Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

16.03.2010
57
39 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Příběh Tiberian Twilight začíná v roce 2062, kdy je téměř celá planeta Země pokryta tiberiem a lidstvu tak hrozí totální vyhlazení. Situace se dostala do takového stavu, že dokonce Kane spojí síly s GDI, aby společně rozšiřování tiberia zabránili.

Hratelnost se oproti předchozím dílům Command & Conquer zásadně změnila. Odpadlo stavění základny a shromažďování surovin. Místo základny dostane hráč tzv. Crawlera, tedy obrovskou jednotku, která slouží mimo jiné k výrobě dalších jednotek. Crawler je velmi odolný, tudíž se dá používat i jako útočná jednotka. Ve hře jsou celkem tři druhy Crawlerů - offense, defense a support. Podle jejich názvů je každému hráči jasno, že každý se hodí na něco jiného a v každém se dají nakupovat jiné jednotky v závislosti na specializaci. Jednotek je ve hře kolem devadesáti a jsou zde jak nové, tak prakticky všechny z předchozích dílů, byť mohou být lehce upravené. Těšit se tedy můžeme na takové kousky jako jsou Mammoth Tank, Orca, Juggernaut a mnohé další.

K výhře nyní není potřeba zničit nepřátelskou základnu (která již stejně neexistuje), ani vyhladit všechny nepřátele do jednoho, ale obsazovat kontrolní body.

Hra obsahuje oproti Tiberium Wars už opět jenom 2 strany - GDI a Brotherhood of Nod, mimozemská rasa Scrin byla v předchozím díle poražena.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Čtvrtý díl slavné série skrývá v sobě nejedno překvapení. Jednak je zde překopaný herní systém, který úplně vyřadil těžbu (a nejednomu C&C srdcaři tak přivodil zástavu tohoto tepajícího svalu), také se ale dočkáváme změny v systému výstavby jednotek a staveb (ty představují pouze obranné mechanizmy typu bunkrů a ozbrojených věží), který je pokrýván jen a pouze z přidělených operačních bodů (ten je hodně blbě nastaven, protože se mi nestalo, že by se mi ho podařilo vybrat do povoleného maxima).

Překonáte-li ale počáteční šok, s průběhem hry zjistíte, že hra jako taková není úplně špatná a že dokáže být i hodně zábavná. Základní jednotkou hry je tzv Crawler, ten je k mání ve třech variantách: ofenzivní nabízí množství těžké i lehké bojové techniky, defenzivní představuje pěchotu a obranné stavby, podpůrný zase letectvo. Hra je bohužel nastavena tak, že hráč nemá důvod mezi jednotlivými Crawlery volit (můžete operovat vždy jen s jedním), protože taktika to jednoduše nevyžaduje a všechno vyrubat s ofenzivními stroji se vždy zdá jako nejlepší cesta - tento konkrétní prvek vývojářům opravdu nevyšel. Špatně jsou na tom i C&C filmečky, které působí hodně lacině a kromě tradičního Kanea nenabízí žádnou zajímavou tvář (všechno ksichty třetí cenové).

Pokud vám úplná absence potřeby cizelované taktiky nijak nevadí a pokud dokážete pominout zmíněné nedostatky, není důvod se hře vyhýbat. Grafická stránka je v úplném pořádku, efekty solidní a příběh... ten pokračuje.

Pro: pořád je to C&C, pokus o inovaci v rámci série oceňuji

Proti: s ofenzivním Crawlerem a přilepeným prstem na Q klávese jsem prošel obě kampaně, mezi NOD a GDI volíte až po třetím kole, instrukce v prvních kolech nejdou odklikat

+21
  • PC 50
I přes mizerné hodnocení jsem neodolal a zkusil i poslední díl série. S pocitem, že když mi z roku 2010 jel Fallout: New Vegas, že by spustit nějakou strategii nemusel být problém. A také jsem se chtěl dovědět, co tvůrci se hrou udělali a jaký je definitivní konec fascinující války mezi GDI a NODem a jak to dopadlo se zamořením Země tibériem.

No už podle hodnocení vidíte, že je to zklamání na všech frontách. Tvůrci systém hry překopali takovým způsobem, že z původně geniálního konceptu nezbylo vůbec nic a rozhodně to nebylo k lepšímu. Takže si odmyslete všechno stavění základny, těžení tibéria, různé budovy, upgrady, postupné dostávání se k silnějším jednotkám. Nic z toho nezbylo.

Na začátku mise máte mobilní základnu, kterou můžete postavit ve třech variantách - útočná, obranná, podpůrčí. Následně z této základny postavíte pár jednotek, se kterými se vydáte čelit nepříteli. Proč pár? Inu je tu něco jako populační limit, takže třeba za GDI v jisté fázi nejsilnějších titánů postavíte 7 a šlus. A to je problém a obrovský. Protože zatímco vy máte omezenou armádu, nepřítel má spousty základen, hordy věží, jednotek (a to hned od začátku). Většina jednotek je slabých jak prase, takže Vám za chvíli zařvou a můžete budovat znovu. Navíc zde máte opravdu luxusní nepřátele jako monumentální vesrmíný transportér s 30 tisíci životy (dle gamefaqs) či v závěrečné misi za NOD prakticky nezničitelný bombardér.

Špatně je tu úplně všechno. Nové jednotky se Vám zpřístupní za zvyšování úrovně, ale za celou kampaň jsem se dostal max do deváté úrovně. A i pokud je máte přístupné, ještě je na začátku mise musíte odemčít upgrade body, které se sbírají na bojišti. K nejsilnějším jednotkám jsem se tak vůbec nedostal. Nefunguje ani zajímání pro kampaň důležitých budov - prostě si k budově stoupnete, čistíte vše kolem a doufáte, že se nějak zajme sama... Zkrátka na hovno je tu úplně všechno, už ve druhé misi za GDI jsem nebyl schopný vyhrát.

Protože nejsem stratég a chtěl jsem vědět jak celý svět dopadne, snížil jsem poprvé v sérii k cheatování. Trainer 12+, nekonečně command pointů, zrychlené stavění. A i tak byly výše zmíněné jednotky prakticky nezničitelné, ale aspoň jsem si užil pořádnou destrukci, za což jediný dávám body. Ano nejsem na to pyšný, sklidím spoustu mínusů, ale hru jsem nepotřeboval dobýt a pokořit, jen jsem chtěl vědět jak to dopadne.

No a i tady jsem byl zklamaný. Animované předěly jsou laciné, z nějakého laciného studia, známí herci se nedostavili. Samotná story začíná skvěle - 2062 je lidstvo na pokraji vyhubení díky zamoření tibériem. Kane uzavře s GDI mír a začne tvořit síť, která má expanzi zastavit. O 15 let později je hotová, hráč ztělesňuje velitele Parkera, který poté co splní tři tutoriálové mise pro GDI se rozhodne jak dál. Čeká Vás pouhých 7 misí za GDI i NOD, které jsou ale přes kopírák, jen z opačných pohledů.

No a tvůrci zprasili co šlo. Na straně GDI je tak fanatická Jamesová, která se (oprávněně) chce pomstít Kanovi za veškeré zlo, na straně NOD fanatický Gideon, který proti němu (opět oprávněně) bojuje, protože zradil ideály NODu. Z Kana se stává klaďák, který chce otevřít bránu Scrinnů, aby se mohl povznést a zastavil expanzi tibéria!!! A nakonec se mu to podaří, přičemž v obou kampaních hlavní hrdina na konci zařve. Zkrátka nepodařená béčková slátanina, u které jsem jen šťastný, že to aspoň nějak dopadlo.

Hodnocení tady nelže, poslední díl zkrátka nestojí za nic, ani za poctivé dohrání.

Pro: Naprosto zabitá hratelnost, ďábelsky obtížné, mizerný příběh.

Proti: Pořád je to slušná řežba, příběh aspoň nějak skončí.

+11
  • PC 50
K závěrečnému dílu série Command and Conquer jsem se dostal až dlouho po jejím vydání a byl si ochoten hru zahrát i přes negativní hodnocení a bohužel musím konstatovat, že se skutečně jedná o zklamání. Hra byla původně vyíjena pro mobilní zařízení, ale EA si jak vzteklej umanutej harant vykřičelo "přetavení" do "plnohodnotné" hry a výsledek tomu odpovídá.

Příběh se odehrává v době, kdy bylo Bratrstvo Nod poraženo a Kane zajat. Scrinové jakoby nikdy neexistovali a mutanti se objeví jen sporadicky. Hráč se vtělí do role důstojníka GDI, který má na zajatého Kanea dohlížet. Po třetí misi se však může rozhodnout, zda dalších sedm misí zůstane věrný GDI nebo se přidá ke zbytkům Bratrstva Nod. Ano, je to tak! Hra má pouhých 17 misí (map je jen 10) a dohrát se dá v pohodě za víkend (pátek večer první 3 mise - tutorial, sobota za GDI a neděle za Nod). Pro srovnání se nabízí datadisk Command & Conquer 3: Kane's Wrath, který má misí pouze 13, ale ani při opakovaném hraní se mi ho za jediný víkend dohrát nepodařilo 

Z toho nám tedy vychází, že se v závěrečném dílu dočkáme pouze dvou tradičních frakcí. Co však tradiční nezůstalo je hratelnost. Již žádné stavění základny a výroba zástupu jednotek. Stavba základny byla nahrazena jakousi fabrikou na nožičkách, která se si dokáže předvyrobit 5 jednotek za pochodu a dalších až 10 jednotek po rozložení. Ano, až 10 jednotek, protože každá jednotka stojí určitý počet velitelských bodů, kterých máte omezené množství, tak na dva Mamutí tanky z Tiberian Sun a dost. Ty už Tiberian Twilight nejsou tanky, ale dělostřelectvo. Fabriky jsou trojího druhu - Útočná (autíčka), Obranná (vojáčci a věže) a Podpůrná (letadla). V průběhu mise si můžete na speciálních místech fabriku vyměnit za jinou.

Další zklamání se týká příběhu a videí. Ty kromě intra, ve kterém přichází Kane vyjednávat s vůdci GDI, nestojí za řeč - bohužel. Ve zbytku videí jen vidíme panáka, co jen odříkává text hodný céčkového filmu. A největším sympaťákem je sám Kane. Bez nadsázky. Navíc se zde v žádné podobě neobjeví mnou tolik oblíbená EVA. Hudbu si pro jistotu ani nepamatuju. Pokud chcete řádné zakončení série C&C, můžete Tiberian Twilight bez obav ignorovat.

Pro: Grafika, hudba, Kane.

Proti: Hratelnost, příběh a videa, chybí EVA.

+11