Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

1941: Frozen Front

2004
prosinec 2013
30.06.2014
73
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
free to play
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hexová druhoválečná strategie, jejíž obliba na mobilech s javou přinutila vývojáře k modernizaci a vydání i na moderních mobilních systémech. Hra vám v kampani dovolí vést německá vojska na východní frontě do zmrzlých ruských plání nebo se naopak vtělit do role obránců sovětské vlasti proti hitlerovským uchvatitelům.

Ať už se postavíte na kteroukoliv z obou válečných stran, dostanete stejné typy jednotek i totožnou hratelnost a to celkem v osmi misích s různorodými cíli, k jejichž dosažení vždy vede několik dílčích úkolů. Vaše armáda se skládá z jednotek umístěných v hexových polích, které můžete, opravovat i maskovat či takticky využívat okolního terénu.

Hra na moderních platformách se lehce odlišuje od původní Java verze i v některých prvcích hratelnosti. Na javě musí být například všechny mise dokončeny pouze s jednotkami dostupnými na jejich začátku, ostatní verze počítají s posilami, které vám mohou během mise dorazit na pomoc.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • Android 70
Když jsem přibližně před dvěma až třemi lety poprvé objevil tento mobilní "klon" Panzer General her, mé srdce WW2 stratéga zajásalo. Nejprve jsem začal hrát verzi s reklamou, ve které není k dispozici celá obrazovka displeje ale naopak je zde ponechán proužek pro reklamu, což je rušící element na relativně malém mobilním displeji telefonu. Hru si tak lépe vychutnáte na 8-10" tabletu. Nicméně kvality této mobilní hry mě přesvědčily natolik, že jsem utratil okolo 90 Kč za verzi bez reklamy.

Je důležité zdůraznit, že tato strategie na mobilní telefony a tablety není přesně totéž co Vám nabídne propracovanější PC verze Panzer General nebo novější Panzer Corps série, ačkoliv se tak hra snaží tvářit.
Na druhou stranu ovládání je kompletně navrženo na dotykové zařízení, reaguje velmi přesně, a je radost prstem šoupat Vaše jednotky po bitevním poli nebo označovat cíle na které se chystáte zaútočit.

Prošel jsem všechny tréningové mise i kampaně. Hra si zachovává základní principy známé z PC verze.
Tzn. hráč má k dispozici 3 verze pěchoty (pěchotními zbraně - pušky, samopaly, pancéřovky a minomety), nejrůznější typy tanků (lehké až super-těžké), letadla (bombardovací a stíhací), dělostřelectvo (dalekonosné, protiletadlové a protitankové) a nechybí ani nákladní vozidla všeho druhu nebo obrněné transportéry (tahače děl, převoz pěchoty do boje), včetně těch zásobovacích. A zásobování, respektive doplňování munice a pohonných hmot je zde naprosto klíčový prvek.

Typicky, během mise máte dané nějaké úkoly, třeba znič 5 sovětských tanků a obsaď nepřátelské skladiště nebo letiště nebo musíš se dostat s min. nějakým počtem na druhý konec mapy, apod. Během mise obvykle naleznete skladiště, jenž jsou také klíčová pro úspěch Vaší mise. Ze skladišť totiž můžete doplňovat munici všem Vaším jednotkám (letadla si doplní munici po přistání na letištích), stejně jako zásobovacím vozidlům. V kritické fázi bitvy je fajn okolní hexy u hexu skladiště obsadit svými jednotkami, kterým pak snadno doplníte palivo, munici nebo doplnění stavu.

Je důležité vědět, že každé skladiště má omezený počet bodů na doplnění munice a paliva, to platí i pro zásobovací vozy, takže často bude jezdit se zásobovacími vozy tam a zpět pro další zásoby pro jednotky na frontě. Nepřítel ale občas umí překvapit a Váš nechráněný týl napadnout. Není nic horšího než přijít o skladiště zásob nebo zásobovací vozidlo.

Body za které si můžete zaplatit pro jednotky různé akce jako např: zakopat pěchotu nebo tanky, maskovat se, doplnit jednotce plný stav zdraví, munice a paliva, apod. získáváte vždy za zničení nepřátelské pěchoty a techniky.
S investicí bodů musíte být velmi opatrní. Je velmi důležité si v hlavě propočítat zdali mi stojí za to ztratit Panzer IV, když zničí třeba pěchotu, jejíž pořízení stojí výrazně méně bodů.

Obecně v této strategii budete hodně přemýšlet do čeho investovat vydělané body, protože jednou Vám v průběhu bitvy dojdou, a právě tehdy nastává kritická fáze bitvy kde se rozhoduje o bytí a nebytí.
Své tanky a pancéřové jednotky, stejně jako letadla které dostanete na začátku každé mise si budete chránit jako oko v hlavě. Když utrpí poškození budete je stahovat do týlu k opravě, doplnění zásob i za cenu ztráty již jednou dobytého území.
Když totiž přijdete o tanky, obzvláště ty těžké které jsou drahé na pořízení, bude velmi obtížné za vydělané body v boji pořídit si nové, protože Vy musíte za své body doplňovat jednotky palivem a municí, stejně jako navyšovat jim stavy na plné nebo u vozidel opravovat poškození z boje, atd. V opačném případě o své klíčové, a často v pozdějších fázích bitvy kritické jednotky, nenávratně přijdete.

To vede k situaci kdy si začnete vážit průzkumných jednotek a pěchoty obecně. Pěchota zde není jen doplněk pancéřových jednotek ale skutečný základ Vaší armády. Pěchota s puškami a samopaly je nesmírně efektivní proti pěchotě s pancéřovkami a minomety. A ta je zase efektivní proti tankům ale i proti pěchotě na dálku. Čím blíž jste k nepříteli tím má pěchota s ručními zbraněmi vyšší šanci na úspěch. Navíc její průzkum odkrývá další překvapení na mapě na které poté můžete vhodně reagovat.

Klíčem k vítězství je tedy úzká kooperace pěchoty, tanků, letadel a dělostřelectva.

Nicméně výroba jednotek pěchoty je nejlevnější, a v zájmu obrovských ztrát které utrpíte v pozdějších fázích bitvy, je naprosto klíčové všude a za všech okolností nechat terén zkoumat pěchotu a, až pak tam poslat do bojů Vaše tankové svazy, letadla, apod. V opačném případě totiž maskovaný a zakopaný nepřítel bude zasazovat Vašim útočícím tankům opakovaně tvrdé rány, které Vás budou stát body, mnoho bodů.
Např. když pošlete letadla nad cíle aniž by jste odkryli nejprve protiletadlové jednotky nepřítele, tak o ně velmi rychle přijdete.

Terén a krytí zde také hraje důležitou roli. Obsadit vyšší pozici je žádoucí. Hory neprojde nikdo jiný než pěchota a letadla které je přeletí. Vozidla, děla i pěchotu je žádoucí dávat na políčka měst, vesnic, lesů, apod., protože jen tehdy máte obranné bonusy a pro nepřítele bude těžší vás zničit. To vše navíc můžete opevnit (zakopat se) a za samozřejmě za body i zamaskovat.
Každá jednotka má body pohybu a může jednou za kolo střílet na nepřítele. Pohyb pochopitelně zkracuje průchod terénem (dle typu) a obecně pro střelbu je důležité dopředu poslat pěchotu. Vaše tanky, děla ale i pancéřová pěchota dostřelí výrazně dále než obyčejná pěchota.

Stejně jako v celé PC sérii, i zde platí že vyhrává ten kdo má více jednotek u sebe a útočí jen na jeden cíl. Ideální je cíl načít pěchotou, třeba v případě tanků tou s pancéřovkami a dodělat kriticky nedostatkovými tanky. Čím více nepřítele zasypete palbou, tím vyšší šance na zničení.

Hra je opravdovou výzvou i pro otrlého stratéga. Některé mise jsem musel opakovat více než 10 krát, než jsem dokázal splnit cíle a postoupit do další mise v kampani. S přibývajícími se mise je obtížnost bojů vyšší, zdrojů méně a cíle jsou náročnější. Jsem si naprosto jistý, že dohrání této mobilní strategie Vám zabere desítky hodin proseděných u mobilního telefonu nebo tabletu.

Ve hře není moc chyb ale když už na nějakou narazíte dokáže Vás pořádně vytočit. Není nic horšího a stalo se mi to min. jednou za Němce, když splníte všechny cíle mise po náročné a několik hodin trvající bitvě a hra nevyhodnotí cíl mise splněn. Vám tak nezbude nic jiného než začít misi úplně od začátku.

Mimochodem ve hře se vyskytují i předem rozmístěné bunkry (které lze obsadit předem v obranných misích, ale i ty co získáte bojem) a různé protipěchotní a protitankové překážky jenž je nutno obejít. Je jasné že právě v těchto místech nepřítel má silnou obranu. Vůbec obsazování skladišť a letišť nepřítele se vyplatí, i kdyby to nebyly hlavní cíle mise. Získáte tak přístup k novým jednotkám a bodům, které vyměníte za zásoby a doplnění stavu.

A na závěr něco málo o grafické stránce hry. Ve hře nejsou žádné efekty počasí ale grafika je na mobily docela hezká, jednotky se bohužel na hexech nenatáčejí směrem k nepříteli (je to takové to pseudo 3D), zpracování terénu je solidní. Zvuky jsou obecně slušné.

Málem bych zapomněl, jak vítězíte postupujete v hodnostech a získáváte další body do dalších misí.
Pokud ale misi opakujete znovu, již jednou vydělané body nejsou k dispozici, opakování mise si musíte důrazně promyslet. Začít misi s nulou v bodech na kontě tak může být velmi obtížené. Body si samozřejmě můžete za reálné peníze koupit ale to jsem nikdy nevyužil.

Pro: viz. obsáhly komentář

Proti: občasné chyby s vyhodnocením mise, místy doslova pekelná obtížnost misí

+17