Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Nenechte se zmást číslovkou IV v názvu, jde o převyprávění a rozšíření příběhu prvního dílu. S tím se pojí i návrat klasické struktury jedené úrovně za druhou, bez větvení nebo volného průzkumu. Inspirace je hodně volná, úrovně jsou téměř k nepoznání a nový začátek před hradem tvoří skoro polovinu hry. Poprvé se ale výrazně změnilo ovládání postavy. Tradiční bič lze nyní více ovládat a útočit tak do více směrů. To řadu soubojů usnadňuje a i souboje s bossy jsou tak zvládnutelnější. Na druhou stranu přibyla řada akrobatičtějších pasáží s náročným skákáním, pohyblivými plošinkami a houpání na biči. Některé z těchto částí jsou příjemným osvěžením, ale jiné patří k nejvíce frustrujícím úsekům. Upřímně bych hru asi ve dvou podobných místech vzdal bez možnosti ukládání, vadí mi to více než umírání kvůli nepřátelům.

Technická stránka je díky SNESu mnohem hezčí, ponurá atmosféra ze hry sálá a i hudba těží z lepších možností. I předchozí tři Castlevanie měly dobrou hudbu, ale zde je to ještě o třídu lepší. Za zmínku stojí hezky udělaná pasáž simulující 3D efekt - Mode 7. Přítomen zůstal i časový limit, ale tentokrát jsem s ním neměl problémy. Ovládání reaguje dobře a nezpůsobuje žádné problémy. Celkově je Super Castlevania IV zatím nejlepší klasický díl, ale hře by prospělo vypuštění dvou tří pasáží a vynechání nefér věcí (nepřítel na konci skokového úseku).
+24
  • PC 80
Sám jsem nečekal, že mě bude Super Castlevania IV tak bavit. Oproti předchůdcům nabízí vyváženou obtížnost a tím pádem zábavnější hraní s menším počtem úmrtí. Úplně lehká hra to ale také není, stále je ve hře pěkná řádka zapeklitých pasáží, kde si je nutné dávat sakra bacha. Plus někteří bossové jsou i tady docela tuzí. Hru jsem hrál na steamu (Castlevania Anniversary Collection), takže jsem si mohl pomoci v těžších pasážích ukládáním. 

Možnost bičovat i nad sebe je jedním z důvodů příjemnějšího hraní, takže zabíjení ze schodů je jasná věc, ale nepřátele lze zničit i když hráč stojí o patro níže, což je sice divné, ale co si budeme...pomůže to. Hra se i dobře ovládá, ovládání je pěkně responsivní, a to včetně skákání přes platformy, které je zde naprosto v pohodě.

Pochvalu si zaslouží i audiovizuál, hra zestárla se ctí a i dnes se na ni pěkně kouká. Super Castlevania IV má i celkem fajn prostředí a nepřátele. Větší část se dá označit za klasiku, ale najdeme zde i pár dobrých nápadů, jako je například level Spinning Tales, ze kterého se až motá hlava. Jak jsem psal výše, někteří bossové mi dali zabrat, ale na druhou stranu, jiné jsem dal na první pokus a nepředstavovali skoro žádnou výzvu. Nejtužší mi zase přišla Smrtka, stejně jako v první Castlevanii. Potvora jedna.

Co mě nepříjemně překvapilo, že se hra dokázala dost sekat v případě, že se na obrazovce objevilo víc nepřátel naráz na jednom místě - například netopýři. 

Jinak mi Super Castlevania IV sedla do noty a dokonce jsem ji dohrál na jeden zátah. Což už se mi moc nestává.
+22
  • PC 75
Další, v pořadí již čtvrtý, díl Castlevanie se vrací zase úplně na začátek k prvnímu dílu, který se snaží rozšířit a převyprávět. Vracíme se tedy do Transylvánie roku 1691, kde musíme v kůži Simona Belmontha opět porazit Drákulu.

První věcí, kterou jsem ihned po rozehrání v rámci Anniversary kolekce musel řešit, bylo jiné rozložení ovládání. Je fakt škoda, že v rámci série nezůstaly tlačítka pro základní akce stále stejná. Naštěstí to není nic, co by nevyřešilo přemapování kláves v menu. 

Hra nabízí několik novinek ve schopnostech ovládaného hrdiny. Konečně tak může svým bičem švihat i nahoru a šikmo a dokonce ho přichytit k plošince a zhoupnout se po něm přes propast. Celková hratelnost tak může být zase o něco rozmanitější.

Co se level designu týče, ten v jedné z prvních úrovní nabídl i možnost se částečně přesouvat v třetím rozměru. Jinými slovy se postava pohybovala před plotem a měla možnost přelézt za plot a později se zase vrátit zpět. Škoda, že tento koncept nebyl ve více úrovních. Co se mi naopak nelíbilo, byla úroveň, která se po chvíli začala celá otáčet, následovaná oblastí, kde se zase hnusně točilo pozadí. Ještěže jsem tím proběhl relativně rychle, jinak by se mi z toho asi začalo dělat blbě.

Rozmanitost nepřátel opět nabízí celou řadu starých známých, avšak přijde i na pár novinek. Souboj s bossy je pak stále asi tou nejzábavnější činností, i proto nejspíš narazíme na bosse i uprostřed úrovně. Každý zde ztracený život pak může na konci scházet. Naštěstí je možné ve hře narazit na více jídla, které navrací životy. Z bossů mě pak nejvíce zaujal tančící pár a pak pochopitelně závěrečná nálož bossů, kde samozřejmě nesmí kromě samotného Drákuly chybět i smrťák Grim Reaper.

Na grafickém i hudebním zpracování je opět vidět, že technologie zase o něco postoupila, protože vše vypadá a zní zase o něco lépe.

Hra se snaží do série přinést zase nějaké nové prvky v hratelnosti, ve výsledku je to ale stále o tom samém. Nicméně i tak mě hraní Castlevanie pořád baví.
+17