Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Syberia - Remastered

06.11.2025
13.11.2025
73
6 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Syberia Remastered je modernizovaná verze klasické adventury z roku 2002 od belgického výtvarníka a scenáristy Benoîta Sokala. Hráč se ujímá role Kate Walkerové, právničky z New Yorku, která přijíždí do odlehlé alpské vesnice Valadilène, aby dohlédla na prodej místní továrny na mechanické automaty. Rutinní úkol se však rychle mění v cestu napříč Evropou, během níž Kate odhaluje stopy vynálezce Hanse Voralberga, jenž se vydal hledat poslední žijící mamuty na mytickém ostrově Syberia. 

Remaster přináší kompletně přepracovanou grafiku, plynulejší ovládání a nové uživatelské rozhraní, které reflektuje současné standardy adventurního žánru. Zůstává však věrný původnímu vyprávění a výtvarnému stylu. Ovládání bylo optimalizováno pro gamepady i myš a klávesnici, došlo také k úpravám některých hádanek a přidání nových pro lepší plynulost hraní.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak už vyšla Syberia VR, tady je launch trailer. Jak na to tak koukám, tak je to skoro na nový profil (který ale kvůli VR verzi asi nemá smysl dělat), protože tohle se bude hrát úplně jinak...

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
V dnešní době remasterů a remaků se v herní komunitě často řeší otázka, zda je vůbec některá z vybraných her skutečně potřebuje a jestli častý HD upscale není jen pouhou ždímačkou peněz fanoušků dané hry či série. Stejné pochyby vyvolalo i oznámení remasteru první Syberie, o kterém se na fórech vedly vášnivé debaty. Mnozí fanoušci řešili, zda by nebylo lepší investovat do zcela nového dílu, než znovu vydávat remaster s minimálními změnami. Za sebe ale musím říct, že pokud někde vyleštěnější vydání opravdu dává smysl, pak právě u této série. Navíc se tu nedočkáme jen kosmetických úprav, ale kompletního přepracování hry do plně 3D podoby. Syberia má dnes už čtyři díly, přičemž třetí z nich přešel na modernější vizuál i uživatelské rozhraní. Proto dává logiku, že se Microids rozhodl první díl vizuálně přiblížit novějším částem série. Obešlo se to ale bez bugů, které jsou pro hry od tohoto vydavatele typické, a mělo toto vydání vlastně smysl? 

Hned zkraje musím přiznat, že tohle bylo moje první setkání s touto sérií. Ne že bych ji neznal, ba naopak. Chvalozpěvy o ní jsem slýchal na fórech i v různých herních žebříčcích už dlouho. Bohužel téma pro mě nikdy nebylo natolik přitažlivé, abych nedal přednost jiným klasikám, jako třeba Gabriel Knight. Proto jsem oznámení remasteru bral jako jasné pošťouchnutí Syberii konečně zkusit a nelituji. Recenzi se tak pokusím pojmout i trochu pro nováčky: nebudu rozebírat samotné základy originálu, ale spíš se pokusím naznačit, co od příběhu čekat a zda je hra pro vás. Poté se zaměřím na to, jaké změny remaster přináší, jak fungují a zda jsou skutečně k lepšímu. 

Začněme tedy příběhem. Ten zůstal beze změny a krom pár pozměněných puzzlů nenabízí žádnou odchylku. V hlavní roli je tu mladá právnička Kate Walker, která přijíždí do francouzského městečka Valadilene, aby uzavřela smlouvu o koupi místní továrny na hračky. Po příjezdu ji ale čeká nepříjemné zjištění: majitelka továrny Anna právě zemřela a pravděpodobně existuje právoplatný dědic. Je to její mladší bratr Hans, geniální konstruktér a vynálezce, který je však dlouhá léta nezvěstný. Kate se tedy vydává na dlouhou pouť po jeho stopách, která je zároveň cestou k poznání sama sebe. 

Nečekejte žádný mysteriózní, zvraty nabitý příběh. Spíš klidnou, někdy i relaxační melancholickou cestu napříč Evropou, při níž hlavní hrdinka prochází vnitřní emotivní proměnou, která pozvolna prostupuje a vyvíjí se napříč hrou. Nebudu lhát, první hodinu mi trochu trvalo se do hry naplno dostat, ale jakmile to „kliklo“, už jsem se od příběhu neodpoutal. Celou vaší cestou navíc lemují Automatoni, což jsou vynálezy hledaného Hanse. Popsal bych je jako složité, „hodinářsky“ působící mechanické bytosti z ozubených kol a hřídelí, poháněné principem perpetua mobile, nikoli elektřinou. Jsou centrální součástí herního světa, často inspirované automatony 18. století, budované tak, aby působily živě a plnily předem dané úkoly – byť jsou omezené svým naprogramováním.

Díky nim má hra nejen steampunkový šmrnc, ale zároveň i silný nádech magického realismu, který jde cítit v každé nové lokaci. Často jsem tak jen nasával a užíval si nové lokace a jejich atmosféru. To je i hlavní aspekt celého příběhu. Celé je to spíš magický, pomalý zážitek o cestě a dá se říci i o rozjímání. Pokud s tímto očekáváním do hry půjdete, nebudete zklamáni. Hlavní postava Kate je navíc velmi sympatická a nebojí se utrousit i nějakou tu stírací hlášku. Dále je tu autonom Oscar, jenž funguje jako humorný sidekick, a k tomu ansámbl roztodivných a zajímavě zvláštních charakterů, kteří celkově dotvářejí pohádkově snovou atmosféru. Dovolil bych si říct, že Evropa, po které cestujete, tu působí jako zvláštní magický svět, do něhož sem tam prosakují útržky toho našeho – ve hře provedené tím, že Kate volají známí a rodina skrze mobil z New Yorku. Takže tady vše zůstalo při starém a pokud vás můj popis zaujal, už jen tohle je důvod si hru pořídit.

Teď se ale podíváme na to nejhlavnější, a to jsou novinky a rozdíly oproti originálu. Když už jsme řešili příběh, dovolím si probrat to, co s ním přímo koresponduje, tedy puzzly. Ty, které zůstaly, jsou prakticky beze změny. Spíše jde o kosmetické úpravy. Občas je předmět k vyřešení položený na jiném místě nebo je úkon zjednodušený, takže už třeba není potřeba udělat extra krok k rozhýbání páky apod. Poté tu jsou ale i hádanky nově přidané. Není jich mnoho, ale jsou tu. Například jedním příkladem budiž oprava mechanického orchestru u akademie. V originálu stačilo dostat se do ovládací místnosti, zatáhnout za páčku a hotovo. V remasteru je to už trochu složitější a nyní je potřeba najít tři zvukové cihly a ty podle plánku dát do stroje.

Bohužel mi často přišlo, hlavně v této instanci, že se nově přidané puzzly spíš snaží uměle natahovat herní dobu, a působily na mě zbytečně. Přeci jen jít na fetch quest a hledat náhodně, nesmyslně po akademii poházené cihličky mi nepřijde úplně logické. Není to ale vyloženě nic, co by kazilo zážitek. Je to spíš trochu vtipné v porovnání s tím, že se remaster místy snaží některé zdlouhavější pasáže originálu zkrátit. Proto pak prodlužování herní doby banálními a ne moc zábavnými puzzly bije do očí.

Co je ale největší a podle mě i vítanou změnou, je pohyb po lokacích. Pro nováčky, kteří originál nehráli, jen doplním, že původně byla herní lokace rozsekaná na obrazovky. Vždy jste klikli na konec obrazovky a přepnuli jste se do další části lokace. Tady přichází největší novinka: vždy máte větší část lokace otevřenou a plynule si ji můžete s dynamickou kamerou procházet.

Celá recenze zde    

Remaster Syberie je dle mého ve svém nitru povedený. Hra vypadá atmosféricky a nový grafický kabátek jí sluší. Dabing a soundtrack, jež zůstaly beze změny, jsou v dobré kvalitě a neděje se tu problém á la remaster Broken Swordu, kde byly zvukové stopy v horší kvalitě. Což ale bylo způsobené stářím nahrávek. Také interface a ovládání mi sedlo. Jediné, co remaster výrazně sráží, jsou především bugy, kterých, jak jste si mohli všimnout, je požehnaně, ale není to nic, co by za pár měsíců nemohlo ze hry úplně vymizet. A také nové hádanky, jež působí, jako by byly přidány „na sílu“. Krom toho je to ale povedený remaster, který nejen hru sjednocuje s novými díly, ale také ulehčuje některé části ve hře a přidává jí už dost potřebný facelift.

Pro: Povedený grafický kabátek, Zjednodušený a modernizovaný interface, Původní příběh zachován a s ním i poetika hry

Proti: Větší množství bugů, Nově přidané puzzly působí na sílu

+14
  • PC 75
Adventura Syberia belgického tvůrce Benoîta Sokala vyšla již v roce 2002 a prakticky okamžitě se zařadila do síně slávy adventurního žánru. Romantický příběh o americké právničce, jenž přijela do malé francouzské vesničky dokončit prodej místní továrny na mechanické automaty, jenž se ale zkomplikoval úmrtím současné majitelky, což vyústilo v dobrodružnou cestu za dalším z dědiců, uchvátil fanoušky nejen svým poetickým pojetím, ale také na svou dobu velmi podařeným audiovizuálním zpracováním.

V poslední době je možné vidět populární trend ve tvorbě různých remaků či remasterů starších her. Obzvláště u těch z první poloviny devadesátých let to celkem i dává smysl - přeci jen v té době bylo hlavně grafické zpracování skutečně archaické a mnoho titulů ani nejde na moderních strojích pořádně spustit. Zato u novějších titulů jsou tyto předělávky nadbytečné, až mnohdy úplně zbytečné. Mezi které z nich se zařadí Syberia Remastered?

Osobně moc velkým příznivcem remaků nejsem. Raději bych vidět tvůrce vytvářet úplně nové tituly než se jen babrat v těch starých. Do vlny remasterů se vrhlo i studio Microïds. Jejich prvním vážnějším počinem se v tomto ohledu stala Amerzone: The Explorer’s Legacy, jejíž nová verze skutečně prokoukla, je vytvořena s úctou k původnímu dílu a dokázala zachovat i originální atmosféru. Velkým plusem je také to, že tvůrci zůstali u původního stylu pohybu po skocích mezi obrazovkami.

Druhým takovýmto pokusem je předělávka legendární Syberie. Titulu s názvem Syberia Remastered se ujalo francouzské studio Virtuallyz Gaming, které se dosud soustředilo hlavně na VR hry. Už při oznámení remasteru jsem vyjadřoval pochyby, zda je toto dílo skutečně potřeba. A i po zahrání hry si myslím, že to byl zbytečný krok a tvůrci se měli radši pustit do něčeho nového.

Tato recenze bude hodně vedena v konfrontačním duchu, respektive budou popsány zásadní rozdíly oproti originálu. Proto doporučuju přečíst si mou recenzi k tomuto originálu, mimo jiné je tam důkladně popsaný příběh i celkové prostředí, ve kterém se hra odehrává. Tento příběh ve své základní linii zůstal prakticky beze změn, ale musím říct, že tentokrát na mě na řadě míst nepůsobil tak emotivně, jako předtím.

Tou nejzásadnější změnou je jednoznačně grafické zpracování, respektive zpracování celého světa. Zmizely předrenderované obrazovky, do kterých byly vloženy postavičky. Namísto toho je všechno ve 3D, včetně vymodelovaného prostředí a postav ve hře se vyskytujících. Tvůrci si dali skutečně záležet a jednotlivá prostředí se snažili vymodelovat do nejmenšího detailu. A musím uznat, že to prostředí vypadá graficky opravdu nádherně. Ale bohužel musím dodat, že to pro mě úplně ztratilo tu původní atmosféru. Pamatuju si, že obzvlášť úvodní pasáž ve Valadilene na mě v originále působila hodně melancholicky a romanticky, to vše zahaleno do mlhavého oparu. Tady mi přijde všechno až příliš sterilní, až moc temné, až moc ostré.

Hodně moc tomu škodí právě zvolené 3D prostředí. Zatímco v originále v každé z obrazovek vidíme přesně to, co autoři chtěli a mohli si vše vypiplat do nejmenších detailů tak, aby to odpovídalo jejich představám, zde je tomu jinak. Hlavním důvodem pro tuto změnu je podle mě změna způsobu ovládání. Snaha přiblížit se konzolím a debilnímu ovládání přes gamepady vede k tomu, že postavička může chodit různě po celém prostředí, přičemž kamera se v různou dobu přepíná do různých pohledů. Tím se nejen zvyšuje nepřehlednost, ale výrazně to ubírá i na dojmu z grafického zpracování. Kamera totiž častokrát zabírá prostředí z různých úhlů, mnohokrát bych řekl, že až náhodně vybraných. Takže se často stává, že postava nevidí, kam jde, protože se pohybuje přímo proti kameře a hra se momentálně rozhodla, že se pohled nebude přepínat do jiného úhlu.

S tím souvisí další otravná věc - chození. Už originál byl hodně o chození z jedné lokace do druhé, ale vždycky to bylo o pár obrazovkách, kde stačilo dvojklikem klepnout na druhou stranu obrazovky a postava tam doběhla. V současném 3D prostředí je ale zdlouhavé chození vytaženo až do absurdna. Krásným příkladem je právě Valadilene a její hlavní třída. Ta je komplet vymodelovaná ve 3D a když postava přechází z jednoho konce ulice na druhý, tak kamera sleduje postavu, jak jde kolem baráků a efektně se přesouvá společně s ní. Jenže i když běžíte pomocí gamepadu nebo použijete běh pomocí dvojkliku myší, všechno trvá extrémně dlouho, než se postava vůbec někam dostane. A i v tomto případě se kamera občas přepíná do divných směrů, takže bývá problém s orientací. A najít vstup na dvůr továrny v tomto zpracování je hodně o dílu náhody, abyste se dostali k bráně tak, aby se obrazovka přepnula do správného směru a vy mohli vstoupit.

A pak tu máme jednotlivé věci, které může hlavní postava konat. Opět jsme se přiblížili konzolovému zpracování, takže se objevuje velká kulička v situacích, kdy se přiblížíte k místům, kde jde něco dělat (odejít jinam, pohovořit s někým, něco provést). To už je úděl současné doby, ale tak nějak mi přijde, že v této předělávce je díky tomuto kroku až moc vidět, jak málo aktivních oblastí v některých obrazovkách je. Zatímco v originále bylo na obrazovce možné vidět jen to, co autoři chtěli, ve 3D zpracování je vidět mnoho detailů, které by vás určitě zaujaly k prozkoumání. Ale smůla, i když daný předmět vypadá lákavě a možná i smysluplně k příběhu, je tam jen na okrasu.

Pojďme se podrobněji podívat na obsah a puzzly. Drtivá většina původních puzzlů zůstala zachována, některé však byly nově přidané. V prvních kapitolách si uvědomuju po jednom nově přidaném puzzlu, v závěrečné pasáži asi o dvou. Většina z nich mi ale přijde přidaná úplně zbytečně, některé dokonce na sílu. Třeba u v Barrockstadtu přidaného puzzlu s hudebním pavilonkem úplně postrádají logiku lokace výskytu předmětů, které je potřeba sesbírat pro jeho splnění. Nebo v Aralbadu je přidaný nový puzzle, který teprve zaktivuje tlačítko pro recepčního, které otevírá dveře do zadního traktu hotelu. Už vidím recepčního, jak jde řešit puzzle, aby si zaktivoval tlačítko, zatímco host netrpělivě postává přede dveřma a čeká, jestli ho někdo pustí dovnitř...

Zbývající prvky audiovizuálního zpracování zůstaly bez zásadnějších změn. Dabing je stále stejně kvalitní, stejně tak hudební doprovod od původních autorů Dimitri Bodianského a Nicholase Varleyho. Nechybí ani zpívaná operní árie. Také animované sekvence zůstaly úplně stejné, jenom proběhla jejich lehká modernizace a upscaling. Sám jsem měl na svém počítači problém s jednotlivými mezianimacemi, kdy zvuk jel správnou rychlostí, ale video strašně pomalu a trhaně. Takže zvuk vždy animaci předběhl a skončil mnohem dřív. Nemám sice nejvýkonnější počítač, ale zbytek hry byl celkem v pohodě a tohle bylo hodně nevychytané. Také mě zklamalo zrušení ukládání pozic, nyní existuje pouze autosave, takže není možnost se později vrátit do některé z předchozích kapitol, leda začít znova.

Takže shrnuto a podtrženo, dostáváme prakticky stejný příběh, jenom v trochu jiném zpracování. 3D prostředí tomu sice přidává řadu nových detailů, svým zpracováním ale ochuzuje o atmosféru a romantický nádech celého prostředí. Řekl bych, že je v některých místech volena až příliš temná paleta barev a nasvícení. To vše samozřejmě umocňuje nepříliš podařená práce s přepínáním kamer a příliš mnoho času věnovaného otravnému a zdlouhavému chození (většinou spíš běhání) z jednoho místa na druhé. Samozřejmě nesmím opomenout zmínit také oficiální český překlad, který vychází z původního kvalitního originálu, ale byl kompletně zrevidován (a samozřejmě doplněn o nové texty a popisky).

Za sebe se musím přiznat, že se mi tento remaster hodnotí strašně obtížně. Být to úplně nová originální hra, tak si chrochtám blahem, jak skvělou adventuru se podařilo vytvořit a doporučil bych ji každému, ať si ji zahraje. V tomto případě ale jde o předělávku původní legendární hry a podle mého názoru se tvůrcům nepodařilo zachovat původní genius loci ani atmosféru. Jsem rád, že jsem si mohl Syberii Remastered zahrát. Ale pokud v budoucnu dostanu chuť se do světa Kate Walkerové, Oskara a Hanse Voralberga vrátit, učiním tak v původním originálním balení.
+13
  • PC 70
Vyrostl jsem na této adventůře, původní hře z roku 2002 a to je prostě nepřekonatelný masterpiece v žánru adventur.
A proto jsem s velikým nadšením očekával vydání remasteru této hry. A možná se těšil až moc.

Hra je samozřejmě co se týče příběhu, postav, lokací naprosto stejná jako originál to je jasné ale co se týče grafické stránky, je to opravdu nádhera. Hra vypadá fantasticky, i to 3D vyobrazení lokací je super. Horší je to už s pohybem kamery, která je někdy fakt nepříjemná aby jste se vůbec mohli zorientovat kam jít. Ale po čase hraní se na to dá zvyknout. Moderní mechaniky dnešních adventur nebudu ani komentovat, že když se přiblížíte k aktivnímu bodu, kde se dá něco dělat, tak už se vám na nějakou vzdálenost začne objevovat kurzor na obrazovce. To je jasný.
Ale co se týče té grafiky a samotného příběhu, tak je to tak všechno co jse mi na tomto remasteru (mimochodem remasteru který spíše vypadá jako remake) líbilo.
A co se mi nelíbilo? Tak za prvé: cybějí tu různé animace s původního dílu, např. Když Kate leze po žebříku do vily Voralbergů, nebo jak Momo rozbije stavidlo a poté nám ho pomůže otevřít, to mi chybělo asi nejvíce. Tady to Kate zvládla sama a v cukuletu. A našli by se i další. Ano jsou to detaily ale mě tam prostě chybí. Za druhé: Vyobrazení hlavní hrdinky Kate. Mě osobně se její tvář vůbec nelíbí v porovnání s originálem, podivně ji svítí oči a hlavně vůbec nevypadá jako v cutscénách, které tedy zůstali původní, jen jsou ve vyšším rozlišení a vůbec mi to nevadí. Tedy, proč nevypadá Kate stejně jak v cutscénách, tak ve hře? Neříkejte mi, že to v dnešní době nejde.
A za třetí: Hudba. Ano hudba, která je tak skvělá a úchvatná a dokonale podkresluje atmosféru hry a vlastně dělá hru takovou jaká je. Tak to vše platí pro původní hru, zde to neplatí. V remasteru totiž jak začne hudba hrát, tak už nepřestane a dost to kazí celkový dojem ze hry a hlavně to i ruší v některých chvílích. V originále totiž hudba začala hrát vždy v určitých situacích, kdy podkreslovala atmosféru určirčitého momentu v příběhu a postup hrou dál. To umocňovalo prožitek ze hry a celkovou atmosféru. Pořád doufám, že to snad opraví v nějakém updatu ale moc tomu nevěřím.

No a na konec ještě něco pozitivního. Velice cením přidání několika nových hádanek do hry a pár dalších úprav, třeba dalekohled u kapitána Malatesty. Ale to je jen drobnost, která ale potěšila.

Novým hráčům určitě doporučuji zahrát, kteří dříve nikdy nehráli, tak teď mají dobrou příležitost a skalním fanouškům této hry doporučím asi... zahrání na vlastní nebezpečí.
+3 +4 −1