Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Už v čase prípravy sa o FU vravelo ako o "SW God of War", čo ma priveľmi netešilo, keďže nie som žiaden rubačkofil (iba starwarsofil). I tak som len mávol rukou pretože by som to i tak nemal na čom spustiť. Keď som si to nakoniec pred pol rokom zahral, prvé čo ma napadlo bolo toto:

To si robia zo mňa vývojári srandu? Ako som zmienil aj v diskusii, hlavná postava Starkiller má schopnosti ako Chuck Norris na steroidoch. Z vizuálneho hľadiska to môže byť efektné a pre fanúšikov Michaela Baya (medzi ktorých sa rozhodne neradím) aj slastné - všetko to masívne drtenie, dvíhanie, fritovanie, ale inak to pôsobí prehnane. V menšej miere by to občas bola aj sranda a napríklad čo sa týka rôznych útokov mečom alebo komb, takto nejak by som si predstavoval, že by mali bojovať rytieri jedi, zároveň by podľa mňa nemali mať problém ani s tým množstvom nepriateľom a nie byť také padavky ako v druhom a treťom filme (predsalen, to že nejaký jedi nie je jeden z top 10 žijúcich jediov neznamená, že je to potrava pre blastery, každý jedi musí byť predsa lepší bojovník než 90% humanoidného obyvateľstva galaxie). Učiť sa a používať nové kombinácie útokov teda rozhodne stojí za to a zvyšujú zábavnosť koridorového prechádzania levelmi. I tie boss fighty boli pomerne fajn spestrením, škoda, že len ten svetelný meč je viac nejakou palicou na mlátenie po hlave, než porcovačom.

Čo znakom dobrej hry nebude, je fakt, že v cca 6 hodinovej dĺžke (už si presne nespomínam) nastával častokrát stereotyp a ja som si želal, aby "toto už bola posledná vlna nepriateľov a ja som sa dostal do nového prostredia a hlavne, aby sa príbeh posunul". A keď už spomínam ten príbeh - z príbehu som mal pôvodne obavy, predsalen zo skúsenosti vieme, že príbeh v rubačkách býva častokrát len kulisou a občas zdôvodnením, prečo vlastne zabíjam. Ak si však odmyslíme tie Chucknorrisovské prvky pasáž so Star Destroyerom mi neprišla ani efektná, ani zábavná, ani vtipná, tak je príbeh celkom solídny, ba čo viac - rozhodne je najsilnejšou motiváciou k hraniu.

Z technického hľadiska to smrdí nie príliš podarenou konverziou - kamera sa občas hráčovi neseriózne vysmieva nečakanými zmenami uhlov, mizernou optimalizáciou (pričom grafika nie je nijak úžasná), obrovským žraním miesta na hdd (ešte v kontraste s krátkou hracou dobou)a ani to ovládanie nie je úplne kóšer. Preto mi pripadá, že najťažou otázkou je - komu vlastne hru odporučiť? Star Wars fans? Transformers fans? Rubačkofans? Hmmm...

Pro: príbeh, kombím, kombíš, kombíme, boss fighty

Proti: 99% midichlorianov galaxie v jednom tele, stereotyp, technické záležitosti

+17
  • PC 60
"Long time ago in a galaxy far far away... in a parallel universe..."

V rámci Star Wars maratonu, který si dopřávám poslední týdny, jsem se rozhodl okusit ne moc dobře hodnocený Force Unleashed a investoval do něj trochu větší peníz, než je u mne u těchto rozpačitě hodnocených her zvykem. Žánr akční rubačky mi totiž ke Star Wars tématice opravdu sedí a měl jsem strašnou chuť okusit boj se světelným mečem.

Po prvním spuštění mě uvítala klasická Star Wars znělka s velkým žlutým nápisem na obrazovce a úvodním plovoucím textem, takže jsem se v mžiku cítil jako doma. Po několika příjemně vypadajícím předrenderovaných animačkách jsem si pomlaskával, že tohle bude určitě něco pro mě. Nakousnutý příběh hezky doplňoval filmovou ságu a navíc je na něj ze začátku kladen docela veliký důraz, což jsem tak úplně nečekal. A i po dohrání hry ho hodnotím pozitivně, u hry mě udržel, byť působí hodně jako fanfikce. Je dost přitažený za vlasy a v rámci zachování cool hratelnosti dělá mnohé postavy mnohem mocnější, než ve skutečnosti jsou. Nehledě na jisté logické nesrovnalosti, které ale nemá cenu rozebírat, jinak bych hru musel neskutečně zhejtovat. Ústřední postava je neporazitelný terminátor, který za pomocí Síly kosí vše, co mu přijde do cesty. Jestli Anakin měl být onen Vyvolený, kterého předpovědělo Jedijské proroctví, tak sakra nevím, kolik midi-chlorianů má v sobě hlavní postava. Schválně říkám za pomocí Síly, protože zejména ta je těžce OP a občas ani nemělo smysl používat o několik tříd slabší světelné meče. Může asi za to i fakt, že jsem se za celou hru pořádně nenaučil používat složitější komba. U těchto her mi to totiž dělá určitý problém - pokud mě to nich hra nenutí, jsem línej se je učit.

Ze začátku je rubání tupých Stormtrooperů neskutečná bžunda. Na Starkillera chodí po desítkách a ten je sejme jedním mávnutím ruky (přičemž druhou rukou se šťourá třeba... v nose). Zábava je to především díky proslulé a notně přehnané Havok fyzice, kdy postavičky létají vzduchem jako hadrové panenky. Paradoxně mě tedy bavila více první polovina hry, kde jsou slabí nepřátelé. Jakmile se na scénu dostávají silnější jedinci, kteří jsou odolní proti základním schopnostem, už jsem se začal docela výrazně nudit. I při své relativní krátkosti je hra totiž docela stereotypní, což umocňuje mizerný level design prostý jakýchkoli wow momentů a v druhé polovině i návraty do již navštívených lokací a určitá recyklace obsahu.

Po technické stránce je hra taktéž rozporuplná. Grafika sama o sobě není nejhorší, ale trpí otravným doskakováním textur v blízkosti hráče, občasnými grafickými glitchy a hlavně mě otrávil FPS lock, který lze naštěstí obejít za pomocí upraveného .exe souboru, byť za cenu dalších drobných bugů, které ještě navíc přibudou k už ne tak zcela odladěné hře.

Trochu mě mrzelo, že tvůrci hráče neustále ženou do opakujících se chodeb. Sem tam se ukáže nějaká světlá chvilka a luxusně vypadající lokace, ale místo aby se hráč mohl vrhnout do víru velké bitvy, tvůrci ho nakloní směrem, který vede mimo ni. Nejvíc mě to asi nakrklo v doplňkové misi z Ultimate Sith Edition, která pojednává o bitvě o planetu Hoth, známou z filmové ságy a místo abych se pustil do bitvy na širé pláni, hra mě nahnala do podzemí, kde jsem prošel jednu chodbu, druhou chodbu a když jsem čistil cca pátou, opět stejně vypadající chodbu, hru jsem musel otráveně vypnout. Až tak mě to zamrzelo.

Pokud to tedy shrnu. I přes určité nedostatky zejména technického rázu je Force Unleashed příjemná rubačka, která však postupem času omrzí a je třeba její hraní prokládám i něčím jiným. V samotném základu ale není vůbec špatná. Stačilo by nadesignovat atraktivnější mise a nebál bych se hru nahnat do zelených čísel. Takhle je to jen mírný nadprůměr a pro hráče, který není fandou SW ságy spíše průměr a tomu bych doporučil poohlédnout se po něčem jiném.

Pro: licencované Star Wars universum, zábavná fyzika a celkově souboje, podání příběhu, neurážející grafika

Proti: promarněný potenciál a stereotyp pramenící především ze slabého level designu a přehnaného příběhu, technické problémy, v určitých sekvencích pitomé a nepřesné ovládání

+17
  • PC 40
Jednou za čas je potřeba zahrát si nějakou tu srajdu. Potom člověk ocení i ty průměrné kousky, které doteď během hráčské kariéry absolvoval.. SWFU je obyčejný mouse-killer, kde vlastně jenom zběsile bušíte do myši a doufáte, že toho 892. enemáka naporcujete dřív, než do vás 893. enemák vysolí naváděnou raketu, která vás posune nemilosrdně o 10 minut dřív, protože debilně rozestavěné checkpointy a protože HPčka sbíráte jenom zabíjením. Největší pozitivum hry je, že skončí relativně rychle.

Je to lineární koridorová TPSka, kde semtam něco upgradujete (smysl mají jenom blesky), semtam řešíte primitivní puzzle a semtam musíte zabít bosse, kde do zběsilého klikání musíte přidat i zběsilé mačkání kláves a jako třešničku na dort dorážíte dementními quick-time eventy. God of War toto všechno umí prostě líp.

Technicky je to hrozné, locknuté na 30 fps, neofi 60 unlocker nefunguje, ingame se to naštěstí ovládá normálně, ale v menu se musíte pohybovat pomocí hranatých závorek (wtf?). Prostě línej port z konzolí. Euphoria engine tu ani zdaleka neodpovídá vymazlené fyzice z GTAček, nicméně když ji profesionálně vybugujete, můžete zabít bosse, aniž by vám cokoliv udělal (takové to zaženu do rohu, srazím na zem a potom jenom porcuju, zatímco on se všelijak převaluje, ale fyzika mu nedovolí se postavit :D).

Příběhově to jenom plive na předlohu. Vaše postava je děsně nesympatická, jak vzhledem, chováním tak i dabingem (především, když se rozčiluje). Plus neuvěřitelně naivní, po pár cutscénách jsem si říkal KDY to tak dopadne a ne JAK to dopadne. O to víc bije do očí, jak moc jste OP. Jakože sundat Sílou ze vzduchu Star Destroyer, to by i Yoda vyblednul. Mimochodem v porovnání s tímto byl souboj s Darth Vaderem i Emperorem s prstem v nose.

Nikdy víc. Je to po všech stranách špatná a nudná hra a za 6 hodin hraní to nestojí.
+16
  • PC 50
Povzbuzen sérií KOTOR, jsem se vrhnul na další, atraktivně vyhlížející hru z Universa Star Wars. Ve výsledku se ale nedá mluvit o velké spokojenosti, co taky čekat, pokud hráč přejde z Bioware rpg na konzolovou bojovku.

Vzato kolem a kolem, nabízí Force Unleashed docela zajímavou vsuvku, mezi třetí a čtvrtou filmovou epizodu. A z počátku je hra opravdu zábavná, destrukce okolí a zvláště pohazovaní s nepřáteli dokáže zabavit na několik misí. Později, až si hráč uvědomí jak morbidně jeho počínání vypadá, zjišťuje že hra už nemá co dál nabídnout.

Všechny mise mají podobný scénář. Překonej bod A, musíš vybít desítky nepřítel, pak bod B kde opět vybij desítky nepřátel, no a u bodu F se konečně potkáš s hlavním cílem, který možná nabídne atraktivní souboj.
Samozřejmě, je to typicky konstrukt všech mlatiček, ale chtělo by to něco navíc. Docela dost by stačila složitější struktura levelů a méně stereotypní design.

Chtělo by to trochu více příběhu. Je tu Juno, Kota, či senátor Organa, ve výsledku o nich víme prd. ani polibek mezi Juno a Starkillerem to nespasí Pokud si odmyslím všechny pěkné efekty, moc toho už nezbývá. Hráč sem tam objeví nový krystal do světelného meče, ale žádný z nich vlastně neposkytne znatelnejší výhodu. Zvláště, pokud si hráč osvojí některé ze smrtonosných komb síly.

Co se týká Sith ultimate edition, podání alternativní historie potěší, zvláště mise na Hoth a osud Luka Skywalkera. Ve výsledku ale celá hra postrádá znovuhratelnost. Chybí otevírání nových schopností, či nákup předmětů po vzoru Devil May cry. Celková herní doba, čítající asi deset hodín mluví za vše.
+15 +16 −1
  • PC 60
Na túto hru som sa nikdy netešil - zdravý rozum totiž káže, že LucasArts už hodnú dobu nič poriadne nespravili, tobôž aby to bolo zo sveta Star Wars. Už len z princípu mal FU potenciál by aspoň tak dobrý ako prvý Jedi Knight (čo bola tiež hra vyvíjaná plne v réžii LucasArts). Lenže skutočnosť už je niekoľko rokov krutá a neprajúca.

Konzolový pôvod sa nezaprie a inšpirácia sériou God of War už vôbec nie. Kdeže Jedi Knight, na konzoliach posledné roky vládnu iné druhy hier a FU ide plne v jeho šlapajach. Prechádzate úzkymi koridormi, ktoré sa tvária, že sú nekonečné, voľné a široké, ale naozaj sa len tvária - mapa vás hneď vráti na pevnú zem. A tak idete od bodu A, do bodu B, do bodu C, do bodu... kosíte desiatky poskokov, sem-tam sa do toho zapletie nejaký mini boss, ktorého treba doraziť v správnej chvíli stlačenou klávesou (o veľkých bossoch to platí dvoj násob). Trochu nuda.

Pritom tie svety vyzerajú krásne, len sú zabité stereotypom level dizajnu. Prečo? Mňa sa nepýtajte, od toho sú tu páni od Lucasa. Z priemernej hry nadpriemernú konverziu nedostanete ani traktorom. Obzvlášť keď aj tá je odfláknutá, v podstate prevedená 1:1, vrátane ovládania a prístupu k herným menu. A to už nespomínam podivné lagovanie videa, resp. cut-scén a to aj po aplikovaní posledného patchu.

Apropo patch. Pokiaľ patríte medzi ľudí, ktorý majú na systémovom disku len systém a pár potrebných programov (a teda máte na to aj uspôsobený jeho priestor) pripravte sa, že aplikovanie patchu vyžaduje minimálne 18GB voľného miesta.

Pro: príbeh nie je úplne zlý, prispôsobovanie meča :-), hrať sa to dá, i keď to nie vždy je to zábavné

Proti: konverzia je odfláknutá, ovládanie ide proti PC zvykom, nechutný stereotyp a tunelovitosť celej hry

+12
  • PC 70
Tahle hra mě z počátku neuveřitelně nasrala a chtěl jsem ji odstřelit s nějakými 30% coby další konzolovou zhovadilost. Ale jsou to přece jen Star Wars, tak jsem ji dal ještě pár šancí a ono to po čase kupodivu začalo bavit.

Nicméně i tak ale zdaleka nejde o dokonalou (nebo aspoň výbornou) záležitost. Na vině je zejména port z konzolí, který hru obdařil mnoha roztomilými vlastnostmi. První věc, která mě praštila do očí, je totální absence jakékoliv možnosti nastavit kvalitu grafiky. V Aspyru (porteři na pc) jsou asi pěkně líná a neschopná verbež. Já měl štěstí, že mi hra šlapala plynule, ale co chudáci se slabšími pc, kterým je odepřena volba snížit detaily? Prostě demence. Navíc možnost nastavit lepší vzhled než na konzolích, by skutečně bodla, protože hra je opravdu (na poměry roku 2009) hnusná.

Mizerné ovládání jsem tak nějak očekával, ale skutečnost předčila moje nejhorší očekávání. Kolikrát jsem měl pocit, že si ten panák dělá, co chce a dělá to jenom proto, aby mě nasral. Frustraci z hraní pak dovádí do nebeských výšin rozložení checkpointů, které je tak skvělé, že jsem kolikrát musel opakovat klidně dvacetiminutový úsek plný nepřátel a často jen proto, že mi panák sám vlezl do propasti (přeci sek mečem musí VŽDY doprovázet i krok vpřed, ne?).

Takže negativa technického rázu se ve většině pojí s odfláknutým portem. Bohužel jsem ale našel i pár záporů v herním konceptu samotném. Souboje s Jedi a jinými bossy mi přišly naprosto příšerné, nudné a kupodivu docela primitivní. „Mačkací“ momenty mi pak přišly už jako zcela debilní a nevim, proč se probůh těší takové oblibě.
Chtěl jsem ještě napsat, že je to jen tupá lineární rubačka, ale neudělám to. Současně s Force Unleashed jsem totiž hrál i Jedi Academy a musím říct, že je to stejná tupá lineární rubačka (leč na rozdíl od SWFU pekelně zábavná), jen o nějakých 6 let starší. Tudíž i dementní řezanice automaticky neznamená, že to bude nuda.

Přes všechna negativa ale nemůžu tuhle hru zatratit, protože jsem se vážně docela bavil. Grafika je sice hnusná (no jo dobře, zas tak strašné to není), ale některé úseky jsou vizuálně velmi pěkně nadesignované. Pobíhat mezi Imperiály a masakrovat je Silou je taky docela sranda (jen ty odporné zelené kuličky, které panák absorbuje ze zabitých nepřátel, si mohli autoři odpustit). Upgradování Síly je další příjemná motivace v hraní, snad mám jen (stokrát omílanou) výtku, že panák na to že jde jen o učedníka, dělá se silou neuvěřitelný věci.

Hlavním důvodem, proč jsem u hry zůstal i přes její příšerný rozjezd (kdo neviděl první level za Vadera, nepochopí) byl ale skvělý příběh, který je (kupodivu) plný zvratů a pěkně, jak už je u SW titulů zvykem, doplňuje a rozvíjí příběhové pozadí celého univerza. Navíc podání příběhu je velmi kvalitní a okořeněné přítomností hollywoodských herců (ovšem žádná 1. liga, navíc Carrie Fisher ani James Earl Jones se nekonají), kteří postavám poskytli nejen svůj hlas, ale i obličej.

Sečteno a podtrženo jde o klasický příklad, kdy ke své ohromné radosti zjistíte, že ta hnědá hromada na vašem talíři není produktem něčího rekta, ale že jde o vynikající čokoládový dezert.
+11
  • PC 60
Po dlouhé době se mi zachtělo hry ze světa Star Wars a tak jsem zkusil právě první díl Force Unleashed. Na otázku, zda tato volba byla šťastná, však není jasná odpověď. Pokusím se tedy shrnout všechny druhy dojmů, které mě při hraní provázely.

První, co mě hned od začátku hraní odrazovalo od dalšího herního progresu, bylo neohrabané ovládání převzaté z konzole. K onomu nešikovnému ovládání toho bylo nápsano jen zde už spousta odstavců, tudíž se jen přidám k tomuto táboru hráčů, kteří trpěli při každém pohybu a akci, která vyžadovala větší či menší přesnost provedení. Dalším překvapivým prvkem pro PC hráče byla nemožnost nastavení kvality grafiky, takže jsme si s konzolovými hráči v podstatě něměli vzájemně co závidět. Grafika sice nebyla nejslabší stránkou, ale leckterý level design evokoval daleko starší rok výroby.

Co se týče příběhu, tak ten tak nějak beru. Jednoduchý přerod Vaderova učedníka v chlapce, který pomáhá formovat alianci rebelů, je skousnutelný. Samozřejmostí je tzv. Mortal Kombat systém, kdy si to rozdáte postupně s každým otravou z temné strany síly až po Vadera s Palpatinem. Souboje s bossy mají kolísavou obtížnost a přiznávám, že bez občasného snížení obtížnosti bych hru bez ztráty nervů prostě nedohrál. Ale jelikož mi primárně nešlo o nějaký hardcore herní zážitek, ale o atmosféru světa Star Wars, tak jsem nastavenou mírnou obtížnost v tomto případě nijak neřešil.

SW: The Force Unsleashed je zvláštní hrou, která jednou misí balancuje na hranicí hratelnosti a nudy a druhou misí vyhání hladinu midichlorianů do závratných výšin a nutí hráče vymýšlet sofistikovaný herní postup, na jehož konci budou ležet po zemi imperiální vojáci a rozpůlené AS-STčka. Vzhledem ke snesitelné herní době dohrání tak hodnotím první díl galakticky-dobrodružného Force Unleashed lehce pozitivně a začínám přemýšlet nad druhým dílem, který by snad mohl mít - když už nic jiného - alespoň lepší ovládání.


Pro: svět Star Wars, hudba, bojová komba, ale i ten příběh

Proti: ovládání, ovládání, ovládání, kamera, stereotyp misí, grafický level design některých misí

+11
  • PC 35
• Zajímavé a povedené animace.
• Vizuální design jednotlivých lokací je vcelku různorodý (až na 2-3 mise). Některé prostředí dokonce nabídne jiný pohled do některých velice známých oblastí světa SW.
• Destrukční prostředí.
• Objeví se pár známých postav (Leia, Bail Organa...)

∙ Mnoho mezifilmů, které průběh oživí. Ovšem člověk se nestačí divit, nakolik je jejich náplň povrchní a nesmyslná.
∙ Grafika na velice dobré úrovni, ovšem uvítal bych vypnutí DX10, bloom efektů a jiné volitelné nastavení. Jediná položka ,,High details" toho moc nezmůže. Cfg soubory o řádky rozšířit nelze (ještě aby, když se jedná o téměř původní konzolovku).
∙ Interakce během akčních soubojů s bossy pomocí mačkání kláves včas zabaví, ale vesměs není co pokazit (kombinace se po neúspěchu opakuje stále stejně, dokud se nevydaří).
∙ Dabing znám horší, ale žádná sláva to rozhodně není. Zejména hlavní hrdina zněl někdy jako citově narušený člověk... Vlastně on je celý nějak narušený.
∙ Krátký děj, ale to jsem si spíš oddechl, protože...

◦ Celá hra staví na znásilněném universiu světa Star Wars. Tato splácanina má se světem Hvězdných válek společné maximálně herní prostředí.
◦ Děj je blbý, povrchní, plný klišé (ale děsně trapného klišé). Mě, jakožto fanouška SW, tyhle nesmysly dokážou pěkně vytočit. Proč ve 2/3 hry zabíjím Stormtroopery, sluhy mého mistra? Proč držím meč, jak záchodový zvon? Proč vlastně ničím, co potkám, když to vlastně můžu přeletět? Jak můžu jako učeň bez větších problémů rozsekat Mistra Jedi? Jak to, že umím všechno? Dyť bych si bez problému pohrál s Vaderem, Imperátorem a ještě bych si jak malinu slupnul Mistra Yodu. Proč? Kdo by jen trochu začal pasovat některé momenty do původního děje, je mladší 10 roků a nezná klasiku sci-fi minulého století, nebo je dotyčný prostě jiný. Jednodušší. A nebo je mu tahle stránka historie volná.
◦ Vybavte si veškeré unikátní schopnosti všech postav z filmu (nejen) a dostanete hlavní charakteristické rysy herní postavy Starkillera (zajímavost: Starkiller mělo být původní příjmení Skywalkerů), který tohle všechno dokonale ovládá. Maglajz okořeníme hyper efekty a umocníme 26, výsledkem bude povrchní show. Odkdy si můžou držitelé Síly metat se Star Destroyery, Rancory, AT-ST? No... Stačilo.
◦ Všechny tyhle upgrady pak museli vývojáři nějak redukovat, aby měl hráč vůbec co dělat. A jak se toho ujali? Vytvořili obyčejným Stormtroperům bariéry imunity na Sílu, nepřátelské NPC namnožili tak, aby měl hráč neustále do čeho sekat, bossům navýšili HP (Jak se můžu půl hodiny ve FPS sekat do Shaak Ti světelným mečem, aniž by ji upadl cop?) a obohatili je o Starkillerovské antidovednosti (tudíž uvidíte známého Darth Vadera tvořit unikátní a u něj celkem vtipná comba, Imperátora levitovat v kouli lightningboltů), atp. Výsledkem je rutinní a efektová eliminace nepřátel (někde ve 3-4 misi to začne) - stereotyp.
◦ Filmy mezi misemi lze plně ,,vychutnat" v rozlišení v poměru 16:9, jinak se obraz natáhne/zúží a z blbé podívané se stane otřesná podívaná.
◦ Konverze na PC odfláknutá. V menu se nelze pohybovat myší, někdy se stalo, že menu jezdilo nahoru samo od sebe (pomohlo jedině Alt+Tab), ovládání příšerné. Comba mě skládat nebavilo, spíš na to nebyl ani čas. Strop FPS u mě byl neustále 30.
◦ Načítání lokací nepochopitelně dlouhé (ne, není to herním strojem).
◦ Instalace hry zabrala okolo půl hodiny, následné patchování další tři čtvrtě hodiny. Důvod je prostý. Výsledné snížení volného místa na HDD bude o 29Gb menší. Za necelých 5 hodin (asi 11 misí) hry teda klobouk dolů.
◦ Lucas by si měl za podepsání této sra*ky zpytovat svědomí. Že mu není blbé za balík dolarů takto pošpinit své dílo.

(1.2)

Pro: Star Wars, animace, herní prostředí.

Proti: Star Wars, znásilnění jeho univerisa, nesmyslný děj přitažný za vlasy, špatná konverze, stereotyp, je mi špatě, budu blinkat...

+10 +13 −3
  • PC 50
Force Unleashed sux aneb jak kvalitní oddychová a odlehčená akce (staré Jedi Knight hry) zmutovala v primitivní tupou a značně nekvalitní rubačku.

Kde jen začít. Na Force Unleashed jsem se těšil. Přišlo to. První recenze vcelku pozitivní, očekávání rostlo. Gameplay videa nic extra, ale naději jsem neztrácel. Konečně přišla PC verze. Na tváři naskočil WTF výraz. Absolutně nedostačující nastavení grafiky, brutálně dlouhý loading, první mise za Vadera. Tak jsem dokráčel k prvnímu boss duelu, zaútočila úděsná ekšn kamera. Ale dobře, přežil jsem to. Další mise, už za ústředního hošana. Pár dalších misí, všímám si zajímavostí jako třeba toho, že tento chlapec je téměř stejně silný jako Vader. Přišel zvrat, nakopal jsem zadnice další sbírce nepřátel a...konec? Kruci, ono je to fakt hodně krátký.

Tak jo, čas se rozepsat. První příjemnou věcí, které jsem si všiml, je velmi intuitivní ovládání a dobře zvládnutá bezproblémová kamera. Kecy. Ovládání je debilní, kamera často katastrofální (nemluvě o těch cool záběrech při bojích s bossy), auto-aim je zde zpracován neskutečně hloupě, double-jump sem tam přestane fungovat, což má za následek pád do propasti, zabugovaný to je slušně, načítání je vskutku neskutečně zdlouhavý a závěrem ještě stojí za zmínku odporné cutscény. Závěrem? Ale kdepak, ještě zdaleka nekončím. Kolikrát jsem během hrání měl pocit, že hraju nějakou freewarovku spíchnutou za pár měsíců hrstkou nadšenců. Proč? Protože level design je většinou úděsný, prostředí celkově jsou nezajímavé (a neviditelné zdi jsou absurdně snadno dosažitelné), mise jsou nudné a stereotypní jak hovado, a rozvržení nepřátel po mapě je naprosto nesmyslné a působí vskutku amatérsky. Vážně, všude je přecpáno směšně mnoha druhy nepřátel. Přesně jak to bývá u takových akčních freewarovkách zvykem. A že by to jakkoli podporovalo zábavu se rozhodně říct nedá. Spíš to člověka sere, když musí trávit dobrých deset minut likvidováním směšně imunních živáčků, během čehož to do něj šije dvoumetrová atrapa RoboCopa a ještě se mu tam za zadkem probíhá téměř nezničitelný mech, nebo ještě líp, dva takoví mechové. Otrava, otrava, časem nuda, otrava. Bitky s bossy jsou taky frustrující, a to jak kvůli oné kameře, tak kvůli jejich nadměrné síle a skutečnosti, že oproti mě mají nemalou výhodu - mají dvakrát víc druhů útoků než hráč a mnohé finty na ně neplatí, ačkoliv jejich finty na hráče platí pořád. Jejich nadměrná síla je otravná zase hlavně kvůli tomu, že díky ní trvá taková bitka zbytečně dlouho. Dále se mi moc nezamlouvá, že potenciál Euphorie opět není využit ani z poloviny. To ale většině lidí asi moc vadit nebude.

Zdaleka nejvíc mě bavila ta část, kdy jsem se toulal po žaludku jedné obrovitánské příšerky a v jedné "místnosti" pravidelně vál krapet silenější větřík, což s postavičkou krásně házelo. Asi čtvrt hodinky jsem jen tak pobíhal na druhý konec "místnosti" a čekal na ten vánek a pak se jen kochal a řechtal nad tím, co to s tím klukem (a všemi ostatními) dělá. Je docela smutné, že taková blbost mě bavila nejvíc, ale nemůžu si pomoct. Celkově jsem se u téhle hry totiž moc nebavil. Povětšinou vládla frustrace, jindy zhnusení, jindy frustrace a zhnusení dohromady. Vcelku mě to bavilo hlavně ze začátku, kdy bylo házení si s nepřáteli úplně nové (jenže co naplat, omrzelo mě to během půl hodiny). Taky trochu nechápu, proč si takhle nemůžu pohrát s mechy nebo aspoň tím RoboCopem, když obří vesmírnou loď jsem sundal hladce.

Špíny bylo dost, teď něco málo o pozitivech hry. Soundtrack zůstal nezměněn a nijak nezmodernizován, což je fajn. Bojový systém je v jádru docela slušný. Animace jsou kvalitní. Cutscény, nebýt tak vyblitého vzhledu, taky nejsou špatné. Příběh nikterak nevybočuje ze standardu této hvězdné série, čili je dobrý. HW nároky nejsou tak drastické, i když by mohly být ještě shovívavější. A to je asi tak všechno. Říkal jsem, že toho bude málo.

Force Unleashed je taková nepříliš chutná jednohubka, která spíš leze mezi zuby, než aby člověku dopřála požitek z dobrého pošušňáníčka. A prostě to musím srovnávat s Jedi Knight sérií, protože to jsou jediné hry, ve kterých se zmocníte samotného Jediho (vyjma KOTORů, které jakožto RPGéčka jsou přece jenom o něčem jiném). Po takovém srovnání mi tento výsledek neleze do hlavy. FU má totiž s JK díly společného hodně, a přece jsou tak odlišné. Škoda, tohle mohla být pecka.

50%, že mám náladu bejt hodnej.

Pro: Soundtrack, příběh, bojový systém sám o sobě, animace, vcelku příznivé HW nároky

Proti: mě se to nechce vypisovat znova, přináší to dost ošklivý vzpomínky

+8 +11 −3
  • PC 85
Na začátku musím říct, žr SW je moje srdeční záležitost. A tak se příznám, že zvuk světelných mečů, nebo jeho soundtrack, mě dostává do kolen.
The Force Unleashed má mnoho negativních recenzí herních časopisů, pořadů, i od vás.

Abych se k vám všem nepřidal, musel jsem udělat jednu věc, a to nebrat TFU jako další "film" světa SW. Jinak bych musel začít s kritiky ve stylu "další vyvolený, ještě lepší než Anakin a Luke a možná i všichni Jediové dohromady, protože dokáže hnout i se Star Destroyerem:)...proč? atd." A tak jsem se rozhodl vnímat celou hru jako fantastickou exkurzi mým milovanéným světem Jediů a vychutnávat si lokaci za lokací, zábavné schopnosti a elegantní šermířeké souboje.

Když k tomu přičtu hru za záporáky, alternativní konec Luka Skywalkera a začátek v roli Darth Vadera, donutím se přivřít oči i nad občasnou chybu v grafice. Bohužel hratelnost kazí zběsilá kamera především u soubojů s bossy, ale jde to natrénovat i na klávesnici a nevšímat si té konzolové platformy (která na hráče dýchá za každým rohem) přestože to znamená, že na speciální komba možná ani nepříjdete. S lepší ovladatelností by tento titul byl z hlediska hratelnosti a atmosféry v podstatě bezchybný. Pro milovníky SW světa nutnost.

Pokud ovšem chcete hru zařadit mezi filmy, tak hodnocení podstatně klesá.

Pro: v podstatě vše ostatní, hra za Vadera

Proti: ovladatelnost (především proti bossům), pár otravných misí, extrémní hardwarové nároky

+7 +8 −1
  • PC 60
Tak tato konverze je dost rozporuplná. Hned co hráče praští do obličeje je nevyladěnost optimalizace, absence nastavení a upravení grafika, a celkově velikost hry která je úctihodných 26 giga skoro. Což je sakra dost. Navíc hardwarové nároky nejsou přiznivé vůči běžným PC.

Samotná hra se nehraje špatně, jen kdyby němela některé chyby, nutnost mačkacích sekvencí při boji s bossy… Jinak je to čistě rubačka s pomocí Síly kdy si hráč hraje s fyzikou a hází Stormtrooperi jako míčky. Jsou zde i lehké RPG prvky kdy si postavu může trochu zlepšit. Celkový příběh není zas tak špatný a pracuje s tím co se mohlo stát v období mezi III a IV epizodou. Filmové sekvence taky neurazí takže na příběh se dá koukat. Jen musíte přijmout nelogičnost že Starkiller je uber Jedi a dokáže provádět kousky nevídané a se Silou předvede co jsme nikde jinde vidět nemohli.

Ultimate Sith Edition navíc nabízí 3 další mise které nejsou vůbec špatné. Chrám Jedi mě příliš neoslovil, spíše Hoth a Tatooine dali vzpomenout na první filmovou trilogii a mají slušný level design a pobavili mě více než některé mise původního příběhu. Grafika není zlá ale opět se najde lepší, některé scenérie ale fanouška Star Wars určitě potěší, hlavně odkazy na známé postavy a planety. Anglický dabing je dobrý, Lord Vader zní opravdu slušně a další postavy taktéž nekazí dojem ze hry. Hudební doprovod se nese ve znamení klasik od Johna Williemse tudíž jsou perfektní.

Hra je tedy hlavně pro ty co mají toto universum rádi, nabídne nadprůměrnou zábavu, je to taková příjemná jednohubka která neurazí. Takže jestli patříte mezi ně tak směle do toho.

Pro: Pěkná rubačka, animačky a příběh není špatný, hudba a nové mise

Proti: Pasáže s bossy a klikací sekvence, hardwarová nevyladěnost, občasné bugy, potenciál je zde mnohem větší

+6 +7 −1