Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 50
I přes rozsáhlé pátrání ve vzpomínkách si nedokážu vybavit tuctovější hru, než Callisto Protocol. Absence, byť sebemenší, originality způsobuje neblahý pocit, že všechno jste už někde viděli a slyšeli. Nulová inovace v rámci žánru tak dává vzniknout poněkud mdlé hře, kde jednoznačně vítězí forma nad obsahem.

On totiž audiovizuál je vskutku parádní. Detaily všeho jsou impozantní a v několika chvílích dokáže vytvořit povedenou temnou atmosféru. Zbytek prostředí nicméně představuje převážně nezajímavé vězení a jeho zamrzlé blízké okolí. Příběh si už druhý den po dohrání nepamatuji, postavy působí nesympaticky a nepřátelé jakbysmet. Skutečný konec děje si navíc musíte dokoupit jako DLC.

Snad to zachraňují souboje, říkáte si? Kdepak, Vymyslet takhle pitomý a nepříjemný systém už musí vyžadovat skoro nadlidské chápání. Převážně se CP soustředí na potyčky tělo na tělo. Na papíře to jistě vypadalo skvěle. Mlátíte se se zombíkem hlava nehlava a občas hodíte úhyb. A právě tenhle evade z Jacoba udělá nesmrtelnou mašinu. Praxe tedy vypadá jak vtipně nacvičený tance. Tři údery, pak úhyb, tři údery, pak úhyb, tři… No asi si to domyslíte.

Dokonce i střílení je podělané. Bojujete s kamerou, bojujete se zvláštním nabíjením, bojujete s gamepadem, bojujete s výměnou zbraní. Jen ti nepřátelé jako jediní nepředstavují hrozbu, protože jim můžete uhýbat až do konce věků. Dobrý nápad je gravitační rukavice. Musí být jistě zábava házet enemáky z plošin a nabodávat na špičáky, ptáte se? Houby s voctem. V nevylepšené formě má totiž rukavice tak malou baterii, že na provedení dříve zmíněného úkonu máte asi tři vteřiny. A zmínil jsem už, jak musíte po zabití na hnusáky ještě šlápnout, aby z nich vypadla lekárna/munice/peníze? U tří na sobě ležících mrtvol to potom vypadá, jako by nezničitelný Jacob trucoval před obsazeným veřejným záchodem. 

No nic. Máte-li snad osmihodinovou chvilku strašlivé nudy, tak Callistu dejte šanci. Chtece-li si zahrát dobrou hru, tak se poohlédněte jinde.
+22 +23 −1
  • PS5 70
Callisto chce být AAA titulem, který má hráče posadit na zadek. Ve výsledku jsem ale byl usazen jen z grafiky. Všechny ostatní prvky, které by měly vyčnívat se snažily být zbytečně inovativní nebo popřípadě šli až moc na úkor filmovosti celý hry. Dostal jsem tak příjemně atmosférickou jednohubku, se špatným gameplayem a béčkovým příběhem, ke které se nemám v plánu vracet a jsem rád, že skončila.

Vezmu to ale postupně - graficky je hra fakt nádherná, modely a nasvícení je prvotřídní a to i při performance modů. Design/architektura si bere to nejlepší s vesmírných survival sci-fi a hudba jen podtrhujeme snahu být hororem (i když hra strašidelná není). Procházet se tak po lokacích Black Iron je hodně atmosférické, čemuž dost napomáha i minimalistický HUD.

Příběh hry je vsutku béčkový, nepřínáši do sci-fi survival formulky nic nového a jeho dávkování skrz filmečky bylo naprosto v pohodě. Z počátku mě bavilo odhalování příběhu a objevování informací ohledně vězení a situace, ve které se nachází. Nicméně to se zlomilo tak ve třech čtvrtinách hry, kdy mi příběh začal být tak trochu jedno. Tomu ani nepománá otravné sbírání různých audio a textových logů (které jdou přehrát jen v inventáři Jacoba!). Vyvrcholéní příběhu je pak hodně mimo a opět se snaží být jen nějakým příslibem do budoucna.

Typově má hra velice blízko k RE remakům či novým dílům. Herně je tak rozkročena na jednu stranu jako survival horor a na druhou jako 3rd person akční adventůra. Problém je, že jako horor hra selhává děsit (jen opakuje pár jump scares) a jako survival jsem se cítil jen při boji s více nepřáteli a to kvůli tuhosti pohybu a ovládání. Ovládání a pohyb postavy je pak společně se přehršel scriptami i hlavní problém při akčně-adventurních prvcích. Bojový systém je toporný, kamera je až moc blízko postavy, chůze a běh jsou pomalé a práce s inventářem je puzzle. Stříléní sice má váhu a dopady projektilů jsou super, ale melee systém je nepřesný a reakčně pomalý. Díky kameře se mi i několikrát stalo, že jsem netrefil palicí nepřítele, i když jsem stál i něj; popřípadě na mě vyběhli nepřátelé ze zád dřív než jsem mohl reagovat. Díky skriptům nejde ve hře stále běžet, ale někdy lze jen chodit - to záleží i na prostředí - aby vás hra mohla vyděsit. Což se stane jen napoprvé, protože pak už hra jen opakuje jump scares, které Jacoba ale ani neohrozí na životě.

Hře chybí různorodost nepřítel a nutnost používat nové vybavení, ja jsem celou hrou prošel se dvěmi základními zbraněmi a žádnou novou si nevyrobil. Nicméně systém výroby pomocí 3D tiskárny je moc fajn! Z počátku hra není ani moc výzvou, stačí být trochu obezřetný a není težké postpovat dále. Jakmile ale hra představí nějaké mini-bossy, začne být trochu problém se zdroji (než zase člověk dojde k tiskárně). Problém s mini-bossy či hlavním bossem vidím i v tom, že to jsou v podstatě houby na kulky - snesou oproti standartním nepřátelům strašně moc a hra vás na to něpripraví. I to by ale nebyl problém nebýt nepřesného melee ovládání a pak stačí jednou minou či jednou neuhnout a životy jsou na půlce. Tohle bylo hodně iritující, klidně bych doporučil hru projít na nejnižší obtížnost.

Ve výsledku ale musím říct, že si mě Callisto Protocol něčím získal a hru jsem rád dohrál. I přes hodně herních přešlapů nabízí hra skvělou atmosféru a minimálně první polovina má hra i silný drive kupředu.

Pro: grafika, atmosféra, gravitační rukavice

Proti: těžkopádný pohyb, přílišná brutalita, nevyvážená obtížnost

+21
  • PS5 --
Od vydání hry autoři hodně zamakali na připomínkách a opravili spoustu chyb a herních mechanik, ke kterým měli hráči největší výhrady - mj. upravili frusturující soubojový systém, nepřeskočitelné videosekvence nebo nutnost poslouchat nahrávky v inventáři. Lze tedy říct, že jsem dostal vychytanou verzi hry a ještě k tomu "zdarma", v rámci PS+...

Přesto si nemyslím, že hrát CP na konzoli byl dobrý nápad. Na několika místech jsem bojoval s frameratem (Performance mode) a grafika mi taky nepřišla tak úžasná, jak o ní všichni básní. Dokonce jsem tady pozoroval věc v dnešní době naprosto nevídanou - zatmavování příliš vzdálených míst, zřejmě pro snížení nároků na výkon.

Absolutně nerozumím tomu, proč se Schofield a jeho gang snažili, aby hra vypadala jako trochu jiný Dead Space. Místy jsem si připadal jako v parodii. A vůbec nejde jen o zasazení nebo žánr, ale i o některé herní mechaniky nebo interface. Rozdíly jsou ve stavbě levelů, kdy CP je koridor bez nutnosti používat mapu, s několika málo slepými odbočkami a souboje jsou zaměřené spíše na close-combat s elektrickým sekáčkem.

Základem soubojového systému je uhýbání do stran, které je naprosto automatické. Stačí držet páčku doleva nebo doprava a postava VŽDY uhne příchozí ráně. Jedná se o modifikovanou formu QTE a potyčky jsou díky tomu dost jednoduché a zároveň jednotvárné. 

Příběh o Markeru z DS považuju za jednu z nejdebilnějších příběhových zápletek v historii her, takže CP se příliš nemusel snažit překonat svůj vzor alespoň ve vyprávění. Aby to ale hráči neměli všechno zadarmo, musejí si koupit DLC, které by mělo vysvětlovat ten neuvěřitelný cliffhanger ze základní hry. Chvíli jsem dokonce uvažoval, že bych ho za těch pár korun pořídil, ale DreamcastGuy to rozhodl za mě...

Bohužel, produkční kvality CP přeskočily hratelnost a servírovat hráčům profesionální herecké výkony s nádherně upocenými xichtíky v takto nezapamatování hodné hře je naprosté mrhání potenciálem herců a peněz.

Hodnocení: ✰
+16
  • PS5 70
Už dlouho jsem nebyl takhle na vážkách s hodnocením. Callisto Protocol byl zdarma v Playstation Plus, tak jsem si říkal, proč tomu nedat šanci.

Pokud od hry nic moc nečekáte, můžete být příjemně překvapeni. Hodně věcí je tady parádních - sound design, se všemi skřeky a boucháním mě bavil, stejně jako celková art direction a výživný gore plný krve a létajících střev. Problém ale je, že Callisto nepřináší nic nového. Je to v podstatě jen hezčí Dead Space (včetně vykradeného UI) v přeskinované Ishimuře. A spoustu věcí dělá bohužel úplně blbě - toporný systém bojů na blízko, vyloženě debilní léčení a otrávný a nudný stealth (jde dneska vydat hru bez stealth pasáží?!). Bohužel to netáhne ani silný příběh, který, ač začne vcelku nadějně, sklouzne do klišé a generických úkolů - “zapni tyhle generátory, nahoď pojistky a vypadni odtamtud”. Takže ačkoliv mě ta hra zejména v druhý půlce už celkem unavovala, atmosféru to má a aspoň je to krátký. Škoda, potenciál to mělo mnohem větší.

Pro: Atmosféra, vizuál, sound design, je to krátké

Proti: Boje nablízko, systém léčení, nic moc příběh, stealth

+16
  • PS5 75
Na The Callisto Protocol jsem se těšil už od prvního oznámení na TGA, pár let zpátky. Přeci jen, byla to nová hororovka ve vesmíru, od tvůrce Glena Schofielda, jehož legendární Dead Space považuji za TOP horor, nejen ve vesmíru ale i obecně. Tenhle návrat ke kořenům nemohl dopadnout špatně, co by se tak mohlo pokazit?

Bohužel, v případě Callista se pár věcí nevyvedlo. Na launch vyšla v rozbitém stavu (hlavně na PC), před vydáním byla oznámena podpora hry ve formě DLCček a příběhové expanze, což není nic neobvyklého, jenže aby jedno z DLC byl nový herní mód, který navíc obsahuje nové animace úmrtí hlavního hrdiny, které v základní hře nejsou je prostě hovadina. Největší ránou ale bylo, že hra nesbírala tak vysoká hodnocení, jak se od ní čekalo.

Já jsem se ke hře dostal až po roce, kdy po všech těch ohlasech byla moje očekávání přirozeně menší, přesto jsem očekával lepší hru, než o jaké se mluvilo. To se mi vlastně splnilo, ale těch neduh si nelze nevšimnout.

V prvé řadě jsou to příšery, nejsou moc zajímavé, připomínali mi mix Resident Evil a The Last of Us. V tomhle ohledu je těžké přijít s něčím novým, když spoustu už bylo vytvořeno ale rozhodně mohli být zajímavější. Dále prostředí věznice Black Iron Prison, které až na pár momentů je strašně generické, nic nevídaného ze žánru sci-fi. Příběh taky nepatří k tomu nejlepšímu ze žánru, ale špatný rozhodně nebyl. Herci byli fajn ale pomohli by jim lépe napsané postavy.

Co se mi líbilo více, byl mezi hráči rozpačitě přijatý combat. Chvíli trvalo, než jsem si zvykl ale po 50 omylných pokusech jsem se ho naučil a už to šlo jako po másle. Když na mě šlo více nepřátel, bylo to trochu horší až neférové ale považuji to za takový správný nátlak na hráče v hororové hře. Ozvučení bylo taky parádní, to je v tomto žánru nezbytné. Co musím ale opravdu pochválit, je grafika. Hrál jsem to na velké televizi v režimu výkonu (60fps, nižší rozlišení) a vypadalo to pořád skvěle. Textury byli dostatečně ostré, oproti PS4 verzi, která působila moc rozmazaně. Jestli se někam vložili ty šíleně velké peníze na rozpočet (prý okolo 160 mil. dolarů), tak to bylo právě sem.

Hra rozhodně měla velký potenciál, který se nepovedlo dostatečně využít. Stěžuji si zde hlavně na nedostatek inovací. Sám Glen Schofield ale prohlásil, že mu nevadí vykrádat sám sebe, když to prostě funguje, nač to měnit. Svému předešlému Dead Space se tak díky tomu přiblížil, ale možná se tolik snažit neměl. Měl zvolit jinačí cestu a nadělit nám něco zbrusu nového. Tak či tak, se hrou jsem převážně spokojený ale mohlo být i lépe.

Pro: Combat, ozvučení, grafika a výkon na PS5

Proti: Nedostatek inovací v rámci žánru

+11
  • PS5 85
TCP je za mě jedna z těch her, kde půjdu proti proudu. A to proti hodně silnému. Prodeje tohoto titulu jsou obecně daleko za očekáváním a studio Striking Distance počítá ztráty. Vzhledem k rozpočtu okolo 160+ mil. dolarů, je počet prodaných kusů, který se zastavil někde kolem 2 mil., docela díra. To samozřejmě podporuje fakt, že bude mít studio problém s budoucími projekty, což je za mě škoda. Mně se trefili do vkusu opravdu výborně. A proto hraji hru již podruhé.

Hra se odehrává v roce 2320 na jednom z měsíců Jupitera ve věznici Black Iron. Zde se v kůži Jacoba Leeho (hraného reálným hercem Joshem Duhamelem) ocitáte jako vězeň po havárii vaší lodi. Hned od začátku je ale s věznicí něco špatně a když dojde k propuknutí nákazy, musíte se začít rvát o holý život s mutanty, kteří kdysi obyčejné lidi připomínají už jen velice vzdáleně.

Od první chvíle mě naprosto odzbrojila grafika a audiovizuál. Není na trhu moc her, které by se tímto designem mohly chlubit. Vše působí až fotorealisticky, Jacob má na sobě pot, obludy jsou skutečně vykresleny do detailu, level design je působivý, i když často dost tmavý. Hra nám sem tam nabídne i pohled mimo komplex Black Iron a i exteriéry vypadají opravdu skvěle. Tři roky stará hra vypadá pořád naprosto špičkově. Abych znásobil zážitek, hraji pouze na sluchátkách a zvuky musím pochválit také. Za mě se studiu v tomto ohledu povedla špičková práce.

Během své cesty budete mít na výběr pár zbraní. Není jich moc, ale vzhledem k omezenému inventáři to stejně asi nijak nevadí. Kromě střelných zbraní mi trochu chybí klasické "házecí zbraně". Ve hře nejsou žádné koktejly nebo granáty. Tuto chybějící část, ale docela dobře řeší GRP (taková telekinetická rukavice). Tou můžete přitahovat nepřátele a házet je na různé bodáky nebo třeba do propastí. Zároveň můžete po nepřátelích házet různé předměty včetně explozivních barelů. S rukavicí je opravdu docela sranda a je dobré sledovat okolní prostředí, protože si může hráč tímto způsobem vymést cestu poměrně snadno. Všechny zbraně se pak dají různě vylepšovat na jakýchsi 3D tiskárnách. Píše se rok 2320, tak proč ne :-)

Nepřátelé jsou výborní. Je jich několik druhů a každý dokáže zatopit trochu jiným způsobem. Boj nablízku s nimi není ale úplně lehký a chce to zvládnout trochu krkolomný dodge systém. Na druhou stranu moc nechápu ten hate. Já si na něj zvykl poměrně rychle a v kombinaci s různými komby je pak radost bojovat s větším množstvím nepřátel. To takový soubojový systém například v posledním Dead Island 2 je naprosto katastrofální v porovnání s TCP. Jak jsem již psal výše, jdu proti proudu. Jediná věc, která mě opravdu iritovala byly jakési kopie vajíček z vetřelce, ze kterých vyletí něco jako hlava a jde vám po krku. Problém je ten, že letí na strašně dlouhou vzdálenost a hodně rychle. Takže líheň nejen, že nevidíte včas v té tmě, nelze se tomuto monstru ani vyhnout. Tohle je za mě dost zbytečný přešlap. Těchto nepřátel ale ve hře není naštěstí moc.

Jinak má hra super gore level. Krve je hodně a destruktivní zóny nepřátel jsou skvělé. Příběh je pak maximálně průměrný a těším se, co nabídne datadisk.
Rozhodně si nemyslím, že TCP hrou špatnou a ani průměrnou. Dokonce je za mě lepší i než Dead Space, což se mnou asi zase a opět nebude většina lidí souhlasit. Ať už tak nebo tak, je škoda, že se studiu tento projekt nepodařil dle prodejních představ. Nyní nezbývá, než čekat na ILL :-)

Pro: grafika, audiovizuál, monstra, atmosféra

Proti: pro mnohé kostrbatý dodge systém, průměrný příběh

+11
  • PS5 75
Teď když se prach nad hrobem tohohle finančního propadáku přeci jen trochu usadil, pojďme si říct, že The Callisto Protocol není po stránce hratelnosti zase takový průser. Dle mého názoru jde spíše o oběť šílených očekávání a skutečnosti, že hra minimálně na první dva díly jasné "inspirace" v podobě série Dead Space citelně ztrácí.

Snaha nepřímo navázat na kdysi věhlasnou sérii studia Visceral Games je naprosto zřejmá. TCP řve "mrtvej vesmír" na hony daleko a mít na sérii práva, autoři by klidně mohli na krabičku švihnout čtyřku. Sci-fi survival hororů je na trhu minimum, TCP tak měl k úspěchu poměrně slušné předpoklady. Problém spočívá v tom, že ačkoliv dělá všechno podobně jako Dead Space, snad až na grafické zpracování dělá vše i zřetelně hůře.

Tvůrci nechtěli (a takřka určitě ani nemohli) do puntíku zkopírovat soubojový sytém z Dead Space a jeho dnes již ikonického vesmírného inženýra Isaaca s Plasma Cutterem. Striking Distance Studios přišli s novým nápadem, který jim však v konečném důsledku trochu vybouchl do ksichtu. Jakob Lee se zejména zpočátku spoléhá na elektrický obušek a souboje tak probíhají spíše nablízko, přičemž pro přežití je naprosto stěžejní trochu těžkopádný systém úhybů. Hlavní hrdina tak při střetech s monstry tancuje podivný čardáš ve snaze zkombinovat úhyby do strany a údery chladnou zbraní. Přiznám se, že zpočátku mi přišel tento systéme vyloženě debilní, postupně si však zvyknete a hra od nutnosti řešit všechny střety s hnusáky "růčo" přeci jen opustí. Nechtěně komicky však systém úhybů působí až do konce hry.

Vybavuji si, že u Dead Space jsem si prosral nejedny trenky a nebyl jsem u hry schopný vydržet déle než řekněme hoďku v kuse. U TCP jsem se nebál vůbec. Vlastně úplně nevím proč. Hra dokáže být atmosférická a hudba a zvuky se vás snaží vyděsit neustále. Nějak to na mne však nefungovalo. Moc tomu nepřidává i fakt, že se autoři velmi často snižují k laciným lekačkám, které se navíc citelně opakují. Snad každé druhé plazení se ventilační šachtou se bez nějakého toho bafnutí neobešlo. U konce hry jsem byl už úplně otrlý a lekačky jsem vnímal spíš jako takové otravné animace zdržující postup hrou. Čest těm pár výjimkám a přiznávám, že u té úplně poslední jsem se lekl poctivě. I přes hnusné výjevy a skoro až přehnaný "gore" se příliš hře nedařilo držet mne v takovém tom nepříjemném napětí, jak to umí třeba ty lepší díly série Resident Evil.

Příběh mne celkem bavil. Nejde o nic převratného a drtivou většinu zvratů uvidíte přicházet dlouho dopředu. Přesto jde o vyprávění pro podobný typ hry naprosto dostačující. Postav je ve vezení The Black Iron jen pár, zahrané a namluvené jsou však dobře. Produkční hodnoty hry jsou ostatně na vysoké úrovni. Působivý grafický kabátek se však během chvíle okouká a pak začnou o to více vystrkovat růžky nedostatky v hratelnosti.

Pár designových rozhodnutí mi přišlo vyloženě hloupých. Předně jde o titěrný inventář. Jacob u sebe unese kromě zbraní přesně šest předmětů. Každý kvér má samozřejmě jiný typ munice, pak jsou tu lékárničky a předměty, které lze u automatické obchodní stanice vyměnit za kredity, sloužící k nákupu vylepšení zbraní a gravitační rukavice. Rovnání pistolek a léčivých kytiček má v Residentu své místo, tady to jen otravuje. Velmi často jsem tak musel kořist na místě prostě nechat. Obchodní stanice jsou rozmístěné trochu nerovnoměrně a třeba každá baterka do gravitační rukavice zabírá nesmyslně jedno místo. Cca v polovině hry se situace o něco zlepší, když inventář nabobtná na dvojnásobek. Díky bohu. Chvíli mi trvalo zvyknout si, že na každou mrtvolu je potřeba nejdříve dupnout, aby vydala tolik potřebnou kořist. Je však možné, že tento prvek byl již v původních Dead Space a já si na něj jen nepamatuji.

I přes v komentáři proprané nedostatky jsem se u The Callisto Protocol obstojně bavil. Již bez očekávání, "zadarmo" z PS Plus jde o fajn hru s přímočarou hratelností i postupem vpřed. Na "Maximum security" dohrání trvalo přiměřenou dobu a nepřišlo mi, že by hra byla přehnaně krátká. Největším zločinem je tak skutečnost, že tenhle vesmírný horor dělá všechno hodně podobně jako její předobraz, jen vždy alespoň o trochu hůře.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – "8. Zločin a trest:  Dohraj hru, ve které hraješ za vězně, a nebo za osobu, která následkem svých činů skončí ve vězení.  – Hardcore varianta. /Hlavní hrdina je krátce po začátku hry zavřen do futuristického vězení, odkud se následně pokouší uprchnout./

Hodnocení na DH v době dohrání: 73 %; 78. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Zasazení do sci-fi vězení; soubojový systém (častečně); atmosféra není špatná, i když se hře příliš nedaří děsit; audiovizuální zpracování; délka tak akorát

Proti: Soubojový systém (částečně); vlastně to je "jen" takový horší Dead Space v moderní grafice; lekačky jsou často nepřekvapivé a prvoplánové; omezující inventář

+11