Planeta Země a lidé žijící na pevné půdě pod nohami tak, jak jsme zvyklí my, jsou ve světě Baten Kaitos již dávno pouhé legendy. Kdysi dávno jeden z bohů se zlými úmysly rozpoutal válku s lidmi, nicméně boj se mu nepodařilo vyhrát. Lidé však i přes jejich triumf neměli příliš co slavit. Země byla zpustošená a prakticky neobyvatelná. A tak se stalo, že se lidé přemístili na létající ostrovy vysoko v oblacích, přičemž jim dokonce narostla křídla. Náš hrdina se však narodí s pouhým jedním křídlem a to druhé si musí mechanicky dodělat. Odvážný mladík se tak v našem příběhu pouští do vyšetřování vraždy jeho dědečka a bratra, přičemž na své cestě pozná dívku jménem Xelha. Ta je na stopě něčemu mnohem většímu a jak už to tak bývá, úkol našeho hrdiny přeroste v pořádně velké dobrodružství.
Hra se může na první pohled zdát jako běžné JRPG poplatné své době, nicméně věřte, že jste na omylu, neboť jde o jakýsi hybrid party-based tahového RPG s karetním systémem a aby toho nebylo málo, tak víc než svého hrdinu Kalase ovládáte jeho ducha. To se ve hře projevuje tak, že Kalas vás občas žádá o radu. V závislosti na vašich rozhodnutích se pak mění vaše pouto s postavou a zvýhodňuje vás na bojišti. Karetní systém pak vypadá tak, že určité předměty včetně zbraní, jdou transformovat do karetní podoby a ty následně slouží jako aktivní úkony na bojišti. Při vstupu do souboje se vám vytvoří náhodný balíček dle toho, jaké karty máte v inventáři, nicméně střet s nepřítelem zde není náhodný, tudíž se lze vždy připravit.
Hra je společným projektem týmů tri-Crescendo a Monolith Soft, přičemž se dá říct, že oba týmy mají na hře stejný podíl. Za designem stojí převážně vývojáři z Monolithu, stejně jako za příběhem a vývojáři z tri-Crescendo mají na svědomí třeba soubojový systém, včetně karetní inovace. Na hře se podílelo několik vývojářů dříve pracujících na hře Xenogears (1998) a hra měla být jakýmsi protikladem hry Xenosaga (2003). Spolupráce dvou týmů nebyla náhodná, neb je dal dohromady vydavatel Namco poté, co usoudil, že mají podobné představy o nové JRPG hře.
V roce 2023 se vývojáři Logicalbeat postarali o remaster včetně druhého dílu. Ten se herně příliš neliší a změny jsou spíše kosmetické. Nicméně upraven byl lehce soubojový systém, který není nabízí zrychlující možnosti jako one hit kill, zkrácení post-soubojové obrazovky nebo auto-battle. Přibyla také New Game Plus, ve které jsou zrychlující možnosti ještě rozsáhlejší. V západní verzi také chybí anglický dabing a byl nahrazen původním japonským, který na GameCube nebyl k dispozici.
Tak jsem to zakřikl a ten děj se začal točit v takovým kruhu že to není možný, zatím to vidím na cca 65% Uvidime na zaver a i kdyz ma to super chvile, tak se neskutecne tesim az to dohraju a budu to mit z krku.
Pro: Vizuál, soundtrack, originální nápady, příběhový zvrat, soubojový system, svět ve kterém se to odehrává
Proti: Délka hry, silně stereotypní náplň, velká kadence bossfihtů, šablonovité postavy bez hloubky a plochý příběh, občasně silný systém náhody v soubojáku, uměle nastavovaná herní doba