Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Crusader Kings

27.08.2004
74
15 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Crusader Kings je realtime strategie z období 1066-1453. Hráč si vybere jeden z mnoha šlechtických rodů a je vržen do období křižáckých válek. Hráč se musí o svoji rodinu náležitě starat a šikovnou sňatkovou politikou může hrou projít bez válčení. Mapa je rozdělena na velký počet provincií, které jsou různě výnosné (třeba Alexandrie je hotový zlatý důl) a lze v nich stavět budovy, které dané oblasti značně zlepšují. Důležitou stránkou je i válčení - hrát jde jenom za křesťanské šlechtice, tudíž se můžete účastnit křižáckých výprav, což vám přidá reputaci. Crusader Kings je klasická hra od Paradoxu a vyžaduje dokonalé zvládání herních principů.


Poslední diskuzní příspěvek

@Red (19.06.2013 17:39): Díky moc. Zkusím se v tom ještě někdy pohrabat. Když tomu přijdu na kloub a bude mě to bavit, nemůžu na tom prodělat... A díky za FIFA příměr, ale já opravdu nehraju jen FIFU, to spíš víc hraju už to Total War, nebo momentálně Heroese, jako vlastně vždy. :-D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Komentář pojmu trochu jinak, dnes už si CK1 zahraje jen málokdo, když je k dispozici pokračování. Tak čtěte na vlastní nebezpečí!
Předchůdce známé CK2 dnes asi už moc lidí nezaujme, přesto se ale v případě vlastnění starého PC jedná o skvělou hru k vyzkoušení. Žádné Total War ani Age of Empires se nekoná. Na deskovém podkladu se ale přesto odehrávají scény středověké Evropy, které hráči uvíznou v paměti víc, než kdejaké momentky z jiných titulů. Celá hra stojí na schopnostech hráče seřadit do latě ty patolízalské a rebelující vazaly. Hráč samotný může přímo ovládat jen několik vlastních lén (oblastí). Ty ostatní je potřeba rozdat dle principů feudalismu lenním pánům, zavazujícím se králi jednak odvádět nějaký ten tribut a v případě potřeby mobilizovat své vojenské družiny. Vše ostatní leží už v diplomacii, intrikách, nástupnictví v rodu, účelové svatby, války a taková kudla do zad politického oponenta nebo nevhodného nástupce-nemluvněte nespjatého s hráčovým rodem taky není k zahození. "Stát jsem já."
Středověká Evropa se utváří vlastními herními mechanismy a nic proto není nemožné. Při mém hraní za Kastilské království se kupříkladu Svatá říše římské rozpadla v rámci hned několika prvních dekád, ale jsou to především sociální vazby, které je zábavné sledovat. Vzestup a pád královských a knížecích rodů. Co může být více potupnějšího pro francouzského krále než mu uzmout korunu a udělat z něj nejníže postaveného šlechtice, zodpovědného za spravování dvou zaprděných lén plných venkovských balíků, kteří o králi předtím ani neslyšeli ?
Každá postava získává vlivem svého konání různé charakterové vlastnosti, které do značné míry ovlivňují i směřování hry. Zatímco můj první král proslul jako vykonavatel kompletní reconquisty a zemřel bez přímých potomků, pokračovatel rodu z jiné linie byl oblíbenec papeže, křižák, který nejenže dobyl téměř celou severní Afriku, ale také dosáhl maximálního úspěchu při křížové výpravě vyhlášené za osvobození Alexandrie. Velmi pobožný král, ale jak to tak bývá, i on měl své stinné stránky. Pobožní králové přece neplodí bastardy.. a už vůbec ne dva! A to ani nemluvím o středověkém blitzkriegu proti válkou oslabené Francii. Takto se přece křesťanský král nechová! V nedožitých 69 letech umírá a já se ujímám jeho společensky očištěného a rodem přijatého prvorozeného (už ne)bastarda. Nemá to lehké, ve stínu svého velkého otce. Rozhodne se tedy přízeň křesťanského světa a papeže získat po vzoru svého otce jako nový arabo-muslimo-turkobijec. Válka s Egyptským královstvím se ale nevyvíjí dle jeho představ. Postrádá taktické schopnosti svého otce a jednotky dezertují nebo umírají žízní v pouštích. Problémy říše se začnou projevovat i v králově osobním životě. Manželka, vyženěná z rodu Přemyslovců, upadá do depresí. Aby ne, když nám dala pouze tři dcery a mužský dědic nikde. Papež nesvolí. Není jiná možnost. Svátost manželského svazku nelze rozvázat jinak než dýkou. A tak se stane. Bohužel náš král postrádá nejen vojenské, ale také intrikářské schopnosti a vrah přestože svůj úkol splní, je chycen a prozradí, kdo za ohavnou událostí stojí. Král získává trait Kinslayer. Teď nás všichni členové rodu nesnáší. Nikdo si nemůže být jistý, že nebude další na řadě. A tak to má být! Krále se mají poddaní bát! Naše nová manželka, dcera Byzantského císaře rodí nějak brzo. Aha, Naše Veličenstvo si ji bralo ještě zbouchnutou od předešlého vlastník.. tedy manžela. Toho jsem taky nechal zmizet, co s hňupem, titul byzantského císaře mi zkrátka voní. Naštěstí dcera. Škoda. Zabíjení nemluvňat mi šlo bez prozrazení. Ty nestačily křičet jako moje bývalá choť. Uřvaná Češka. Konečně první syn! A druhý! Ode dneška jen byzantské princezny! Válka s muslimy ale probíhá stále špatně. Mí poddaní šlechtici mi přestávají být loajální. Odmítají poskytovat další muže na zbytečnou válku tisíce kilometrů od domova. Musím jednat rychle. Pronikám přes neutrální země těch muslimských psů až do centra posledních odbojných území Egypta na blízkém východě, vynucuji si triumfální mír a získávám titul Krále Egypta. Válka s muslimy ale negativně ovlivnila stabilitu země. Král získává trait Realm Duress. I naprosto loajální vazalové se nyní bouří. Nelze tomu předejít. K získání stability je potřeba období klidu, ale toho nelze dosáhnout za neustálých rebelií. Chybí mi vojenské kapacity a poslední loajální vazalové utíkají z potápějící se lodě. Dcera páchá sebevraždu. Jde to všechno do kopru. Jedno mě ale stále těší. Nikdo mi už nevezme triumfální rozdrcení kontingentu muslimů z Ostravy. Jak se jeden šejkovský vazal Egyptského krále dostal až na Moravu zůstává historikům záhadou. A šedé eminenci Kastilského království, davidu89 taky. Občas je zkrátka těžké to veškeré dění v Evropě sledovat.
+11
  • PC 80
Crusader Kings na první pohled vypadá jako takový méně výrazný bratříček vedle sérií jako jsou Victoria, HoI nebo EU. Pod tímhle zdáním se však skrývá mnoho prvků, které mohou oslovit více než tyto slavnější série.

Nejdříve je třeba něco říci o technickém zpracování, následující dva odstavce tak budou především pro ty, kdo žádnou strategii od švédského Paradox Interactive nehráli. První, co vás asi zaujme, je grafické zpracování. To bych ani nenazval ošklivým, jako spíše chybějícím - základem hry je velká mapa Evropy (přibližně od Islandu k Arábii) rozdělená na provincie a soustava tabulek a grafů. Vedle málo rozpohybovaných jednotek lze nazývat grafickou stránkou už jen statické obrázky na jednotlivých ukazatelích a grafech, většinou tváře lidí nebo erby. Tu a tam vám na obrazovce vyskočí upozornění na nějakou událost s jednoduchým obrázkem. Zvuková stránka je také úsporná, hudba se dobře poslouchá. Ale celkově, když budeme hrát bez bedýnek a s černobílou obrazovkou, tak tato hra ztratí ze své zábavnosti velmi málo.

Je totiž o tom, vést svůj státní útvar, tedy tu soustavu provincií na mapě, kterou jste si na začátku hry vybrali. Určitě vás okouzlí počet "protivníků", tedy dalších hrabství, knížectví, království, sultanátů atd, těch je na stovky. Každý z nich má jinou sílu (ať už ekonom.rozvinutost, technologickou vyspělost nebo velikost armády a provincií), jiného panovníka, jiné nároky a spojence. Je to opravdu spletenec. Jak se budete snažit násilně či nenásilně získat další provincie, tak o to stejné se můžou pokoušet ostatní. Z toho plyne, že hra je celkem náročná na hardware. Výrobce také většinou vydává zabugovanou, neoptimalizovanou a padající hru, kterou potom opravuje několika patchy a většinou opravdu pomůže až datadisk. Ani Crusader Kings není výjimkou, proto vřele doporučuji obstarat i s datadiskem Crusader Kings: Deus Vult, které přidává i několik velice užitečných vylepšení ve hře.

No jak se to hraje? Báječně. Nejdřív jsem si říkal, že tady popíšu mechanismus hry, ale to by vydalo na minimálně 15k znaků, takže stručně. Vedle obligátního válčení, diplomacie, špionáže a ekonomiky jsou tu tři zajímavé věci - panovník a jeho dvůr; systém nároků a titulů; církev. Každá osoba ve hře má 4 dovednosti (válečnictví, diplomacie, intrikářství a správcovstvi, hm něco jako dneska "manažement"). Vedle toho má nepřeberné množství možných vlastnosti (od milosrdenství po chlípnost). Ve hře se nejvíce zabýváte tím jak "šlechtit" svůj panovnický rod, stejně tak budete muset udržovat prestižní a velký dvůr. Toto obojí vám podstatně ulehčí vedení toho obligátního (viz výše). Vedle toho je zde velmi sofistikovaný systém titulů a nároků. Jakmile někdo umře, tak po něm někdo dědí, kdo má nároky tak se je většinou snaží uplatnit. Velkou část hry tak strávíte odstraňováním nechtěných parchantů, výhodnými sňatky a přemýšlením, jak získat nárok na ten který titul. Pozice církve je ve středověkém období logická. Pi většinu času vám nezbývá, než ji udržovat na své straně, pečlivou hrou můžete dosáhnout zvolením svých favoritů jako kardinálů a později i jako papeže. Poté získáváte opravdovou výhodu. Naklonit si církev a papeže budete dělat mnoha způsoby - od zakládání biskupství po křížové výpravy proti pohanům.

Oproti jiným hrám od Paradoxu se Crusader Kings liší v několika věcech. Většina jiných strategií je svázána nascriptovanou strategií a událostmi. Znovuhratelnost je tak nízká, po pár hrách tu jsou jen malé odchylky ve vývoji, AI Německa nemůže 2.světovou vyhrát, AI Anglie, USA či Francie téměř ve všech hrách vévodí vývoji. A tak se dá průběh celkem předvídat a časem základní SP hra omrzí. Znovuhratelnost potom prodlužuje multiplayer a různé mody.

CK je jiná, mnohem dynamičtější a proměnlivější. Zažil jsem jak rozebranou Francii, tak založení a přežití irského království. Každá hra je jiná, i když francouzský či anglický panovník stojí na začátku hry na vrcholu, určitě zažije během těch 4 staletí nějaký úpadek. Čím větší získá ten který panovník území, tím obtížnější je ho potom udržet. Kromě hry samotné je tak neskutečně zábavné sledovat vzestupy a pády jednotlivých království a knížectví i panovnických rodů. Hra je také vyvážená co do komplexnosti a obtížnosti. Není zde micromanagment na té už pro mě nezáživné úrovni, naopak všechno mi přijde takové intuitivní a dávající smysl. Žádné detailní nastavování sociálních a ekonomických atributů, žádné složité vedení bitev a složení armády, žádný otravný podrobný prohlížení mezi desítkami technologií.

Hra je tak podle mého dosti vhodná pro ty, kteří si dosud netroufali nějakou Paradox strategii zkusit. Není hardcore složitá, je intuitivní, dynamická a má i vysokou znovuhratelnost. Pokud máte rádi strategie a dokážete se bavit na mapě středověké Evropy bez osminásobného antialisingu, CK je výborná volba.

Mezi už zmíněné nedostatky většinou technického rázu stojí za to také zmínit absenci možnosti hry za pohany a muslimy. Někdy jsou ostatní panovníci nepředvídatelní až moc a obzvláště ti nekřesťanský mají až moc vysoké dovednosti. Pozor na návykovost, pokud vás takové hry baví neodporučuji začít někdy ve zkouškovým(!). Někteří mohou absenci nascriptovaných událostí vnímat negativně, pro ty je potom vhodnější EU s nějakým tím modem. Pro CK je také několik modů, kromě CK a datadisku Deus Vult hraju s hezčími erby a BOPACKem, jiné mody třeba umožňují právě hru za muslimy, možnost dědit po předlici atd.

Pro: vyvážená komplexnost - vyšší dynamika, intuitivnost a znovuhratelnost než u podobných strategií

Proti: absence grafiky, nemožnost hrát za pohany a muslimy, někdy AI, v základní hře bez patche malá optimalizace a technické problémy

+6