Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Saruman (09.02.2024 15:44): " Já bych si hru, která "křesťansky" interpretuje mytologický Sever, vyzkoušel docela rád. Samozřejmě tě chápu, ta hra by taková musela být od začátku a ne si to trapně nechávat na   last reveal ."

Ale tak to je presne ten úplne fundamentálny point. Pokiaľ hra hrá s otvorenými kartami a človek od prvej dobrej vie, do čoho ide, tak žiaden problém, a zároveň len vtedy môže sa tá premisa vpísať od začiatku do stavby univerza a hrať tam inú rolu než ako cheap shock value na konci: ostatne on asi apriórne nie je problém ani s kryptognostickým univerzom, kde všetky božstvá sveta sú zlovoľnými démiurgmi (je jedno, akého konkrétneho typu), ktorým treba uniknúť, akurát je to celkom kreatívny výkon podať tak, aby to bolo actually zaujímavé a nie dementné.

Ale nech ma tie hry nepovažujú za blbca a neservírujú mi ako zvrat to, čo môže fungovať jedine ako základná premisa.
@Flowerpot (09.02.2024 11:22): Tak zase počkat. Já bych si hru, která "křesťansky" interpretuje mytologický Sever, vyzkoušel docela rád. Samozřejmě tě chápu, ta hra by taková musela být od začátku a ne si to trapně nechávat na last reveal. A být primárně právě o tom křesťanství, ne o nordických bozích. Vůbec mě láká představa umělecky pracovat s propagandistickými světy, třeba náckovským nebo komunistickým. Kdysi jsem byl na výstavě komiksové kresby, kde byla krátká obrázková série z prostředí stalinistických svazáků, kteří na letní brigádě bojují proti gigantickým mandelinkám, vše vyvedeno v patřičné dobové stylizaci. Jindra a Máňa při drsném konfliktu s nebezpečným hmyzem bohužel zařvou, ale holt ten socialismus se bez obětí nevybuduje. Možná jsem jediný, ale já tu vidím potenciál pro výborné herní univerzum.

Mě Forgotten City stále láká. Viděl jsem pár videí a mluví pro něj dost. Vlastně je dobře, že jsem se tady informoval. Ušetřilo mi to větší pocitové zklamání ve finále, na které jsem nyní připravený. I když zase teď bych byl pri hraní více rezervovaný a tolik si putování neužil. Je to složité...
@Adieu (09.02.2024 13:58): Ten Pentiment je fakt zlatý v tom, že tam fakt nie sú žiadne edgy scientistické úlety, keď by tam bola nejaká postava, čo má anachronisticky racionalisticky jasno, ale že sa to fakt poctivo drží v myšlienkovej krajine 16. storočia - a o to sú tie alternatívy ku katolíckej ortodoxií (či už počínajúci protestantizmus, alebo môj fave, ten heretický gnostický Róm) zaujímavejšie.
@Flowerpot (09.02.2024 11:41): Myslím, že tohle je od tebe super příklad. Všechna historickými fakty daná omezení ti tvarují kreativní prostor, ve kterém se můžeš pohybovat - když se na to dívá člověk správně, tak mu podávají pomocnou ruku, jak něco udělat skutečně zajímavým a jedinečným. Tady bych klidně vyzdvihl designový přístup Dana Vávry. Ale v AC je holt "všechno dovoleno", vyjebali se vším a s každým a pak skočili z 40-ti metrů do kupky sena. :-) Budovy může modelovat někdo s hlubokým zájmem o architekturu a reálie, ale úkoly píše někdo, kdo si neudělal vlastní domácí úkol, protože na tohle máme přece kreativní licenci, za kterou se dá schovat vše. Oceňuji, když si autoři, jako třeba Josh Sawyer, uvědomují odlišný druh odpovědnosti, který se s historickou látkou pojí.

U TFC mám pocit, že autor byl dost posedlý co největší koherencí díla, což se mu povedlo nadmíru, ale v rámci procesu s tou historickou látkou nakládal příiš svévolně a - ruku na srdce - přitrouble. Dost mi to připomnělo film Pozemšťan, kde se střetáváme v současnosti s Ježíšem Kristem, aby se z něj nakonec vyklubala jen taková drama queen a attention whore. :D
(Yup, a pardon za spam a offtopic, len ešte jedna vec k tej overarching téme historickej vernosti a ako, keď sa daný setting berie vážne, môže byť veľmi jednoduchým žriedlom kreativity, kde sa človek ani nemusí snažiť, a ponúkajú sa mu questy, ktoré sa automaticky vymaňujú z generična: tie chrámy v Grécku. To je dôvod, prečo sa tam skrývali zločinci, pretože tam na nich presne kvôli tomu zákazu násilia nemohol nikto vztiahnuť ruku.

Tak dajte mi proste quest, kde sa nejaký zločinec skrýva v Parthenone, a je treba ho odtiaľ nejakou chytrou lsťou vylákať, aby sa dal chytiť. Bum, easy, základný nápad je tu, úplne na tanieri.)
Když jsem dohrál ten "finální" konec, taky mi přišlo divné, proč tam nedali opravdové bohy a místo toho to jeli stylem StarGate... možná jim přišlo, že řeckého boha by nešlo jenom tak "ukecat", jak to hra umožňuje? Těžko říct. Ale nějak zásadně mi to ten prožitek nekazilo, pozitivní dojmy z předchozího hraní jednoznačně dominovaly.
Ja by som ešte podotkol, že tá umelecká a historická rovina sa nutne kryje, keď ide o hru z historického settingu: keby niekto spravil hru zo starého Severu, kde konečným odhalením je, že staroseverskí bohovia sú diabli a že existuje len jeden pravý Boh, ťažko to obhajovať umeleckou licenciou a čítať v tom niečo iné než kresťanskú propagandu, a je úplne legitímne z toho byť rozčarovaný a ako takú to kritizovať. Obzvlášť, keď MCZ v komente výslovne spomína možnosť umeleckej licencie, kde sa dá samozrejme spraviť nejaký subverzívny alebo chytrý take na tradičné mytológie: ale to sa dá robiť buď dobre, alebo nešťastne, umelecká licencia nie je pass na všetko. 

@Adieu (09.02.2024 00:37): +1. Jako why do they even bother, a prečo si zapchávať tak automatický prameň kreativity, ktorý ponúka v odlišných mentalitách a perspektívach toľko nevšedných možností pre naráciu. Od Odyssey (na ktorú som sa díval cez rameno) ma odradilo napr. práve to, keď mi kamarátka hovorila, že hoci jako vizuál fajn, tak 1) nie je tam za celú hru jediná krvavá obeť. To je ako ukazovať náboženský život stredoveku bez toho, aby tam bola jediná omša.

2) údajne sa tam hlavná postava pri predbiehaní fronty v Delfách vyhráža ostatným zbraňou. V Delfách. Najposvätnejšom okrsku celého antického Grécka. Pri čom doprdele pomaly stačí nazrieť do dvoch ľubovoľných mýtov, aby človek videl, že nie je v Grécku väčšieho náboženského zločinu, než sa dopustiť násilia v chráme (a každý geroj, čo to spáchal, bol do mesiaca a do dňa potrestaný od božstva strašlivou smrťou), takže to je antický ekvivalent toho, ako vtrhnúť dnes do Notre Dame a tam sa vyhrážať, že sa človek odpáli. To sú presne veci, ktorý mi tak narušia suspension of disbelief, že to pre mňa nie je antické Grécko/ľubovoľný historický setting, nech sú aj iónske a dórske stĺpy vymodelované akokoľvek verne, a prestávam mať chuť tú hru hrať.
A vy opravdu věříte, že nás stvořila náhoda spíš než mimozemský program?
Teď hraju Primal Rage a tam je to přesně znázorněné jak bohové vznikají:)
@Cathan (09.02.2024 00:10): Já bych to třeba nenazval přímo urážkou, spíše jako kdyby někdo přišel k oceánu a začal si v něm akorát tak máchat kotníky. Dodneška mě fascinuje Assassin's Creed tímto svým vypatlaným přístupem, kdy si bere nejslavnější postavy historie a napříč všemi věky z nich dělá totožné jelimany v jedné hře, kterým jde o nějaké mocné artefakty, a vytváří z nich parodie svých předloh. Nekácím se z toho, protože je to prostě popík, ale je mi fakt líto všech těch lidí ve vývoji, kteří tam prosadí nějaké hluboké reálie, jakože třeba v nějakém kostele chybí slavná freska, protože vznikla až o 15 let později, a potom se tyhle perly hodí dohromady s hromadou hnoje. U The Forgotten City jsem se onomu "wow, jak až hluboko se dostaneme" tropu smál, až jsem se za břicho popadal. Ve výsledku je to však i o vkusu, já mám rád pokorný přístup k historii, i protože pomáhá imerzi. Jakmile je něco příliš přitaženo za vlasy, struna se přetrhne.
@Flowerpot (08.02.2024 22:36): Však jasné, ja to nepopierama v podstate s tebou súhlasím, ale pre fantaskné príbehy v zábavnej kultúre ako hry, filmy, knihy, je bežné v rôznych témach preháňať, lebo realizmus by nemusel úplne fungovať. Každopádne tá hra zároveň aj pracuje s tým, že tie kultúry a národy berie ako odlišné a nie ako pokračovateľa toho istého, pokračovateľom sú len v tom, že si ich daný boh vybral ako predmet svojho testu.

Každopádne mi príde nefér kritozovať hru alebo jej využitie nejakých trópov, ak ju hráč nehral, pretože potom je to len o nepodloženej vlastnej predstave, že ako to tam (ne)funguje.

@Charllize (08.02.2024 22:22): Mňa to ani neprekvapuje, už v predošlých asasínoch ubisoft ukázal, že to, čo je im ide, je v rámci hier pomerne autentické zobrazovanie architektúry a s tým súvisiacej dekorácie.
@Flowerpot (09.02.2024 00:05): Jako já tu tvoji ofenzivu trochu chápu, proto asi cítím potřebu se tu trochu obhájit, u mě to je především reakce na tu myšlenku MCZ, že je to urážka kulturního dědictví, protože se s tím skutečně nedovedu ztotožnit.
@Cathan (08.02.2024 23:52): No toho som sa chytil v momente, keď tu bola tá historická a faktická rovina zavedená z druhej strany, že je takýto prístup prevodu gréckej a egyptskej mytológie na spoločného menovateľa legitímna religionistická teória: čo som profesne musel odmietnuť, lebo proste nie je a je zavádzajúce a mylné tvrdiť, že je.

Predtým sme s MCZom a Adieuom to kritizovali dominantne na umeleckej fronte, že je tento typ zvratov proste príšerný trope.
@Flowerpot (08.02.2024 22:36): Nedá mi to, a omlouvám se, ještě dodat, že ty se tu hodně držíš těch faktických informací o historii a mytologii, což je fair play v akademické diskuzi, ale zkrátka když do hry zapleteš ancient aliens, tak trochu už je všechno fair play.

Nech mě to vysvětlit. Já připomněl teorii jednoho kořene abych zdůraznil, že spojení či srovnání jednotlivých kultur skutečně není svatokrádež. Nyní, máš pravdu, že egyptský a řecký systém nejen nemají stejný kořen, ale funkčně jsou naprosto odlišné. Tak odlišné, že je třeba už samotný problém s představou, že egyptští bohové byli nějakým způsobem funkčně "jen" mocnými lidmi (na rozdíl třeba od Řecka nebo Starého severu), protože jejich existence je pevně vázána slovy a představami zcela mimo lidské rámce ALE pak tu máš helénisticé pojetí Thovta a Hermése. Prostě to tu existuje.

A umělec se na to koukne a řekne "aha, jakou ptákovinu bych z toho mohl udělat?" A znova, já nevím jak přesně s tím The Forgotten City pracuje, a udělal jsem obrovskou chybu, že jsem tu vůbec vylezl a omlouvám se, ale dokážu tu vidět ten smysl.
@Flowerpot (08.02.2024 22:36): Myslím, že se k tomu tématu vrátím až se k The Forgotten City skutečně dostanu. Já osobně mám za to, že minimálně v umění lze ty přístupy bez problému kombinovat, ale uvidíme.
@Cathan (08.02.2024 22:03): No ale tretí krát, ak sa bavíme o vzťahu gréckej mytológie a egyptskej, tak tam nie je miesto pre vyzdvihovanie Dúmezila, lebo ten z podstaty vecí (keďže sa venuje Indoeurópanom) o tom nič nevypovedá. Ak chce človek s umeleckou licenciou (lebo akademický sa to rozbije o prvú antropologickú kritiku) tlačiť túto líniu, tak musí siahnuť po Jungovi alebo Eliadem a lokalizovať ten spoločný pôvod v archetypoch psýché/prejavoch posvätna, ale na to potom zas nejdú úplne narubovať tí ancient aliens.



@Tulareanus (08.02.2024 22:01): Opäť, jasne, že kultúry nie sú ani náhodou uzavreté bubliny a že sa ovplyvňujú a často sa nedajú nájsť hranice a predely. Ale zrovna v týchto prípadoch, keď sa bavíme o nadväznosti mytológií, to buď fakt nefunguje, alebo je to tak očividné, že z toho ťažko môže byť twist.

To druhé je prípad Ríma a Grécka: jasne, že rímska mytológia nadväzuje na grécku, keď z nej Rimania explicitne vychádzajú, odkazujú na ňu a vo veľkom ju preberajú. To je asi také odhalenie, ako že sú podobnosti medzi Vergíliom a Homérom.

A to prvé je práve prípad Grécka a Egypta, kde fakt korpus gréckej mytológie má proste odlišný, autochtónny koreň a na egyptskú proste nenädvazuje. To je aj potom vidno presne na tom, keď sa snažia vykazovať tie paralely, a ktoré sú hrozne povrchné a ex post: viď napr. paralela medzi Osirisom a Adónidom, kde tie dve postavy majú spoločné fakt len to, že obidvaja trávia nejaký čas v podsvetí a potom vyjdú von: to ale robí aj Kenny zo South Parku.

Ale súhlas, tie sochy má tiež serú, ja chcem farbičky, nie nudnú klasicistnú lož.
Každopádne ešte jedna vec, v ktorej tá hra naozaj failuje rovnako ako 99% videohier, ktoré obsahujú antické Grécko a Rím - sochy a budovy nie sú namaľované, hoci by mali byť.
@Flowerpot (08.02.2024 21:50): Náväznosť mytológie národov, ktoré obývali to isté územie alebo mali napr. obchodné vzťahy, tak ako boli napr. ovplyvnené kultúry hodvábnou cestou.

Každopádne tá hra samozrejme ide na to jednoduchšie a rieši explicitne štyri kultúry - rímsku, grécku, egyptskú a sumerskú. Je tam veľa prvkov, ktoré sú však naozaj do detailu odlišné podľa reality, ako napr. architektonické prvky a hra pracuje aj s reálnymi historicky známymi dátami (teda primárne len tými rímskymi a gréckymi).
Ono na jednej strane chápem, že MCZ sa ten konkrétny koniec nepáčil a sám ho nepovažujem za highlight hry, avšak podľa mňa ten celkový zážitok z toho nie je taký tragický ako prezentuje (chápem, individuálne, ale nielen ja som s tým, podľa hodnotení problém nemal). Čiže podľa mňa to za zahranie stojí, tá hra sa navyše už vyskytuje v rôznych bundloch a dá sa tak zohnať za pár šupov.
@Cathan (08.02.2024 21:54): No opäť, vravím, nie je: legitímne sú dumezilovské predstavy, že všetky indoeurópske náboženstva mali kedysi dávno spoločný koreň, ale z toho nevyplýva, že všetky pohanské náboženstva majú rovnaký koreň: obzvlášť, keď sa tu explicitne bavíme o Egypte, ktorý indoeurópske korene rozhodne nemá.
@Flowerpot (08.02.2024 21:50): Já říkám, že je to legitimní teorie, proti které existuje spousta proti-argumentů, ale prostě je to legitimní teorie. A ani neříkám, že všichni pohanští bohové pocházejí z indoevropského kořene. Jen, že materiál pro ten writting tu je a není to znehodnocení těch kultur, protože fakt to nejsou jako rostoucí stromečky z různých semínek.
@Tulareanus (08.02.2024 20:08): Teraz asi nerozumiem, náväznosť čoho na čo bola?

@Cathan (08.02.2024 20:37): Hele, počkať, počkať. Že všetci pohanskí bohovia majú rovnaký koreň rozhodne nie je legitímna súčasť religionistiky, pretože rozhodne všetci pohanskí bohovia nevychádzajú z indoeurópskeho koreňa: obzvlášť, keď sa bavíme tu explicitne o Egypte, a Egypťania nie sú Indoeurópania.
Já se do toho nechci moc plést, protože jsem hru ještě nehrál a nevím co přesně se tam děje, ale ona myšlenka, že všichni pohanští bohové mají stejný kořen, je naprosto legitimní součástí religionistiky v tou smyslu, že teoreticky mohou vycházet ze stejného indo-evropského kořene, podobně jako jazyky. Právě proto lze vidět v pohanstvích různých kultur očividné paralely. Samozřejmě je to jen teorie, ale její využití zní jako legitimní writting.
@MCZ (07.02.2024 18:38): Tak 1:1 to určite nie je, ale veď tá hra je fiktívny príbeh, ktorý netvrdí, že tá časť je založená na pravde.

@Flowerpot (07.02.2024 18:53): Ja poznám príbeh Dionýza a v podstate s tebou aj súhlasím, len tá náväznosť tam čiastočne bola, aj keď nie samozrejme až v takej miere, kde by sa dalo dať medzi tých bohov jednoduché rovná sa. No a potom tú máme ten aspekt ľudskej kultúry, kde sa určité motívy ako život, smrť a "život po smrti" opakujú, lebo je to "ľudské". Samozrejme takáto korelácia neznamená, že je to to isté, len, že je to materiál na ktorom sa dá postaviť fikcia. Ak to niekto tlačí ako odborný názor, to považujem za fail samozrejme.

Mňa každopádne ten koniec, ktorý sa tu rieši neja nejak nepoburuje, je to samozrejme individuálnym nastavením a dané asi aj tým, že som sa s tým zas tak extra veľakrát nestretol v hre. Oveľa viac ma v hrách serie nekonečné zachraňovanie celého sveta pred zlom, ktoré je len zlé bez nejakej hlbšej motivácie alebo oživovanie mŕtvych postáv v pokračovaniach, ktoré pôsobia absurdne a sú tam len a to, aby milkovali peniaze z ľudí, lebo tie postavy boli obľúbené.
@MCZ (05.02.2024 12:42): Souhlasím, že Däniken style je hodně boomer zvrat, taky to vyloženě nenávidím. :D To se vyhněte Enderalu, pánové, mnohem obsáhlejší hra než Forgotten City, a podobná pakonina, kde to scifi téma záhadologických časopisů člověk dostává pořádně omláceno o hlavu.
(Ja len každopádne teda ujasním túto vetu " resp. už aj samotní Gréci to jasne vnímali ako odlišný panteón", lebo keď som to čítal spätne, tak to môže byť značne zavádzajúce: samozrejme, to neplatí nijak plošne, mal som na mysli napr. konkrétne Platóna a jeho Sókrata, ktorí vo Faidrovi hovorí o egyptských bohoch ako egyptských bez akéhokoľvek prevodu na grécky ekvivalent.

Samozrejme, interpretatio graeca was a thing, ale to samozrejme vôbec nevypovedá nič o spoločnom pôvode oboch panteónov, ale čisto o tendencií vykladať si cudzie skrz známe.

Čo človek napríklad krásne vidí na Hérodotovom stotožnení Dia a Amuna, kde z dnešného nadhľadu človek vidí, že tie dve božstvá až na to, že sú vládcami božstiev a že sú tak nejak nebeské božstvá, spolu nemajú nič moc spoločného: Zeus napríklad vôbec nemá ten solárny a stvoriteľský aspekt, čo by som povedal, že sú pre Amuna aspekty dosť definujúce.)
@Flowerpot (07.02.2024 17:01): Díky, já ten komentář právě napsal pro lidi jako jsi ty. :-) Kéž by to ale někdo udělal před mnou.

@Tulareanus (07.02.2024 17:31): Já samozřejmě nejsem odborník na antiku, ale už z rychlého wikipediování mě do té doby neznámých entit mi bylo jasné, že i když tam ty vlivy mohly být nebo třeba byly, rozhodně to není 1:1, jak hra docela dost implikuje. Každopádně mi tam vypadla důležitá formulace, která mě namíchla, a to ta, že všechny tyto civilizace byly vytvořeny mimozemšťany. Prostě celý ten narativ, že lidstvo je schopné se tak maximálně množit a vraždit, ale jakmile jde o objevy nebo vynálezy, tak to leda s cizí pomocí a vedením.
@Tulareanus (07.02.2024 17:31): Hele, o tom, že historické vplyvy a syntézy etc. panteónov prebiehali, o tom žiadna, to je proste rytmus histórie, ale zrovna Gréci a Egypťania majú ten prienik dosť zanedbateľný, resp. už aj samotní Gréci to jasne vnímali ako odlišný panteón a oni to dosť radikálne odlišné panteóny sú. (Stačí sa len pozrieť napr., jak malú rolu hrá v Grécku slnečný boh.)

Druhá vec je, že k tomuto dojmu "pereniálneho panteónu" vo veľkom prispeli bádatelia 19. a 20. storočia, ktorí tam tie príbuznosti chceli za každú cenu vidieť, a ktorí aj preto tiež mali tendenciu k tým prehnane historizujúcim výkladom, takže v zásade sa uzavreli do argumentačného kruhu.

Príklad za všetky je Dionýzos: ten v mýtoch často vystupuje ako cudzinec, oblečený do "zženštilých" šatov, t.j. jasne orientálne štylizovaný, čo bádatelia staršej generácie čítali práve prvoplánovo historicky ako doklad toho, že Dionýzos nie je pôvodný grécky boh, ale import z Blízkeho východu - až kým sa nenašli archeologické doklady tuším na Kréte, ktoré ukázali, že naopak je jedným z najstarších gréckych bohov.

Tá jeho orientálnosť tak nevypovedá nič o histórií, ale má symbolický význam: keďže je to boh, ktorého doména je práve Iné, to, čo je za hranicami bežného civilizovaného rádu, tak samozrejme, že bude stelesnený ako cudzinec.
@Flowerpot (07.02.2024 17:01): Hoci ten štvrtý koniec je rozhodne najslabšou časťou hry, určite by som ju kvôli tomu nezatracoval. Postavy sú veľmi zaujímavo napísané, exploring a mysteriózno vytvárajú veľmi dobrú atmosféru a tie časové slučky sú skrátka zábavné. Mne to celkový dojem z hry nepokazilo aj preto, že to bolo skutočne len určité percento hry a nebola to celá hlavná pointa, resp. tých tam bolo viac.

@MCZ (05.02.2024 12:42): Inak ohľadom tých civilizácii, že sú to rovnaké božstvá a že je to nejaká kultúrna urážka nesúhlasím. Veľa starovekých civilizácii preberali náboženské aj mytologické prvky a postavy jedna od druhej, či už kvôli indoktrinácii po dobití alebo kvôli tomu, že stavali svoju civilizáciu na zbytkoch tej predošlej, o čom aj táto hra hovorí. Už len starovekí gréci a egypťania mali v rámci mytológie a ich bohov, polobohov a iných postáv obrovský prienik, rôzne asýrske kultúry taktiež, aj keď tam už nemáme informácie dochované a dopátrané do takej úrovne.
@MCZ (komentář): Hoci som hru nehral, ale čítal som spoilery, a som za to rád, lebo ak by som ju hral, tak by ma to tiež nevýslovne nastalo: to je nepochybne môj najnenávidenejší typ zvratov, alebo jak si potopiť pekne budované univerzum jedným ťahom.

To vždy hovorím, že táto myšlienka bola naposledy svieža a prekvapujúca v 3. storočí pred Kristom za Euheméra, keď prišiel s výkladom, že mytológia je pokrivenou a nafúknutou históriou, také to "bohovia sú v skutočnosti dávni králi, ktorí boli časom zbožštení". O to viac ma prekvapuje, koľko zjavne chytrých game writerov sa zobudí s chvíľkovou lobotómiou a príde im to ako geniálny zvrat a potom to servírujú ako niečo šokujúceho, z čoho má hráč stratiť dych: ma napadajú z poslednej circa dekády hneď tri RPGčka, ktoré s podobným "odhalením" prišli.
Tak teda ten čtvrtý (hlavní) konec je jedno velké WTF. Opravdu nerozumím té potřebě zejména v mysteriózních/fantasy příbězích všechno vysvětlovat a co více, ještě tímto způsobem. Nevidím nic špatného na příběhu, kde jsou bohové naprosto nedosažitelné (nebo řekněme němé) entity, kde jejich motivace a vlastně i samotná existence zůstává záhadou, něco mimo lidské chápání. Tady to funguje ještě do třetího konce (který jsem také zkusil), ale v hlavním závěru se to přehoupne do Ancient Aliens. The Forgotten City se od začátku tváří, jako by šlo o něco vyššího (filosofie, poezie atd.) a docela si to imo dává, ale během poslední cca hodinu se zvrhne v podobně směšnou srágoru, jako zmíněný "dokument" (mimochodem, třeba StarGate mě kdysi docela bavila, ale to bylo koneckonců i tou upřímností ve svých záměrech).

Je to fakt děsná škoda. Myslel jsem si, že po Northern Journey na mě čeká další zajímavé zpracování mytologie, navíc ve hře, která je vyloženě příběhová, nu... méně je někdy více; byť teda Hades ukázal, že to jde.
@Red (01.05.2023 00:06): Je to first person adventúra, kde chodíš a kecáš s postavami a tým, že je to postavené na časovej slučke, tak sa ti dialógy dosť šikovne menia podľa toho, čo si v minulej časovej slučke už zistil. Okrem toho je to čiastočne aj exploration, kde hľadáš predmety a ďalšie lokácie, ktoré sú buď skryté alebo hlavný vchod je zamknutý a treba nájsť inú cestu.
Já bych se chtěl zeptat, v čem tkví ten gameplay? Všichni se rozplývají nad skvěle napsanými dialogy a příběhem, ale jak se to hraje mi je i po všech komentářích nejasný... teď mi to doporučil i kolega z práce, tak už asi nezbývá než to koupit:)
Jojo. Dostal jsem tuhle hru k Vánocům a když jsem se dozvěděl, že je to mód na Skyrim, tak ve mně hrklo :D Ale veškeré moje obavy se brzy ukázaly jako liché, ten příběh, postavy, myšlenka... uaaa, fakt skvělá hra :)
@Kejtee (30.04.2023 16:01): Určite odporúčam, veľmi dobre napísané postavy a dialógy a príbeh, napriek tomu, že bol zauzlený, mal hlavu a pätu. + som to hral aj z toho dôvodu, ak som písal pri xenoblade 3, lebo som chcel niečo kratšie. :)
Teda dávno sa mi nestalo, že ma nejaká hra tak chytila a ja som ju hral bez prestávky, kým som ju nedohral (Za všetky konce), ale The Forgotten City sa to podarilo.
Poslední roky to mám s hrami tak, že si to nejlepší vykopnu z kraje roku (loni Disco Elysium) a pak je to vesměs rok plný zklamání a nezájmu.

Dnes jdu zkusit Forgotten City, zdá se, že to bude pořádný výkop. Ale taky doufám, že letošek herně nezklame a nezůstane jen u toho novoročního nadšení. :D
@Paul (14.12.2021 19:45): Presne, mne teda dosť zdvihlo žlč, také to starosvetské americké (presne takto to fungovalo (alebo stále funguje) v amerických korporáciách v 80. rokoch) dohováranie od kolegu, ktorý mu vravel, aby sa ničomu inému nevenoval, len právničine - doriti, to už človek nemôže mať ani koníčky?

Nič mu do toho nie je, čo on robí vo svojom voľnom čase, aj keby chodil tancovať ako drag queen - ak odrobí, čo robiť má, nech sa venuje, čomu chce.
@Paul (04.12.2021 22:19): Mně to i přišlo takové na jedno brdo, hezky po jednom jak ty exponáty, ale především plnou parou tam, kde to nikdy nemám rád, totiž když historické postavy uvažují zcela jako současní lidé, což je tady vyloženě demonstrováno na tom, jak vlastně nikdo nemá problém s tou adaptací. Přijde mi, že tak i degradují všechny ty historické střípky, kterými předtím dokázali autoři budovat nějakou iluzi onoho světa antické kultury, a z oživlého mýtu se příběh dostal kompletně do pohádky. Asi bych byl i příznivcem nějakého méně ambiciózního a scifi závěru, ostatně obavy jsem začal mít už ve chvíli, kdy se objevili Egypťani. Na druhou stranu ten hlavní motiv tyranské entity a defacto po tisíciletí vymírajícího "mýtu" v podobě zakleté lokality, opouštějící postupně napojení na tento svět, je fakt skvělý.
@Adieu (04.12.2021 21:18): jo ten závěr je aquired taste, pro starý cyniky je to příliš egojerk :) Mě to nevadilo, naopak jsem tam docenil ten detail že bylo přesně reflektováno s kým jsem v posledním loopu mluvil a s kým ne..až si to za pár let dám znovu, tak pokecám se všemi, nepochybuju že tam budou extra dialogy.
Bylo to hodně dobré, nějaké menší nedotaženosti a bugy ani tak nevadí, ale ten "main" ending mě docela zklamal. Myslím, že téma si říkalo o nějakou pěknou tragédii, možná obětování se, a namísto toho jsem na závěr dostal pořádnou porci happy ending kýče po americku (australsku). :/ Nicholas Winton hadr, wtf. Nigerijský princ nicméně rozesmál. XD
@Paul (07.11.2021 17:33): S vojákem je možný speedrun, hned po příchodu do města můžeš pistolí střelit Sentia do hlavy. Do deseti minut dohráno a je za to i achievement :) Jinak tam velké rozdíly myslím nejsou.

Konce jsem postupně zkusil všechny, přišlo mi, že to tak bylo zamýšlené. Ten zmiňovaný čtvrtý je samozřejmě nejzajímavější.
@Paul (07.11.2021 17:33): Ja taky hral primarne archeologa, ale prislo mi ze moc informaci nebo dialogu navic clovek nemel :/ Jinak Fugitive pridava +25% k rychlosti pohybu, Amnesiac dostava o 50% min damage pri combatu a Soldier ma pistoli s deseti nabojema pro ulehceni souboju, ale nemyslim si ze to je upe potreba.

Konce jsem si prosel vsechny, neni zas tak tezky zjistit jak se k nim dobrat :)) Ale ten s Hadesem je samozrejme ten nejdelsi a nejzajimavejsi!
Vy co jste to hráli, zajímalo by mě za koho? Já zvolil archeologa, zajímalo by mne pokud někdo zvolil vojáka, zda to mělo nějakej výraznější význam během hry. A jinak předpokládám že tu všichni měli confront Hades závěr :)
Inu, nečekal jsem že se tahle neznámá indie hra stane po třech letech zase jedním 10/10 zážitkem, ale stalo se.
To je hezké o kolik je hra o lámání časové smyčky zajímavější, když v ní mohu s lidmi i dlouze promlouvat (forgotten city) a ne je jen zabíjet (deathloop) :)
Samozřejmě napomáhá že je to skvěle napsané. Zatím v tom mám přes tři hodiny a jsem zvědav jak se to bude vyvíjet.
@M.a.t.t. (14.10.2021 22:02): Právě že všechny tyhle informace jsem se dozvěděl až když jsem se na Youtube podíval na ostatní konce kde to sám Sentius vysvětluje. V mém konci jsem prostě po nasbírání všech tabletů šel do chrámu, kde jsem přemluvil toho boha aby opustil Zemi.
@koberec (komentář): Predpokladám, že si mal kanonický koniec, ktorý končil pasážou v múzeu, ktorý je podľa očakávania najprepracovanejší. Nie som si však istý, či ti pri hraní neuniklo niekoľko zásadných informácií. Sentius je totiž hlavným antagonistom celej hry, ktorý časovú slučku od začiatku zneužíval vo svoj prospech. Vedel totiž viac ako ostatní obyvatelia meste, nakoľko si po každom resete zachovával svojom spomienky. Preto sformoval plán ako dosiahnuť "nesmrteľnosť a to tým, že tam portálom privedie niekoho, kto bude môcť neustále resetovať slučku v prípade porušenia Zlatého pravidla. A tou osobou je teda i samotný hráč, ktorý preberie túto ulohu po Alovi - až kým neodhalí jeho pravé motívy a nezistí, že quest na ktorý ho poslal, je vlastne jedna veľká lož. No a to že za týmto účelom neváha uväzniť ani svoju vlastnú dcéru sa dá len ťažko hodnotiť ako kladný čin.