Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 40
Asi už se nebudu nutit, abych tohle dohrál.

Days Gone je hra s docela chytlavým (leč repetetivním) akčněním a poměrně zajímavým resource managementem. Ale hlavně s absolutně nezvládnutým designem příběhových misí. Máme tu open-world hru s dynamickou denní dobou a vylepšitelnou motorkou. Nic z toho hlavní příběhová linie nevyužívá. Naopak!

Před začátkem skoro každé mise přetáčí denní dobu a mění počasí. Omezuje nebo rovnou zakazuje motorku. Taková mise na hřbitově, před kterou si schválně vylepšíte motorku a jdete tam za dne, aby vám hra udělala noc a zakázala na motorku sedat. A pokud neplníte misi po rigidních kolejích, které vám hra dává, tak se často rozbije. Třeba v misích kde máte šmírovat vojáky NERO se pravidelně rozbíjí AI, pokud si vyberete jinou než nedesignovanou cestu. A aby vás na těch kolejích udržela, tak nadužívá cutscény a zdlouhavé přesuny, při kterých do hráče cpe podružné informace. Hra je tím tak zaplevelená, že skutečné hraní tvoří menší část z přefouklé herní doby (prý 60 hodin, vzdal jsem to odhadem v půlce).

Náplň questů (i hlavních příběhových) se tu recykluje častěji než u Ubisoftu. Těch několik zbývajících unikátních misí je pak většinou tak plných neinteraktivního bordelu, že to má blíž k filmu než hře. Tady jsem si jeden takový hřích rozebral, vlastně je to skoro vtipný (minimální spoiler). Proč herní vývojáři nevyužili ten hlavní trumf, který oproti filmu a literatuře mají, mi nejde na rozum. Přece hráč může být hybatelem děje namísto tupého pozorovatele v pouťovém autíčku, kterého jen tlačí kde ho chtějí mít.

K tomu přidejme hloupého a emočně nevyvinutého hlavního hrdinu (anarchie, brm brm, lidi zlí, motorka hodná, motorka neublíží, brm brm) a není moc důvodů se tímhle pokusem o story-telling trápit. Jedná se samozřejmě o typickou cestu hlavního hrdiny k vykoupení, čili se to postupně lepší. Ale stejně, cynický a zapšklý hrdina nemusí být přece automaticky ukázkový pitomec. Podívejte na Joela z The Last of Us.

Hra si nicméně cílovku, která se za ni dokáže i prát, očividně našla. Nehodlám to nikomu brát, mně to ale proste nestačí.

Pro: souboje, crafting

Proti: rigidnost, zbytečné omezování hráče, ne-interaktivita, příběh, postavy, cutscény

+17 +22 −5
  • PS4 85
Na Days Gone jsem se strašně těšil. Otevřený svět, krajina, příroda, konec světa, dva motorkáři a přeživší s freakery (nakažení lidé - zombie). No, čekal jsem více. I když se příběh povedl a velice se mi líbil, stále se ocitáme v situaci, kdy jsou miliardy lidí na světě nakaženy. Námět o konci světa už tu ale byl u The Last of Us. V Days gone to pojali maličko jinak, a to způsobem open-world, což se rozhodně cení, S tím si pohráli a taky se jim to povedlo. Hře jsem dal několik desítek hodin. Ke hře jsem měl různé názory, které se v průběhu hraní často měnily.

Můj pohled na hru ovlivňovaly bugy, kterých tam byla spousta. Musím říci, že to v Bend Studio částečně odflákli. Bugy, které se mi stávaly opakovaně, jsou třeba projití motorkou, zvířetem, mrtvolou, ruka se zbraní skrz zeď, chůze po schodech, kdy se Deacon (postava, za kterou hraji) chodidlama ani schodů nedotkne -> zajímavé! Co mi ale hodně vadilo, byla mimika mnou osvobozených lidí, kteří mi za mou záchránu i pokřikováním děkovali, obličejem to ale najevo nedávali. Byli jako roboti :D. Ale kritiky bylo dost.

Rád bych pochválil grafiku a zpracovaný otevřený svět i s dojemným příběhem, kdy člověk častokrát nevěděl, kdy to skončí a hlavně, jak to skončí. Ta krajina, přiroda, pohoří a řeky... To je jedna velká radost. To se jim naopak velice povedlo. Ještě musím zmínit tu krásnou hudbu, která tam tak ladila, která se mi moc líbila a řadím ji mezi nejlepší herní hudbu. I když byly občas mise stereotypní, bavily mě.

Kdyby hru ještě opravili a odstranili bugy, rozhodně by to více hráčů přilákalo. Days gone je totiž na internetu s bugy známo. Nyní dávám 85 %.

Pro: Grafika, open-world, příběh, hudba

Proti: velké množství bugů, stereotypní mise, mimika lidí, občasné výpadky titulek

+18 +19 −1
  • PS4 85
This is Radio Free Oregon! The truth shall set you free!

Inu, byl to pořádný macek. A přesto, ničeho tam nebylo přehnaně moc a tak mě Days Gone rovnoměrně bavil skoro až do konce. A to rozhodně není Days Gone hra bez chyb. Vlastně jich není úplně málo a takřka po celou dobu hraní jsem měl pocit, že teď by se to mohlo už skutečně rozjet. A teď... nebo teď? A ono nic. Hra si plyne svým tempem, tu a tam se odehraje nějaký menší či větší zvrat, ale asi ten největší problém s celou příběhovou linkou mám, že tam jednoduše není moment, kdy by vyloženě dupla na plyn, vzala pořádně za koule a předvedla nějaký jaw-dropping moment. Z toho důvodu, ač jsem se při samotném hraní bavil náramně, pro mě Days Gone devítkovým titulem být nemůže, byť to neznamená, že hra není kvalitně napsaná. Naopak. Na poměry openworldových je napsaná velice dobře. Ale vezmu to postupně...

Gameplay. Spojení survival a mainstreamové akční hry funguje skvěle. Ze začátku dokáží zatopit i dva či tři freakeři naráz a ve chvíli, kdy jsem omylem naběhnul do skupinky nepřátel, znamenalo to instantní smrt. V téhle fázi jsem si hru užíval bezesporu nejvíce. Opatrný postup, nebezpečí na každém rohu, vymýšlení taktiky. Každý tábor nájezdníků byl taktickou lahůdkou, stejně jako každá zamořená oblast solidní výzvou. A vlastně mi ani nevadilo, že příběh se rozjíždí jen velice vlažným tempem. Pocit, kdy hráč postupně získává převahu a celkovou sebejistotu v boji je super. V poslední třetině hry se však jakákoli výzva ze hry vytratila, lidští protivníci představovali prakticky už jen panáky k postřílení a freakery jsem s kulometem kosil po stovkách. A tehdy už to byla zábava spíše poloviční. Celkově těch soubojů je s blížícím se koncem možná až moc a osobně bych ocenil více investigativních či adventurních misí, které by třeba i jen rozvíjely lore.

Příběhová linka není striktně rozdělená na hlavní a vedlejší mise, což je na jednu stranu fajn, protože gameplay nepůsobí tak schematicky a systematicky, jako v jiných hrách a vše je dávkováno hezky střídavě. Místo toho je celá hra rozkouskovaná na jakési tematické dějové linie, které se v menu procentuálně doplňují hraním jak zlatých (příběhových), tak bronzových (jakoby vedlejších) misí. Je to ale taky trochu dvousečná zbraň. I samotná hlavní dějová linka nabobtnala o řadu designově poměrně generických misí, které je ale potřeba pro postup dále nutno udělat. Osobně mi to nevadilo a dlouhou dobu jsem si toho ani pořádně nevšímal, ale faktem je, že tempo dávkování příběhu - zejména ke konci - tyto jednodušší mise možná až zbytečně rozmělňují. Na druhou stranu KAŽDÁ mise má své dějové pozadí, originální dialogy a animace, takže jejich plnění má smysl. A i těch pár aktivit navíc - obligátní bandit campy nebo obnovování elektřiny v NERO táborech - je díky detailnímu designu světa, odměnám, příjemnému jízdnímu modelu motorky a uspokojivému gunaplyi, radost plnit.

K příběhu bych řekl ještě to, že má dobře napsané postavy a řadu pěkných momentů. Nejen hlavní postavy, ale i ty vedlejší se hráči zaryjou pod kůži a bude si je pamatovat. Dialogy působí lidsky a přirozeně. Sám Deacon St. John má velice zvláštní a trochu otravný manýrismus drmolit, afektovaně funět, vztekat se a nervózně přerušovat věty v polovině. Někdy mi přišlo, že voice-actor možná až moc přehrává, ale jinak mi tohle chování hrozně moc sedlo tím, jak působí lidsky. Už jen třeba Deekovo nadávání na Copelanda a nebo vzteklé pořvávání na nájezdníky. Osobně jsem fakt rád za každou hlavní postavu, která má takto výraznou osobnost a není jen defaultním bezpohlavním avatarem.

Navzdory výše uvedenému mě ale příběh jako celek trochu zklamal. Ne že by byl špatný, ale tvůrci v průběhu naznačí řadu zajímavých směrů či myšlenek, kam by se lore světa mohl ubírat. Ve finále se to, podobně jako v The Walking Dead, zvrhlo jen v další válku frakcí. Nic proti tomu. Mám rád příběhy lidí v postapo světě. Jen měl Days Gone akorát potenciál být i něčím víc, než "jen další zombie hrou". Paradoxně ten největší dějový twist předvedli tvůrci v secret endu, který však hádám velká část hráčů ani neuvidí.

Technicky Days Gone na PS4 Pro vypadá a šlape obstojně. Hra ovšem trpí nepříliš dobrou vykreslovací vzdáleností, takže zatímco v hustých lesích a celkově méně otevřené krajině vypadá parádně, s vyšším dohledem scenérie trpí na šedivé, vyblité a často i rozbité textury. Nejvíce je to znát zejména na finální lokaci okolo Wizard Islandu, která je, zejména za jasného počasí, vizuálně daleko za vším, co do té doby předvedl zbytek hry. Je znát, že ani PS4 Pro občas úplně nestíhá a zejména v okolí hlavních lidských táborů se hra citelně pocukává. Také mě trápil problém, že se při delším hraní postupně přestaly dočítávat high-res textury půdy a cest a pomohl jen restart hry. Ale krom občasných grafických glitchů a podivně rozbitého timingu dávkování rozhovorů skrze vysílačku, mě žádný závažnější bug nepotkal.

Cením sníh, ale je ho na mapě málo. A dynamického zasněžování prostředí jsem si také moc neužil, neboť v řádu několika desítek sekund okamžitě taje. Jinak ale počasí fajn, zejména kombinace déšť/bláto.

Poslední výtku bych směřoval k hordám - tedy to, na co lákali tvůrci už v trailerech. Proč tenhle super zábavný herní prvek (pokud je dávkován s rozmyslem) tvůrci nezakomponovali do děje průběžně, ale upozorní na něj až před koncem hry?

Ale jo, jinak jsem spokojenej. Days Gone je poctivá žánrovka s velice trvanlivou herní dobou, která sice neatakuje ty nejvyšší kvalitativní příčky, ale přesto svými postavami a atmosférou dokáže chytnout za srdce a neumoří hráče přehnaným množstvím generického contentu. Osobně jsem hru nenuceně zplatinoval a, ač jsem po stránce gameplaye chtě nechtě už pociťoval jistou únavu materiálem, stejně se mi ani po 100% dokončení nechtělo z Oregonu odcházet. A to se mi u takto rozsáhlých otevřených her příliš často nestává.

This is Radio Free Oregon! Don't believe the lies!

Pro: Oregon, osobnost Deacona, design světa, vtahující hratelnost, writing dialogů a postav, jízdní model motorky, gunplay, skutečně zábavné vedlejší aktivity, hordy, secret ending

Proti: málo rozmanitý design misí, potenciál lore zůstal nevyužit, rozbité rozhovory skrze vysílačku, grafické bugy a vykreslování v některých lokacích, finální (ne)gradace, ke konci je hráč přehnaně overpowered, málo sněhu, hordy až ke konci

+20
  • PS4 80
Jednou z mnoha věcí, která se mi na Days Gone líbila je hráčův postup. Pomalu se učíte jak zabít jednoho člověka, jednoho Freaka, pět Freaků, jak správně jezdit na motorce, abyste šetřili benzínem a nakonec i jak vyhlazovat hordy. Na podobný přístup už v dnešních hrách moc nenarazíte. Zjednodušené lze říct, že se jedná o přímý opak k Horizon. A tím, naneštěstí, většinu casual hráčů odradí.

Nejedná se sice o úplný survival, ale několik prvků hry nebude každému sedět. Fast Travel je docela drahý a míst pro něj málo. Mapa není posetá otazníky a většinu úkolů si tak musíte najít sami. Nemáme tu žádný epický příběh o spáse světa, ale spíš osobní cestu jednoho, nepříliš sympatického, chlápka (a jeho motorky). A vůbec postavy jsou překvapivě zajímavé a většina z nich má i hloubku. V dobrém slova smyslu většinu z nich nebudete mít moc rádi.

Krásný vizuál (především efekty počasí) je zaplacen horším technickým stavem. Grafické bugy, doskakování textur a hromada dalších problémů zůstává, i na PS4 Pro, skoro rok po vydání. Žádný problém sice nezamezuje postupem hrou, ale nepříjemné jsou, o tom žádná. Stejně tak nepotěší stereotyp, tolik běžný pro open world hry. Úkoly se opakují a některé lokace navštívíte, v jejich rámci, i několikrát.

I přes to všechno si ale vývojáři za Days Gone zaslouží pochvalu. Udělali tří áčkovou hru, která není pro masy a pokud ji věnujete svůj čas, tak pevně věřím, že nebudete litovat.
+25 +26 −1
  • PS4 80
Romantický příběh latentních homosexuálů, kteří žijí v post-apokalyptické době, ve které přestala jezdit osobní auta, motorkám začala neskutečně rychle vysychat nádrž a v lesích na lidi útočí podivně chrčící bestie. Naštěstí mají všude kolem sebe bezedné kanystry s benzinem a velké množství zbraní.

Hlavním hrdinou je pokérovanej wannabe drsňák Deek, jehož nejlepší kamarád má tu nejdebilnější přezdívku na světě - Boozer, v horším případě Boozman. Deek je drsnej motorkář, takže v postapu mezi zombíkama je logicky jako doma. Nicméně srdíčko má na správném místě, takže během kidlení zombíků stíhá také zachraňovat kdekoho a pomáhat kdekomu. Případně zachraňovat štěňátka. Mimojiné také vzpomíná na svou manželku Sáru - na to, jak spolu chodili při měsíčku na procházky, na to, jakou měly cool svatbu bez svatebčanů a taky na to, že Sára pracovala v podivné vládní výzkumné laboratoři, kde se něco podělalo, ALE NIKOHO NENAPADNE CO BY TO MOHLO BÝT. Sára je děsivě protivná generická bloncka a nemá absolutně hloubku, dokud ji nepotkáme v současnosti, kdy je neskutečně bad-ass a cool.

Naštěstí baterií je v post-apo světě dost, takže vás může neustále někdo otravovat skrze vysílačku. Z nějakého důvodu vás ale neinformují o detailech úkolů, takže za každým blbečkem vždycky musíte nejdříve přijet, vyslechnout si naprosto banální zápletku s nulovou motivací pro hráče a ject někoho zachránit/někoho zabít/vyvraždit tábor. Beze srandy, jiné vedlejší úkoly tam nejsou.

Do toho plníte o něco méně generické hlavní úkoly, setkáváte se s obdivuhodně napsanými postavami, které vůbec nešustí papírem a dialogy jsou snad ty nejuvěřitelnější, jaké jsem kdy ve hře poznal. Jen se nad tím zamyslete - jak by se lidi chovali v post-apo světě? Ano, byli by nerudní, protivní a podezřívaví. A takoví jsou tady všichni. Snad všem postavám jsem chtěl dát někdy pěstí (včetně Deeka) a u pár mě mrzí, že jsem je nemohl zabít. Ale jakmile nastoupí na scénu debilní hopírek v kšiltovce, tak vyhrává debila hry.

Jedna příběhová linka (Rippers) má skvělý finále, na podobnou hru možná až zbytečně skvělý. Prostě za obřím množstvím balastu (ježdění, generické mise, doplňování paliva, craftění (už se těším, až tahle móda skončí), hordy, NERO základny) se skrývá jeden z nejlépe napsaných příběhů, s jakými jsem se kdy ve hře setkal. Možná úplně nejlepší.

Deek je zábavnej, bavily mě jeho kecy na Copelanda, bavilo mě jeho řvaní na enemáky, bavilo mě jak byl na všechny protivnej. Už méně mě bavily neustálé hovory přes vysílačku a ještě méně small talky s prodavači, ale přežil jsem.

Muzika je famózní. Opět možná až zbytečně kvalitní, na podobnou hru. Na dynamický sníh jsem čekal asi 15 let a příjemně mě překvapilo, že tu je. Tak prosím ještě závěje, a budu spokojenej.
Akce mě bavila. Hra je dlouhá, ale nudil jsem se až k úplnému závěru, kdy už mě fakt přestalo bavit sbírat plastové kelímky a další bordel jen proto, abych si vytvořil něco, co vůbec nepotřebuju (snad polovinu arsenalu jsem nikdy nepoužil).

Podtrženo sečteno - za pětikilo dobrý. Užil jsem si to, příběh je solidně napsaný (i když vás v něm absolutně nic nepřekvapí) a některé momenty jsou fakt perfektní. Trvalo mi se do hry dostat, ale časem jsem získal SKILL a hordy už si člověk dává s prstem v nose. Já si hraní užil a pokud se vám to někdy dostane do ruky, zkuste to.

Pro: dialogy, scénář, postavy, muzika, hodně obsahu

Proti: hodně balastu, zoufalé finále, craftění je vopruz, komický vztah mezi hlavním hrdinou a jeho drsným kámošem

+27 +28 −1
  • PS4 85
Úvod do deja
V koži motorkára a lovca odmien Deacona sa budeme snažiť prežiť v americkom Oregone, ktorý je tak ako zvyšok sveta zasiahnutý pandémiou ktorý ľudí mení na zombie.

Plusy hry
➤Deacon a Boozer: dvojica motorkárov ktorý hráča sprevádzajú celou hrou. Postupné sledovanie Deacona, ako sa z lovca odmien stáva vodca a zjednotiteľ komunity je veľmi zaujímavé. Postupne som si ho obľúbil a fandil som mu nech najde svoju stratenú ženu a tak dalej. No a potom tu je Boozer, ktorý v hre nemá zrovna vždy šťastie. Každopádne nám táto dvojica celú hru prináša značnu dávku humoru, takže sa nedá si ich neobľúbiť.
➤ale aj iné postavy: v hre určite vynikne aj pár vedlajších postáv. Za mňa hlavne Rikky a Skizzo no a samozrejme aj Sarah. Ale každá postava má v sebe niečo trošku viac, taký svoj príbeh ktorý niekedy stojí zato.
➤svet a prostredie v ňom: Oregon je v Days Gone vykreslený veľmi pekne a je v ňom plno lokalít na preskúmavanie z ktorých každá je niečim originálna. Taktiež počasie tu funguje skvelo, či už dážd alebo sneh (veľmi sa mi páčilo že ked snežilo a vy ste niekoho zabili tak jeho telo bolo o chvíľu pekne pokryté snehom). Niekedy mi jazda po Oregone pripadala ako jazda po Slovenských lesoch, akurát tu som zatiaľ nezaznamenal toľko freakerov :)
➤príbeh: niekomu sa môže zdať nudný, príliš dlhý a neoriginálny. Ale ja nemôžem povedať nič zlé, aj ked ma hladanie Sarah niekedy štvalo tak musím uznať že príbeh v Days Gone šiel pomalými ale istými krokmi.
➤vedlajšie aktivity: v hre ich je plno a je tu naozaj čo robiť. Väčšinu času len čistíte tábory alebo hniezda, zabíjate určené ciele a poprípade zabíjate hordy. Tieto aktivity majú možno rovnaký princíp ale v konečnom dôsledku je to vždy originál.
➤motorka: ked som hru zapol prvýkrát a zažil prvú jazdu na motorke tak som ju absolútne nevedel ovládať a hned som si povedal že toto hra pre mňa asi nebude. Ale ked sa to človek naučí tak je to neskutočná zábava premávať sa po zničenej krajine na motorke.

Mínusy hry
➤zhánanie paliva: neskutočne otravná vec v ktorejkoľvek časti hry. Rozumiem že to dáva zmyseľ ale niekedy to bolo fakt otravné. A pokiaľ tankujete mimo tábora tak na vás popri tom zautočí pár freakerov a máte o zábavu postarané.
➤koniec: úplný koniec mi prišiel strašne zosekaný a proste divný. Celý útok na pevnosť milície mi prišiel príliš jednoduchý. Obrovský plus ale prišiel ked sa po istých udalostiach objavil Boozer, to ma veľmi potešilo.
➤bugy: narazil som hlavne na grafické ktoré sa opakovali dosť často a bug spojený s vysielačkou kedy sa hovor sám ukončil a následne zapol.


!! Záverečné zhrnutie !!
Days Gone som kúpil hned pri vydaní a to dokonca Steelbook edíciu. A musím sa priznať že som bol mierne sklamaný pretože som hru po asi hodine vypol s tým že ma nebavila. Znovu som ju spustil po pár mesiacoch pretože som nevedel čo hrať a musím povedať že to bolo skvelé rozhodnutie. Hra ma chytila a už nepustila do samého konca. Skvelý príbeh a úžasné postavy menom Deacon a Boozer, ktorým som fandil po celú hru. Oregon je nadizajnovaný skvelo a niekedy by ste ani nepovedali že je koniec sveta. Freakery do tohto sveta zapadli veľmi dobre, hlavne ked ste pri menšej prechádzke narazili na obrovkú hordu. A práve boje s hordami boli neskutočne napínave a akčné. Horšie to na mojej strane ale bolo s ovládaním. Na začiatku som si myslel že hru znovu nedohrám. Nešlo mi ako strieľanie, tak jazdenie na motorke. No časom sa to človek začne učiť a ide to krásne. Motorka bola super doplnok na jazdenie, len zhánanie paliva bolo občas otravné. Zaznamenal som aj pár bugov ale nič vážne. Takže Days Gone môžem určite doporučiť pretože sa podľa mňa jedná o veľmi podarenú exkluzivitu pre PSko. Herná doba je veľmi dlhá takže si užijete plno zábavy.

HODNOTENIE: 85/100%

Pro: Deacon a Boozer, príbeh, freakery

Proti: bugy

+23
  • PS4 --
Vybalím to rovnou - Days Gone je v současné chvíli moje nejoblíbenější exkluzivita pro PS. Oregonská atmosféra post-apo se survival horor prvky zombi her, otevřený svět a opravdu detailní level-design, co bere dech. Ať už to jsou interiéry honosných dřevěných chatek nebo výhledy na zasněžené vrcholky hor, kochat se je čím a rozhodně to neomrzí.

Za denního světla moc zombíků (resp. freakerů, jaxe jim tady říká) nepotkáte, ale stačí trocha oblačnosti, deště nebo rovnou tma a začnou se rojit jak mouchy. Jedním z hlavních lákadel jsou samozřejmě hordy, které působí přesně tak, jako ve všech trailerech. Hrozivě a kurevsky nebezpečně. Přes den tráví čas uvnitř jeskynních komplexů, ale v noci vylézají ven a pohybují se na předem daných místech mapy. Prakticky není možné je ustřílet, musíte využívat okolí, výbušniny a vábničky, abyste jejich počet postupně redukovali. Hra si pamatuje množství zabitých freakerů z každé hordy, takže se nemusíte bát souboj opustit a vrátit se později.

Je tady ještě jeden unikátní druh nepřátel - "newts". Malé děti, které se separovaly od dospělých jedinců a žijí sami v malých skupinkách, povětšinou na vyvýšených místech. Neútočí, pokud je nevyprovokujete nebo se nedostanete moc blízko. Koukají z dálky a čekají. Vystrkují hlavičky přes okraj střech a když na ně zamíříte zbraní, schovají se.

Ačkoli těch zdravých entit je tady poskrovnu, o to aktivněji ovlivňují dění kolem. Srnka na sebe strhne pozornost útočící skupinky freakerů, smečka vlků se může připlést do vaší přepadové akce tábora nájezdníků a následné výstřely na sebe nalákají další freakery, přičemž vy jen z dálky sledujete všechen ten shitstorm. Nebo využijete rovnou celou hordu, kterou na motorce navedete přímo do nepřátelského tábora. I s medvědem, který šel zrovna kolem...

Jsou tady místa s trvalou sněhovou pokrývkou, ale stejně tak se může stát, že se pohybujete zatravněnou krajinou, začne sněžit a v reálném čase vše kolem pokryje sníh. A ten začne po chvíli zase tát. A na to reaguje i oblečení, které vlhne. A vůbec to počasí je tady celkem fajn.

DS rozhodně má svoje vrtochy a není jich málo. Občas zahapruje respawn, občas to nedává AI, kamera je dost neposedná, při rychlých přesunech krajinou dochází k frame dropům a těch glitchů taky není málo. Ale stále se bavíme o větší odladěnosti, než měly při vydání jiné AAA hry, které to v recenzích za svůj stav tolik neschytaly.

Jasně, náplň některých questů může být pro někoho frustrující a generická, stejně jako časté vracení se do již prošmejděných míst. Mně to nestihlo začít vadit, protože i když zachraňujete dvacátého rukojmího, zachraňujete ho z unikátního a krásně nadesignovaného místa, které je radost prohledat.

Rád bych si ale zanadával na sniperky, které jsou over-powered a stojí směšně málo kreditů. I ty nejsilnější nepřátele zabijete na jednu ránu do břicha, což prakticky smazává rozdíl mezi těžkooděncem a obyčejným freakerem. Likvidujete tábory lupičů na obrovské vzdálenosti, takže nepotřebujete ani tlumič. A ten tam máte taky! Prostě mít na zádech odstřelovačku s názvem .50 BFG (true story) ze hry odstraňuje jakoukoli výzvu ze soubojů. Pokud to nejsou souboje s hordou freakerů.

Nebo ta proklatá vysílačka... Hovory jsou otravné, často mi někdo volá pár vteřin poté, co od něj odejdu a již jsem opustil kemp nebo v naprosto nevhodnou situaci. Deacon sice zrovna vyprazdňuje zásobník do smečky vlků, ale to mu nezabrání si pokecat. Navíc dabér Deacona razantně přehrává a spousty situací vyznějí z jeho hlasu naléhavěji, než ve skutečnosti jsou.

DG není napsaná úplně blbě, postupně se dozvídáte detaily ohledně nákazy a retrospektivně sledujete život Deacona před tím, než šlo všechno do hajzlu. Odhadem mi hraní zabralo slušných 60 hodin a to ještě nechybí bohatý a zábavný obsah po dohrání. Samozřejmě to není nic menšího, než likvidace všech hord, kterých je tady několik desítek. Zároveň narazíte na jeden slušný zvrat, pro který rozhodně stojí ve hře ještě chvíli pobýt...

Hodnocení: ✰✰✰✰✰
+39
  • PS4 --
Upřímně jsem původně vůbec nechtěl psát komentář, ale Days Gone mě naprosto dostalo a už dlouho jsem neudělil tak vysoké hodnocení, takže jsem se nakonec rozhodl nějak ucelit své dojmy a hru zde celkově zhodnotit.

Začnu první kritikou a tím, co se mi na hře nelíbilo, protože toho není moc. Nejvíce mě štvalo vypadávání textur, které se mě ze začátku netýkalo, ale po postupném odemykání mapy se mi to stávalo čím dál častěji a hru jsem často musel restartovat. Dále jsem narazil na pár bugů jako vypadnutí objektu, 1 propadnutí mapou nebo výskok do vzduchu a následné úmrtí. Pak zničená finální animačka, kde byl nutný restart hry a pak ukazatel jedné příběhové mise na 94%, přestože jsem vše kompletně splnil (hledal jsem poctivě na internetu a opravdu vše splněno).
Pak bych mohl ještě napsat, že mě ze startu štvalo neustálé doplňování paliva do motorky, ale o to větší radost jsem měl z upgradování nádrží, takže to vlastně ani nemůžu kritizovat.

A teď k tomu, co se mi líbilo. První čeho si člověk logicky všimne, tak to je grafika. Ta je opravdu nádherná a pokud mi zrovna nevypadávaly textury, tak to řadím mezi ty nejhezčí hry, co jsem na PS měl možnost hrát. Spolu s pěkně navrženou krajinou a v kombinaci se survival prvky ve hře to pak jen pořádně posiluje celkovou atmosféru.

Přiznávám, že hra má spoustu stereotypních vedlejších misí typu - dojeď zabij, unes a zajmi, vyvraždi kemp nebo stopuj cíl a zabij či osvoboď rukojmí a zbytek zabij. Všechno určité variace na to samé. Ale mně to nevadilo. Jde o to, že si tím získáváte reputaci u ostatních kempů, čímž se odemykají nová vylepšení motorky, možnost kupovat více vybavení a také získáváte zkušenosti na vylepšení dovedností své postavy. Mě to hodně motivovalo a plnil jsem tak všechno potřebné, abych se pořádně nabouchal a proto jsem nějaký stereotyp vůbec neřešil.

Dále také hra nabízí Nero Pointy, kde si vylepšujete další vlastnosti postavy, pak tu jsou hordy, které je ale lepší likvidovat až ke konci hry a dále tu jsou různí tuláci, které můžete po mapě zachraňovat. Není to nic originálního, ale jak už jsem řekl, tak motivace je velká. A je to hlavně i díky tomu, že hra má lehce nadprůměrnou obtížnost a za každé vylepšení budete rádi, protože se bude hodit.

Kdyby šlo ale pouze o to, tak bych hře neudělil tak vysoké hodnocení a tím se dostávám k tomu hlavnímu a to je příběh. Nebudu tady spoilerovat, ale je to ten největší tahač. Nikdy nevíte jak na tom jste a pořád se chcete dostávat dál a zjišťovat, co se vlastně stane. Něco tušíte a něco nevíte a někdy vás hra překvapí, že tohle jste vlastně vůbec nečekali. A to je to, proč hru takhle vysoko hodnotím. Vcelku to pak hře dodává tu hutnou atmosféru, kterou jsem již zmínil a v tom prostředí se cítíte, jako byste toho byli součástí. Alespoň u mě to tak bylo, když jsem na dlouhé hodiny nevěděl o tom okolním nudném reálném světě.

Celkově se navíc vedlejšáky objevují průběžně při plnění hlavních questů, takže si to můžete dávkovat rovnoměrně a nikdy se to nezvrhne na pouhé plnění vedlejších questů a ignorování hlavní příběhové linky a to se mi hodně líbí. Každá ta linka má něco do sebe a tohle je podle mě nejideálnější řešení. Na jednu stranu si vylepšujete skilly a plníte to vedlejší a na druhou se stále prokousáváte příběhem a zjišťujete, co se bude dít dál.

Závěrem bych napsal jen to, že už jsem dlouho nehrál nic tak kvalitního a hra mě opravdu dostala. Jen bych doporučil hru updatovat a hrát v nějaké novější verzi. Někdo třeba bugy a určité problémy mít nemusí, ale spousta hráčů je má. Ze startu jsem také na žádné moc nenarážel, ale v pozdější části hry jsem narazil na některé, které patří k těm otravnějším. Ale ani to mě neodradilo dohrát hru kompletně a otevřít následně i skrytý konec. Jen pokud nespěcháte, tak bych možná počkal na pár dalších updatů, než bych do hry šel.

Pro: Příběh, atmosféra, vylepšování postavy a motorky, grafika

Proti: vypadávání textur a některé bugy

+22