Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cypher

20.02.2018
75
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Další v řadě logických her Matthew Browna se tentokrát odklání od jeho úspěšných variant na Minesweepera a zaměřuje se na hádanky spadající do oboru tzv. kryptografie, neboli nauky o šifrách a šifrování. Hra je tentokrát ve 3D a odehrává se v minimalisticky ztvárněném prostoru muzea, kde každá z místností reprezentuje jednu z kryptografických metod s úvodním informačním panelem. Jednotlivé nápisy na zdi pak představují zašifrované zprávy, které je třeba vyřešit tím, že se do terminálu umístěném před nimi zadá správné řešení.

Hádanek je více jak 40 a vedle metod jako steganografie, transpozice nebo monoalfabetická substituce bude moci hráč odhalit např. i fungování šifrovacího přístroje Enigma, který sehrál významnou úlohu během 2. světové války. Hra vrcholí dvanácti obzvláště obtížnými úlohami, pro jejichž správné dešifrování může být nutné i bádání mimo samotnou hru.


Poslední diskuzní příspěvek

Teda, ta poslední úloha v monosylabické substituci byla fakt těžká. Několik dní jsem zkoušel všechno možné, ale nakonec jsem stejně musel sáhnout po nápovědě a určit napevno 2 písmena (W a R). Zbytek jsem pak už dal. Přitom jsem byl jednu chvíli od řešení vlastně kousek. Škoda. A to jsem se plácal po rameni, že jsem vyřešil bez hintů ty poslední pokročilé úlohy v 1. a 2. místnosti. A ta v té 1. místnosti je přitom taky pěkně hustá.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Zkusit dohrát Cypher je nejlepší způsob, jak si ověřit, že nejste Alan Turing. Opravdu, pokud vám snad přišly hry jako Talos Principle, The Witness, nebo předcházející hry Matthew Browna málo náročné a toužíte po nějaké větší výzvě, je Cypher cesta, jak se k předcházejícím hrám zase pokorně vrátit. Je ale také zajímavým experimentem s vlastní trpělivostí a vytrvalostí a letmým nahlédnutím do tajů kryptografie, které budete moci odhalit v prostorách virtuálního muzea v rámci šesti místností a jedné bonusové s 12 obzvláště zapeklitými šiframi. 

Pamatuji si, že jsem kdysi, nemaje manuál ke hře Amberstar, dešifroval tajnou abecedu ve hře pomocí frekvenční analýzy. I to je jedna z metod, které ve hře najdou uplatnění a vězte, že se bez textové analýzy v Excelu v pozdějších částech hry daleko nedostanete. Hra jde ale tak daleko, že ji podezírám, že si v případě posledních šifer polyalfabetické substituce a simulace šifrování pomocí přístroje Enigma budete muset napsat vlastní skripty, které vám s dešifrováním pomohou. Hra se totiž přesune od hádanek k úlohám, které by mohly být klidně cvičeními z Javascriptu či Pythonu. Nejde navíc pak už ani tak o logiku jako spíš o pracné testování hypotéz - byť vám vaše bystrost pro rozpoznávání vzorů a perfektní znalost angličtiny zcela jistě velmi pomohou. V digitální kryptografii se pak už bez znalosti binární soustavy, logických operátorů a základů informatiky neobejdete vůbec.

Šifer sice není celkově mnoho a část z nich je i poměrně snadná, ale ty zbývající vás dokáží vyčerpat na dřeň. Osobně jsem prozatímně skončil v 57% hry (vyřešil jsem šifry 1.1-4.2 a 6.1-6.2). Na další postup ve hře už nemám energii. Utěšuji se alespoň tím, že jsem uvedené šifry až na jednu (3.4) vyřešil bez jakýchkoli hintů. K šifrám v bonusové místnosti, které jsem prošel jen zběžně a které přitom vypadají velice zajímavě, se vrátím až tehdy, až budu mít náladu propálit řešením jediné šifry zase několik dní.

Je obtížné určit, jaká je vlastně cílová skupina této hry. Je do jisté míry edukativní, ale informací o šifrách v ní není zas až tolik. Šifry v prvních dvou místnostech (a svým způsobem i v šesté) by se daly klasifikovat jako logické rébusy a myslím, že většinu hráčů logických her budou velmi bavit. Třetí místnost je ale zlomová v míře vynaložené práce na dešifrování textu a problém je částečně i v tom, že hra neobsahuje nástroje, kterým by vám dešifrování usnadnila. Jediné, co můžete, je že si celou zašifrovanou zprávu ručně opíšete (nebo necháte rozpoznat z printscreenu pomocí nějakého OCR) a budete ji pracně řešit mimo samotnou hru (jak jsem uvedl výše v Excelu nebo jiném podobném nástroji, který umožňuje hromadné náhrady a ideálně i výpočty kvůli různým frekvenčním analýzám). Náročnější šifry v místnostech 4-6 jsou pak adepty na testování potenciálních zaměstnanců Googlu. Bonusové šifry jsou pak asi kombinací obého.

Nicméně - zcela jistě při "hraní" okusíte, co to vlastně znamená dešifrovat nějakou zprávu a jak potenciálně pracný úkol to vlastně je. Zažijete frustraci, ale i euforické momenty, byť ty trochu kalí fakt, že jsou texty zcela arbitrární. I to je asi důvod, proč Matthew Brown vytvořil hru Alchemia. Do ní se ale už pustí jen ti nejzarputilejší lamači šifer. Nám ostatním zbývá jen uznale pokývat hlavou a vrátit se ke hrám pro běžné smrtelníky.

Pro: originální téma pro počítačovou hru, minimalistický design, edukativní přesah

Proti: informací o kryptografii by mělo být více, nemožnost šifry exportovat v plaintextu, případně řešit pomocí nástrojů přímo ve hře, řešení pozdějších šifer je velmi pracné a vyžaduje znalost programování a informatiky

+14