Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Close to the Sun je solidní freebie od Epicu. Nádherný design Heliosu - kdyby mi někdo řekl, že ho pomohli vybudovat Arkane, neměl bych problém uvěřit. Pokud existuje hlavní důvod proč CttS zahrát, tak je jím procházka po této lodi. Existovat VR verze, dal bych si to časem, až bude Index, znovu. Naprosto tříáčková prezentace - skvělá grafika, solidní soundtrack, kvalitní dabing. Bohužel ale trochu nevyužitý potenciál z hlediska příběhu, hra naznačuje různé zajímavé možnosti, aniž by je zcela využila.
Game design se občas příliš spoléhal na trial and error (zejména během zdrhaček před nepřáteli). Co mě také mrzelo, moderní styl mluvy protagonistek. Close to the Sun se odehrává v roce 1897, ale Rose s Adou mluví jak milenálky na twitteru. "Holy shit" a "none of that nerd talk" zkrátka ruší. Přitom třeba Nikola Tesla je tu jinak výborný.
Na druhou stranu, je to alternativní univerzum, tak třeba tam už v roce 1897 twitter měli.
Srovnání s Bioshockem chápu. Close to the Sun nezapře velkou inspiraci v několika ohledech, ale není to na škodu, protože her s tímto zasazením moc není.
Ve výsledku doporučuji. Stejně jako Deliver Us the Moon, dohrané včera.

Pár screenů:

https://abload.de/img/closetothesunscreenshs0kmh.png
https://abload.de/img/closetothesunscreenshcfkvy.png
https://abload.de/img/closetothesunscreenshb1kut.png
https://abload.de/img/closetothesunscreensh9ukwj.png
https://abload.de/img/closetothesunscreensh27kbo.png
https://abload.de/img/closetothesunscreensho4ksm.png
https://abload.de/img/closetothesunscreenshztkav.png
https://abload.de/img/closetothesunscreensh9yjhh.png
https://abload.de/img/closetothesunscreenshzmjkn.png
https://abload.de/img/closetothesunscreensh6ejwe.png
+24
  • PC 60
Achjo. Docela jsem se na Close to the Sun těšil, fakt že jo. Pak jsem si omrkl pár recenzí a nebyl jsem z toho dvakrát chytrej. Posléze mi to Epic naservíroval zdarma a nastal můj čas udělat si svůj názor. Inu, začnu asi příběhem. Chopíte se ženy jménem Rose jejíž zaměstnání jest novinařina a vydáte se na moře za svou sestrou Adou, místo vašeho setkání má být ultra moderní loď jménem Helios jež nestvořil nikdo jiný nežli Nikola Tesla. Po vzoru Bioshocku je tato bárka zázemí těch největších mozků své doby (například Alberta Einsteina). Vývojáři se dušují že Rapture rozhodně nebyla jejich zdrojem inspirace ale jakmile se nalodíte tak zjistíte že je tam podoba více než zřejmá a to nejen díky použité architektuře. Cíl vaši cesty je najít sestru, zažít hrátky s časem a k smrti se nudit. Gameplay je místy čisté utrpení (například při pasážích kdy je třeba utíkat - skriptovanou cestou za občasného použití tlačítka myši pro podlezení nebo přeskočení překážky) protože zkrátka nefunguje. Chození je neskutečně pomalé a běhání to dvakrát nenapraví - zřejmě zlepšovák na natáhnutí herní doby. Loď samotná je plná mrtvol, vyšinutého vraha a dalších překvapení ale jinak na ni zažijete opravdu nezajímavé chvíle - ať už při sběru neatraktivních sběratelských předmětů nebo pomalým šouráním se po chodbách které vedou do nikam. Zvuková stránka je taky pěst na oko. Dabing není ještě tak zlý ale problém je v nevyváženosti - někdy hlas přebíjí hudba jindy hudba hlas nebo prostředí (neustále jsem byl v nastavení a mixoval volume). Grafika vypadá místy skutečně hezky ale optimalizace by snesla ještě pár hodin práce. Vůbec nechápu proč mi na Intelu i7-7700, 32 GB RAM a GeForce GTX 1080 Ti frejmy občas spadly na hranici 20 FPS - naštěstí tenhle problém neměla každá kapitola tak se to dalo přežít.

No nebudu se tady dlouze vykecávat, shrnu to asi tak, že jsem čekal víc. Lepší story, zvuky, optimalizaci a atmosféru. Dopadlo to tak, že jsem dostal - místy - špatně ovladatelný walk simulátor co se nazývá adventurou (ano, je tu pár "hádanek") a snaží se hráče nalákat na Nikolu, loď a její tajemství. Jo a taky je to extra krátké (naštěstí), za cca 6-7 hodin máte dohráno a z konce o nic chytřejší nebudete. Mám sto chutí tomu vrazit průměrnou známku protože to prostě průměr je, ale jsem měkota a dám tomu bod navíc za snahu a nízký rozpočet. Hodnotím tedy 60% a důrazně doporučuji všem zkusit hru dokud je zdarma, protože i ve slevě by byla asi drahá. Varováni jste byli avšak rozhodnutí jak naložit se svým drahocenným časem už ale nechám na vás.

Pro: Místy slušná atmosféra a grafika

Proti: Pomalá chůze, nudný příběh a postavy, sběratelské předměty jsou nezajímavé, optimalizace by snesla více péče

+22
  • Switch 85
Hned na začátku musím říct, že jsem si hru užil více než jsme čekal. Už z prvních videí a obrázků jsem tušil, že to bude něco pro mě. K vánocům jsem byl obdarován sběratelskou edicí hry pro Nintendo Switch, byl jsem velice potěšen a nyní po dohrání jsem doslova nadšený. Dobrodružství Rose, která je na cestě za svou sestrou Adou, je zajímavé a dokáže udržet pozornost. Příběh je zajímavý i když částečně předvídatelný. Obsahuje nějaké zvraty, ale ty se dají očekávat. Lákadlem je ale tajemství toho, co se vůbec děje. Hra exceluje prostředím. Loď Helios je zpracována krásně a do detailů. Mnoho prostor doslova vezme dech(hlavně divadlo a zahrada). Tento styl spolu s mnoha známými osobnostmi se mě osobně prostě perfektně trefil do vkusu.

Abych jen nechválil, hra mohla obsahovat více hádanek. Stávající puzzly jsou sice fajn, ale jejich trojnásobek by nezaškodil. Je ovšem pravdou, že jejich nadbytek by mohl působit nepřirozeně jako v Resident Evilu - sídlo vypadá jako úmyslné hřiště a ne funkční stavba. Naopak části kdy je nutné spěchat bych klidně oželel. Nejsou obtížné a maximálně na třetí pokus je není problém zvládnout, navíc checkpointy jsou časté a časová ztráta je tak minimální, ale mrzí mě nemožnost prohlédnou si v klidu tyto částí lodi. Grafika sice nepatří ke špičce, ale na tento typ hry je dostatečně pěkná. Zvuková stránka hry se naopak povedla velice a to včetně hudby. Ta je ve sběratelské edici dokonce přiložena na gramofonové desce(malém singlu), takže si jí mohu užívat i mimo hru. Hororové prvky jsou rozmístěny velice rozumě a hra spíše udržuje napětí než aby děsila.

V každé úrovni je možné sesbírat několik nepovinných předmětů, které ale prohlubují informace o světě. To je jeden z důvodů proč se ke hře asi časem vrátím, ne ve všech částech jsem vysbíral vše. Celkově jde o velice povedenou hru se skvělou stylizací, kterou by byla chyba minout.
+20
  • PC 50
Vždy jsem si chtěl zahrát Bioshock jako adventuru. Jak to dopadlo? Tak na půl.

Naprosto úchvatný je vizuál, kdy navzdory občas rozmazaným texturám vznikly díky stylizaci, světelným efektům a architektuře nádherné lokace. Především zahrady a divadlo se opravdu povedly. Oceňuji, že mě hra dokázala nenásilně navigovat a zbytečně jsem nebloudil. Dělá to prostřednictvím vidin postav z minulosti, což přidává i na atmosféře. Adventuření je po málu, bylo velmi lehké, ale bavilo mě. V opravdových lokacích mě bavilo si i všechno prohlížet jen tak, krásné plakáty, reklamy, lampičky...

No bohužel velká část hry je o procházení úzkými chodbami technického zázemí a la ponorka. Každý žebřík, každá rampa, každé otvírání dveří mi tu byly navíc, radši bych se bez akce kochal nějakou další pořádnou lokací. Nejhorší byly akční pasáže, kdy vás někdo nahání a párkrát zabije než zjistíte kudy běžet. Naprosto zbytečné, určitě bych si víc atmosféry nasál kdybych měl tu pasáž prozkoumávat. Na rozdíl od Bioshocku, System Shocku apod tu nemáte dost indicií a zajímavostí pro to si sestavovat příběh a interpretaci různých postav, což mi přijde na žánr adventury jako trestuhodně nevyužitý potenciál.

Hru jsem dokončil za něco přes 5h a opravdu jsem si užil tak dvě hodiny kocháním.
To ostatní mi tam přišlo navíc.

Pro: atmosféra a architektura některých lokací, grafika, lehká obtížnost

Proti: nezáživné chodby, naháněčky

+19
  • PC --
Říkal jsem si při hraní, jaké by to bylo se tady prohánět s plasmidy a tommy gunem. Kombinace viktoriánského stylu a Art deco, spolu s hlavní nosnou ideou, nepokrytě kopíruje Bioshock a je to asi hlavní důvod, proč o Close to the Sun vůbec někdo zakopne... vypadá totiž úžasně.

Designové prvky interiérů se docela opakují, ale jednotlivé výhledy do rozlehlých pokojů, hal, předsálí a chodeb dokáží celkem vytrvale shazovat sanici. Bohužel, vizuál je to jediné, co je na téhle immersive walk adventuře, zajímavé. Hororové prvky nejsou tak výrazné, aby nalákaly milovníky lekaček se silným zvukovým projevem a budou spíše otravovat ty ostatní, kteří se chtějí jen kochat.

Hádanky nejsou nijak sofistikované, obtížnost je opravdu nízká a jedinou výzvou tak zůstávají naháněčky, u kterých jsem si vzpomněl na takový ten typ snu, kdy před něčím utíkám a ono to nejde. Toporný pohyb NPC, nízká kvalita animací a textur silně kontrastuje s krásným prostředím a vypadá komicky.

Dabing má problém s hlasitostí a to, co občas vypadne z pusy protagonistům jsem měl opravdu problém vstřebávat. Použité výrazivo nekoresponduje s dobovým zasazením a dutost rozhovorů to jen umocňuje. Děj předhazuje spoustu otázek a neodpovídá na jedinou, aby skončil neuvěřitelným útesovým věšákem. Jestli hrajete podobné hry kvůli příběhu, tak s CttS si počkejte na pokračování nebo se mu raději úplně vyhněte.

Hodnocení: ✰
+18
  • PC 70
První dva Bioshocky sice nepatří mezi mé vyloženě oblíbené hry, to spíš až následující Infinite, ale jestli mě na těchto hrách něco nadchlo, bylo to podvodní město Rapture a jeho architektura ve stylu art deco s příměsí steampunku. A je znát, že právě Bioshockem se tvůrci Close to the Sun v mnoha ohledech inspirovali. Přesto, ve výsledku jsem dostal docela jiný zážitek, než jsem zprvu očekával.

Hráč se podívá na obří luxusní zaoceánskou loď, která cestuje po celém světě a nabírá na svou palubu nejbohatší z nejbohatších, největší osobnosti své doby, politiky, umělce, ale i vědce. A je to právě jeden z vědeckých pokusů, který se šeredně zvrtl, a je na hráči, aby přišel na to, co se na palubě Helia stalo.

Close to the Sun je klasický walking sim. Chození, pátrání, sem tam nějaká ta hádanka… hra je především o koukání, interakcí tu moc není a pokud se vám walking simy už zajedly, tak se tomuhle vyhněte obloukem. Tvůrci se trochu zbytečně na sílu snaží tlačit na hororovou strunu různými zbytečnými jump scary, ale na jejich dávkování si po pár leknutích hráč zvykne. Daleko zajímavější mi přišla celková potemnělá atmosféra, kterou tu kouzlí jak parádní design prostředí, tak různé zvuky. Nejsilnější stránkou hry je bezesporu setting a stylizace. Procházení lodí mě fakt bavilo, některé lokace (divadlo, zahrady), i když by nemusely být až tak statické (žádná voda!?), berou vyloženě dech svou monumentálností. Luxusní mramorové chodby, všudypřítomné propagandistické plakáty, stylová dobová technika, různé přístroječky, cívky a prostředí osvětlující oranžové výbojkové žárovky. Pro toto mám jednoduše takovou slabost, že to musím mít i doma.

Příběh se taktéž zajímavě rozjíždí, načne řadu zajímavých témat a záhad a obecně představí potenciálně zajímavé alternativní universum, které by s trochou představivosti klidně i mohlo být kompatibilní se zmiňovanými Bioshocky. Problém Close to the Sun je ale ten, že toto všechno skutečně pouze načne, většina hry jen na něco teasuje, klouže po povrchu a ve finále z ničeho nic skončí a nezdráhá pořádně nic vysvětlit. A právě nedostatečný příběh, který, pokud netáhne, je specificky u tohoto žánru fakt problém. I když jsem se u hraní fakt dobře bavil, prostředí a zápletka mě až do konce držela v lehkém příjemném napětí, kvůli rozuzlení převládá po dohrání spíše zklamání a jakási pachuť něčeho průměrného a neúplného. +15 % ale za to prostředí a stylizaci, která mě osobně fakt baví.

A -5 % za otravné utíkací sekvence a neexistující optimalizaci některých částicových efektů, které s železnou pravidelností srážely framerate ze stabilních 60 snímků klidně až pod 20.

Pro: grafika, setting a prostředí, ozvučení, atmosféra, příjemná hratelnost

Proti: až příliš statické a neinteraktivní, velice průměrné po stránce příběhu, dialogů i rozuzlení; zbytečně samoúčelný tlak na horor (jump scary, otravné utíkací sekvence), mizerná optimalizace

+15
  • PC 55
Nebudu nic zastírat, šel jsem za námětem. Po, v letošním roce, dohraném Bioshocku, jsem měl chuť na další steampunkový svět jak z Verneovek. Což se vlastně splnilo. Ale zároveň mi tu tvůrci k těm designovým hodům ukázali, jak vytvořit nejprůměrnější hru žánru. Ve všech ohledech.

Žánr 3D adventury je hodně nevděčný. Klade důraz na prostředí, které musí být úchvatné (nebo alespoň řádně atmosférické), ale zároveň musí hráče udržet i hratelností. A to udělá ovládáním, obsahem ve hře, ale i dalšími jednotlivostmi, které mě budou podporovat v tom, že hru budu chtít hrát dál a dál...až do samotného finále. To se ale popravdě dělo se vším vypětím sil. A ty vlastně podporoval fakt, že hra ve skutečnosti není kdoví jak dlouhá. Naštěstí. Ve všech ohledech je ale maximálně zdlouhavá. To především.

Tvůrci se evidentně netají tím, že hra je ve svém žánru tak trošku low-budget. Nic proti tomu. I za málo peněz se dá vytvořit dost muziky, což zde se částečně splnilo. Prostředí lodě Helios je hodně pěkné a ano, nedá se mu upřít fakt, že v mnoha ohledech připomíná Bioshock. Jenže také v mnoha ohledech vychází ze steampunku. A to Bioshock taky. Takže podobnost může být opravdu čistě náhodná. Nebo i záměrná, což je vlastně jedno. Podstatný je fakt, pokud máte rádi steampunk, pak nemůžete nebýt nespokojeni. Toho si tady totiž opravdu užijete dosyta a vlastně je i největší devízou celé hry a nosnou myšlenkou, proč jsem ji nakonec dohrál do samotného finále.

Hratelnost nemůžu nazvat nijak jinak, než že je doslova tristní. Hra mě vrhne do víru dění prakticky okamžitě. Na nic nečeká, prostě mě pošle na nějakou loď, kterou shodou okolností zkonstruoval Nikola Tesla - ach, jak jednoduše to působí, udělat příběh zajímavý, což? Jenže na tu loď mě poslal kvůli sestře, která se z ní ozvala a požádala o pomoc. Hra tak vůbec na nic nečeká a okamžitě mě do tohoto prostředí vhodí. Musím se přiznat, že kromě srbského elektromagnetického mága není nic, co by tu stálo za zájem. Doslova. To vhození, jak je totiž rychlé, tak průběh hry je tak pomalý a nekonečný, že by uspal i samici hrabáče v říji.

Ve hře se můžete pohybovat. To především. Také můžete utíkat, když Vás zrovna bude honit jediná reálná hrozba, která se na lodi nachází - budeme mu říkat psychopat, protože to psychopat je. A vlastně během těchto chvil jsem měl fakt až nahnáno. A u toho chvíli i zůstanu, protože hra si okamžitě hraje na horor, byť horor vlastně ani pořádně není. Jenom to zkouší a to je celý. Pak, aby se neřeklo, přidává pár logických hádanek. Ty nejsou nikterak složité a většinou na ně přijdete hned, jenže zpomalují plynulost už dost tak unylého hraní, takže Vás dvakrát taky moc nepotěší. No a krom toho se v úrovních oddělených epizodami nachází série různých spisů, dopisů, záznamů, vizitek a kravin, které můžete číst, ale nemusíte. Nestane se totiž vůbec nic. Hra je tak nezábavná, že tohle jsem zavrhnul už v prvních minutách.

Close to the Sun je tak v mnoha ohledech hodně nepovedená 3D adventura, ve které toho moc dělat nejde, ale která zase na druhou stranu velice hezky vypadá. Také je to jeden z mála příkladů žánru steampunk, což naopak cením. Nemůžu se zbavit dojmu, že tento svět má obrovský potenciál, třeba i herní. Jen tato hra mě o tom úplně nepřesvědčila. Nu, škoda, tak třeba zase někdy příště...

Pro: Steampunkové prostředí nezažijete v herním světě každý den. Zároveň je to největší devíza hry.

Proti: Jako 3D adventura tento kousek totálně zklamal. Hratelností, zábavností, nudou a šedí. Ve všech ohledech.

+13
  • PC 75
Herní výzva 2024 -  1. Nemova říše 

Tahle hra mi ležela v knihovně na Epicu už hodně dlouho, už od té doby co ji nabízeli zdarma. A až teď jsem se k ní dostal. Musím říct, že je to vcelku povedená adventura s hororovým nádechem, krásné prostředí lodi, přijatelná délka hry ale příběh který moc nevtáhne.
Částečně mě hra v pár momentech připomínala Outlast, kde vás nahání psychopat s nožem a musíte zdrhat nebo odporné časové přízraky, které Vás taky pronásledují a chtějí zabít. Ale především cením tu atmosféru této hry, ta je prostě skvělá. A zasazení do světa Nikola Tesly mě velmi bavilo.

Pro: atmosféra, grafika, hudba, zvuky

Proti: sběratelské předměty mohli být více zajímavé, slabší příběh

+4 +5 −1