Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Thief

  • PC 45
Nejsem žádným skalním příznivcem série Thief, ale baví mě plížit se ve stínu, krást cennosti a vyhýbat se odhalení. Bohužel jsem chtěl mnohem více, než co nabídnul Thief 4.

Co se mi líbilo:
* Některé vedlejší úkoly jsou zábavné. Bohužel většina z nich je extrémně triviální (jdi to tamtoho prázdného domu a najdi konkrétní věc). Ale bylo tam pár, kde jste měli pocit, že jste opravdu uprostřed živoucího prostředí.
* Grafika je skvělá.
* Architektura města je moc pěkná.
* Líbily se mi indikátory pozornosti na strážích a vaše schopnost soustředění. Nemusíte to používat, pokud chcete ten správný tvrďácký zážitek, nebo to používáte a můžete tak mít ležérnější herní styl.
* Minihra vylamování zámků je skvělá, a ve vylepšeném režimu soustředění je dokonce ještě lepší.

Co se mi nelíbilo:
* Celá série Thief se zdá být posedlá divnými hororovými věcmi typu mutující mor, zombie, duchové a jinými nadpřirozenými úkazy. Nemám rád horory. Nechci je ani hrát. Chci si zahrát středověký simulátor zloděje. Ale dokolečka dokola jsem opakovaně teleportován do nějakého "snového světa", kde duch mého údajně zemřelého kolegy si se mnou hraje jako v nějakém hororovém filmu. Když jdu opuštěnou knihovnou, vyleká mě tvor ve stylu ghůla. Je to samozřejmě věc vkusu, ale mnohem radši bych měl uvěřitelný středověký svět, než hororový. A proto jsem i mnohem více času trávil v postranních úkolech než v hlavní dějové lince.
* Kinetóza (motion sickness). V této hře jsem ji zažil poprvé. Pohupování hlavy při chůzi zas takový problém nebyl. Ale při každém rozhlédnutí vlevo či vpravo se obraz trochu nakloní ve směru pohybu. Takže obraz pak není vyrovnaný zcela horizontálně, ale trochu zkosený. To mě dělalo nehorázně špatně, zejména při pomalých pohybech hlavy. Další problém je, že Garretova postava je ve hře neuvěřitelně nízká. Vaše výška je stejná, jako výška muže sedícího na židli (a to když ještě nejste skrčení!). Z toho jsem měl nepříjemný pocit po celou hru. Doslova mě z toho bolely záda, protože jsem si připadal jako někdo permanentně shrbený, kdo se neumí narovnat. Všechno dohromady mi to způsobovalo nepříjemnou kinetózu. Samozřejmě nic z uvedeného se nedá nastavit/vypnout, ačkoliv mnoho z toho by šlo snadno (houpání hlavy, šikmení obrazu).
* Hlavní město je pěkné a uvěřitelné, ale je extrémně složité k navigaci. Mezi ulicemi je povolených jen pár konkrétních přechodů (většinou musíte cestovat po "zlodějské dálnici" - střechách a římsách, protože ulice je těžce hlídaná), a je dost těžké pamatovat si jak se dostat z bodu A do bodu B. Protože stráže jsou všude a znovu se objeví, i když se jich zbavíte, tak musíte být neustále extrémně opatrní, i když chcete jen navštívit obchodníka nebo si vyzvednout odměnu po splnění úkolu. Cesta z jednoho konce města na druhý jen pro nakoupení zásob vám zabere klidně 15-20 minut! Je to přestřelené a frustrující.
* Ještě více frustrující jsou nahrávané oblasti. Město je rozkouskované do maličkých oblastí, takže při přechodu města z jedné strany na druhou projdete třeba 4 oblasti. Nahrávání, nahrávání, nahrávání, nahrávání. Pruda.
* Některé mechaniky vypadají pěkně v upoutávce, ale ve hře jsou velmi otravné. Až budete páčit po sté okno, tak budete skřípat zuby nad 10sekundovou animací, která ještě vyžaduje horečnaté mačkání tlačítek. Netuším, proč to aspoň nemohla být nějaká zábavná minihra typu páčení zámků. Ještě horší je, když ono vypáčené okno spustí nahrávací obrazovku - ale to se samozřejmě nemohlo provést během toho páčení, kdepak.
* Když jsme u těch animací, když se poprvé pokusíte protáhnout úzkou škvírou a uvidíte kládu, kterou je třeba posunout (samozřejmě horečnatým mačkáním tlačítek), tak je to pěkný zážitek. Ale když pak uvidíte, že každý úzký prostor ve hře, kamkoliv se podíváte, obsahuje tu stejnou kládu, tak zaboříte tvář do dlaní a začněte zpochybňovat příčetnost herních návrhářů.
* Kořist působí obecně a nezajímavě. Pořád ty stejné poháry, svícny, prsteny, náušnice. Větší variabilita by k dobrému pocitu z kradení určitě prospěla. Je tu i nějaká pěkná unikátní kořist, ale je označená jako sběratelské předměty, a kromě perfekcionistického syndromu není pro sbírání těchto předmětů žádná motivace. Chci mít možnost je prodat!
* Mapa. Tak neužitečnou mapu jsem ještě neviděl. Sama o sobě může být důvod, proč tuto hru nehrát, a to hodně vypovídá o její použitelnosti. Vidíte na ni nějaké náhodné modré obdélníky. Nemáte tušení co jste již navštívili a co ještě ne. Nemáte tušení kde je ulice, cesta po střechách, ani kde jsou proklaté dveře nebo okno. Často jdete skrz modrý obdélník, jakože cestu, a dojdete k velké zavřené bráně, skrz kterou se nelze dostat, aniž by to mapa nějak naznačila. Takže se musíte vrátit a dostat se skrz město jinudy, což znamená dalších 5-10 minut ztracených plížením se kolem stráží. Budete zuřit. A aby to bylo ještě vypečenější, tak pro zobrazení mapy neexistuje žádná klávesa - pokaždé se musíte proklikat přes zpropadené menu. Hádám, že za tyto vymoženosti můžeme jako obvykle poděkovat konzolím.
* Město vypadá pěkně v exteriérech, ale v interiérech působí mrtvě. V domech, do kterých máte dovoleno vstoupit, se většinou nenacházejí žádní lidé. Jen v pár úkolech se cítíte jako v živém prostředí - manželka spí v posteli, manžel chodí po domě, kontroluje ji, něco si mumlá. A ani v těchto případech to nepůsobí normálně živě, ale jen trochu. Bylo by naprosto skvělé, kdybyste se mohli vloupat do domů a tam byli reální lidé co provádí domácí práce, večeřejí, mluví, čtou si, hrají šachy, prostě něco. Nic z toho tu není.
* Většina postranních úkolů je extrémně triviální a nepříliš zábavná. Docela mě pobavilo pomáhání opilci dostat se domů. ale to byla bohužel výjimka. Většina je pouze o vyhýbání se strážím a nalezení skrytého tlačítka v místnosti.
* Směrování hlasu je velice zvláštní, dost často slyšíte nahlas konverzaci skrz zeď, ale pak se plížíte v patách nějakým strážím a máte problém jejich konverzaci vůbec zaslechnout. Pokud chcete vědět, o co jde, tak jsou zapnuté titulky naprosto nezbytné. Na zvuk hlasu se nedá spolehnout.
* Garret vydává zvuk, když otáčí hlavou. To je velmi otravné, protože se chcete pouze rozhlédnout po místnosti a okamžitě začnete vydávat zvuky šlépějí. Způsobeno je to tím, že Garret neumí otočit hlavou, vždy otáčí celým tělem a při otáčení na místě přešlapuje. Velice zlodějské, velice profesionální.

Hra mě docela zklamala. Podle mě si zaslouží koupit, jen pokud jste extrémním fanouškem série. A i tak potrénujte svoji duševní vyrovnanost, budete ji potřebovat.

Celkové hodnocení: Nic moc / Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+16