Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

onEscapee

prosinec 1997
12.12.2004
03.12.2009
73
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Lidé ze Země za podivných okolností mizí. Podezřívána je mimozemská rasa, se kterou lidé navázali v posledních letech kontakt, avšak žádné důkazy na podporu této hypotézy neexistují. Jednou máte zmizet i vy, Daniel White. Daniel se však nedá, a tak začíná jeho útěk s mizivou šancí na úspěch, tedy přežití.

onEscapee je plošinovkou, jež původně vyšla na platformu Amiga již v roce 1997, k výročí záložení vývojářského týmu. Na freeware vydání pro Windows došlo v roce 2004. Hlavním zdrojem inspirace při vývoji onEscapee byly klasické tituly žánru v podobě Another World a Flashback: The Quest for Identity. Samotná hra maďarských tvůrců nabízí sedm rozsáhlých levelů, vysokou obtížnost s logickými hádankami a ručně malovanou vizuální stránku s použitím rotoskopie. I přes všeobecná ocenění ze strany kritiků si onEscapee nezískalo přílišnou popularitu mezi hráči a na titul, který prvně vyšel na de facto již mrtvou platformu, se zapomnělo.


Poslední diskuzní příspěvek

Jinak koukám, že se tu před lety řešil problém s ukládáním, já stáhl verzi odtud  a zatím bez problémů. A je tam k dispozici rovnou i Amiga verze, kdyby náhodou někdo nerozjel tu pro Windows.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
OnEscapee už na první pohled nezapře onu inspiraci Flashbackem či Another World, přesto se však nedá říct, že by hra neměla osobitost.

Vzhledem k titulům, jimiž je inspirována, inklinuje více k adventuře, vlastně mnohem více než zmiňované tituly, ono se jedná nakonec spíše o adventuru než plošinovku, těch hopsajících částí tu je poměrně málo.

Technické zpracování je každopádně perfektní, což je patrné už na propracovaném intru a pokračuje to skvělým hudební doprovodem, solidními atmosferickými zvuky či pěknou animací a grafikou (některé lokace jsou vážně detailní a úchvatné) i během hry.
S gameplayem už je to horší, ten občas trochu pokulhává, některé puzzly jsou vyloženě otravné a nepříliš intuitivní, přestřelky špatné, občas hra vyžaduje určité „pixel huntingové“ hledání cesty dále (zvláště na začátku) a korunují to některé vyloženě slabé části hry, viz. část s minama a robotama byl snad jeden z největších deisgnérských failů, jaký jsem zažil, závěrečné skladiště s cca padesáti prázdnými obrazovkami také žádná hitparáda a jistě i z města šlo vymáčknou více, než jen bloudění uličkami a přehazování  pák. Na druhou stranu má hra svou specifickou, silnou atmosféru a některé nápadité hádanky, navíc je mnohdy vše zapomenuto, když na vás vzápětí vychrlí neskutečně kouzelnou plavbu pod mořskou hladinou či jiné fajn momenty (převážně počáteční průzkum neznámé planety a zdejší fauny jsem si hodně užíval).

 

Pro její jedinečnost hru možná hodnotím lépe, než by si zasloužila, nicméně příliš alternativ na trhu nevidím a tak si jistě úctu zaslouží. Pokud totiž na něco sedne označení „hidden gem“, je to právě tenhle kousek.
+13