Jakkoli BioWare, resp. ten starý BioWare, patřil mezi má nejoblíbenější herní studia, do Anthemu se mi s přihlédnutím k žánru a nepříliš nadšeným ohlasům dlouhá léta nechtělo. Jenže EA rozhodlo o vypnutí serverů a šance si hru zahrát skončí někdy během ledna 2026. Při spuštění jsem vlastně ani příliš nevěděl, co od hry čekat a nepočítal jsem s tím, že Anthem dohraju až do konce. Takřka 40 hodin ale uběhlo jak nic a já koukám na závěrečné titulky. A jaké to tedy je? Ohlasy nelhaly - není to nic moc. Ale také to bylo víc než jsem očekával.
V první řadě je nutno potvrdit tvrzení, že ta hra pořádně neví, čím chce být. Není nijak zvlášť dobré RPGčko, ani dobrá příběhovka a ani dobrý looter-shooter. Alespoň je to ale dobrá střílečka se zajímavým settingem a to je to, co mě u hraní udrželo až do konce. Je ale strašná škoda, že to tvůrci zmrvili celým tím online konceptem, který celou hru více než cokoli jiného z hlediska designu nesmírně omezuje. Namísto živoucího světa je hra rozkouskována do lineárních misí, které do zblbnutí střídají pár šablon typických pro online kooperativní akce stále dokola. A to i v rámci hlavní kampaně. Důvody proč to není po chvíli ubíjející jsou tři - za prvé skvělý gunplay, za druhé líbivé prostředí a za třetí hodně zajímavý lore, který v sobě nese jisté stopy BioWare umu.
K lore lze říct především to, že je skvěle načrtnutý a má nečekaně filozofický až metafyzický přesah, ale drtivá jeho většina se odehrává v textech kodexu. Na obrazovce se toho z příběhového hlediska děje naprosté minimum, což je strašná škoda. Stejně jako je strašná škoda, že tenhle titul pravděpodobně zabil celou značku, protože setting a celá mytologie okolo tajemné síly "Anthem of Creation" a světa, který byl svými stvořiteli vymodelován mimo běžný časoprostor, následně z neznámého důvodu nedokončený předčasně opuštěn a nyní jen tak tak funguje jako jakási nestabilní beta verze reality, zní dost zajímavě. Pokud by mělo někdy vzniknout plnohodnotné singl RPG ze světa Anthemu, bral bych ho všema deseti.
Prostředí ve mně také vyvolávalo příjemné nostalgické mrazení. Při poletování zdejší přírodou jsem si nemohl nevzpomenout na hraní prvního Mass Effect, konkrétně na planetu Virmire, které se svět Anthemu napadně podobá. Otevřený svět je překvapivě malý, ale až do konce mě neomrzel, protože je velmi členitý a často značně vertikální. Jen je škoda, že stejně jako vše ostatní, je jen prázdnou kulisou pro arénovité souboje. Kromě nepřátel, několika druhů zvířat a hrstky ledabyle rozházených collectiblů se v něm nic významného k objevování nenachází. To samé platí i pro statický Fort Tarsis, coby ústřední hub, který kromě rozhovorů a prázdných obchodů jinak nic zajímavého nenabízí.
Poletovat v něm v javelinu v rámci misí je ale radost. Z uměleckého hlediska jednotlivé lokace vypadají úžasně monumentálně a vlivem členitosti jsem dlouhé hodiny netrpěl pocitem, že bych chodil jen sem a tam. Pravda, barevná paleta mohla být pestřejší a určitě by hře slušely i jiné biomy než džungle, ale na těch 40h to tak akorát stačilo. Stejně tak mě bavil gunplay. Vystačil jsem si úplně v pohodě s jedním buildem a jedním javelinem, který jsem používal od začátku až do konce. Asi i proto, že looter-shooter systém je zde dost nudný a není ani pořádně co sbírat.
Navzdory skvělému lore není příliš záživný ani příběh. Postavy jsou sice rozanimovány a nadabovány moc hezky a nakonec se dokáží i trošičku dostat pod kůži, ale všechno to působí velmi odfláklým dojmem. Na to, jak se snaží hra o globální lore s přesahem, tak je zápletka nebývale komorní. Ve hře je jeden jediný hub, ze kterého hráč vyráží na mise. Zároveň je to jediné místo, kde lze konverzovat s postavami, přičemž o nějakých BioWare dialozích nemůže být řeč. Jakkoli jsou dialogy napsané docela slušně, sem tam některé i výborné (např. rozhovor s matkou, která potlačila vzpomínky na svého ztraceného syna), tak jsou velmi lineární a volby odpovědí jsou v podstatě jen iluze. A i když jich je docela dost, jejich hloubka je pro účely hratelnosti doslova nulová. Slouží spíše jako jakési odreagování mezi misemi.
Krom toho, že mi v ústředním hubu kvůli chybě v synchronizaci se serverem hra často padala, jsem nenarazil na nějaké výraznější bugy. V tomhle ohledu hra šlapala velmi dobře. Rozčilovalo mě, že i sólo hry běžely online skrze server, takže bylo každou z misí nutné dojet na jeden nádech. Naštěstí ale mise nejsou příliš dlouhé a fajn bylo i zjištění, že pokud mi např. spadlo připojení k internetu, tak mi hra po opětovném nastartování i po docela dlouhé době mimo server nabídla naskočit zpátky do spuštěné session a nemusel jsem začínat misi úplně od začátku.
A to je vlastně všechno. Kromě kampaně složené z generických misí, několika desítek vedlejších generických misí, freeroam módu s různými aktivitami a nějakými season eventy, které už nejsou s kým pořádně hrát, toho Anthem víc nenabízí. Dohrání kampaně zabere nějakých 15 hodin, s vedlejšími misemi zhruba dvojnásobek. Potěšilo mě ale, že se hra dá, až na drobné výjimky, úplně v pohodě hrát a dohrát úplně solo. A i když bych měl miliardu výtek k různým převážně mechanickým nedodělkům a po celou dobu hraní jsem se nemohl zbavit pocitu promarněného potenciálu, tak jsem se při hraní bavil víc než jsem zprvu očekával. Je to mělká hra, ale ten základ tam je prostě fajn a jsem rád, že jsem si to nakonec ještě stihl zahrát. Už jen proto, abych si pak mohl na wiki projít detailněji lore a přemýšlet nad tím, co by mohlo následovat dál. I tak je to ale by far nejhorší BioWare hra a doufám, že po tomhle kravaťáci z EA tyhle online experimenty již nadobro zavrhnou. A zároveň ve skrytu duše doufám, aby tahle značka s touhle hrou neskončila v úplném zapomnění a jednoho dne se dočkala poctivějšího oživení. Toho potenciálu se tam skrývá nemálo.
Soundtrack skvěle dokresluje atmosféru!
V první řadě je nutno potvrdit tvrzení, že ta hra pořádně neví, čím chce být. Není nijak zvlášť dobré RPGčko, ani dobrá příběhovka a ani dobrý looter-shooter. Alespoň je to ale dobrá střílečka se zajímavým settingem a to je to, co mě u hraní udrželo až do konce. Je ale strašná škoda, že to tvůrci zmrvili celým tím online konceptem, který celou hru více než cokoli jiného z hlediska designu nesmírně omezuje. Namísto živoucího světa je hra rozkouskována do lineárních misí, které do zblbnutí střídají pár šablon typických pro online kooperativní akce stále dokola. A to i v rámci hlavní kampaně. Důvody proč to není po chvíli ubíjející jsou tři - za prvé skvělý gunplay, za druhé líbivé prostředí a za třetí hodně zajímavý lore, který v sobě nese jisté stopy BioWare umu.
K lore lze říct především to, že je skvěle načrtnutý a má nečekaně filozofický až metafyzický přesah, ale drtivá jeho většina se odehrává v textech kodexu. Na obrazovce se toho z příběhového hlediska děje naprosté minimum, což je strašná škoda. Stejně jako je strašná škoda, že tenhle titul pravděpodobně zabil celou značku, protože setting a celá mytologie okolo tajemné síly "Anthem of Creation" a světa, který byl svými stvořiteli vymodelován mimo běžný časoprostor, následně z neznámého důvodu nedokončený předčasně opuštěn a nyní jen tak tak funguje jako jakási nestabilní beta verze reality, zní dost zajímavě. Pokud by mělo někdy vzniknout plnohodnotné singl RPG ze světa Anthemu, bral bych ho všema deseti.
Prostředí ve mně také vyvolávalo příjemné nostalgické mrazení. Při poletování zdejší přírodou jsem si nemohl nevzpomenout na hraní prvního Mass Effect, konkrétně na planetu Virmire, které se svět Anthemu napadně podobá. Otevřený svět je překvapivě malý, ale až do konce mě neomrzel, protože je velmi členitý a často značně vertikální. Jen je škoda, že stejně jako vše ostatní, je jen prázdnou kulisou pro arénovité souboje. Kromě nepřátel, několika druhů zvířat a hrstky ledabyle rozházených collectiblů se v něm nic významného k objevování nenachází. To samé platí i pro statický Fort Tarsis, coby ústřední hub, který kromě rozhovorů a prázdných obchodů jinak nic zajímavého nenabízí.
Poletovat v něm v javelinu v rámci misí je ale radost. Z uměleckého hlediska jednotlivé lokace vypadají úžasně monumentálně a vlivem členitosti jsem dlouhé hodiny netrpěl pocitem, že bych chodil jen sem a tam. Pravda, barevná paleta mohla být pestřejší a určitě by hře slušely i jiné biomy než džungle, ale na těch 40h to tak akorát stačilo. Stejně tak mě bavil gunplay. Vystačil jsem si úplně v pohodě s jedním buildem a jedním javelinem, který jsem používal od začátku až do konce. Asi i proto, že looter-shooter systém je zde dost nudný a není ani pořádně co sbírat.
Navzdory skvělému lore není příliš záživný ani příběh. Postavy jsou sice rozanimovány a nadabovány moc hezky a nakonec se dokáží i trošičku dostat pod kůži, ale všechno to působí velmi odfláklým dojmem. Na to, jak se snaží hra o globální lore s přesahem, tak je zápletka nebývale komorní. Ve hře je jeden jediný hub, ze kterého hráč vyráží na mise. Zároveň je to jediné místo, kde lze konverzovat s postavami, přičemž o nějakých BioWare dialozích nemůže být řeč. Jakkoli jsou dialogy napsané docela slušně, sem tam některé i výborné (např. rozhovor s matkou, která potlačila vzpomínky na svého ztraceného syna), tak jsou velmi lineární a volby odpovědí jsou v podstatě jen iluze. A i když jich je docela dost, jejich hloubka je pro účely hratelnosti doslova nulová. Slouží spíše jako jakési odreagování mezi misemi.
Krom toho, že mi v ústředním hubu kvůli chybě v synchronizaci se serverem hra často padala, jsem nenarazil na nějaké výraznější bugy. V tomhle ohledu hra šlapala velmi dobře. Rozčilovalo mě, že i sólo hry běžely online skrze server, takže bylo každou z misí nutné dojet na jeden nádech. Naštěstí ale mise nejsou příliš dlouhé a fajn bylo i zjištění, že pokud mi např. spadlo připojení k internetu, tak mi hra po opětovném nastartování i po docela dlouhé době mimo server nabídla naskočit zpátky do spuštěné session a nemusel jsem začínat misi úplně od začátku.
A to je vlastně všechno. Kromě kampaně složené z generických misí, několika desítek vedlejších generických misí, freeroam módu s různými aktivitami a nějakými season eventy, které už nejsou s kým pořádně hrát, toho Anthem víc nenabízí. Dohrání kampaně zabere nějakých 15 hodin, s vedlejšími misemi zhruba dvojnásobek. Potěšilo mě ale, že se hra dá, až na drobné výjimky, úplně v pohodě hrát a dohrát úplně solo. A i když bych měl miliardu výtek k různým převážně mechanickým nedodělkům a po celou dobu hraní jsem se nemohl zbavit pocitu promarněného potenciálu, tak jsem se při hraní bavil víc než jsem zprvu očekával. Je to mělká hra, ale ten základ tam je prostě fajn a jsem rád, že jsem si to nakonec ještě stihl zahrát. Už jen proto, abych si pak mohl na wiki projít detailněji lore a přemýšlet nad tím, co by mohlo následovat dál. I tak je to ale by far nejhorší BioWare hra a doufám, že po tomhle kravaťáci z EA tyhle online experimenty již nadobro zavrhnou. A zároveň ve skrytu duše doufám, aby tahle značka s touhle hrou neskončila v úplném zapomnění a jednoho dne se dočkala poctivějšího oživení. Toho potenciálu se tam skrývá nemálo.
Soundtrack skvěle dokresluje atmosféru!
JohnCZ
Vivaldi
pajmič
Pro: atraktivní lore, prostředí, gunplay, poletování s javelinem, kvalita animací a dabingu, hudba, dá se to dobře hrát i dohrát sólo
Proti: obsahově mělké a odfláklé, nedodělané herní mechanismy, nevyužitý potenciál, stereotypní herní náplň a velmi omezený design misí