Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
V roli novináře jedete do opuštěného ústavu v Mount Massive, kde se podle vašeho zdroje dějí divné věci. Máte zápisník a hlavně kameru, kterou máte vše zaznamenávat. Nejste nijak jinak ozbrojen, čili před nebezpečím, které na vás v ústavu čeká musíte utéct nebo se před ním schovat. To že na vás čeká velké nebezpečí zjistíte velmi brzy. Hra vás na začátku nešetří a ukazuje vám několik nepříjemných výjevů a nikdy nevíte od koho vám nebezpečí hrozí a od koho ne.

Napětí v Outlastu rozhodně dopomáhá také noční režim na vaší kameře, aby toho nebylo málo kamera se vybijí a vy musíte hledat a doplňovat do ní baterie, které vlastně mohou být kdekoliv, takže vás hra nutí důkladně prozkoumávat okolí a kromě již zmíněných baterií můžete také nacházet dokumenty, které vám objasňují události, které v minulosti probíhaly v tomto ústavu (a možná ještě probíhají). Úkoly, které budete v ústavu plnit jsou většinou jednoduché (něco zapnout, nebo něco najít), ovšem nevede k nim až tak jednoduchá cesta. Spíš čekejte nepřítele a nějakou tu naháněčku.

Postupem času začne atmosféra hry kolísat. Vy si začnete všímat jak fungují nepřátelé a že mají své nedostatky. Nepřítel většinou vyrazí dveře, (pokud je za sebou zavřete) při tom jak vás pronásleduje, pak si nakráčí doprostřed místnosti a když vás nevidí, prostě odejde. Na druhou stranu tohle je chyba kterou trpí téměř většina her, ale je to obrovská škoda pro Outlast, že po vás nepřátele více nepátrají, když musí vědět, že tam jste!

Ve hře logicky narazíte také na lekačky či naháněčky, ať už lepší či horší. Nic to nezmění na to, že  celková atmosféra ústavu v Mount Massive je nepříjemná, depresivní a pro slabé žaludky by mohla být i odporná a nechutná. Herní doba je kolem 5-6 hodin, což pro mě nakonec byla adekvátní doba. Pokud chcete příběh ústavu Mount Massive dovršit dokupte si také DLC Whistleblower, to vám zabere asi 3 hodiny.
 
Kanadskému studiu Red Barrels, se hrou Outlast povedlo udělat si jméno mezi hráči hororových her a není divu. Outlast je dobrou atmosférickou hororovou hrou s krásných prostředím ústavu a mít jen lepší umělou inteligenci nepřátel, tak se nebojím dát i vyšší hodnocení.

Pro: atmosféra, prostředí ústavu, nutnost stále prozkoumávat okolí

Proti: umělá inteligence pokulhává

+15
  • PC 65
K hře jsem se chtěl mnohokrát vrátit, nakonec se nepřemůžu. Zde jsou dojmy, co ve mě titul zanechal. Zub času už mé vzpomínky částečně nahlodal, možná tak budou lehce zkresleny dlouhou dobou, po kterou jsem se hru snažil (do)hrát.

Mám moc rád když se můžu příjemně u gamesky bát. Silent hill, AvP nebo třeba Dead Space - všechny tyto hry jsem sežral jedním dechem (ač toto nelze říci úplně o všech následovnících těchto slavných sérií).

Zde se mi však dostalo do rukou něco zvláštního. Něco, co strach negeneruje sekundárně - běžným zdvořilým způsobem, ale přímo jej primárně navozuje/zobrazuje a na nic jinýho se vlastně ani nezaměřuje.

Ale hezky popřadě: Super zápletka, výborné tajemné uvedení do děje, příjemné tempo pohybu, tuhá atmosféra - "tohle bude něco pro mě!" zvolám vnitřně po pár prvních minutách a očekávám netrpělivě, až mě hra zcela pohltí.

Brzy nacházím cestu do uzavřeného institutu a prozkoumávám prvních pár místností. Paráda. Náhle však otevírám standardně vzhlížející dveře . BÁÁÁAC!

Taková neslušná rána do sluchátek (používám opravdu dost zesílený RAZER TIAMAT 7.1 - takže subwoofery div nezapraskaly) - zvuk jakýhosi ječení a přeřvaný psychotický muziky. Hlavní hrdina začne vzdychat jak ubrečená dcérka. Se strachem (ale spíš o svůj sluch a aby hlavní postavu netrefil šlak) jsem místnost rychle prozkoumal jen lehce, vyslechl kecy příslušníka jednotky SWAT a raději rychle vylezl na chodbu. Hlavní protagonista to rozdejchával ještě asi tři minuty.

Dobře byl to jen jaksi teatrální úvod, řekl jsem si.

A tak jsem brzy okusil opravdovej gameplay - potácím se sem a tam občas mě hra (sviňsky) poleká. Tedy vyleká mě spíš hlasitým zvukem či skriptem - prostě levný a prvoplánový "LEKAČKY".

Brzy zjišťuju, co se po mě vlastně chce - prozkoumávat místnosti a hledat nebo zapínat "něco" aby se otevřela cesta dál. U toho mě ovšem nahání místní zmutovaní dementi a já se před nima (když mě změrčí) schovávám - třeba do skříněk.

Skříňka - jsou zde zpravidla dvě vedle sebe a hráč volí do které se schová. Nevšiml jsem si, že by šlo nějak vybrat tu "správnou". Prostě je to na haluz. No a pak čekám jestli dement otevře dvířka mýho úkrytu nebo zvolí tu vedlejší - otevírá vždy jen jednu (otázku proč se nepodívá do té druhé jsem raději neřešil). Asi jsem nepochopil mechanismus této minihry a volil jsem skříňky náhodně a někdy se to povedlo.

Zamyšlení:
Tento druh hororů, kde se snaží autoři vštípit hráči jak je slabej a zoufalej je možná pro někoho atmosferickej, pro mě však asi nevhodnej, neboť se mi jen těžko daří vcítit do člověka tak ustrašenýho a bezmocnýho. Možná by autoři udělali líp, kdyby obsadili do hlavní role reportérku - pak by to dávalo teprve smysl. Osobně jsem si z "chci si zahrát" vyházel tento typ hororů a raději se příště pohlídnu po něčem, kde to můžu do nepřátel naprat pulzní puškou! O:-)

Outlast není špatný dílo, pokud hledáte simulaci bezmoci, zoufalství a trýzně pak ano. O tom to je. Ovšem kvalitní "hru" jako takovou jsem v titulu přes upřímnou snahu neobjevil.
65%

Pro: Audiovizuální zpracování, námět, tempo

Proti: Skříňky, prvoplánový lekačky, zvuková nevyváženost (rány do sluchátek), neustálý vzdychot hlavního hrdiny.

+14 +17 −3
  • PC 80
Po sérii hororů je tu Outlast - Penumbra a Amnesia stály opravdu za to a na Outlast od ex-vývojářů Assassina či Splinter Cell jsem se těšil, navíc první trailery ukazovali, že to bude kvalitní laskomina.

Hned při spuštění na mě vybafne děsivé menu, dlouhý úvodní loading mě zezačátku docela odradil, pak se to rozjelo. První co mě rozveselilo byla grafika, na mém už celkem zastaralém počítači jsem byl tak rád, že jsem měl 30 snímků za sekundu - no co, občas se to seklo. Nicméně jsem si grafiku vyloženě užíval, ačkoliv není úplně profesionální.

Poté co vstoupím do blázince(snad tohle nemusím spoilerovat, jelikož správný hráč ví, že se tahle hra odehrává v blázinci) už mi naskakovala husí kůže jen z toho, že jsem tam byl sám. Měl jsem pocit při hraní(a to jsem byl sám doma a v noci!) jako by se něco pohybovalo i v místnosti kde hraju, právě proto si nezapomeňte nachystat aspoň obyčejný pepřový sprej.

V blázinci začalo pořádné drama hned při začátku tři lekačky jsou na infarkt - ba jsem ho málem dostal, tudíž si zavolejte i soukromého doktora. Lekl jsem se při otevření prvních dveří, člověk to holt nečekal, ta počáteční a finální atmosféra je boží.

V polovině hry jsem už byl tolik pokaděný(slušnější výraz jsem nenašel), že jsem si dal dva dny herní pauzu. Poté jsem to znovu rozehrál. Vývojáři se se hrou pomazlili jak to jen šlo(musím jim napsat věnované poděkování). Záporné frustrace se naskytly taky...a výrazné!!!

Hlavní postava neumí bojovat, hra je sice primárně dělaná tak, aby se šlo jen schovávat(a že to byl pocit, když mě zombík(mutant-říkejte si tomu jak chcete) našel ve skříni- naštěstí je naskriptovaný pokaždé jinak, tudíž si při novém loadingu vybere jinou skříň), ale proč ho třeba nekopne a pak neuteče(respektive hráč). Argggh, možností je opravdu mnoho, nejlepší pocit bylo hledat baterky do kamery v náležitě velké tmě a najednou na mě vyskočil jeden parchant(mohl bych se živit metalovým zpěvem - až tak dobře umím řvát), nestačil jsem se divit toho, čeho jsou vývojáři schopní. Pracovat v Red Barells jedna radost!

Nicméně kamera je moje oblíbená hračka(nebudu popisovat co má za funkce, ti co to hráli ví a ti co ne si to zahrají a zjistí to sami), jelikož s ní trávím nejvíc času ve tmě, ale natáčel jsem v podstatě každou kravinu. Termovize mě fakt bavila.

Nejvíc ze všeho se mi líbili zvuky hry. Song, když mě(postavu ve hře) někdo honil(naháněl, chytal),(=) šilený doktor ušmikl nůžkama prsty a skvěle znázorněné slzy tomu dávali šou jako z amerického filmu, ale zpackané ztvárnění ostatního a ta doktorova smrt byla ulevující. ---> vlastně atmosféra je skvělá, na konci už to nemá ten hororový smysl, spíš jen hledáte taktiku jak se vyhnout "nepříteli" (mě se to tak jevilo). Nebo vystrašený hluboký dech hlavní postavy(nevzpomenu si na jméno) - prostě boží, dodává to atmosféře ještě větší důraz a zajímavost.

Finálně tomu musím dát průměrné hodnocení, je to dobrý kousek u kterého jsem měl zajímavý pocit nebezpečnosti a zároveň velkého adrenalinu,ale docela podělali příběh a smysl celé hry.
80%

Pro: grafika,atmosféra, hudba-zvuky celkově, šílený doktor, kamera(termovize na baterky), více možností schovávání, útěky, strach, neusnete!

Proti: celkový strach, hlavní postava neumí bojovat, schovávání, doktor.

+13 +14 −1
  • PC 80
Nejprve je potřeba říct, že hororové hry obvykle nehraji. Ale před lety jsem si řekl "Hej, to vypadá dobře, to si v bundlu koupím!" A tak jsem se i díky letošní herní výzvě rozhodl hru zahrát. A tedy, jedná se o survival v pravém slova smyslu.

Během hry se nemůžete bránit. Můžete jen utíkat a schovávat se. A samozřejmě natáčet na kameru. Vydáváte se do bývalého blázince jako novinář a od začátku víte, že něco nesedí. Postupně se dostáváte do horších a horších situací. Vaším hlavním cílem je zdrhnout. A přežít. A natočit co nejvíce materiálů. Podaří se vám to?

Hra je dosti brutální. Gore, znepokojivé scény, lekačky, strach... A to hlavně ze tmy a z pocitu, že jste bezbranní. Pokud opravdu nemáte rádi horory, hru nehrajte. A nebo za denního světla. Ale spíše ani to ne.

Pokud máte horory rádi, budete nadšeni. Toto totiž není laciná hra, ale opravdový horor se vším, co by horor obsahovat měl. Hodně štěstí.

Pro: Atmosféra, opravdový horor, kamera

Proti: Občas titěrné ovládání při zavírání dveří a odstraňování překážek

+13
  • PC 90
Tak tohle byl v poslední době asi nejintenzivnější hororový zážitek, který jsem prostřednictvím svého PC zažil. Neuvěřitelně zvrácené výjevy, vyskakující na Vás prakticky na každém rohu, klaustrofobická panika v chodbách po kterých kráčí tajemné zlo, pevné pouto s Vaší kamerou, coby jediným zdrojem světla a postupné rozplétání nadpřirozeného příběhu. Asylový dům je místem utrpení a zrůdných experimentů za strašlivým účelem, o kterém můžete až do hořkého konce jen spekulovat. Kamarádi, dobří lidé, máte li slabší srdce, tohle bude luxusní sebevražda

Pro: Atmosféra, Zvuky, Hratelnost, Jednoduché ovládání, Bratři bez trička

Proti: Jedině snad opakující se naháněčky s tlustoprdem

+12
  • PC 90
Amnesia překonána! A to o parník! Tedy co se děsu týká.Hororové hry miluju a pokud má být dobrá strach a děs musí být takový aby jste na něj jen tak nezapomněli. Už je to hodně dávno co jsem hrál Resident evila a Silent hill a na lekačky co jsem zažil při hraní jsem do teď nezapomněl a asi nikdy nezapomenu. Bohužel toto nemůžu říct o do nebe vynašené Amnesii na kterou jsem po dohrání brzy zapomněl. Prostě jako jo bál jsem se ,ale nezdílím ten názor,že jde o vrchol ledovce. Třeba titul Call of Culthu se mi vryl pod kůži navždy,ALE OUTLAST ten se mi vryl pod kůži jak jehla heráku. To co jsem žažil v Kanadském blázinci to mě fakt dostalo. Bezmocnost hlavního hrdiny pohybujícího se po sanatoriu plného volně pohybujících se psychopatů kdy nikdy nevíte kdy mu rupne v hlavě a využije vás ke své odporné úchylce. Jste novinář který na udání jede do sanatoria prošetřit hrůzné pokusy na pacientech. Ale příběh plný sadistických ,perverzních,úchylných prasečin ho poznamená do konce života a mě také. Toto je vrchol hororového ledovce.

Pro: Totální a stálá atmosféra strachu,bezmoci a pocitu že vás někdo znásilní nožem a to v lepším případě.

Proti: Možná lineární průchod hrou, ale pro někoho je to výhoda že muže z toho pekla utéct dříve

+12
  • PC 85
poprvé jsem tuto hru viděl jako letsplay u Goga. Tak jsem se to rozhodl zahrát a vida! Super lekací hra je na světě. Atmosféra hry je vynikající tak se teda budete bát. Počet leknutí: skoro pořád. Grafika je docela dobrá až na to že je pořád tma a musíte mít kameru. Hudba je vždycky jen když na vás jde nějaká příšera a je prostě strašidelná. Délka hry není nic moc asi tak 6 hodin teda podle toho když jste chytrý a víte kam jít. Příběh je docela stejný jako u každé strašidelné hry. prostě se ihned dostat ven! Příběh je o tom že jste novinář a jdete dělat reportáž akorát v tom domě je to hroší než jste si myslel! Tak bych to asi schrnul. Konec hry? ha! hrůza budete určitě překvapený a hodně zklamaný ale to už bych prozrazoval. Určitě doporučuji zahrát těm kdo se nebojí. Doporučuji také hrát v noci a sám. Když budete mít doma světlo a budou kolem vás chodit pořád lidi neleknete se vůbec...

Pro: Grafika, příběh , příšery , prostředí, leknete se

Proti: délka příběhu, konec

+11
  • PC 75
Je trochu paradoxné, že vôbec, ani výnimočne, nepozerám filmové horory, no čo sa týka videohier, žáner naplnený strachom a brutalitou patrí medzi moje najobľúbenejšie. Možno práve pre traumy z detstva, keď otec hrával po večeroch vo vedľajšej izbe Resident Evil 2 a ja som sa ako 9 ročný klepal od strachu v posteli už len zo zvukov, ktoré som počul cez stenu. Neskôr som nabral odvahu a sám sa pozrel "pod posteľ" tohto typu hier a zistil som, že bubáci nie sú z tesnej blizkosti až tak hrôzostrašní (takto nejako sa ľudia zbavujú strachu z hmyzu alebo pavúkov nie?). Outlast potichu hnil v mojej steam knižnici a dlho som ho odkladal na čas kedy si ho budem môcť naplno v pohodlí vychutnať, lebo som tušil, že budem znechutený v dobrom slova zmysle. Veru, tľapkám vývojárov Red Barrels po pleciach a gratulujem k vynikajúcej prvotine!

Príbeh ma nijako neurazil, no viac ma bavil zvládnutý aspekt pocitu "bože, chcem sa odtiaľto dostať, no matter what!" Hra ako chobotnica vždy vzala hrdinovi nádej z pred nosa a prinútila ho ísť stále hlbšie a hlbšie do temnoty inštitúcie Mount Massive Asylum. Mnoho názorov poukazuje na slabší záver hry, s čím úplne nesúhlasím, dokonca by som povedal, že finále kedy konečne vidíte aj niečo viac ako tmu alebo zrnitý obraz kamery hru príjemne osviežil a uzatvoril. Máte radi herný strach? Outlast je výborná voľba, čo musíte zažiť, zbytočne budem viac chváliť, ale...

Mám aj čo sprdnúť. Hlavne dĺžku hry, na obtiažnosti Hard som sa k záverečným titulkám dostal pod 4 hodiny a to som svedomito čítal všetky dokumenty čo sa mi podarilo nájsť. Ďalšia vec, hneď ako pochopíte rozmýšľanie nepriateľov, hra prestane byť výzvou v tomto smere. Namiesto rešpektu alebo strachu z nich si pri každom prežitom stretnutí poviete; ach tá tuposť a ich prítomnosť vám časom príde skôr tragikomická. Veľmi rýchlo na Vás zabudnú a nedokážu vás nájsť v miestosti 2x2 metre bez okien zatvoreného v jednej skrinke kam sa dá skryť. Kamera ako jeden zo základných prvkov hry kazí celkový dojem z dôvodov; batéria sa vybíjajú pekelne rýchlo. Problém nie je, že by ich bol nedostatok, problém skôr je, že väčšinu času som ich mal 5 a hrdina kto vie prečo ich viac neunesie (to, že príde o pár prstov ospravedlňuje absenciu zbraní, no myslím, že bateriek by určite uniesol viac ako 5, i keď by ich vláčil zbytočne). Ich neustále "prebíjanie" mi skrátka príde zbytočné. Druhá vec, ktorá ma štvala, bolo, že pri realoade checkpointu alebo po smrti kamera vypína nočný režim. Za celú hru som nevyužil kameru bez nočného režimu, lebo bez neho ste slepí ako bez kamery samotnej. Že by to robilo hru viac realistickou? Nemyslím, zbytočná nutnosť stláčať jedno tlačilo, nočný režim by mal byť zapnutý stále.

Užil som si k spokojnosti, teším sa na dvojku ;).

Pro: atmosféra, grafika, architektúra blázninca, hudba, niekoľko nezabudnuteľných momentov

Proti: dĺžka hry, tupota nepriateľov, ktorých sa neskôr vôbec nebudete obávať, kamera má svoje logické muchy

+11
  • PC 90
Nesmírně intenzivní zážitek plný strachu, lekaček a husí kůže. Tak bych charakterizoval psycho zážitek jménem Outlast. A že se bylo čeho bát.

Jako investigativní reportér se hráč ocitne na příjezdové cestě k ústavu pro duševně choré v Mount Massive. Už první chvíle dávají tušit, že tam něco nebude v pořádku...a vyšetřování těchto událostí dalších několik hodin by skutečnému investigativnímu novináři přivodilo minimálně šest infarktů, několik smrtelných krvácení, polámaná žebra, stošestatřicetkrát povolené svěrače a různá zranění neslučující se se životem. Příběh jako takový je sice klišé nejvyššího kalibru (ústavů už tu byly mraky), ale styl, kterým je celý příběh podán, je na tak vysoké úrovni, že veškeré výtky zmizí během prvních patnácti minut. Samozřejmě, že jsem si všimnul několika nelogičností, ale o těch se rozepíšu až na závěr, jak mám ve zvyku. Kromě toho jsem byl tak pohlcen atmosférou, že jsem nad nimi ani nestihl nějak hlouběji přemýšlet.

Grafické provedení je perfektní. Přestože jsem hrál na nejmenší detaily, veškeré prostory působily plně, modely zdařile a blázni...bláznivě. Prostředí ústavu je snad až děsivě skutečné. Zážitku pomáhá to, že při pohledu dolů lze vidět zbytek těla hlavního protagonisty a i při různých činnostech se často ukazují jeho ruce a nohy. Velmi se mi líbilo, že se při vyklánění ze dveří vystrašeně chytá futer a při skrčení se pro jistotu dlaní dotýká země.

Pokud u jiných her nemá cenu řešit zvukovou stránku, pak je to zrovna zde povinností. Tvůrci si dali záležet na děsivých zvucích a melodiích. Pokud má protagonista pod nohama sklo, lze slyšet charakteristické skřípění. Prochází-li se po dřevěné podlaze, je slyšet vrzání a šlápne-li do kaluže, ozve se mokré zaplácání. Zde se tvůrci vyřádili jak hurikán Katrina, protože zvuky tu vydává snad úplně všechno. Doprovodná muzika je kapitola sama pro sebe. Tak děsivé skladby jsem již dlouho neslyšel...to si musí každý zažít. Děsivé ženské chorály, rozladěné housle...bleh. Ještě teď mi z toho hnědnou spodky. Jediné, co mě pořádně vytáčelo, bylo, že po vypnutí jakéhokoliv herního menu, způsobujícího pauzu hry, se ozve jeden debilní zvuk, který má prvoplánově za úkol uvést hráče do stejně hnědého stavu, v jakém byl před jeho zapnutím.

A jde se na herní mechaniky. Naprosto perfektní a pohlcující shledávám implementaci kamery, jakožto prostředku pro vidění ve tmě a přibližování. A protože je protagonista investigativní novinář, udělá si poznámku, pakliže je na kameru zachycen nějaký zásadní záběr. I graficky je prostředí kamery ztvárněno víceméně realisticky, a pokud jde o režim nočního vidění, nejvíce ze všeho svým zrněním a feelingem připomíná záběry z filmu REC, což není ani trochu na škodu. Noční režim však vyčerpává baterky kamery, které je nutno doplňovat, a které jsou ve hře přítomny jen poskrovnu. To ještě umocňuje strach, protože je potřeba kontrolovat stav baterií - bez baterií není noční režim a bez nočního režimu není vidět.

Součástí hororové hry, kde není možno používat zbraně, je samozřejmě snaha o stealth. Stealth v podobě schování se pod postel nebo zavření se do skříně. Tenhle prvek je tu od začátku do konce, takže snad ani nemá smysl jej nějak sáhodlouze rozebírat -> Je to velký a bručí to? Schovej se. Je to malý a vzteklý? Utíkej a schovej se.

A teď věci, které mě iritovaly. Není jich moc a většina se ztratila v návalu adrenalinu, ale jednou z nich je příběhová nelogičnost, kterou lze odhalit už v prvních patnácti minutách hry - proč sakra investigativní reportér, který chce vyhrabat špínu na jeden cvokhaus, po natočení několika rozsekaných těl nezdrhne, jak nejrychleji může stejnou cestou, kterou přišel, ale naopak dále pokračuje do hlubin ústavu?. Další věcí je berlička, kterou v příběhu tvůrci použili - pokud je to možné, stane se totiž hlavní postavě každá možná nepříjemnost, kterou si lze představit. Pád kamery a nutnost jejího navrácení bych ještě bral, ale cesty typu třetí patro->sklep->čtvrté patro->první patro->třetí patro už ve mně po čase vzbuzovaly odpor. Tu se pokazí generátor, tu je potřeba promluvit si s někým, kdo konstantně stoupá o patro výš, než se zrovna hráč nachází atd. . Poslední věcí je předvídatelnost určitých pasáží - opakuje se situace, že někdo hodně zlý chce pozřít vaše doplňte-libovolný-párový-orgán a proto náááhodou pendluje zrovna tam, kudy je potřeba projít. Možná mě ještě trochu zklamal konec, který nepůsobil jako důstojné završení všeho, čím si můj novinář prošel. Ale to už je tak všechno.

Zažil jsem několik technických potíží s grafickou kartou, ale pokud odečtu tenhle problém, způsobený mým hardwarem, nemohu si stěžovat a jistě musím prohlásit Outlast za prvotřídní horor. Atmosféra tu hraje prim, strach je tu všudypřítomný a kamera je návykový prvek. Hra sice trvá zhruba 10 hodin, ale v tomto případě si nelze stěžovat. Díky tomu má totiž spád a...upřímně bych se dalších deset hodin bát snad ani nechtěl :))

Pro: Neuvěřitelná atmosféra, kamera, audiovizuální zpracování, strach (s Oculus Riftem bych to hrát nechtěl)

Proti: Některé příběhové události viditelně slouží k prodloužení herní doby, ale jinak nic výrazného

+10
  • PC 85
Outlast je hodně zajímavá hra. Ve hře se vžijeme do role mladého novináře, který se rozhodl navštívit psychiatrickou léčebnu odříznutou od civilizace, což samozřejmě nebyl nejlepší nápad. Outlast si mě získal hlavně díky hutné hororové atmosféře. Hudba a zvuky jsou naprosto úžasné. Většina místností jsou navíc pocákaná krví a to jen podporuje nepříjemný pocit. Další nepříjemností je taky to že ve hře nelze proti nepřátelům bojovat, takže vám nezbývá nic lepšího než nepřátelům prostě utéct. Hra je tak akorát dlouhá. Ještě musím zmínit docela povedený závěr, který vám nasadí brouka do hlavy. Zamrzí jen hloupá umělá inteligence nepřátel. Outlast je velice povedená hra, která mi ovšem v některých chvílích připadala příliš strašidelná.

Pro: Příběh, zvuky, grafika, atmosféra.

Proti: Umělá inteligence nepřátel.

+10
  • PC 60
Na hru jsem se těšil, protože je to přece jen jiný žánr než většinou hraju. Recenze byly dobré, videa s gameplay mě nadchly, takže hurá do toho. Chvíli po vstupu do sanatoria na mě vybafnul první neřád, pěkně jsem nadskočil, fajn, přesně kvůli tomuhle jsem hru kupoval. Pasáž ve sklepích, kde jsem musel přepnout tři vypínače, mi dala zabrat. Borci, kteří se za stěnou baví o tom, že mě rozporcujou a rozdělí si mezi sebou, dokáže pěkně nabudit. Jenže postupně mě hra přestala bavit a po třech hodinách jsem to vzdal s tím, že se k ní vrátím, až nebude co hrát. Nebýt lekacích pasáží, nemá mi moc co nabídnout. Většinou se dá protivníkům dobře vyhnout a v podstatě se jen chodí, prohledává... Pokud se schovám do skříně, jsem objeven a zabit, vím, že se musím příště schovat do vedlejší, protivníci prohledávají vždy tu stejnou skříň, do jiné se nepodívají.
Dal jsem jen 60%, pro mě tahle hra prostě není. Ale kdo tenhle typ hraní má rád, určitě si přijde na své.

Pro: Atmosféra. Scény, u kterých se člověk pěkně lekne.

Proti: AI protivníků. Časem to začne být nuda.

+10 +11 −1
  • PC 80
Prvních 20 až 30 minut jsou neskutečné (když to hrajete poprvé). Takovou atmosféru jen tak někde nenajdete. To jsem si vyloženě užíval, jaký jsem měl strach. To bylo právě způsobené tím, že jsem nevěděl vlastně z čeho. Když jsem ale narazil na prvního kkta, který vlastně ani není strašidelný... zkazilo to ten obrovský potenciál, který kdyby se táhl celou hru, zasadil bych tento kousek do zlatého fondu herních FPS, a nechal bych ho tam.
Když se na dílo podívam jako na celech, je to dost povedená hra. Lekačky tu jsou, zajímavé scény nechybí, všechno to pěkně vypadá i se to dobře hraje. Dějová linia je dost uspokojivá i příběhově.
+8
  • PC 65
Hru ještě nemám dohranou, ale asi jí ani nedohraji...
Chtěl jsem něco fakt trhlejšího, něco lepšího jako Amnesie a ze začátku to fungovalo na 100%. Prostředí, hudba, pustá tma, docela drsný začátek.

Po čase se dostaví stereotyp a hru trápí málo možností, všechny lokace můžete udělat jenom jediným správním způsobem a nemůžete si udělat takovou vlastní cestičku řešení, musíte postupovat dopředu přesně naskriptovaným prostředím, oživilo mi to vzpomínky na Commandos, co ale v Commandos fungovalo tady nefunguje. Nepřátelé se stále pohybují v opakujícím se cyklu, z čeho jich vyruší jenom vaše přítomnost, když je vyrušíte musíte mít připravenou cestičku kde můžete zavřít dveře a čas na schování vám běží, skončí když nepřátel rozrazí dveře, to je vlastně celý popis herní strategie.

Ocenil by jsem nastavování pastí, hození kamene a odlákaní pozornosti, taky by se hodila možnost nějak se bránit. Hru by velmi oživila aspoň minimální interaktivita prostředí. Nic z toho ve hře není a dovolím si povědět, že jí to hodně chybí!

Dost často se zvyknu divit, že některé hry tady mají nižší hodnocení jako si zaslouží, no o Outlastu musím říct čistý opak. Nenacházím důvody proč má, tak vysoký hodnocení...

Na moje hodnocení má nejvyšší dopad mizerná inteligence nepřátel, totálně nelogické fungovaní kamery (baterky se vybíjejí jenom u nočního vidění, přitom je nacházíte v úplně nelogických lokací a celá táto mechanika působí rušivě a divně)

Pro: Děsivé prostředí, zajímavý příběh, dobrá hudba

Proti: UI nepřátel, málo možností, nelogické fungování kamery, stereotyp řešení úloh

+8 +9 −1
  • Switch 80
Outlast je velmi vyladěný horrorový zážitek, který stále funguje i po 10 letech, nicméně dnes už horrorové hry umí lépe rozdělovat explorační pasáže a střety s nepřáteli. Zde musíte občas dělat oboje naráz a tak během toho, co utíkáte o život, musíte ještě hledat cestu kudy dál a kde případně sebrat dokumenty, což může být místy frustrující, jelikož například nevíte ani které z mnoha dveří se dají otevřít, dokud k nim nedojdete a tak to musíte dělat pokus/omyl, což vás někdy stojí život.
Také jsem měl pocit, že jsem až moc závislý na kameře, což zjevně dělá hra schválně, aby vás donutila ji používat a pocítit to, když ji na nějaký čas ztratíte, ale dostal jsem se i do situace, kdy jsem neměl baterky a musel chodit po tmě, což nebyla moc zábava.
Jinak je Outlast silný atmosferický zážitek, který umí naservírovat fajn skriptované momenty v pravý okamžik a exploraci různých sekcí blázince až na pár zmíněných výjimek jsem si užil.

Pro: Audiovizuální stránka, atmosféra, kamera, otevírání dveří

Proti: kombinace střetu nepřátel s explorací, možná až příliš mnoho tmy, absence puzzlů

+8
  • PC --
Po první laciné a účelové lekačce podpořené nesmyslným zvukovým doprovodem a zhasnutím světel to vypínám a mažu, protože to je úroveň jako z toho nejlevnějšího hororu s Paris Hilton.

Ach jo, to už se dneska nedělají hry, které vyvolávají skutečný strach? Kde jsou ty časy Penumbry...
-2 +14 −16