Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 40
  • PS4 50
20 let je hodně dlouhá doba, čas rozdílu generace, období, v jehož rozmezí toho člověk v životě dokáže udělat mnoho. Projít si základní školou, najít si dívku, přijít o počestnost, vysedět si učňovský list či vystudovat diplom, najít si práci, potkat ženu, zplodit s ní dítě a oženit se. Já již 20 let hraji hry, proto jsem splnil jen polovinu z výše zmíněných life ačívmentů.

Těch 20 roků jsem hrál mnoho a od mnohých. Bioware je studio, jemuž jsem zaprodal svou nerdskou duši. Vše, co toto studio vyrobilo, jsem hrál a koupil, včetně všech expanzí a DLC. Od roku 2012, od neslavného zakončení výborné Mass Effect trilogie, jsem dělal ďáblova advokáta. Argumentoval jsem, hádal se a bránil jsem lidi, kteří mi změnili můj gamerský život. Po hořko-kyselé pilulce Mass Effect: Andromeda, má víra byla lehce otřesena a to se nezměnilo ani po oznámení Anthemu - Share-world looter shooter hry. Tento žánr není mé forte, ale znalost, že na tom dělají lidé zodpovědní za Mass Effect trilogii, mě naplňovala opatrným optimismem. Navíc vývoj trval skoro 7 let. Co se může pokazit? Hodně. Po pár hodinách v demu, následného odehrání celého příběhu a pár hodin v end-game, vám upřímně a od srdce mohu říct toto.

Anthem je solidní shooter, hrozná looter a rozhodně to není Bioware hra. Vlastně to ani není dobrá hra. V základu má pár super nápadů, které fungují, ale zároven je v mnoha aspektech vidět čirá nekompetence nebo absolutní nezájem.

Co je na Anthemu vlastně dobré? Nu, fundamentální princip střílečky ze třetího pohledu není pro bioware žádná novinka a je to vidět. Herní jádro Anthemu je pevné a jisté, ale přidání elementu létání nakopává hru do skutečných výšin, doslovně. Létání je prvek, který se nevídá moc často a pokud je do hry implementován, tak blbě nebo nedostatečně.
Létaní a celkové ovládání Javelinu je skvělý, zábavný a intuitivní. I já, zatvrzelý anti-konzolista, jsem se s ovládáním na gamepadu okamžitě sžil. Přechody země-vzduch, létání-hover, hover-střelba, vzduch-země, úhybné manévry, všechno je skvěle responsivní a suprově rozanimované. Přesně takové, jak jsem si představoval. Sen každého v duši ukrytého Čestmíra.

Gunplay a ability: Moment to moment gameplay je dobrý sám o sobě - combo systém převzatý z Mass Effectu, a to lítání, vytvářejí moc prima základ pro tu "looter" omáčku kolem. Javelinům je podřízen i design světa, který je velmi unikátně zkonstruován. Velice vertikální, plný nerovné geometrie, jeskyň, skalních rozsedlin, propastí atd. Skvadra, která vytvořila mapy v Dragon Age: Inquisition a Mass Effect: Andromeda, tu otisk svého umu zanechala i zde, hlavně co se art designu týká. Anthem dokáže vytvořit působivá panorámata a krásné scenérie. Ona vůbec celá hra vypadá sakra dobře z čistě grafického hlediska. Ostré textury na každém kroku, realistické nasvícení a bombastické částicové efekty jsou staří kamarádi namakaného Frostbite enginu. Bohužel, ač je svět na pohled pěkný, chybí mu šmrnc, variabilita. Vše vypadá stejně. Skály pokryté zelenou džunglí, v jeskyních je zelená flora a nějaký ocelový sloupy nebo výrůstky. Kde je rozmanitost? Kde je sníh? Kde je písek? Kde jsou ty roztodivné lokály deformované Anthem energií? Kde jsou časoprostorové anomálie? No jo, nejsou. Zklamání.

Takže fajn, co příběh? Postavy a lore? Je na tom alespon vidět, že je to hra od Bioware?
Ani omylem. Kostra příběhu je plytká, nudná, utahaná, oddělená od zbytku hry a hlavně je nedokončená - jestli takto EA plánují naložit i s Dragon Age 4, tak potěš koště.
Hlavní postavy nejsou špatné a přibližně ve 3/4 hry nabere story tempo. O to je však větším zklamáním antiklimatické "zakončení"
Ve fort Tarsis, místo, kde se v zásadě odehrává 95% příběhu, je takové nanicovaté a prázdné. Vizuálně zajímavé, ale BEZ ŽIVOTA. NPCčka v něm taky zrovna moc zajímavosti nepobrali. Většina z nich jen tak otevírá pusu a z ní vycházejí slova, která v kontextu příběhu ani nedávaji smysl. Vaše odpovědi maji minimální vliv na "Větvění" dialogu a V příběhu samotném neovlivnují ani prd. Dabing je dobrý, ale k čemu to, když scénář je taková nuda.

Pokud jde o příběhové cuscény, tak ty jsou super, jak dabing, tak animace jsou TOP a je zkrátka zábava se na ně jen dívat. Faciálky jsou obecně velký skok kupředu oproti andromedě. Hudba je fajn a obsahuje vskutku zajímavé a atmosférické kousky, ale k čemu to, když ji nelze skrze fádní příběh nikterak využít. Madam, Cathleen Rootsaert, jež je zodpovědná za písemnou kvalitu Andromedy, se nevyznamenala ani zde, a fakt nechápu, jak to, že si stále drží pozici lead writera. To "vyvenčila draka" nějakýmu panákovi v kravatě?
Každopádně celkem bohaté lore tu dává dost prostoru do budoucna k rozvoji příběhu a postav.

Nejlepší jsem si nechal na konec. Technický stav a některá designérká rozhodnutí nad kterými by žasl kdejaký odchovanec pomocné školy. V kostce je Anthem diletantský pokus o looter střílečku s elementárními chybami. Tak třeba zbraně a a druhů vybavení je tu tak málo, že by jste ho spočítali i prstech vysloužilého pyrotechnika s Parkinsonovou chorobou. Nepochopím to, Mass Effect 3 a Andromeda měli tolik unikátních kousků s odlišnými vlastnostmi, vzhledem a ozvučením. Proč je anthem tak okleštěný? Proč každá zbraň vypadá stejně a chová se stejně? Proč tu není možnost jejich upravování? Proč schopnosti Javelinů nemají nějaké vizuální či zvukové alternativy? Proč je to pořád stejný vyjma několika chudých změn ve statistikách zbraně či ability? Proč je tu jen pár kusů brnění pro každého Javelina?? WTF?? Vždyt v týhle loot hře není co lootovat!! Super. Vaše jednotlivé Javeliny nemají obecné staty!! (brnění, damage, výdrž, délka letu apod.) WTF??

Ale nebojte se, nebot tento úžasně nezajímavý loot budete díky retardované ekonomice grindovat hoodně dlouho. Odměny jsou džouk a dokopat se vůbec k něčemu lepšímu vyžaduje hodiny nudného grindu nebo nadměrnou dávku štěstí. Apropo, když už jsme u té (ne)rozmanitosti, tak vezte, že potvor, které tu budete kosit hodiny a hodiny těma stejnýma zbraněma a ve stejně vypadajících prostředích, je tu taky dosti postrovnu. Nejenom to, ale jejich originalita je něco opravdu úctihodného. Pavouci, škorpioni, psi, velcí pavouci, okřídlené krysy, panduláci se zbraněma, velcí panduláci se štítem, velká nasraná opice a opravdu velký panák. Ti se neustále recyklují, není mezi nima žádná varianta v útocích, schopnostech, vzhledu....prostě bomba! Bioware za těch 7 let opravdu odvedlo ohromný kus práce za jednoho člověka! Bravo, Bioware! Bravo.

UI je opět voser, menu mají zbytečně moc vrstev, na mapě se vám neukazují eventy nebo úkoly, radar a indikace na něm jsou nejasné, když vás někdo sejme, nemůžete se hejbat, nemůžete nijak dát vědět že ležíte. Vopruz.

Loading sceen simulator: Tak by mohl vypadat pod název Anthemu. Opět to můj pidi mozeček nepobírá. Proč 4 roky starýDragon Age: Inquisition měl jeden loading na mapu. Tzn, Vybrali jste si region a v něm jste pobíhali kam vám nohy dovolily. Anthem má loading všude. Chcete do světa? Loading. Chcete upravit Javelin? Loading. Dungeon? Ano, hádáte správně, loading. Ukončení expedice, loading. Teleportace ke kamarádům/náhodákům, kteří jsou od vás 50 metrů? Loading!!! Chcete si vytřít prdel? Loading. Něco takového jsem ještě nezažil. Proč? Jak se jim to povedlo? Next gen jako víno!!

Tak jsem se rozlítil, že už nemám dál vůli něco psát. Snad jen že mám sto chutí koupit letenku nebo doplavat do Edmontonu a nakopat někomu prdel. Co mě na tom ale asi fascinuje opravdu nejvíc je ten circlejerk a naprostá neschopnost sebereflexe některých BW kořenů a frigidních panen na Twitteru.

"Our amazing team of profesionals looking at this problem" "Oh, how i love this fabulous team" Shut the fuck up!

Pokládám si otázku, zda zapomněli, čím ještě před několika málo lety byli. Jak jejich tituly ovlivnily a inspirovaly herní průmysl, jak jejich gamesy byly goty materiál a jak dokázaly i při silně utažených opascích udělat relativně kvalitní titul. Anthem? To je výsměch. Bez srdce, bez duše, bez života. Já být jejich zaměstnanec, koupím si kompletní plastiku obličeje, hodím si na přes hlavu pytel, změnim identitu a jdu bydlet do kanálu, kde bych počítal skrze hajzl spláchnuté kopie jejich posledního majstrštyku.

Neříkám, že se z Anthem nemůže stát dobrá hra. To ale bude vyžadovat nejméně rok tvrdé práce. Nevím, co Bioware čeká do budoucnosti. Úplnému odpouštění Single-playeru nevěřím (nadcházející titul od Respawn Entertainment, Jedi fallen order je údajně čistě příběhová).
Což znamená, že nehodlám házet Dragon Age 4 do hnoje. Pokud u psacího stolu zůstane Patrick Weekes, tak alespoň v ohledu příběhu mám stále velká očekávání. Jenže byznys je svina. A bioware může klidně zítra zavřít vrátka. Upřímně by si to za Anthem i zasloužili.

Anthem není hra pro Bioware fans, ani looter fans. Je to, v mnoha ohledech, profesní fušeřina, která potřebovala ještě tak 6 měsíců v troubě.

Pro: Intuitivní ovládání Javelinu, létání, gunplay, grafika, faciálky v cuscénách a animace obecně, převážně dabing.

Proti: Nedodělané, novátorské, fušérské, slabý příběh, zbytečná NPC.

+42
  • PC 60
Jakkoli BioWare, resp. ten starý BioWare, patřil mezi má nejoblíbenější herní studia, do Anthemu se mi s přihlédnutím k žánru a nepříliš nadšeným ohlasům dlouhá léta nechtělo. Jenže EA rozhodlo o vypnutí serverů a šance si hru zahrát skončí někdy během ledna 2026. Při spuštění jsem vlastně ani příliš nevěděl, co od hry čekat a nepočítal jsem s tím, že Anthem dohraju až do konce. Takřka 40 hodin ale uběhlo jak nic a já koukám na závěrečné titulky. A jaké to tedy je? Ohlasy nelhaly - není to nic moc. Ale také to bylo víc než jsem očekával.

V první řadě je nutno potvrdit tvrzení, že ta hra pořádně neví, čím chce být. Není nijak zvlášť dobré RPGčko, ani dobrá příběhovka a ani dobrý looter-shooter. Alespoň je to ale dobrá střílečka se zajímavým settingem a to je to, co mě u hraní udrželo až do konce. Je ale strašná škoda, že to tvůrci zmrvili celým tím online konceptem, který celou hru více než cokoli jiného z hlediska designu nesmírně omezuje. Namísto živoucího světa je hra rozkouskována do lineárních misí, které do zblbnutí střídají pár šablon typických pro online kooperativní akce stále dokola. A to i v rámci hlavní kampaně. Důvody proč to není po chvíli ubíjející jsou tři - za prvé skvělý gunplay, za druhé líbivé prostředí a za třetí hodně zajímavý lore, který v sobě nese jisté stopy BioWare umu.

K lore lze říct především to, že je skvěle načrtnutý a má nečekaně filozofický až metafyzický přesah, ale drtivá jeho většina se odehrává v textech kodexu. Na obrazovce se toho z příběhového hlediska děje naprosté minimum, což je strašná škoda. Stejně jako je strašná škoda, že tenhle titul pravděpodobně zabil celou značku, protože setting a celá mytologie okolo tajemné síly "Anthem of Creation" a světa, který byl svými stvořiteli vymodelován mimo běžný časoprostor, následně z neznámého důvodu nedokončený předčasně opuštěn a nyní jen tak tak funguje jako jakási nestabilní beta verze reality, zní dost zajímavě. Pokud by mělo někdy vzniknout plnohodnotné singl RPG ze světa Anthemu, bral bych ho všema deseti.

Prostředí ve mně také vyvolávalo příjemné nostalgické mrazení. Při poletování zdejší přírodou jsem si nemohl nevzpomenout na hraní prvního Mass Effect, konkrétně na planetu Virmire, které se svět Anthemu napadně podobá. Otevřený svět je překvapivě malý, ale až do konce mě neomrzel, protože je velmi členitý a často značně vertikální. Jen je škoda, že stejně jako vše ostatní, je jen prázdnou kulisou pro arénovité souboje. Kromě nepřátel, několika druhů zvířat a hrstky ledabyle rozházených collectiblů se v něm nic významného k objevování nenachází. To samé platí i pro statický Fort Tarsis, coby ústřední hub, který kromě rozhovorů a prázdných obchodů jinak nic zajímavého nenabízí.

Poletovat v něm v javelinu v rámci misí je ale radost. Z uměleckého hlediska jednotlivé lokace vypadají úžasně monumentálně a vlivem členitosti jsem dlouhé hodiny netrpěl pocitem, že bych chodil jen sem a tam. Pravda, barevná paleta mohla být pestřejší a určitě by hře slušely i jiné biomy než džungle, ale na těch 40h to tak akorát stačilo. Stejně tak mě bavil gunplay. Vystačil jsem si úplně v pohodě s jedním buildem a jedním javelinem, který jsem používal od začátku až do konce. Asi i proto, že looter-shooter systém je zde dost nudný a není ani pořádně co sbírat.

Navzdory skvělému lore není příliš záživný ani příběh. Postavy jsou sice rozanimovány a nadabovány moc hezky a nakonec se dokáží i trošičku dostat pod kůži, ale všechno to působí velmi odfláklým dojmem. Na to, jak se snaží hra o globální lore s přesahem, tak je zápletka nebývale komorní. Ve hře je jeden jediný hub, ze kterého hráč vyráží na mise. Zároveň je to jediné místo, kde lze konverzovat s postavami, přičemž o nějakých BioWare dialozích nemůže být řeč. Jakkoli jsou dialogy napsané docela slušně, sem tam některé i výborné (např. rozhovor s matkou, která potlačila vzpomínky na svého ztraceného syna), tak jsou velmi lineární a volby odpovědí jsou v podstatě jen iluze. A i když jich je docela dost, jejich hloubka je pro účely hratelnosti doslova nulová. Slouží spíše jako jakési odreagování mezi misemi.

Krom toho, že mi v ústředním hubu kvůli chybě v synchronizaci se serverem hra často padala, jsem nenarazil na nějaké výraznější bugy. V tomhle ohledu hra šlapala velmi dobře. Rozčilovalo mě, že i sólo hry běžely online skrze server, takže bylo každou z misí nutné dojet na jeden nádech. Naštěstí ale mise nejsou příliš dlouhé a fajn bylo i zjištění, že pokud mi např. spadlo připojení k internetu, tak mi hra po opětovném nastartování i po docela dlouhé době mimo server nabídla naskočit zpátky do spuštěné session a nemusel jsem začínat misi úplně od začátku.

A to je vlastně všechno. Kromě kampaně složené z generických misí, několika desítek vedlejších generických misí, freeroam módu s různými aktivitami a nějakými season eventy, které už nejsou s kým pořádně hrát, toho Anthem víc nenabízí. Dohrání kampaně zabere nějakých 15 hodin, s vedlejšími misemi zhruba dvojnásobek. Potěšilo mě ale, že se hra dá, až na drobné výjimky, úplně v pohodě hrát a dohrát úplně solo. A i když bych měl miliardu výtek k různým převážně mechanickým nedodělkům a po celou dobu hraní jsem se nemohl zbavit pocitu promarněného potenciálu, tak jsem se při hraní bavil víc než jsem zprvu očekával. Je to mělká hra, ale ten základ tam je prostě fajn a jsem rád, že jsem si to nakonec ještě stihl zahrát. Už jen proto, abych si pak mohl na wiki projít detailněji lore a přemýšlet nad tím, co by mohlo následovat dál. I tak je to ale by far nejhorší BioWare hra a doufám, že po tomhle kravaťáci z EA tyhle online experimenty již nadobro zavrhnou. A zároveň ve skrytu duše doufám, aby tahle značka s touhle hrou neskončila v úplném zapomnění a jednoho dne se dočkala poctivějšího oživení. Toho potenciálu se tam skrývá nemálo.

Soundtrack skvěle dokresluje atmosféru!

Pro: atraktivní lore, prostředí, gunplay, poletování s javelinem, kvalita animací a dabingu, hudba, dá se to dobře hrát i dohrát sólo

Proti: obsahově mělké a odfláklé, nedodělané herní mechanismy, nevyužitý potenciál, stereotypní herní náplň a velmi omezený design misí

+18
  • PC 55
Anthem je pre mňa skutočne fascinujúci projekt z dielne Bioware. Celé to pôsobí ako jedno nedokončené dielo, ktoré nemalo čas poriadne ešte dozrieť a jednoducho bolo vytlačené von, lebo muselo stihnúť dátum vydania, ktorý bol pevne stanovený. Presne to sa totiž v skutočnosti s touto hrou stalo. Roky, kedy tvorcovia absolútne tápali v tme, nevedeli čo z toho vlastne vytvoriť a následne po premiére traileru na E3 v roku 2017 konečne akosi pochopili, čo vlastne s týmto projektom idú tvoriť. Tak sa pustili do práce a máme tak možnosť vidieť všetko, čo sa im podaril vytvoriť zhruba za rok a pol. Zistiť tieto skutočnosti bolo pre mňa vskutku fascinujúce.

Človek sa potom nediví, prečo pôsobí celý svet tak prázdno, prečo dokopy nemá na výber žiadne brnenia, prečo všetky zbrane vyzerajú veľmi podobne a kopec ďalších problémov, ktoré boli tvorcom vytýkané 5 rokov dozadu. Ja som Anthem začal prvýkrát hrať niekedy v roku 2021, keď už mali tvorcovia čas vychytať jednotlivé muchy a musel som zhodnotiť, že pozitívne aspekty hry ma vždy dokázali navnadiť k tomu, aby som ju opätovne zapol, preletel sa vo svojom Javeline a užil si nejaké tie súboje. No všetky negatívne aspekty ma zase vedeli veľmi rýchlo ťahať von. Hra už našťastie vtedy nebola tak extrémne zabugovaná a nedokončená, no aj tak to bolo na míle vzdialené tomu, čo mohol tento titul priniesť.

Myslím si, že najväčší problém Anthemu je, že od začiatku pôsobí ako zle nadizajnovaná hra. Máme tu otvorený svet, ktorý priam láka k nejakému tomu online skúmaniu, no súčasne sa do toho tvorcovia snažili dostať príbeh a misie, ktoré sú väčšinou nadizajnované tak, ako keby mali byť pre singleplayerovú hru. Čo je vskutku bizarné. Navyše som zhodnotil, že keď hráte hru s random hráčmi, nikdy to nie je veľmi veľká zábava, nakoľko vedia ísť ďaleko dopredu, nečakajúc na to, kým sa zorientujete ani nič podobné. Niekedy som kvôli nim nemal možnosť vidieť útržky príbehu, alebo jednoducho ostal niekde ďaleko, kým už oni dávno boli niekde úplne inde. Takto by hry vyzerať nemali. Bioware boli silní v oblasti singleplayer titulov, no urobiť obrovský online titul bol možno príliš veľké sústo.

Misie takisto nie sú silnou stránkou, nakoľko som mal pocit, že často musíme len brániť nejakú oblasť proti nepriateľom a príliš často musíme čeliť hordám protivníkov z rôznych frakcií, alebo aj divokým tvorom, ktorí obývajú ich prírodu. Tie sú inak popravde veľmi zaujímavé a dobré nadizajnované. Od zlatých grabittov až po mocných titanov. Blbý je len ten pocit, že všetko pôsobí veľmi podobne. Možno to chceo, aby sme mali nejaké misie zamerané na niečo úplne iné. Koniec koncov v Mass Effect a Dragon Age tituloch Bioware vedeli vymyslieť viac, než len bojovať s hordami nepriateľov. Buď strážiť maják, alebo zabezpečiť artefakt... no výsledok je rovnaký.

Kde však pre mňa hra vyniká je hrateľnosť. Lietanie je absolútne úžasný pocit, javeliny sú dobre spracované a boj ma vždy bavil. Pevnosti sú tiež dobre nadizajnované (keby len neboli iba 3), grafika je solídna, postavy vyzerajú veľmi dobre a miestami aj dialógy nie sú najhoršie. Občas možno vedia postavy kecať trochu moc, ale to mi zase nejako extra neprekáža. Hra mala dobrý základ, no bolo potrebé, aby priniesla niečo viac. Chcelo to viac brnení, zaujímavejšie zbrane, zaujímavejšie misie a možno to spracovať viac pre singleplayer hráčov, nakoľko v tom Bioware vynikajú viac. Prial by som si, aby raz tento projekt skúsili nejako oživiť v pokračovaní a vychytať to. Mať reálnu víziu, mať dostatok času priniesť všetko, čo by sme ako hráči chceli a najmä nás neklamať, že nám v traileri prinášajú reálne zábery z hry. Pretože tej hry zo spomínaného traileru sme sa v realite nikdy nedočkali. Miesto toho nám ponúkli len nejakú osekanú verziu. Je to škoda, že Anthem takto zlyhal. Veril som, že to zachráni verzia 2.0, no vieme ako to s ňou dopadlo. Hádam raz v pokračovaní bude môcť zažiariť. Potenciál tam je.
+15