou), obtížnost je přizpůsobená tak, aby to mohli hrát i "doplňte si dle libosti", upgrade zbraní působí otravně a graficky to mohlo bejt o chlup lepší, ale jinak je to strhující řež plná dobrodružství s velkorysou délkou hraní (cca 14 hodin), která ostudu sérii určitě nedělá a hráčův zážitek obohatí o pár zajímavých zvratů.

PS: Počkejte si na finále závěrečných titulků

Pro: parádní soundtrack, je to strhující, je to infarktový, atmosféra tam pořád někde je, dech beroucí finále, Gunner Wright, délka

Proti: atmosféry už není tolik, grafika je obyčejná (toho si ale stejně nestíháte všímat), úvodních cca 40 minut, obtížnost pro blce

+14
  • PC --
Ačkoli jsem nečekal žádný zázrak vzhledem k avizovanému odklonu od survival hororu a většímu množství akce, nakonec jsem se hodně dobře bavil. Více, než u druhého dílu. Finální část hry příliš nebavila a souboj s bossem už nemohl být větší klišé, (což stálo DS3 jednu hvězdu), ale dobrá atmosféra zůstala, potyčky už nejsou tak arénovité, mají drive a občas dokážou potrápit. Za hlavu jsem se nad zvraty chytal jen občas a většinou za to mohl Isaac "always falling somewhere" Clark.

Vedlejší mise jsou možná dobrý nápad pro rozšíření příběhu, opakované hraní nebo jen delší hrací dobu, ale savovat se tam nedá (kurva!!!) a loot na konci každého levelu mi nepřišel tak dobrý, aby se mi kvůli němu vyplatilo přijít o většinu zásob munice a lékáren. Protože ony ty vedlejšáky jsou místy docela tuhé...

Ad tuhost. Byl jsem překvapený, že jsem se s nedostatkem munice a lékáren potýkal více, než v minulých dílech. Možná jsem si jen nevytvářel dost velký buffer u ponku, ale několikrát se mi stalo, že jsem zakrákal pro nedostatek střeliva, resp. zdraví.

Trochu problém jsou zbraně. Interface upgradovacího ponku je nepřehledný a často není jasné, co jsem to vlastně sebral za součástku. Kromě toho mi tak do půlky hry trvalo, než jsem si našel vhodnou kombinaci, se kterou jsem pak vydržel do konce. Personifikování arzenálu je možná dobrý nápad, ale se svou variabilitou paradoxně způsobuje to, že hráč zůstane viset na jednom typu zbraně až do konce.

DS3 jsem si užil a jedná se o solidní zakončení magoroidního příběhu.

***/5

Obtížnost: Hard
Herní doba: 19hod 24min
+14
  • PC 80
EA Redwood Shores mě prvním mrtvým vesmírem neskutečně dostali, Visceral Games druhým úplně dorazili a třetím celkem zklamali. Ani ne tak vizuální kopírkou exteriérů třetího Mass Effectu, ale totální změnou úpravy zbraní, která je nepřehledná, chaotická a zbytečně komplikovaná. Často jsem nainstaloval novou úpravu a zbraň měla slabší účinek. Co se týče kooperace, tam Visceral uhodili hřebíček na hlavičku. To dynamice hodně pomohlo. Ovšem v single playeru je to horší. Zprvu jsem si říkal, k čemu v Dead Space potřebuju úskoky, ale po několika hodinách jsem to pochopil. Přehnanost některých pasáží volala do nebe a Isaac metal kotrmelce tak často, že si málem nablil do helmy.

Přehnaná délka hry celkovému dojmu taky moc nepomohla, protože takový masakr hrát skoro dvacet hodin... to už je prostě moc. Kdyby byl zachován předchozí model, zdůrazňuji obohacený o něco nového a prospěšného, možná by to byla zábava po celou dobu, ale pokud překopete kompletní zbraňový systém, který prostě nefunguje, tak to je místy taková křeč, že jsem se kroutil jak tasemnice.

Ovšem celkově hru hanit úplně nemůžu. Pořád je to ten zábavný Dead Space co dřív a z větší části jsem byl spokojený. Ona totiž má očekávání po bombastické dvojce byla krapet přehnaná, proto jsem tak trochu zklamán, ale překonat ji už prostě nemohli. Bohužel v co jsem doufal se nakonec nenaplnilo a Visceral podojili stračenu ještě jednou v podobě DLC, které snad už ani nehodlám rozehrát. Měsíc je zničen, goodbye.

Pro: kooperace, grafika, dynamičnost, akční stránka, brutalita

Proti: moc dlouhé, úplně překopaný systém úpravy zbraní, bez kooperace přehnaně obtížné, přeplácaný příběh, nezajímavé obleky, N7 oblek

+14
  • PC 75
Tak jsem včera dokončil i díl třetí.

Ačkoliv graficky jsem snad zpozoroval jisté zlepšení a i zvuky včetně muziky jsou standardně na velmi dobré úrovni, něco tomu tentokráte chybělo:

Příběh nezačíná až tak úplně zle, ačkoliv je vidět, že scénáristé už museli hodně zaimprovizovat. Tentokráte tedy kvůli (opět) ženské bere Issac řezačku do pracky a hurá do vesmíru. Jakýsi úvod na oběžné dráze se mi vskutku dost líbil - scenérie ve volném vesmíru mě naplňovaly jakousi zvláštní příjemnou závratí. Samotná ledová planeta už nebyla zrovna to pravý ořechový. Místo stovky let staré ruiny zde člověk naráží na více-méně fungující základnu, kde se to navíc docela hemží i lidskými nepřáteli, pocit zoufalství a osamoceného boje o vlastní záchranu se nyní nedostavuje. (kdykoli lze jakoby odletět pryč)

Když si vzpomenu na první díl a tajemnost markeru, vůbec všeho okolo (postupně se stupňující halucinace hlavního hrdiny), působí tohle jako novodoběj americkej akční film - Často přehaně teatrální, ale ve výsledu jaksi plytkej a neosobitej.

Posádka lodi, tedy jakýsi Issacův pasivní doprovod mi nezaimponoval a raději bych se příběhem potácel sám na vlastní pěst. Parťák (tedy možnost hrát hru koopračně) je sice hezká, ale já vlk samotář ji nevyužil - zvláště u tohoto typu hry bývá stejně silnější zážitek, hraje-li člověk v noci a sám, myslím si.

Změna "inženýrské lavice" se jaksi nepovedla, stejně jako možnost sběru surovin se sem zcela nehodí a zpracování je dost zmatený. Raději bych si zbraň normálně koupil a vylepšoval uzlama jako v předchůdcích. Stejně jako minihry, který autoři nově přidali k těm zaběhlým, mi nepřišly ani challenge, ani zábavný - jen takový vyplnění prostoru - nic víc.

Boje jsou nyní jaksi rychlejší, víc předvídatelný (velká místnost? tak kdypak naběhnete kluci?), a víc podpásový - respawn nepřítele za mými zády není občasnej záměr autorů hráče znejistit, ale je to standard - děje se to furt.

Celkově říkám, že to není vůbec špatná hra, pobyt na oběžný dráze se mi dost zamlouval, ale asi to stačilo. Doufám, že se neobjeví na trhu DS4. Konec naznačuje, že ne. (datadisk ale...)

První díl vnímám jako umělěcký dílo, jako hru která padla z čista jasna na sakra úrodnou půdu, dvojka je stále kvalitní nadstávkou, trojka se však potom originálu svou hloubkou a atmosférou stěží byť jen přibližuje, bohužel.

75%

Pro: Grafika, zvuky, hudba, vesmír

Proti: Málo nových prvků, nezábavné minihry, nepovedná tvorba a vylepšování zbraní, ledová planeta

+12
  • PC 80
The age of man is at an end!

Přátelé, tak jsem to dohrál. 35h čistýho času. DS3 má silnější i slabší místa - nejhorší jsou ty puzzle nebo hopsačky ve stylu Tomb Raidera, který jsem vyloženě nesnášel, a příští díl bych uvítal trochu komornější. Nicméně rozerhál jsem to na impossible a s mým vylepšeným minigunem a rychlopalnou brokovnicí je to zábava. Na hardcore nesmíte ani jednou chcípnout, tak to radši ani nebudu zkoušet.

Pro: Soundtrack, RPG prvky.

Proti: Puzzle, neustálé scripty.

+7
  • PS3 60
Kde začít. Možná menší historií: neskutečně se mi líbil první díl. Dvojku jsem si i přes akčnější pojetí užil. Bavily mě i odbočky na Wii a Androidu. Ale u trojky jsem chvílemi skoro trpěl. Ne snad proto, že by mi vadila očividná inspirace Lost Planet (protože v rámci atmosféry mi ledové pláně v dobrém připomněly kultovní Věc Johna Carpentera). Hádanek ubylo, akce je znovu o něco víc tlačena do popředí, ale minimálně první třetina je hodně blízko první herní štaci Isaaca Clarkea. Vyloženě na hubu spadne Dead Space 3 v poslední třetině, kdy se tvůrci hry z nějakého absurdního důvodu rozhodli natahovat (aniž by to bylo třeba). A tak se hráč pořád někam vrací a když už neprochází stejné lokace, tak prochází lokace téměř identické, za každými druhými dveřmi je loading a hra nahání čas vlnami nepřátel (když projdete 6 malých místností a z toho ve 2 vás čeká loading a ve 3 potvory a zas jen potvory, je to vyloženě frustrující). Byla by to skvělá hra, kdyby ji autoři uměle nenatahovali. Bez toho by měla sice nějakých 10 hodin a já bych jí s klidem nalepil 80%. Takhle za 60% pro díl, který bohužel právem pohřbil celou sérii.
+7 +8 −1
  • PC 90
Tak je to tu. Konečně jsme se dočkali uzavření trilogie. A musím říct, byla to neskutečná jízda. Máte se opravdu na co těšit. Na Isaaca čeká opravdu robustní, těžká a velmi dlouhá cesta. Pro neznalce prvních dvou dílů, je zde hned při startu hry připraven sestřih všeho co se dělo a musím uznat, že je velmi pěkně zpracován. Chtěl bych ještě dodat, že Ti co měli strach, že se hra nebude odehrávat ve vesmíru, už ho mít nemusí. Strávíte tam totiž poměrně velké množství času. Vrhneme se tedy na příběh.

Na jeho počátku se ocitnete na zamrzlé planetě (sníh je zde zpracován opravdu výborně) v kůži cizího žoldáka, který se vydal hledat jistý předmět do nedaleké havarované lodi. Jakmile se k němu dostane, nastane velký slet událostí, který bych zde nerad zmiňoval. Jakmile se tak stane, ocitáte se 200 let poté na lunární kolonii v zaplivaném bytě, kde se dostáváte do kůže pana Clarka. Ten se věnuje depresím, kterým napomáhá ještě sledováním společné fotky s Ellie. Je roztržená na dvě poloviny, ale i přesto si jí pořád drží při sobě. Tu náhle se rozlétnou dveře bytu a ležíte na zemi s pistolí u hlavy. Tu Vám tam drží seržant Carver, který je mimochodem druhou hratelnou postavou. Druhý pán Vás zasvětí do děje a v rukou přitom svírá Vaši fotografii Ellie, kterou si strčí následně do kapsy. Naštván, vyburcován a proti své vůli se chopíte zbraně a vydáte se na cestu.

Co-operace funguje na způsob drop in/drop out. Kdy se druhý hráč kdykoliv může připojit a začít hrát s Vámi. Bohužel hra neobsahuje offline co-op, což je škoda. Musím zmínit, že celá hra je na ni postavená, což není úplně dobře, ale také to příliš nevadí. Jedná se totiž o to, že hra je o notný kus těžší, než předchozí dva díly. Právě díky tomu, že se počítá s druhým hráčem. No a ve finále si neužijete sami všechny vedlejší mise, protože jsou zde některé, které jdou pouze a jen pro dva. Což mě osobně připravilo o kus hrací doby. Tyto mise jsou zde nejen pro doplnění příběhu, ale také obohatí Váš inventář o novou výbavu, která není vůbec na škodu.

Máme zde velkou kupu mini her. Zůstaly tu ty z druhého dílu a byly zde přidány nové. Celkem jsou tuším tři, nebo čtyři. Jsou pěkně prostřídány, takže Vás hned tak neomrzí. Mezi novinku patří i otevírání dveří, nebo například startování generátorů. Použitím telekinetického manipulování s předměty. Přidržíte patřičné tlačítko a otočíte pákou na dveřích. Tyto páky (které si vyrábíte na lavici – Bench) zde také nahradily energetické uzly. Pokud někde u dveří chybí, je dobré mít alespoň jednu náhradní u sebe. Inventář zůstal klasický, až na to, že máte méně pozic pro zbraně. Celkem dvě. Pak je tu ještě třetí, ale ta je tu pouze pro Scavenger Bota. To je takový malý mechanický přítel, kterého vypustíte kdekoliv se Vám zachce a on začne hledat a sbírat materiál. Při další návštěvě Benche tam na Vás bude čekat. Nalezený materiál se Vám hodí například pro stavbu munice, lékárniček či na vylepšování skafandru. Ale hlavně na stavbu zbraní. Lavice totiž plní novou funkci. Ve hře je k nalezení spousta schémat, na nichž jsou základní druhy zbraní. Kupříkladu brokovnice či samopal. Ty následně můžete ještě tunit podle svého mínění. Stačí k tomu mít dostatek náhradních dílů. Ty už ale musíte najít samy, robůtek hledá pouze základní suroviny. Další novinkou je absence obchodu. Zůstala jeho jediná funkce a to ukládání předmětů do tzv. truhly. A ta se přesunula opět do tunící lavice. Přibila zde také možnost mikrotransakce, díky které si můžete koupit daná schémata aniž by jste je museli hledat. Já osobně tuto možnost ve hře nerad vidím.

Hra je velice akční, místy až zběsilá. Jsou zde místa, kde se opravdu nezastavíte. Atmosféra díky tomu dostává trošku na frak, ale druhý díl nám stanovil nová pravidla, kterých se díl třetí striktně drží dál. Takže pokud se hodláte bát, budete se muset vrátit k jedničce, která je v tomhle mistrem oboru. Strach zde máte maximálně z toho, že Vám ve vesmíru dojde kyslík, nebo že Vás nepřátelské hordy utlučou za živa. Trošku jsem se bál, že mi akce bude příliš vadit, ale po pár minutách jsem přestal mít strach. Není to zde vůbec na škodu. Nicméně až budete brouzdat vesmírem, naleznete zde místa, ze kterých jde mráz po zádech. A to nejen díky zvukovému podkresu.

Hudba je zde totiž opravdu výtečná a přijde mi, jako takový mix vetřelců a predátora. Alespoň ta, co hraje ve vesmírných pasážích. Zvuk sám o sobě je parádní a nemám k němu výhrad. A pokud doma máte výkonný headset, nebo sestavu 5+1, určitě si jej budete vychvalovat.

Nepřátelé jsou vesměs stejní jako v předchozích dílech (dočkáte se i obávaného mutanta, co se nedá zabít), ale přibilo zde i pár zánovních kousků. A musím říct, dali mi opravdu zabrat. Mezi protivníky se zde řadí i lidé. Dají se poměrně rychle zlikvidovat headshotem, ale pokud se někde poblíž motá nekromorf, tak si z mrtvoly vojáka rázem udělá svého přítele. Naleznete zde i pár bossfightů.

Grafická stránka hry je naprosto fenomenální. Nechápal jsem jak je možné, že tak starý engine může takhle pěkně vypadat. Měl jsem za to, že dvojka je maximum, ale není. Trojka vypadá opravdu skvěle a vývojáři si dokázali pohrát s každým stínem a barvou tak dobře, že se až tají dech. Narazíte zde na pasáže, kde se budete pouze kochat tím, jak to všechno krásně vypadá. Navíc optimalizace je perfektní. Já sám jsem hru hrál na Intel Core 2 Duo který běží na 1.80Ghz, 4 GB RAM a grafice 285 GTX od Nvidie. Měl jsem vše nastaveno na plné detaily a rozlišení a hra běžela bez sebemenších trhanců. Osobně mi přišlo, že má lepší optimalizaci jak díl druhý a to lépe vypadá. Pokud si hodláte koupit PC verzi, nezapomeňte použít save ze dvojky. Díky němu dostanete fešné brnění jako bonus.

Abych to tedy celé shrnul. Hra je opravdu dlouhá, dovolím si říct, že asi tak, jako když spojíte první dva díly dohromady. Mě samotnému trvalo hraní cca 13 hodin s tím, že jsem udělal veškeré vedlejší mise pro jednoho hráče. Kdybych hrál ještě ty pro dva, hra by nabobtnala o další 3-4 hodinky, což je úctyhodné. Ovšem pro některé hráče se to může zdát až zbytečně dlouhé. Fanoušci celé série však budou nadmíru spokojeni. Pokud jste Dead Space nikdy nehrály, nevadí, hra Vás jak jsem již psal, do příběhu zasvětí, nicméně by byla škoda přijít o předchozí dobrodružství. Navíc začínat od konce je divné. Milovníci Isaaca měli jistě hru už předobjednanou a těm není třeba nic dodávat. Snad jen, hurá do boje. Pro mě je hra velkým a vyleštěným překvapením letošního roku. Že to bude až takhle dobré, jsem opravdu nečekal. Pokud jste tedy dosud váhali s koupí, již nemusíte. Vřele Vám tuto hru doporučuji!

Pro: - Dlouhá herní doba - Vedlejší mise - Grafika a ozvučení na výborné úrovni - Spousta lokací - Příběh

Proti: - Mikrotransakce - Konec trilogie

+5 +6 −1
  • PC 80
Kdybych hru měl hrát s kamarádem a na lehkou obtížnost, přišel bych si jako pětileté dítě žužlající si svůj palec. Hru jsem spustil hnedka na předposlední obtížnost a až na pár lokací a situací to bylo i tak dosti snadné.
Hra má opět hezký děj, nicméně mě uchvátil začátek a také odlišnosti od předchozích dílů jako je prostředí. Nejprve ve vesmíru a pak jakoby útěk... Do Lost Planet? Zmrzlá planeta se mi tu ale také líbila, graficky bylo vše dokonale zpracováno.
Nepřátel tu byla větší škála a tudíž to nebylo tak stereotypní zabíjení těch stejných potvor. Bohužel tu se člověk lekl už jen párkrát a nějaký strach tu vůbec mezi hráči snad nepanuje. Máme k dispozici spoustu zbraní, kdy můžeme spojit dvě zbraně do jedné, přidávat modifikace, apod. No je to už jen brutální řežba. I tak mě hra velmi bavila a nehrál jsem ji jen jednou.
+3 +4 −1