Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Poprvé v životě jsem z PS4 vyrval disk a vyhodil z okna, protože ani po 3 hodinách a asi 500 pokusech se mi nepodařilo dokončit hned úvodní kapitolu "Uprchlík". Ten debil prostě nebude sprintovat kdybych mačkal L3 jak blázen (nebo ze zoufalství cokoliv jiného) a nejpozději u druhého plotu mě doženou a jdu k zemi. Vyzkoušel jsem jiný ovladač, výsledek stejný. Fakt super hra na nasrání 10/10, vyhozené peníze.
Po dohrání obou her bych řekl, že jde o velmi podařený remake. V některých aspektech je lepší než originál (systém střelby nebo zařazení stealth pasáží na místa, kde by bylo logické takto postupovat). V jiných nepochopitelně neopravuje slabá místa původní hry (závod, útěková sekvence atd.). Celkově je akčnější (chybí ony "nudné" pasáže, které ovšem z původní hry dělaly více než jen third-person střílečku) a přímočařejší (když hra nechce, aby bylo možné vystoupit z auta, tak to nejde, v některých misích autoři zabraňují experimentování hráče otřepaným "return to mission area in 10, 9, 8, ..." ).

Obecně asi neexistuje příliš podobných věcí (third-person kombinace akce a ježdění po městě, pokud možno ještě s trochou adventurních/simulačních prvků nebo různým způsobem řešení misí). Napadá mě série GTA, Sleeping Dogs, tak trochu série Just Cause, možná série Watch Dogs / Saints Row (vlastním, ale nehrál jsem), Scarface / Godfather / Saboteur / True Crime / Yakuza / Crackdown nejsem schopen posoudit a série Shenmue už je něco jiného, stejně jako třeba L. A. Noire.

Původní Mafia je podle mého jedna z prvních městských akcí (GTA III vyšlo jen pár měsíců před ní, o něco starší Project Overdrive nebyl dokončen a nevím o žádné ještě starší podobné věci) a je tak trochu škoda, že nevzniklo v zásadě nic podobného a že se městské akce ubírají trochu jiným směrem.
@Phoenix (11.01.2021 09:08): Ironií osudu jsem měla s těmito pasážemi problém právě na PC a bála jsem se PS4, protože v těchto částech AA není, a auto i letadlo jsem dala bez trápení na druhý pokus. Celkově jsem měla ale ze střelby pocit, že nepřátelé sice vydrželi víc než ve dvojce, ale současně méně než ve trojce a docela by se to dalo srovnat s původní jedničkou, tam se kolikrát člověk žáky mohl ustřílet. Ale je tedy pravda, že rozhodně nemluvím o samopalu, Thompson je mizerný natolik, že se většinu času spoléhám jen na pistole a jedničky do hlavy. Ale tak nemůžu říct, že bych to nedělala i v původní hře, tam ale rozhodně byl T1928 užitečným společníkem, tady tomu tak moc není. V tomto aspektu u mě zcela jasně vede dvojka, ani originál to neměl úplně dokonalé.
@Phoenix (11.01.2021 10:15): Mě se to špatně posuzuje, protože u některých her s gamepadem bojuji víc než by bylo zdrávo, potřeboval bych porovnání na PC... ale taky je dost možné, že stárnu, protože jsem si nedávno dával repete COD a COD:UO a na druhou nejtěžší mi (hlavně UO), přišlo celkem velká výzva a to ty hry mám projité xkrát a tisíce hodin v MP :D
@S4TW (11.01.2021 09:54): Já bych to nakonec na Classic asi i dal, když už jsem to na něj dohrál do poloviny (s výjimkou dvou věcí, které nebyly přestřelky s pěšími nepřáteli). Ale nebaví mě to na ni, hra na tuto obtížnost není stavěná, minimálně ne tak, aby byla současně zábavná. Pár cover-based shooters už jsem hrál a tady to na Classic skutečně není příliš dobře vyváženo.
@Phoenix (11.01.2021 00:57): Já jsem to teda na classic prošel, ale s Aim Assist, ale na mou obranu jsem hrál na gamepadu, takže to místy byla taky sranda (a do hotelové mise jsem hrál bez AA, to bylo teprve peklíčko, tam jsem to definitivně vzdal, když mě 3x po sobě na schodech dal týpek s brokovnicí na jednu ránu :)).
@Brasikona (11.01.2021 06:00): Mně se pasáže tohoto typu nelíbí v žádné hře. Jakýkoli skill hráče jde u něčeho takového naprosto do háje, protože z chaoticky se pohybující vozidla jednoduše nelze rozumně mířit na jiné chaoticky se pohybující vozidlo. Do toho hráč tvoří pro nepřítele velmi jednoduše zasažitelný cíl spolu s chráněným objektem (počítač problémy s mířením skutečně v takových pasážích nemá). Chápu, že podobné věci působí strašně cool třeba ve filmu, ale tohle je základní nepochopení účelu daného média (tj. uplatnění schopnosti hráče, nikoli vznik frustrace z toho, že daná událost je zcela mimo jeho kontrolu).

Pokud bude Normal nuda, tak to třeba časem zase přepnu, ale odpuzuje mě i ta podivná odolnost panáčků, jakkoli jsem zatím každou běžnou přestřelku na Classic prošel. Hry s reálným zasazením holt mají tu smůlu, že něco podobného vypadá vrcholně nereálně, kdyby byli protagonisté na Marsu a měli kolem sebe silové pole, tak je to fuk. Rozumím tomu, že ani .45 náboj nezastaví reálně každého spolehlivě na jednu ránu kamkoli, ale tohle je skutečně opačný extrém.
@Phoenix (11.01.2021 00:57): Tak přesně v oné spoilerové části padl můj první pokus o klasik, ale tehdy tam byl v háji skript :D Ale stejně, ta pasáž se fakt nepovedla, doteď ji nechápu, proč prostě vůbec existuje... Jako jediné rozumné vysvětlení mě napadá snad jen to, zda neměli něco takového připraveného pro M3, ale nakonec to zužitkovali tady... Tuhle část nemám ráda ani v původní hře, kde mi bohatě stačí dvě auta, natož pak tady.

Jen se trochu obávám, aby naopak nebyla normální až moc nuda, že to půjde projít až moc snadno, ale je fakt, že klasická dokáže fakt potrápit.
Na konci deváté mise jsem se Definitive rozloučil s obtížností Classic. Nejen že každý řadový nepřítel vydrží zpravidla alespoň jeden zásah do hlavy a celý zásobník do těla, ale druhý zmíněný typ zásahu nemá prakticky vliv na jeho chování (je stále schopen běhu nezměněnou rychlostí či chirurgicky přesné střelby do Tommyho). V kombinaci s tím, že hlavní hrdina naopak vydrží velké kulové (z krytu nelze mířit a není vidět kurzor, takže se nedá "připravit", při míření se Tommy odkryje a tak okamžitě koupí hned několik zásahů od místních robotických ostrostřelců) to skutečně přestalo být zábavné. Hrál jsem na myši bez Aim Assist, mohl jsem hrát s tím, ale jaký to má ve střílečce smysl? A ano, v původní hře byli nepřátelé také celkem odolní, jenomže se trefovali (až na výjimky) celkem sporadicky a Tommy toho vydržel výrazně více (tady koupím jednu dvě a polovina zdraví v háji).

Korunu tomu ovšem nasadil závěr deváté mise, který byl už v původní hře i tak dost na palici, ale "vylepšit" to ztrojnásobením délky útěkové sekvence a kardinální hovadinou jménem obrněné auto ... ?

Pevně doufám, že na obtížnost Normal to bude více zábava než dosavadní "tvrdá práce".
@Bursoft (09.01.2021 11:54): No, u mě jsme si tam třeba dvě hodiny jezdili všichni krásně bezchybně, to bylo o nervy, nikdo se ani v jednom z těch míst nevymlel :)) Podezřívám samozřejmě ty dodrbané skripty, ale myslím, to aktualizace následně hned vyděsila, ale to byla teprve sranda :D

No, rozhodně mi oba závody přijdou mnohonásobně lepší než třeba ty v Cyberpunku, to jsem až zírala...

@Phoenix (09.01.2021 11:18): Jako uznávám, že nejsem detailista, ale za ty roky jsem v Mafii vyzkoušela spoustu věcí, ale fakt, koho jen tak napadne se za ním vydat pěšky, nebo spíš prostě proč? :D Každopádně bych k tomu asi dodala „Radši si zvykej“. Mně tohle tedy vůbec nevadilo, pěšky bych se za ním nevypravila, naopak jsem ocenila, že ty gumy prostřelit jde (a honička pak netrvala tak dlouho), a že jde auto i zničit a honičce se vyhnout, to jsem považovala věrné ohlédnutí k originálu. Ale asi budeš i dál ve hře čekat něco víc,
Tak v DE je hlavně závod naskriptovanej až to bolí. Na začátku se stačí dostat na nějaké 5. místo a je jisté, že dojedete první, páč ostatní před váma se vždycky vybourají na stejných místech.
Mně závody v původní Mafii přijdou fér. Auta se chovají realisticky (na tu dobu) a soupeři nemají takovej ten script, že vás dojedou a jsou jak přivázaný na gumě, aby to bylo po tom hollywoodským stylu napínavější. V definitive se ty auta chovají více arkádově, takže člověk pořádně neví, co si může dovolit a soupeři „cheatují“.
@Brasikona (09.01.2021 01:53): V původní hře lze auto jedoucí pomalu rychle dohnat pomocí běhu a dotyčného zastřelit. V Definitive to nelze, protože postava se skriptovaným nástupem do auta natolik zdrží, že v případě následného vystoupení pronásledovaný stihne ujet. Je velká škoda, že tohle remake nezachoval (není to jediný případ, kdy šlo něco v původní hře udělat více způsoby, uvidíme co dál).

Největším problémem závodu je právě to, že člověk buď musí jet naprosto bezchybně (což je dost problém, když auto pošle do hodin každý muší pšouk) nebo vyhrát jednoduše tak, že způsobí na začátku hromadný karambol, díky kterému ostatním ujede (udělal jsem to tak, když jsem hrál původní Mafii poprvé před patnácti lety a včera úplně stejně) a pak lze vyhrát i s nějakou občasnou chybou (v původní verzi jsem na defaultní Easy způsobil karambol a následně ostatním ujel tak, že jsem i přes dvoje hodiny předjel posleního o jedno kolo).

Závod je v původní verzi ztělesněním toho, proč nemůžu Mafii hodnotit výše. I v jiných misích je prošpikována geniálními nápady typu prostřílení penumatik dopředu, v samotném závodě může člověk poškodit vůz tak, že se stane neovladatelným (např. uražením kola), skončit na boku a prohrát nebo se zabít díky pádu "na střechu". Pro soupeře ovšem zjevně platí zcela jiná pravidla (při experimentování s obtížnostmi mě kupříkladu na Extreme během pár vteřin po mé chybě předjel jezdec, kterého jsem před tím míjel v poloze "kola vzhůru", což by hráče okamžitě zabilo) a kombinací všech těchto faktorů se ze závodu stává naprosto nehratelný opruz na libovolnou obtížnost a s libovolných patchem. Totéž platí třeba pro krkolomnost střelby nebo poslední souboj, ve kterém má Sam z nepochopitelných důvodů odolnost T-800 ... ve hře, která jinak přistupuje jako k simulaci ke kde čemu.

Závod jsem nakonec v Definitive odjel na Easy, je vrcholně ostudné, že autoři nebyli schopni přijít s něčím, co by se dalo alespoň trochu hrát.

@Bravewolf (09.01.2021 02:47): Proč?
@Phoenix (09.01.2021 00:54): Tak přiznám se, že pěšky jsem to nikdy nezkoušela. Ale vzhledem k tomu, že tam chtěli honičku, to holt alespoň nějak jet stejně musí. I když jak říkám, to druhé auto tam nechápu, proč kde se najednou objevilo, ale budiž, telefony, echo, posily...

No, ale už to bylo až v tom patchi. Ale čistě pro mě byl klasik utrpením, původní 1.0 závod (ten proklínáný těžký) primitivní. Tady bych to srovnávala s nastavením extrémní obtížnosti, pokud má tedy člověk štěstí, v obou případech. Ideálně se v původní Mafii všichni rozsekali a člověk si to odjel poměrně v klidu, v nové není moc šancí se dopředu dostat, což kromě skriptů přičítám i počtu závodníků, stejně tak se člověk nedostane dopředu v první zatáčce. Pak už člověk čeká, až se povětšinou ty první dva vysekají na určeném místě. Ale abych nekřivdila, na PC mi to přišlo obtížností srovnatelné s tou původní, jen to chtělo se naučit mapu a nehrát to jako originál. Přiznám se, že jsem hned poté měla problém odjet závod tam, což se mi za ty roky nestávalo :D
@Brasikona (08.01.2021 22:22): Prostřílet se sice dají, ale nemá to příliš vliv na rychlost jízdy vozidla, narozdíl od původní verze, kde šlo takto "předchystané" auto doběhnout s trochou cviku pěšky. Remake tohle znemožní už tím, že člověk ztratí spoustu času nutností nechat se usadit do vozidla.

Jinak jsem od remake čekal různé věci, ale aby byl závod ještě hůře nadesignovaný ... hlavní problém spočívá v nevhodné kameře (i na umístění high nad vozidlem vidím celkem kulové) a nemožnosti kloudně nabourat ostatní (jedna z mála soudných možností v původní verzi byla řetězová havárie hned na začátku závodu a všem ujet, tohle v remake zjevně nelze). Možná je to obtížností Classic, ale celkem logicky jsem chtěl zážitek blízký originálu, což měla Classic umožňovat (přičemž v původní hře lze nastavit u závodu pět různých obtížností + zničitelnost vozidla, aniž by to mělo vliv na zbytek hry).
@Phoenix (08.01.2021 21:14): Pneumatiky prostřílet jde, nebo alespoň šlo, nicméně pokud došlo k respawnu, došlo i k jejich obnovení. Nebo tomu alespoň tak bylo, sama jsem zkoušela tyhle staré "triky" kvůli recenzi (střelbu do okna jsem tady ale samozřejmě nečekala), ale neručím za to, že se to nezměnilo v nějaké aktualizaci – ideální by tedy bylo, kdyby se neobnovovala. Když člověk prostřílí pneumatiky, jede pak pomaleji, ale stejně se musí vypořádat s dalším vozidlem (jehož přítomnost tam ale popravdě nechápu), když člověk zničí auto úplně, týpek se pak za autem kryje a přestřelka proběhne před motelem.

PS. Hodně štěstí a pevné nervy!
Po paralelním dohrání prvních pěti misí původní vs Definitive: střelba lepší v Definitive stran ovládání zbraní, počty nepřátel zhruba nastejno (krom první mise a naháněčky v Ordinary Routine , kde také chybí možnost prostřílet autu dopředu pneumatiky, hra Vás naopak natlačí do jediného řešení, jímž je automobilová honička), Definitive posouvá styl hry pryč od "simulace" (chybí původní rozvláčnější tempo, ale naopak třeba prvních pár misí postrádá proti originálu time limit). Odvoz a dovoz závodního auta těsně před samotným závodem mi přišlo v Definitive na obtížnost Classic výrazně těžší, dělal jsem jej tak dvacetkrát, uvidíme, co samotný závod.
@Dunemaster (26.12.2020 10:37): Protože Hangar dělá novou IP a Češi se zasadili o to, aby byl nějak využit čas, který kolem toho teď je. Povedlo se jim prosadit předělání jedničky, kterou z většiny dělali, přičemž ano, jedním u cílů bylo i to, aby se daly všechny tři hry hrát na současné generaci konzolí.
No, ale bylo to i to vzdání holdu a pochopitelně jim na tom záleželo, což je ostatně i vidět z toho, kolik veteránů se kvůli tomuto vývoji vrátilo.
A ačkoli je u nás jednička klasika a legenda, v USA je nejhranější díl trojka, takže přes herní základ z trojky se tak mohou i další hráči dostat k původní hře. Ostatně o tomhle všem teď dost mluvil Roman Hladík v rozhovoru pro Visiongame.
@Dunemaster (26.12.2020 11:54): Vůbec... Co se her týče, tak jsou mi remaky docela ukradené. Nepochopím to třeba u filmů, proč hollywood nutně potřebuje udělat remake třeba asijských filmů starých 5 let, když to vždycky akorát poserou a nikoho by nezabilo kouknout na ten originál, protože filmy prostě nestárnou. Nebo stárnou, ale ne tak rychle, jak hry. Na film člověk může kouknout i po 40 letech a furt je to v pohodě zážitek, ale u her stačí kolikrát 10 let nebo nové generace konzolí a už je to zastaralé a nehraje se to zrovna dobře.

Takže pro mě za mě, i kdyby to dopadlo špatně, tak aspoň by to zkusili. Lepší než nic.

Já nejsem zrovna člověk, který má takové ty řeči "Hry dnes nejsou co bývaly a bla bla". Podle mě jsou hry rok co rok lepší.
@Dunemaster (26.12.2020 11:00): No právě, že jednička je pro tebe svatá a stejně tak to má většina DH a vůbec Česka. Taky se musí brát na vědomí, že původní Mafia nebyla zrovna extra světová záležitost a pro spoustu hráčů je až tenhle remake první setkání s jedničkou.

2K prostě měli dobrou hru, kterou "nikdo" nehrál a prodeje dvojky a trojky naznačovaly, že by o to mohl být zájem, tak proč to prostě neudělat.

Škoda, že tohle nikdy neudělají s Vietcongem. :D
@Fritol (26.12.2020 10:49): Ok, asijsem se mel krotit, neb jsem sice videl spousta gameplaye, ale nehral to primo.

Porad vaham, ci tak ucinit. Jednicka je pro me dost svata a je tu i ten faktor, ze pribeh uz me ted jen tezko prekvapi, kdyz jde o remake.
@Dunemaster (26.12.2020 10:37): Asi bych v tom nehledal nic víc, než jen snahu prostě vydělat a připravit celou trilogii na next-gen. Jedničku si dnešní konzolisti neměli možnost zahrát a ani na PC už to pro dnešní hráče není zrovna příjemný zážitek, takže to remake potřebovalo. Co jsem naposledy četl, tak to prodalo něco přes milion, což je asi dostatečné na 40€ hru vyvíjenou v ČR.

A s tím "paskvilem" je to diskutabilní. Mně osobně to třeba přišlo jako lepší hra než originál, takže ne jen že je to solidní "pocta", ale taky je to lepší hra. Že se dělá na čtverce je téměř jisté, ale osobně si nemyslím, že vzniká na základech jedničky. Uvidíme.
@Charllize (06.12.2020 08:11): Tak střílení do kulometu a motorů jsem úplně nebrala jako součást soubojového systému, ale "díky" za připomenutí, z toho budu mít trauma do konce života :D

@player (06.12.2020 15:04): Jedině noclipem, mechanismus není funkční, přesněji to vypadá, že se nestihl nebo s ním nebylo něco v pořádku, proto byl vystřižen, zřejmě s ním měli nějaké problémy, těžko říct. Dostat se tam dá jedině tímto "neoficiálním" způsobem, jinak je ve hře jedině opravdu ta cutscéna, jinak nic.
Dá se nastoupit do tramvaje? A v definitive edition se dá do nazdemky jenom v cutscéně v misi Melouch? To je docela zklamání.
Hrál jsem na gamepadu a s auto-aim off se to nedalo za tak krátkou dobu ustřílet ani náhodou, kdežto při zapnutém auto-aim na high kulomet padl na první pokus s prstem v nose. Ten rozdíl tam je hodně zásadní. Nakonec jsem ho nechal zaplý na low. Hrálo se mi to tak nejlíp, to míření není moc dobře udělané. Každopádně ta část s kulometem je nejstupidnější a nejzbytečnější sekvence hry.
@Walome (29.11.2020 23:11): Jo, ta pasáž je stupidní, to nepopírám, nicméně šestý pokus není nic, to je pohoda. Holt jsem asi měla na ovládači dvakrát za sebou štěstí (a pak i s tím letadlem, to šlo na první pokus dokonce), nebo nevím. Ale u PC jsem tehdy byla nucena vzdát i klasickou trofej, a stejně to nijak nepomohlo. Tam se za ty dvě hodiny ty pokusy už ani spočítat nedají, peklo, peklo, peklo. Zlatá úniková pasáž v původní hře, a to na ni od počátku nadávám a nikdy mi za ty roky nešla, ale už je mi jasné, že může být i hůř... :)))
Jo tam jsem si snizil obtiznost na nejlehci a i tak to bylo na gamepadu peklo. Dal jsem to asi na 6. pokus. Je to stupidni pasaz. Nekonecny naboje tvl, to je gaming jak vino.
@Brasikona (29.11.2020 18:17): Já jsem viděl několi lets playů, kde to dali na 4 až 5 pokus. Tak nevím pří shlédnutí tědlech videii jsem jsi připadal jako úplně neschopný, když tuhle část dělám už nejmíň po desáte
@Brasikona (29.11.2020 18:55): Tak fakt nevím, teď jsem kontroloval jejich stream i nějaký jiný a vypadá, že nikde auto aim není. Jediný logický vysvětlení je, že jsem asi lama. :D A to jsem dohrál skoro celýho Dooma na Nightmare obtížnost..
@Bursoft (29.11.2020 18:46): Hm, možná nějaká změna mezi preview a finální verzí? Teď si tedy jistá už tolik nejsem, ale všichni se o tom (ne)auto-aimu právě zmiňovali a když jsem to hrála, tak jsem neměla pocit, že by tam bylo cokoli auto :D
@Brasikona (29.11.2020 18:44): To se mi nějak nezdá, když jsem koukal na Vortex, jak měli ten dlouhej stream preview verze, tak hráli na gamepadu a vypadalo to, že jim to míří v podstatě samo, taky s tím neměli moc problém.. Ale nevím, já u toho každopádně trpěl na K+M :D
@Brasikona (29.11.2020 18:17): A nemáš na gamepadu auto aim? Který mimochodem jde myslím zapnout i na myši, tak se na to podívejte do nastavení, jestli dokonce není defaultně zapnutý. Možná proto to někteří dají na druhej pokus a někteří u toho mlátí vzteky do stolu :D
@Bursoft (29.11.2020 14:14): Mě všichni děsili, jak je to na gamepadu těžké, a přitom jsem to na klasik dala na druhý pokus, zatímco na PC jsem to dělala dvě hodiny...

Měla jsem tehdy pocit, že tam je nějak dodrbaný ten skript, protože se mi to náhodou povedlo, když jsem střílela úplně random mimo někam do háje. Zkusila bych to, ze zoufalství...
@player (29.11.2020 13:23): Snížit obtížnost na nejnižší a pokud hraješ na gamepadu, tak připojit myš. Jinak je to torture. Já to hrál na K+M na klasik obtížnost a jenom tu pasáž jsem opakoval tak 30x, neskutečná debilita.