Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Avowed

18.02.2025
76
18 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

RPG Avowed se odehrává ve světě Eora, který mohou hráči znát ze série Pillars of Eternity. Tentokrát se však na hru nedíváme z izometrického pohledu, Avowed je singleplayerové RPG z pohledu vlastních očí, můžeme si však kameru přepnout i do třetí osoby.

Ve hře hrajeme za vyslance Aedyrského císařství, jež má za úkol prošetřit záhadnou nákazu Dreamscourge, která se šíří v Living Lands, jedné z částí světa Eora. Nikdo neví jak se nákaza šíří a jaký má původ, jisté však je, že napadení jedinci, jak lidé, tak zvířata, nemají vlastní vůli, stanou se agresivními a jejich tělo obroste houbou.

Avowed je semi-open RPG, nabízí několik velkých lokací k prozkoumání. Hráčova postava je Godlike, hrdina však netuší, se kterým božstvem je spojen, jedná se o další ze záhad, kterou ve hře hráč řeší. Při výběru postavy si můžeme vybrat pouze mezi člověkem a elfem, zvolit si lze i původ, který ovlivní minulost postavy a její statistiky a dovednosti. Zrušené jsou třídy, místo toho hra nabízí několik stromů dovedností, hráč si tak může postavu vést při hře kterým směrem chce, od boje až po magii.

Při soubojích může hráč využívat obě ruce, v jedné může mít například meč a ve druhé připravené kouzlo. Mimo magie a klasických zbraní můžeme používat i pistole. Magie působí na povrch, na který je seslaná, podobně jako v sérii Divinity: Original Sin. Seslat například blesk na podmáčený povrch může nadělat v řadách nepřátel paseku.

Hráč neputuje sám, má k ruce čtyři společníky, přičemž dva si může brát jako doprovod. Společníci mají svojí minulost i ambice, každý má jiné povolání. Při rozhovorech a při plnění úkolů na hráče čeká řada obtížných rozhodnutí.


Poslední diskuzní příspěvek

@Paul (20.04.2025 22:17): Trpajzlík je trochu nudnej, souhlas. Garrus, resp. Kai mi přijde ok, i jeho osobní příběh mě baví. Nová companionka je nejen dobrá jako postava, ale má i heal. Obecně jsi ve druhém actu a ten mě popravdě zatím bavil ze všech nejvíc :-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Hru jsem koupil a nainstaloval asi den po vydání. Dohrát hru včetně skoro všech vedlejších questů (vyjma dvou, v jednom případě jsem se moc rychle posunul v příběhu a ve druhém jsem quest rozehrál tak, že měl jen jeden možný konec, který se mi nelíbil) mi zabralo necelých 63 hodin. Moje pocity z hry jsou rozporuplné, ale rozhodně nechápu ten hype, který to mělo hned po vydání.

Kdysi jsem napsal o The Outer Worlds, že je to jedna z nejslabších her, které jsem kdy dohrál do konce. Byť je Avowed z úplně jiného žánru, podobnost práve s The Outer Worlds je značná. Ale objektivně je Avowed o něco lepší.

Za celou dobu mi hra ani jednou nespadla, ani jsem nenarazil na žádný bug, který by mi třeba znemožnil pokračovat v příběhu. Po technické stránce jsem se akorát občas potýkal s problémy se sbíráním předmětů (spíše výjimečně) a jednou jsem se glitchnul do textury (de facto svojí vinou, když jsem se snažil proskákat zkratkou). Z tohohle pohledu bylo docela příjemné hrát po delší době hru, která je hned v den vydání v takovém technickém stavu, že je de facto bez bugů. Ale je teda smutný, že je to v dnešní době něco, co vůbec stojí za vypíchnutí.

S AI už to bylo trochu slabší. Během bojů se nepřátelé občas prostě jakoby zasekli na místě a přestali bojovat, čímž se z nich stal snadný terč. Některé bojové dovednosti fungovaly zvláštně, tam už bych nějaké bugy asi našel (tedy jestli to nebyl záměr a pokud ano, tak díky, nechci).

Co mě sralo neskutečně byly běžný NPCčka. Svět se jmenuje The Living Lands a paradoxně aby člověk nějaký Living NPCčko pohledal. V tomhle smyslu se hra nachází na úrovni her nejméně o 10, spíš 15 let starších. Drtivá většina "neherních" NPC (= ten komparz, se kterým nemůžete nijak interagovat) jen tupě sedí nebo stojí (mnohdy i na nelogickým) místě a tupě čumí před sebe. Maximum, co jsem zaznamenal, byla (velmi špatná) animace zametání koštětem na místě. Hned na kraji prvního města jsem z tohohle měl velmi nepříjemný flashbacky právě s The Outer Worlds.

Hrál a dohrál jsem oba díly Pillars of Eternity a přiznám se, že si nepamatuju tvorbu postavy, ani velikost družiny. Nicméně tvorba postavy mě v Avowed nijak zvlášť neoslovila. Sice můžete být klidně válečník, který metá firebally, ale pro mě tahle volnost bez nutnosti specializace paradoxně ubírá trochu z kouzla starých RPGček. Co mě vyloženě mrzelo, že si nemůžete udělat klsický rogue build, který by vám dával výhodu v podobě páčení zámků a odstraňování pastí. Tyhle schopnosti máte totiž automaticky, bez ohledu na build.

Rekrutovatelný NPCčka taky nejsou žádná sláva. Je jich málo a rekrutujete je automaticky příběhem. Nejste vůbec postaveni před žádnou volbu koho rekrutovat a koho ne z důvodu nějakých přesvědčení. Pouze se rozhodujete, která NPC si vezmete s sebou a která necháte v táboře. Přičemž nejde s sebou NPCčka nevzít. Některé navíc mají zvláštní schopnosti, které vám umožňují dostávat se do skrytých lokalit, přičemž v jednom případě tu schopnost nedokážete sami nahradit. Pokud chcete pořádně prozkoumávat mapu, tak od jisté chvíle máte de facto jedno NPCčko dané.

Příběh sám o sobě neurazí, nenadchne. Prozkoumávání světa je docela zábavné, byť umístění některých itemů, zejména truhel není moc logické (opět podobnost s The Outer Worlds). Na druhou stranu možnost skákat po střechách a občas najít nějakou cetku v ptačím hnízdu byla docela příjemným zpestřením běžného prozkoumávání světů.

Graficky mi hra přišla taky v pohodě. Mizerná ale byla optimalizace pro rozlišení v poměru 32:9. Smutný je to zejména proto, že se autoři vyloženě chlubí podporou 21:9, přičemž až do teď jsem neměl problém s žádnou hrou, která neuváděla ani podporu 21:9. V mým případě se ta bídná optimalizace projevovala efektem "rybího oka" u stojících postav, které stály pár metrů předemnou. Když jsem se k nim otočil bokem, začal se naprosto nesmyslně měnit perspektiva a najednou to vypadalo, že nestojí pět metrů přede mnou, ale jsou nalepení těsně na mě. Žádný nastavení FOV ten problém nebylo schopný vyřešit.

Sečteno podtrženo, je to docela zábavný, ale je dost odvážný nazývat to AAA titulem. Je to ve skrze průměrná hra, přičemž nastavená cenovka při vydání (69,99 € standard edice) rozhodně neodpovídá kvalitě. Doporučuju si zatím zahrát něco jinýho a počkat, až bude hra ve slevách. Nebo mrknout na Game Pass.
+16