Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
 "Ne všechno a ne všude je pro nás."

Nejprve musím zodpovědět jednu otázku: dát si před hraním knižní předlohu? Má odpověď je dvojí: ano i ne. Pokud si knihu přečtete, pochopitelně si vyspoilujete ústřední záhadu a nemusí být pro vás potom její odhalování až tak zajímavé. Na druhou stranu, pokud si nejdříve přečtete knihu, musíte poté zákonitě docenit, s jakou pečlivostí ji tvůrci zadaptovali aniž byste měli při hraní pocit, že sledujete to samé úplně znova. Herní adaptace totiž nepřevypravuje příběh přímo z knižní předlohy, ona ho naopak doplňuje a rozšiřuje. Proto ta dvojí odpověď. Obojí má svá pro a proti. Rozhodněte se dle vlastního uvážení.

Já si knihu před hraním dal a zhltnul ji během několika dní. Skvělá záležitost, i navzdory svému stáří. Herní adaptace jde krásně v jejích stopách, včetně mnoha různých detailů. A navíc vypadá z hlediska stylizace naprosto božsky. Atompunk at it's best. Už jen objevovat všechny ty roztodivné stroje mě úplně neskutečně bavilo. A hudba celou tu tajemnou atmosféru nekonečných vesmírných dálav podtrhuje naprosto dokonale. Takové pocity jsem naposledy prožíval při brázdění opuštěných planet ve vozítku Mako v Mass Effectu a to už je pěkná řádka let.

The Invincible ale není akční RPG, nýbrž vesměs lineární walking simulator se vším dobrým i špatným, co tenhle žánr doprovází. A to špatné mám tady zrovna potřebu docela zmínit. The Invincible je pomalá hra. Tááák strááášně pomalýýý walking sim jsem ještě nehrál. Ze začátku mi to nevadilo, naopak. Ke konci už docela jo, protože tempo se po celou dobu hraní nijak zvlášť nemění. Hráč má skutečně pocit, že je na cizí planetě a že někam v rámci příběhu putuje. A je to občas pocitově pro hráče stejně tak úmorné jako to muselo být i pro hlavní hrdinku. Zatímco první polovina hry je ještě vcelku koridorová a hráč ji prochází po svých, v té druhé dostane k dispozici rover a jakkoli mě brázdění Regisu III bavilo i v něm, místy je to fakt zbytečně roztahané a vlivem ne vždy zcela intuitivního designu není úplně lehké odhadnout, kde se zrovna něco nachází a co je jen kulisa, ke které nemá smysl trajdat. A co víc, trpí i onen smysl pro detail, který jsem si v první části tak považoval. Jakkoli je stylizace po celou dobu hraní boží, v pozdějších kapitolách jsem měl pocit, že je hra o poznání méně začištěná, což kromě horšího pocitu z grafiky vedlo i k občasným zásekům v prostředí, které nešly řešit jinak než loadem pozice. A to může být někdy docela frustrující, protože checkpointy jsou od sebe dost daleko (není problém hrát i více než půl hodiny bez jediného uložení). Jednou se mi dokonce hra uložila tak, že mě po nahrání pozice spawnula kilometr nad herní plochou - naštěstí aniž by mě odpinkla někam mimo lokaci nebo zabila při dopadu. Další věc, která mě sužovala, byly grafické glitche, které se objevovaly s železnou pravidelností při delším hraní. Prý to má co dočinění s VRAM, ale fixnout to teda po těch letech mohli.

K příběhu a exploringu nemám větších výtek. Ten námět, i když není z dnešního pohledu vyloženě originální, je prostě skvělý, z vědeckého hlediska zajímavě podaný a fakt jsem se těšil na jeho vizuální pojetí. Tvůrci mi v tomto ohledu dech vyloženě nevyrazili, ale ani nijak nezklamali. Jedinou menší výtku bych směřoval pouze k závěrečné vysvětlovačce. Zatímco v knižní předloze byly veškeré zásadní informace čtenáři předávány postupně, smysluplně, ba až filozoficky (Lem měl dost neuvěřitelný rozsah znalostí napříč obory), v herní adaptaci se po celou dobu spíše naznačuje, ale komplexní vysvětlení toho, co se na té zatracené planetě vlastně děje, podá hlavní postava až na konci. Působí to tak trochu syndromem líné scenáristiky. Na druhou stranu, je fajn dát alespoň takto najevo, že ten jinak poměrně nejasný příběh měl jeho autor, potažmo herní vývojáři, vlastně dost precizně promyšlený.

Pro: zpracování planety Regis III, lahůdková atompunková stylizace, dobově vědecký pohled na věc, atmosférická hudba, voice-acting, pocit z exploringu, rover

Proti: až příliš pomalé tempo a téměř žádná gradace, zbytečná roztahanost lokací a občasná dezorientace z toho, co je důležité a stojí za prozkoumání a co nikoli, otravné bugy a grafické glitche

+13
  • PC 75
Atmosférické a pohltivé. Hra The Invincible mistrně pracuje s vizuálem, krajinou, hudbou a flashbacky, aby vás donutila vcítit se do pocitů hlavní hrdinky balancující v bezvýchodné situaci na pokraji života a smrti. Mnohé scény u mě vyvolaly skutečné mrazení po zádech -- to se naposledy povedlo Subnautice.

Hratelností je to klasický "walking simulator", zjevně silně inspirovaný Firewatch. K dispozici máte nějaké nástroje a skenery, klestíte si cestu kupředu a u toho si povídáte ve vysílačce se spřízněnou duší. Je pár momentů kdy jde učinit rozhodnutí s důsledky do budoucna, ale není jich zase tolik, a v zásadě to u tohoto žánru nevadí.

Ba naopak bych vyčetl autorům že se nějakých "více možných konců" do hry za každou cenu snažili dostat, protože to neskončilo dobře. Jakýkoliv z možných konců totiž působí unáhleně a neuzavřeně, v některých případech až podivně odtrženě. To je za mě hlavní výtka této hře (vedle pár grafických gličů), že se musíte smířit s tím, že se příběh v mnoha větvích tak úplně neuzavře.

The Invincible oporučuji zejména pokud vás bavilo Firewatch -- jde hlavně o to jestli vám sedne forma ("walking simulator"), protože obsah kvalitní rozhodně je.
+15
  • PC 65
Celkem krátká a velmi nenáročná hra, ale to neznamená, že je špatná. Celou hru strávíte v roli astrobioložky Yasny (má sexy hlas), která odhaluje příběh a tajemství planety Regis III. Předlohu jsem nečetl, ale asi dovede více vtáhnout než hra, té chybí více hloubky a možná i trocha akce. Chodící pasáže jsou někdy až moc zdlouhavé, ve vozítku je to lepší, ale není z něj dobrý přehled kudy kam. Ale celkový dojem je dobrý, hraje se to dobře, vizuál i dabing je taky ok. Hra má prý několik konců, ten můj skončil tak nějak nijak, no ale nevím jestli se do ní ještě někdy znovu pustím. 65%
+4
  • PC 75
U mě průměrný tříhvězdičkový titul, a to ve velmi dobrém slova smyslu. Má své neduhy, ale zrovna tak dokáže poskytnout skvělý zážitek. Těm, kteří takovéto příběhové zážitky vyhledávají, bych se hru nebál doporučit, za ty peníze to podle mě stojí. 

Kdyby "interaktivní příběh" byl herní žánr, hra The Invincible by tam patřila. Nenajdete tu žádné akční pasáže ani hádanky. Pouze se posunujete příběhem skrz interakci a poslouchání dialogů. Z příběhu je znát, že se nad ním někdo zamyslel. Nejen z hlediska toho, o čem vlastně je, ale také jakým způsobem je odvyprávěn, kolik vám toho řekne přímo a kolik si musíte sami domyslet. Líbilo se mi, že samotné postavy se o prvcích příběhu dohadují. Budí přesvědčivý dojem, že se snaží přijít na to co se vlastně děje, a jejich závěry obvykle nejsou úplně správné. V podstatě vám předhazují nějaká témata k zamyšlení a nechávají vás udělat si vlastní závěr. A tomuto značné pomáhá, že dialogy jsou skvěle napsané i namluvené. 

V herním světě se musíte nějak pohybovat a tady už narážím na ty neduhy. Postava se v terénu snadno zasekává a někdy je potřeba obcházet malý kámen. Občas budete šplhat nebo sestupovat z vyvýšených míst. Tyto pasáže mají hodně pohybů kamery a dělalo se mi z nich nevolno. Za podstatnější slabinu však považuji závěr hry. Bylo znát, že ke konci už museli spěchat. Z tohoto hlediska mi přijde jako nesmysl, že hra má nejen několik různých konců, ale i jejich variací. Těsně před jedním z nich dokonce můžete udělat ještě jedno rozhodnutí, které se pak vůbec nijak neprojeví. Hra je zakončena velmi náhle. Žádná finální cutscéna nebo epilog, prostě se dostanete ke konci dění a titulky. U mě to vedlo k tomu, že se mi už nechtělo dělat konec opakovaně abych viděl různé závěry, ale jednoduše jsem si ty konce našel na Youtube.
+13
  • PC 75
Budem úprimný a poviem hneď, že The Invincible je titul, ktorý určite nesadne každému, no milovníci kvalitných príbehových adventúr, ktorí si chcú vychutnať poriadne sci-fi si tu určite prídu na svoje. Myslím si, že hra je silnejšia, než ju niektorí kritici nechali vyznieť, no je treba uznať, že keď som si musel užívať Yasnu, ako neustále pomaly chodí a pôsobí to miestami absolútne nereálne, dokázalo to miestami narúšať atmosféru. Podobne ako šoférovať Rover počas tmy a blýskania sa, keď je cez neho vidieť tak akurát veľké tudle. Plus kamera počas šoférovania často skáče a mení uhol čo je v prípade, že sa pozeráte cez predné sklo, ktoré máte rozdelené ešte kovovým stredom, je to celkom slušná fuška.

Na druhej strane ale musím uznať, že napriek tomu, že som pôvodnú literárnu predlohu nečítal, tak táto hra ma nakopla k tomu, aby som to urobil. Bolo vskutku fascinujúce sa dostať do tohto príbehu a nechať sa ním pohltiť. Je to výborne napísané, je to plné zaujímavých zvratov a dovolím si tvrdiť, že vaše rozhodnutia budú mať vplyv aj na to, ako to môže celé skončiť. Záverov je podľa toho čo som našiel dokopy až 11. Záleží už len na vás, ktorý dostanete. Každopádne si myslím, že pokiaľ sa do toho dostatočne ponoríte, tak si vyberiete záver taký, aký vám bude skutočne náležať. Pretože skrz solídne vymyslené a napísané dialógy dokážete dávať Yasne aj určitú dávku charakteru. Čo je vždy super.

Myslím si, že FPS štýl tu úplne neoceňujem najmä pre pomalú a zvláštne spracovanú chôdzu, ktorá nepôsobí prirodzene, no vo všetkom ostatnom to funguje solídne. Najmä podobne ako v Gone Home to vie miestami skutočne viac umocniť atmosféru a dostať hráča hlbšie do deja. Je tu ku koncu momentka, kedy vstúpite do jedného prepravného vozidla, v ktorom objavíte veľké množstvo mŕtvych tiel (doslova sa z toho stal sarkofág pre posádku) a v tomto prevedení vypálila skutočne veľmi silno. Takže asi to rozhodnutie má svoje dôvody.

Grafika je pekná, a možno nie je najlepšia, no rozhodne nie je ani najhoršia a vedel som si tú planétu skutočne veľmi dobre predstaviť. Je to hra, ktorá má srdce aj dušu, kvalitne zapracovanú hlavnú myšlienku a funguje solídne. Určite to nie je pre každého, ale ja som s výsledkom úprimne spokojný. Už len čisto z titulu, že som sa do toho príbehu skutonče maximálne ponoril. 10/10 za príbeh, s hrateľnosťou som tak na 4-5/10.
+10
  • PC 70
Asi bych našel několik knih S. Lema, které v knihovně nemám. Moc by jich ale nebylo. Nepřemožitelného jsem četl pred mnoha lety, ale v souladu s jedním axiomů S. Lema od té doby vše zapomněl. Ten axiom zní: 1. Nikdo nečte. 2. Kdo čte, stejně nerozumí. 3. Kdo čte a rozumí, stejně zapomene. 

Při hraní The Invincible to však příliš nevadí. Hra není přímou adaptací stejnojmenné knihy polského autora, ale v podstatě jejím prequelem. Končí tam, kde začíná a v navazuje knižní předloha. Obě díla se však odehrávají na stejné planetě Regis III a v jistém momentu odhalí její tajemství, takže hra vyspojleruje knihu a naopak. Scénář, kdy jste knihu četli v minulosti, užili si ji, pak vše zapomněli a později si to připomněli formou hry, mi tedy prišel vcelku ideální.

The Invincible toto tajemství odhalí po cca čtyřech hodinách z pěti, které dohrání zabere. To není ani málo, ani moc. V tomto případě je to naprosto adekvátní obsahu, který hra nabízí. Nejlépe by šla hra popsat jako scifi verze až klon walking simulátoru Firewatch. S tím rozdílem, že kombinace průzkumu cizí planety, exotického prostředí, atmosféry čehosi tajemného a cizího a také přítomnost jistého filozofického přesahu mi přišla výrazně zábavnější, než explorace národního parku.

Hra je to krásně triviální nebo triviálně krásná. Kombinuje slušnou grafiku, místy velmi unikátní výtvarnou stránku, relativně uvěřitelné a sympatické postavy a zejména velmi dobře zvolenou hudbu. Z hlediska hratelnosti vás neotravuje zbytečnými minihrami nebo nedejbože akčními pasážemi, nikde nic nekomplikuje, veškeré mechaniky jsou podřízeny (pomalu) plynoucími zážitku; přesto nabízí řadu zajímavých voleb a až 11 různých konců.

Pocta nejlepšímu polskému autorovi sci-fi 20. století se vývojářům ze studia Starward Industries povedla na jedničku.
+11