Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cossacks: European Wars

24.04.2001
74
69 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Cossacks: European Wars je real-time stratégia od ukrajinského štúdia GSC Game World. Vychádza z princípov hier ako Age of Empires (1997) alebo Empire Earth (2001), ale prináša viacero vlastných nápadov a inovácií. V prvom rade prináša nutnosť tvorenia veľmi početných armád (až 8000 vojakov), ktoré nie sú obmedzené prísnym populačným stropom a rovnako vyžaduje nutnosť používania bojových formácií.

Celá herná séria Cossacks je obmedzená výhradne na slávne kozácke obdobie, teda na 16. až 18. storočie. Kampane v Cossacks: European Wars sa však netýkajú len kozáckych vojen a povstaní, ale iných udalostí tej doby, ako bola napríklad občianska vojna v Anglicku (1642-1651), či vojny o španielske dedičstvo, ktoré viedol francúzsky kráľ Ludvík XIV. na sklonku 17. storočia.

V hre sa ťaží šesť základných surovín: drevo, jedlo, kameň, železo, zlato a uhlie. Všetky suroviny sa však aj neustále míňajú, lebo hra počíta s tým, že vaše jednotky potrebujú neustále jesť a vaše budovy neustále chátrajú. Takže napríklad obranné múry stále spotrebovávajú kameň a vojaci okrem jedla míňajú pri streľbe aj železo aj uhlie. Hra obsahuje okrem bojov na súši a aj početné námorné bitky a takisto unikátny systém lojality poddaných. Keď sa napríklad pracujúci sedliak alebo delostrelectvo ocitne v blízkosti nepriateľských vojakov, tak okamžite zmení stranu a prejde k nepriateľovi.

Cossacks: European Wars sa dočkal po svojom úspechu aj viacerých rozšírení, hlavne dvoch oficiálnych datadiskov The Art of War a Back to War, alebo aj pridania nových náročných misií v Cossacks: Campaign Expansion (2002)


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Hru jsem měl před nějakým čase permanentně rozehranou, na její kampaň (potažmo kampaně) si ale nějak nevzpomínám... Žil jsem jednotlivými “šarvátkami“ a toho množství se nedokázal nabažit. Vyrábět jednotky jak na běžícím pásu, stavět je do útvarů, kochat se tou barevnou záplavou (hra má velmi příjemnou grafiku). Do té doby jsem nic tak masivního v oboru RTS (snad i celkově) nezažil.

Hrával jsem hru i s partou kamarádů v jedné herně a už dva proti dvěma to byla celkem slušná zábava. To zdrcení, když při očividné vlastní převaze, táhnoucí proti bázi nepřítele se všemi šiky, došel jsem o tu svou državu jen kvůli jednomu kozákovi (jezdec na koni s šavlí - slabá, ale rychlá jednotka) a vlastní blbosti (vlastní základna, nechaná bez dozoru, se lehce stávala kořistí nepřítele - k převzetí nebo zničení) neznalo mezí. I na pohled vyhraná bitva zvrtla se lehce v totální fiasko, kdy jste třeba podcenili vlastní zásoby a došlo vám střelivo nebo když se soupeři nečekaně vydařila salva z děl (to jste mohli přijít i o celé pluky). Štěstěna zde byla opravdu vrtkavá...

Kapitolou samu pro sebe byla pak obtížnost. Při té nejvyšší se hra nedala skoro hrát. Počítačem řízený soupeř jednotky chrlil takovým tempem, že standardními postupy nebylo možné dosáhnout vítězství. Protivník se přes vás po nedlouhém čase od započetí jednotlivého klání převalil jako povodeň. Doslova. Jediný způsob, jak na tuto obtížnost soupeře porazit, byl ten, kdy jste rychle vycvičili skupinku střelců (já používal právě je), poslali je naslepo směr předpokládaný výskyt základny nepřítele a tam buď sestřelovali nepřátele rovnou u východu z kasáren a vyčkávali na posily nebo (pokud jste byli dost rychlí) to celé ukončily jaksi “z ruky“. To pak ale samozřejmě nebyla taková zábava.

Často jsem ke hře přistupoval jako k budovatelské strategii, jen jsem místo baráčků “pěstoval“ armádu. Leckdy jsem ji vypiplal do absurdních tisícových útvarů a poté... vše začal znova, jen s jiným národem.

Pro: grafika, pohlcující množstevnost jednotek

Proti: stereotyp

+14
  • PC 80
Cossacks byla vůbec první realtime strategie, při níž jsem si připadal jako velitel skutečné armády a ne pouze skupinek chaoticky zgrupovaných sebevrahů. Možnost vytvářet prostřednictvím důstojníků a bubeníků spořádané formace, které se doopravdy uplatní i v žáru bitvy, přináší novou dimenzi rozhodování. Nejen že takto můžete pohodlně ovládat daleko větší vojska, ale především lze konečně uplatnit opravdové taktické postupy. Tupý frontální útok je zde přímá cesta do zkázy, stejně tak jako vysazení se na určitý typ jednotky. Nepřátelské linie pěchoty je třeba rozbít dělostřeleckou palbou, jízdu používat pro překvapivé údery do boků a vše správně koordinovat s použitím vlastních pěších oddílů. A když oponent začne ustupovat, je nejhorší možností bezhlavé pronásledování, které ještě může zvrátit výsledek bojů. Lépe se uplatní masakrování prchajících spořádanými salvami postupujících střelců. Bez alespoň základního uvažování se hráč daleko nedostane, což platí zvláště pro kampaně, které jsou z těch náročnějších...
Za další klady hry považuji celkem hezkou izometrickou grafiku, atraktivní prostředí raného novověku, přítomnost najímatelných žoldáků a ze všeho nejvíce rafinované provedení námořních bitev, jež dalece překonává standart žánru. Na druhou stranu dobíjení základen je velice zdlouhavé, takže brzo omrzí, a tradiční schéma těžení surovin, viděné už v tolika jiných strategiích, tady spíše překáží. Na každý pád je Cossacks úžasný herní zážitek, který alespoň pro mě definitivně poslal do starého železa trochu přeceňované Age of Empires.
+11 +12 −1
  • PC 90
U této hry jsem strávil v dětství spoustu času a byl jsem ji schopen začínat hrát den co den znovu a znovu. V té době u mě více bodovala jak trochu přeceňovaný konkurent Age of Empires II: The Conquerors Expansion a Age of Empires II: The Age of Kings, ale po čase se můj názor začal měnit a ke Cossacksu už se téměř nevracím, zato k druhé jmenované hře ano, díky povedenému multyplayeru, což se u Cossacksu říci nedá. A nejen kvůli tomu se ztrácí ve své konkurenci a nezachrání to ani nádherná grafika, stavby podle skutečně reálných budov ani možnosti velet velkému množství pěkně zpracovaných jednotek.

Pro: grafika, stavby, schopnost velet velkému množství jednotek, záleží na vaši herní strategii

Proti: multiplayer, občasné bugy, nepovedené lodní bitvy, mírný stereotyp

+10