Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@DJ (12.09.2019 11:57): No to je trosku zavadzajuce, pac ked nemas zrovna Maga v parte (co je sice netradicne ale mozne), alebo Mag este nema level na to kuzlo tak to je deadend.... (ked nekupis straku).
BTW, mam novu informaciu na zaklade ktorej mozem prehlasit ze Ishar 2 je BEZ dead-endov!
U mna v komentaroch prisiel uzivate LES s infom, ze straku v zalari pouzit netreba, staci na to kuzlo MAGIC KEY. Overil som a fakt to ide. To je snad jediny zamok v celej hre ktory sa da zrejme kuzlom otvorit, sa mi zda ze som ho skusal na vsetky a nic ;-)
@Jab (25.06.2019 16:54): Kor kdyz je to od francouzskyho studia, ktery si hru samo distribuovalo, ze zacatku 90. let, kdy uroven anglictiny ve Francii byla podobna, jako u nas. Je to vlastne takova eurohra, rovnou to delali ve 4 jazykovych mutacich a proto je tam taky relativne malo textu, a moc bych se nedivil, kdyby si to i prekladali tak nejak v DIY stylu.

Spis by me zajimalo jak prisli na ten pozdravm "Warm Tear" nebo "Dwingilingong", to je strasne zvlastni. V rozhovorech s tvurci, ktere jsem cetl, jsem se toho bohuzel moc nedozvedel. Anglicky rozhovor btw afaik neexistuje snad ani jeden.
@Jab (25.06.2019 15:51): Toto su presne tie amaterske chyby v hre - v jednotke to bol ORC a v dvojke ma (urcite omylom) priradeny class HUMAN a o chybu v preklade nejde, aj vo francuzkom originali je to HUMAIN...
@DJ (25.06.2019 13:17): Dobra prace! Nikde ale nevidim ta presvedceni postav, ale moje postavy se taky casem rezaly a to jsem nehral zadne, rekneme zle postavy. IMHO je tam jeste nejakej dalsi koeficient "ponorky" nebo tak neco a to i bez navstevy zakletych mist. A nebo to fakt bylo temi chaos zbranemi? Uz si nevzpominam.

Ze se to da dohrat bez druidu jsem vedel a bez nich jsem to i dohral, bohuzel ale ve trojce, kterou mam jinak taky nejradeji, to bez najmuti a propusteni 2 postav bohuzel nejde.
@DJ (25.06.2019 13:17): And now, Ishar 3, co je moj najoblubenejsi diel serie, pretoze... no vsak kto ma pozna vie preco :) Okrem ineho je to jedina hra, z ktorej sa mi doma zachovala moja rucne kreslena mapa :)
@90210 (19.01.2015 19:26): Jelikož od Isharu 2 nemám zálohovaný save, tak jsem jej musel dohrát před více než 13ti lety (nejstarší zálohované savy mám někdy z 6/2002). Proto už si nejsem úplně jistý, která zvířata byla potřeba (a případně se k nim dalo vrátit). Jen si pamatuju, že v jednom návodu byl rým "do ouška" "papouška" :-)
@mazar1234 (19.01.2015 12:35): jj, to jsem měl na mysli. Jedno nebo dvě pole na sněžném ostrově, lze asi odstranit lektvarem (ale tuším, že se nezobrazuje jako jin-jang u postavy, takže to člověk často pozná až po delší době, speciálně u kouzelníků). Pak je tam nepřátelské kouzlo a minimálně ty dva meče (a tuším podobné dýky, ale ty jsem nikdy moc nepoužíval).

S těmi zvířaty toho bylo více, už si opravdu přesně nepamatuju, odkud se dá vrátit a odkud ne (a snad každé zvíře z obchodu bylo někde ve hře na něco dobré). U orla nějaká rada byla, moc intuitivní mi to tehdy nepřišlo, ale je to samozřejmě věc názoru.
Ono s tym prekliatim je to zlozitejsie.

Je tam jedno miesto v sneznej mape, kde po vstupe na konkretne policko niekoho preklaje (ci dvoch) a to sa odstranuje tym jednym lektvarom.

Potom je tam sanca, ze enemy kuzelnik (hlavne na Akeers island je ich viac) zosle na partu to Jing-Jang kuzlo co ma rovnaky efekt ale odcaruje sa tym anti-jing-jang kuzlom. Je to vidiet aj v statuse postavy, ze v sekcii "active spells" je tam zobrazeny ten jing-jang znak ako aktivne kuzlo na postave.

Dalej este je tam ten chaos-sword, ktory ked sa da do ruky dobrej postave (napr. ten akoze Paladin) tak pri utoku seka vlastne postavy, ale zla postava (napr. Unknown knight) utoci normalne. Myslim ze detto je to s tym cervenym swordom ale tam naopak je vymenene dobro/zlo.

@Phoenix (19.01.2015 12:07): Tak zrovna tam ti po zaplateni predsa povie nieco ako "Launch your eagle" nie? S Opicou si nie som 100% isty ci je to deadend no je to dost mozne, ale mam pocit, ze na poslednom ostrove uplne na konci sa nedaju otvorit dvere bez Papagaja.
@Phoenix (19.01.2015 12:07): Pokud se mezi sebou postavy mlatily po nasteve prokletyho mista, tak to slo odkouzlit tusim nejakym tim Humbolg potionem nebo tak nejak, kterej jim vymaze pamet, viz. Deloria v prvnim dilu. Ze se postavy nemaj rady se da brzo poznat uz podle toho, ze si odmitaj poskytovat first aid. S tim se moc delat neda, jakmile se zacnou rubat, k cemuz ale nemusi dojit, tak se musi jedna z nich vyhodit, ani to ale neni nutny, ja to dohral s partou, ktera se me mydlilal mezi sebou. Chce to holt nekombinovat Unknowny (jeden z mnoha neuveritelnych napadu pojmenovat postavy takto) se Zeloranem, Aramirem a dalsimi oblibenymi charaktery.

Crystals of Arborea je hrozna hra, ktera se vubec neda ovladat, Ishar 1 je ultra hardcore, ale dvojku i trojku bych si klidne zahral i dnes, nejsou to nijak extremne tezky nebo giganticky hry a dohral jsem je uz jako malej kluk, to ostatne i jednicku s pomoci vybornyho ICEho navodu ve Score, kterej jsem si mnohokrat procital jeste predtim, nez jsem mel vubec nejakej svuj pocitac. Mam tu serii fakt rad, srdecni zalezitost s nejlepsi grafikou.
@90210 (19.01.2015 10:37): jj, orel, nádherná animačka, ale kdo má na podobné věci přicházet, že :-) A jedno důležité kouzlo není zmíněno ani v manuálu a dead endy jen se zvířaty jsou ve hře IMHO dva (straka, opice).

Další průser spočívá např. v tom, že se mohou mezi sebou řezat členové party (nemám na mysli jen obligátní elf vs orc, ale i prokletá místa, u kterých si nejsem jist, jestli jdou odeklít nebo jestli lze zrušit prokletí přímo na daných postavách). A není radno čekat, až bude mít Morgula s dalším levelem nová kouzla (protože nebude :-) ).

Některé věci nejsou asi vyloženě dead endy, ale mohou v ně velmi rychle vyústit.
Podle Jaba bych se moc neridil, jemu se libi dohromady snad jen 5 her za celou herni historii.

U Isharu 2 je jedinej problem prijit na to, ze 3. ostrov kam je nutny jit, neni ten dungeon, ale ostrov, kterej najde orel, na coz se z tech nekolika vagnich naznaku vubec neda prijit. Jedinej death end je, kdyz skoncite ve vezeni a nemate u sebe to zvire, ktery vam otevre dvere. Tot vse.

Osobne mam radsi 3. dil, podle me je proste lepsi, vic vas vede za ruku, pribeh je zretelnejsi, hra je o neco malo jednoduzsi a grafika je jeste dokonalejsi. Nemam pocit, ze by tam byl nejaky death end, vopruz je ale nutnost nabrat v pulce hry na chvili do druziny jine postavy, coz je ale i ve dvojce, byt tam to jde myslim trochu ochcat a ten druid nutnej neni, podobne jako v jednicce Morgula.
@Richmond (18.01.2015 20:51): V jedničce byly snad jen dvě a velmi malé. Dvojku výjimečně doporučuji hrát s návodem, obsahuje poměrně dost dead-ends (borci v Silmarils si s tím, co půjde a co nepůjde dohrát, hlavu nikdy příliš nelámali :-) ).

Jinak dvojku považuju za jednoznačně nejlepší Ishar (jednička byl takový rozjezd a trojka už IMHO zbytečně překombinovaná). Nesmírně originální a graficky míle před jakoukoli konkurencí (styl grafiky na který dám, neuvěřitelným způsobem buduje atmosféru).
Be my guest. Ale zkazíte si vzpomínky stejně jako já. Krom grafiky toho Ishar moc nenabízí. Ale ty dětské vzpomínky byly tak hezké... :(
Je zdarma v prohlížeči jako spousta jiných DOSových her, jen bude asi problém s ukládáním
@Phoenix (22.05.2013 21:50): Do toho manualu jsem se dival, popisy kouzel jsou ale kazdopadne fajn, ale ta povolani...Z kouzlicicih classu je tam jeste clerik (v jednicce clerk:), occult monk, paladin, myslim ze i wizard a nekolik dalsich vcetne hypnotizera, kterej to ale pokud si dobre vzpominam po vzoru thiefa a par dalsich povolani (!) zabali po prvnim spanku se vsemi penezi...Povolani je tam snad pres 20...SKoda ze nemuzu najit ten francouzskej link s vyctem vsech NPC.
@90210 (22.05.2013 19:16): V jednom manuálu podobný popis (kdo co umí a na jaké úrovni) není vůbec (je tam jen popis kouzel, ale už ne povolání, které konkrétní kouzlo umí sesílat), v jiném jsem našel u každého kouzla, kdo jej umí seslat (scholar/druid/magicial), ale stejně je to divné, protože třeba witch tam úplně chybí.
@Phoenix (22.05.2013 15:34): Ja jsem Morgulu v dalsich dilech uz nezkousel, takze ani nevim, co mela za kouzla. Byla tam i jedna dalsi "witch", tu jsem taky nezkousel. Tech povolani tam bylo fakt hodne, rad bych si precetl nejakej sumar co ktery povolani umi a cim se lisi od ostatnich. Bohuzel se obavam, ze do takovy miry se serii Ishar nikdo nevenoval.

Fajn video a docela dobrej zpusob, jak toho draka sejmout.
@Phoenix (22.05.2013 15:20): S Morgulou to vim, dohraval jsem to tusim bez ni, protoze tahat se s ni byl pain in the ass, pohybem se ji snizovala fyzicka sila a to hrozne rychle, kdyz dosla na nulu, tak i zdravi, v podstate umrela driv, nez se presla pulka mapy, neustale se do ni musel cpat chleba. Nedalo se s ni nikam chodit. Mela konstituci 1, ale nepomohlo, ani kdyz jsem ji v tech skolach za tezky prachy zvysil konstituci na maximum. Bylo to porad stejny...

Dvojku jsem dohraval s tim druidem a drak padl po par ranach mecem, byt jsem mel zakouzlenou tu protekci. Uz si to ale nepamatuju, premyslim, ze bych si to zahral znovu, ale bez druida...

BTW ten tvuj link nejde spustit.
@90210 (22.05.2013 15:12): Druid je dobrý na jedinou věc, ochranu proti ohni. Vzhledem k tomu, že draka na konci, kvůli kterému je ona ochrana potřeba, lze zabít na dálku pomocí kouzel (stejně jako téměř jakéhokoli jiného nepřítele a samozřejmě nejen ve dvojce), tak je onen druid opravdu na kotel.

Viz Dragon solo wo fire protection

Mimochodem, stejně tak byla k ničemu Morgula v jedničce protože Krogha bylo snadnější usekat než ukouzlit tím jejím speciálním kouzlem.
Zkousel to nekdo dohrat bez najmuti toho druida na konci a jeho dcery ve vezeni? Nechce se mi patlat se celou hru s partou, abych ji tesne pred koncem z 2/5 musel vymenit, to me fakt stvalo. V jednicce se musela najmout jen Deloria a to uz pomerne brzo, slo to dohrat i bez Morguly. Ve trojce se ti 2 najmout museli, byt jen na chvili a taky nekdy v pulce hry.
@StriderCZ (18.05.2013 22:21): No tam by som grindoval keby sa dala vykradnut viac krat :-)

Ale kostry mi prisli rychlejsie, pohodlnejsie a jednoduchsie. No je to len moj dojem.

BTW:
@90210 (18.05.2013 22:17): Typek v meste co predaval relic u 4 vezi v presne vymedzenom case bol OK? Ja som ho objavil raz uplnou nahodou, ze som behal po mape a "nahoda tomu chtela" ze som zrovna v tom case zabludil do tej ulicky kde bola ta postava, aj ked viem ze je tam hint v jednej hospode ale aj tak, ako sa dalo presne vediet kde je to "u 4 vezi"?
@90210 (18.05.2013 22:17): Myslis Akeers Island? Tam sa grindovalo na kostrach aby dosiahol Magician level 13 a ziskal restovacie kuzlo, navyse tam, bolo dost penazi vratane nikdy uspokojivo vysvetlenej kopy 700 000 na vahe v kanaly, ktora sa tam objavila po splneni neviem coho.

Alebo myslis ten stromovy ostrov s Evokmi a Entom.
Ishary mam rad vsechny (viz. muj komentar k trojce), na dvojce bylo nejvetsi peklo ten zakys s vypustenim orla s tim, ze byl hraci zpristupnenej ten ostrov s dungeonem, kterej mel prijit na radu az pozdeji, ale kazdej se v nem patlal uz po Zach Islandu.
@StriderCZ (18.05.2013 22:06): Hej to som zabudol, prakticky kazdy hral ako prvu tu Francuzsku verziu vtedy aj na PC, Anglicka sa rozsirila az o niekolko rokov neskor.

Sranda bola ze sme so spoluziakom zistili ako dalej este v case ked v redakcii Score plakali ze su v prdeli. Teda nie ze by sme boli Einsteino-Holmesovia nejaki to nie, proste sme sa dostali k nejakemu Nemeckemu casopisu kde bol kompletny "Ishar 2 Losung", sice v Nemcine co bol velky problem, ale dokazali sme odtial pochopit ze treba pouzit Lektvary na niektorych miestach, ovsem nemali sme manual takze sme ich nevedeli namixovat... tak sme aj tak boli v prdeli, ale vymyslali sme aj plan ze napiseme do Score a budeme ponukat riesenie vymenou za zoznam mixovania, ale nakoniec k tomu nikdy nedoslo. Dodnes mam v archive oxeroxovane tie stranky z toho casopisu.
Jo, to boli casy.
Vtipne bolo ze sa dali okaslat vsetky copy-protection bohuzial okrem poslednej, takze hra sa dala skoro prejst aj bez manualu/cracku.
Ishar 2 je jedna z nejatmosféričtějších her, co jsem kdy hrál. Nebudu tady plýtvat místem, všem doporučuji odkaz na blog Davesadeho, kde si může každý počíst do aleluja...
Richmond: Tak jako moment. Nezapomínej, že BG je DnD a tam se na hádanky i pasti hraje. I těch hádanek není málo a občas (třebas Spellhold) tvoří dokonce hlavní část lokací.
Jab: Jsi proste uplne jiny typ hrace nez treba ja :) ja treba nemiluju prilis kosate dialogy (snad jen s vyjimkou PS:T), ktere mi nabizi pro me zbytecnej balast. K cemu mi je, ze jsou tam moznosti hrat za zlouna, kdyz to stejne nikdy nevyuziju. Ve vetsine RPG her pak ty jine volby v dialogu stejne pusobi podivne (viz napr. ted v Zaklinaci). Navic pocinaje serii Baldur's Gate se preslo (dost mozna to souvisi s isometrickym zpracovanim) na inflaci postackych questu, ktere me osobne uz unavuji (opet viz Zaklinac). Mam rad postupnou exploraci sveta, soustredeni se na mensi pocet ukolu, vetsi mnostvi pasti a logickych hadanek - (opet v zaklinaci a BG hrach nulovy vyskyt) a hlvne pach zatuchlych kobek. Tohle v podstate z novych rpg zmizelo a to mi nabizi uz jen ty starsi dungeony. Jinymi slovy, je to o preferencich hrace .)
Scholar by právě měl být ten typický "kněz". Naopak priest má paradoxně dostávat i mágova kouzla, ale nějak omezeně (tzn. není to údajně tak dobrý charakter jako scholar).

Targhan je samozřejmě super. Co mě na Isharech ale vždy štvalo je ta nutnost najmout do party i nějaká questová NPC. Ve druhém díle hned dvě, naštěstí až ke konci. :P

P.S. Já bych si to docela někdy zkusil za bandu orků se sekyrami. :)
Jo, Bragl s Unknownem jsou dobry mlaticky, kam se hrabe Zubaran. Ja jsem ale v pozdejsich hrach hraval za dobrou partu (Zubaran, Targhan, Zeloran, Eliandr apod.). Priest ma urcite obranna kouzla, tj. healing, protection apod. Occult monk Unknown mel pokud si vzpominam i klasicka utocna kouzla.

BTW ted se divam do manualu a kouzla jsou rozdelena do 3 skupin, defense, attack a specific. Podle vseho pak maji nektera povolani ruznou kombinaci nekterych urcitych kouzel z kazdy skupiny (podle manualu scholar a druid, asi to bude i pripad Unknowna)
Tak ve výsledku také moc nevím. Ale zase mi dnes udělali po dlouhé době radost Bragl a Unknown. To jsou holt kluci ušatí. :)

P.S. Priest údajně sesílá kouzelnická kouzla a postup v nich má nějak zpomalený (podobně jako ten druhý Unknown - Occult Monk).
Morgula je v EN witch, tech je v dalsich dilech vic, jinak co se tyce ty otazky - taky by me zajimalo.:0) Mam pocit, ze paladin pak nejaka kouzla mel (btw Aramir byl ve 3. taky paladin), ale rozdily mezi povolanimi mi nekdy trochu unikaj. Nekdy jsou to mozna ruzny varianty pro ruzna presvedceni/rasy (oba dark knightove jsou zli, to same barbari, coz jsou tusim pokazdy orkove). Mercenary je IMHO taky neutralni/zlej, archer mel asi vysokej skill shooting, hypnotizer ti tusim podobne jako zlodej zdrhne s penezi. Scholar by me taky zajimal, to samy zebrak apod. Docela vtipnej preklep v EN je "clerk", tj. urednik z prvniho dilu, nejspis to mel byt cleric.:0) Uz dlouho hledam nejaky dodatecny info o serii, kdy by ruzna obskurni povolani a rasy (lizard man) byly vysvetleny, ale marne. Krome Ceskoslovenska to podle vseho fakt neni moc popularni.
Napadlo mě... Pamatujete si ještě, jaké byly rozdíly mezi povoláními? Co já vím, tak třebas najmout zloděje nebo špiona znamenalo tak leda jejich zdrhnutí i s vašimi penězi... :)
Ale třebas jaký byl rozdíl mezi Scholarem a Priestem už mi kapánek uniká. Obdobně mezi Sorcerer (který je tam jen v podobě kámošky z prvního dílu - Morgule) a Mage. A už vůbec si nepamatuji na takové mrchy jako Assassin, Occult Monk (jeden z Uknownů), Ranger (dostávala později nějaká kněžská kouzla?), Mercenary, Archer (ten asi uměl střílet :)), Hypnotizér (opět jen jeden exemplář), paladin (také jen jeden - měl kněžská kouzla?), žebrák (heh) a to je asi vše.

Na Bragla a Unknowna (toho druhého - dark knighta) si pamatuji, že to byli prima mrchy a rádi se účastnili vyvražďovaček v partě. :) Ale kouzla tuším neměli.

P.S. Vzpomněl jsem si na to, když jsem našel tohle. :)
4Tulareanus - U techto oldskool her neexistuje nic jako spoiler a konkretne u Isharu 1 vis hned od zacatku, ze mas za ukol vykuchat Krogha a najit nekolik (tusim ze 3) runovych desticek.
4Richmond - Ten souboj nebyl zas tak tezkej, ani nebylo nutny odprasit a mit v parte Morgulu, stacilo do Krogha rezat tim Jarelovym mecem, kterej se dal vytahnout z kamene. Oproti zaverecnymu souboji s drakem ve trojce je to uplna pohoda.

4Tulareanus - Hnus je trochu silny slovo, mozna je slabsi nez u jednicky a dvojky, ale zase ukazuje co hrace ceka na konci hry. Me se treba hodne libi uz ten font, kterej je v nazvu Ishar.
Ishar 1 je docela krátká, ovšem já měl obrovské problémz s finálním soubojem :) Do dalších dílů jsem se zatím nepustil, nechávám to na důchod :)

Taky se hlásím k obdivovatelům grafiky celé série (asi nejvíc té zimní části v druhém dílu) potažmo i vzhledu krabic :)
Je pravda, že ultimátnosti typu Silverfall a TES: Arena sú tiež "skvosty". :)

90210: Ako ono to malebné je, ale gýčové to je stále, i mne sa napríklad obal prvého Isharu páči (cítim tam inšpiráciu Minas Tirithom z LOTR), ale napr. obal tretieho dielu je hnus. :)
4Tulareanus - Ty jsou vetsinou dost hrozny, ale obaly Isharu jsou nadherny. Celkove mam hroznou slabost pro styl grafiku Silmarils, pro me je to uz art na poli videoher.
4Drolin - Me se nahodou ten system sejvovani za 1000gp libi, je to originalni a Ishar je asi jediny RPG, kde se se svym kleptomanskym zpusobem hry netopim v penezich. Ze zacatku je to trochu problem, ale pozdeji jsem utracel hlavne v ruznych magickych skolach.

To presouvani sipu jde, trochu si pohraj s tim interfacem (plus, minus, all). Ishar 2 a 3 jsou sice dlouhy hry, ale rozhodne ne giganticky ve stylu Krondoru nebo Wizardry 7. Mozna bych byl schopnej u nich udelat nejakej speedrun a dohrat je za vikend.
Jab, 90210: Díky. Četl jsem, že se u jedničky za sejvování odebírá družině zlato a při mém quick save stylu by to asi moc nešlo :) Dvojku jsme dnes vyzkoušel a grafika je skvělá, i souboje jsou řešeny přijatelně. Jen zatím nevím jak přesouvat šípy mezi postavami více než po jednom kusu.
4Drolin - Jednicka moc ne, pokud vis co mas delat. Jinak jsi bez sance. Dvojka a trojka jsou rozsahly a tezky. Dohrani cely trilogie povazuju za jeden ze svych nejvetsich hernich uspechu.:0) Zkus tu dvojku a kdyztak dej vedet, jestli si s necim nebudes vedet rady.

Ishar je typickej priklad starsich her, kdy se fakt vyplati mit k nim manual. Na oslu.sk jsou snad k dispozici.
Docela dost hodně dlouhé. :) Jednička je ještě na pár dní. Hraní zpomaluje spíše "systém hry" (například ukládání). Dvojka a trojka už mi přijdou olbřímí. Přičemž nejraději mám určitě díl druhý. :) Minimálně Stonekeep a EoB (1) by měly rozsahem překonávat.
Jak jsou rozsáhlé Ishary? (v porovnání se Stonekeepem, EoB, LoL atd.)