Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • iOS 85
Creeks je zajímavá logická hra. Mechaniky využívající světlo jsou originální a promyšlené. Hádanky mě bavily, pouze jednou jsem se zasekla na delší dobu, a pak to vlastně bylo jednoduché, jen jsem si nevšimla, že je něco možné udělat. Zároveň nebyly ani nudně jednoduché. Prostě ideální obtížnost.

Vizuální styl je, jak už to tak u her od Amanity bývá, krásný a jedinečný. U této konkrétní hry je stylizován do temna a strašidelna. Tomu je samozřejmě přizpůsoben i atmosférický soundtrack. Líbí se mi myšlenka, že se strašidla ve hře mění při dopadu světla na nábytek. Vývojáři se asi nechali inspirovat dětskými představami. Ve tmě všechno může být strašidlem, když se ale rozsvítí, ukáže se, že to vlastně nic nebylo. Co si budeme povídat, ve tmě ta představivost někdy funguje i v dospělosti :)

Hru jsem hrála na mobilu. Levou rukou se ovládá směr chůze a pravou rukou interakce s prostředím (zhasínání, skákání apod.). Ovládání zde je určitě vymyšleno dobře, jen občas jsem měla problém, že jsem chtěla například dolů, ale postava mi skočila doprava, apod.

Příběh je, opět, jak už to u Amanity bývá, beze slov. Svět za zdí ohrožuje potvora, kvůli které se všechno postupně rozpadá, ale ne všichni touží po její okamžité smrti, i když to tak na mě možná jen působilo, protože nakonec s ní nedopadne vůbec dobře. Příběh má všechno: přátelství, ztrátu, obětování se a radost.

Trochu mě zklamal konec, myslela jsem, že se zářícím krystalem budou také nějaké hádanky, ale už žádné nebyly. Lezení nahoru bylo trochu zdlouhavé, ale zase jsem si mohla připomenout, kudy jsem šla dolů. Aspoň myslím. Bohužel během hraní jsem zapomněla, co všechno jsem potkala, tak tam mohlo být něco vynecháno.

V ostatních komentářích jsou často chváleny obrazy. Já musím přiznat, že mě trochu mátly. Jsou 2 typy, jedny interaktivní a druhé ne. Hlavně ze začátku jsem si nebyla jistá, že některé nejsou interaktivní a měla jsem potřebu je nějak vyřešit, nebo s nimi něco udělat. To samozřejmě nešlo a já od nich odcházela s pocitem, že tuhle hádanku jsem nevyřešila. Jinak byly obrazy nesmírně zajímavé, jejich výjevy a případně i mini příběhy jsou jedinečné.

Pro: grafika, herní mechaniky, hudba

Proti: na mobilu byl trochu problém s ovládáním směru levou rukou

+14
  • PS5 85
Ke Creaks jsem se dostal náhodou, když jsem hledal nějakou odlehčenou hru a nemohl jsem se vybrat lépe. Hra je od nezávislého českého studia Amanita Design. Ty stvořili hry jako Machinarium nebo Botanicula a ve stejném duchu je lazená i tato hra a to jak graficky, tak i technicky.

Jedná se o logickou 2D plošinovku, kde k postupu dál řešíte logické hádanky. v Creaks se dostanete do podzemního města, kde uteklo monstrum, které devastuje toto město a na vás je abyste to pomohli vyřešit. Creaks není nějak extra dlouhý a dá se dohrát za nějakých 7 až 10 hodin, což vyloženě nevadí a pro méně náročné hráče, kteří už nemají tolik času je to zpříjemnění na pár večerů.

Grafika se nese v duchu předchozích dílů, tudíž je ručně kreslená a za mne je to jedno z největších plusů těchto her, protože jde vidět, že tvůrcům na tom záleží a jde jim to dobře. To samé se dá říci o hudební stránce, která je sice decentní, ale hezky podtrhuje celkový zážitek z této hry.

Creaks se hraje vcelku jednoduše, pohybujete se pouze doleva a doprava, eventuálně u žebříků nahoru a dolu. Později dostanete ještě hrací skříňku, kterou aktivujete světla. Hádanky které vás provázejí celou hru jsou rozděleny na dva druhy. První druh hádanek se odehrávají přímo ve světě, kdy ovládáte postavu a musíte je vyřešit abyste se posunuli dál v příběhu. Tyto hádanky nejsou nikterak těžké a po chvilce na řešení přijde (dle mého názoru) každý, jen se nevzdávat. Druhý typ je vlastně nepovinný a k postupu příběhu nejsou nikterak důležité. Jedná se o interaktivní obrazy, které když aktivujete, spustí se minihra. Řešení každého obrazu je originální, takže vás budou i bavit.

Technické stránka je na výbornou, Creaks šlape tak jak má žádné propady fps, grafické glitche a za celou dobu hraní mi hra nespadla.

Suma sumárum se jedná o velmi kvalitní titul a to jak po stránce grafické, tak i po stránce technické. Pro milovníky logických her, českých her nebo ručně kreslené grafiky je Creaks povinnost.

Pro: grafika, hádanky, minihry

Proti: nic

+14
  • PC 85
Hry od Amanita design mě málokdy zklamou, proto jsem šla na jistotu, že se u Creaks budu dobře bavit. Realita byla ještě lepší, než očekávání. Mám ráda hry, které mě nutí přemýšlet, protože ze sebe pak mám radost, když hádanku rozlousknu. Tady bylo hádanek opravdu požehnaně a někdy se mi muselo i kouřit z uší.

Vyzdvihnut musím fakt, že hra, i když v ní jde pořád o to samé (dostat se dál a dál ve strašidelném domě plném nástrah), není nudná. Objevovali se noví nepřátelé, kteří se chovali specificky, a přitom jich nebylo mnoho. Prostě tak akorát.

Hra je to jako malovaná, tedy vlastně doslova. Klobouk dolů před grafiky, protože tohle se jim opravdu povedlo. Atmosféra je úžasná, v určitých chvílích jsem se trochu bála, jindy jsem byla dojata a příběh se pěkně vyvíjel.

Nechci víc prozrazovat, abych někomu nezkazila zábavu, snad jen, že chlapec ve hře potká spoustu nábytku. Creaks rozhodně doporučuji. Na první pohled by se možná zdálo, že je určena dětem, ale upřímně já ji synům ještě nějaký ten rok nepustím, aby se jim dobře usínalo.
+13
  • PC 75
Hra na jeden/dva večery. Doporučuji si pro atmosféru nalít sklenku nějakého alkoholického moku :))
Ani mi nepřišlo, že by se hádanky nějak opakovaly nebo mě deptaly svou obtížností - hra stavěná tak akorát. Odkaz na Blasphemous mile překvapil.

Doporučuji fyzickou kopii s artbookem + steam klíčem na xzone.cz :P

Pro: stylizace a hádanky, humorné obrazy

+11 +12 −1
  • PC 85
I když tvorbu Amanita Design sleduji tak s konkrétními tituly nemám mnoho zkušeností. Kromě kratičkého prvního Samorostu a Botaniculy, kterou jsem hrál asi před devíti lety jsem se až doteď k ničemu dalšímu nedostal. Creaks toto zlomily hlavně díky tomu že vyšly ve fyzické podobě v rámci Xzone edice, které si v poslední době vždy rád koupím. A protože když už si nějakou hru koupím fyzicky tak je mi hloupé ji jen nechat další 4 roky v knihovně jsem se do hraní Creaks pustil skoro ihned po koupi.

Co vám učaruje hned na první pohled, stejně jako každá hra od Amanity je vizuál ihned následovaný hudbou. Grafika je osobitá a i když vykresluje místy ne úplně přívětivý svět, stejně dokáže být krásná a roztomilá. A po celou dobu je doprovázena velmi příjemným soundtrackem od Hidden Orchestra. Nemůžu sice tvrdit že by mi některá z melodií uvízla v hlavě, ale po celou dobu hraní je hudební podkres příjemný a i když se zrovna na některé z obrazovek zaseknete na delší dobu tak nikdy nezačne být vtíravý nebo otravný a pořád skvěle dokresluje atmosféru.

A tím se dostávám k samotné hratelnosti, jedná se o logickou plošinovku, kde postupujete mezi jednotlivými obrazovkami a vždy si musíte najít cestu dál ať pomocí různých páček a tlačítek, která ovládají dveře nebo mosty. A nebo využitím monster, která se zde vyskytují a která, pokud na ně posvítíte doslova zdřevění. Hra postupně po celou dobu odhaluje nové mechaniky a monstra, takže se nezačnete nudit a většina obrazovek představuje přiměřenou výzvu, kterou vždy po nějaké kratší době dokážete vyřešit. Ale lhal bych, kdybych tvrdil že jsem se nikdy nezasekl, nebo že jsem se jednou či dvakrát nakonec nepodíval na internet na řešení dané obrazovky. Většinou jsem se pak ale chytal za hlavu, když jsem viděl jak na mě řešení celou tu dobu křičelo z monitoru a já ho ne a ne vidět.

Největším překvapením pro mne ale byl příběh. U tohoto žánru jsem očekával že bude hrát spíš až druhé housle, ale tak tomu u Creaks ani náhodou není. Příběh studenta, který se jedné dlouhé noci plné učení propadne do zvláštního světa vás vtáhne a i (skoro) bez jediného slova je úžasně vyprávěn a některé postavy vám během těch pár hodin dokážou přirůst k srdci. Poslední co chci zmínit, je poskládání jednotlivých obrazovek. Nevím jestli to nebyl jen můj pocit, ale při pohledu na mapu celého světa to na mě působilo jako kdyby na sebe všechny perfektně navazovaly a byly poskládané tak, že kdyby byly vedle sebe na jednom velkém monitoru tak by do sebe perfektně zapadly a přesně kopírovali zmenšenou mapu světa, jakou vidíte v menu.

Pokud by jste tedy chtěli strávit pár večerů s opravdu krásnou hrou a trochu u toho potrápit mozkové závity jsou Creaks jednoznačná volba.

Pro: Grafika, Hudba, Hratelnost

Proti: Jedna situace, kdy monstrum ignorovalo světlo

+11
  • iOS 75
Povedená hříčka, ideální na mobilní zařízení. Člověk si zahraje jednu, dvě úrovně a hru může na chvíli odložit a pak se k ní zase vrátit. Logické hříčky jsou výborně udělané a v podstatě se nedá zaseknout, aby se level musel resetovat. Krom toho u všeho zní famózní hudba, která vtáhne do kouzelného světa, kde užívá nábytek a tma nahání strach.

Pro: vizuální stylizace, hádanky, ovládání na mobilu

Proti: trochu zdlouhavé

+9
  • Switch 70
Pěkná, tak akorát dlouhá adventura s pár logickýmy záseky.

Pro: Grafika, zvuk, délka

Proti: Příběh

-10 +3 −13