Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Od Monochromy jsem čekala hru ve stylu Limbo nebo Toby Secret mine, což se také stalo. Kupodivu je snad prostředí hry ještě trochu depresivnější než u zmiňovaných her. Také mi přišlo, že se tvůrci inspirovali trochu z filmů Matrix, alespoň dle uskladněných těl ve speciálních inkubačních nádobách, obřím okem, které na nádoby dohlíží a spoustu robotů, kteří se starají o vše možné.

Ovládala jsem postavu kluka s červenou šálou. Celá hra je černobílá, akorát pár prvků jako například tato šála je červená, což působí moc pěkně. Ovládání je jednoduché, jen šipky pro běh do leva či doprava a šipka nahoru pro skákání plus ctrl pro tlačení lehčích věcí. Někdy mě ale i tak jednoduché ovládání dokázalo potrápit, protože ve hře je spousta míst, kde záleží na přesném skoku, přesném nastavení věci po které se dalo vylézt dále, a to vše ještě ve správný čas.

Brzy po začátku hry se zraní můj mladší bratr a musím ho všude nosit. Nebudu vám lhát, často jsem u počítače nadávala, že kdyby si ten malej mrzák nevymýšlel, že musí sedět jen pod lampou, měli bychom oba lehčí život. S bratrem na zádech se totiž nedá vyskočit dost vysoko, takže je často třeba ho někde ze zad sundat a připravit si nějaký lepší výstup vzhůru, abychom tam mohli vylézt oba.

Občas jsem narazila na zlého chlapíka, který nás chtěl chytit a zavřít do inkubátoru, takže bylo třeba před ním rychle utéci, což bylo občas o nervy. Jak jsem psala výše, prostředí hry je velmi pochmurné, jedná se o okolí továrny Monochroma, kde člověk nepotká skoro ani živáčka, jako dítě bych si sem určitě dobrovolně hrát nešla.

Podařilo se mi splnit všech pět achievementů, za což jsem šťastná, protože mám ráda dohrané hry na 100% a zde to nebylo až tak obtížné. Přiznám se aůe, že jsem občas použila návod na Youtube, abych posbírala všechny květiny.

Pro: příběh, temné prostředí, achievementy

Proti: nutnost dělat některé úkoly naprosto přesně a ještě na čas

+11
  • PC 75
Jedná se o ne zcela 2D plošinovku až okatě inspirovanou LIMBem (ke kterému se autoři tuším bez vytáček hlásí), nesoucí se ovšem spíše ve stylu Orwellova 1984, než v zádumčivém duchu prvně zmíněného titulu. Jako jeho sekvel by hra jistě obstála.

Po vizuální stránce jsou obě hry prakticky totožné, především co do práce se světlem a stínem a použitého spektra barev, respektive šedi. Tvůrci umně využívají několika rovin, takže svět působí více plasticky a na pozadí se toho děje podstatně více, ačkoliv panáček se stále pohybuje jen doprava a doleva. Občas bylo lehce matoucí snažit se vyskočit na plošinu, která se tvářila, že je přede mnou, ale nebyla.

Kromě toho je zde několik dalších výrazných rozdílů. Zaprvé je to dnes již tolik oblíbené použití několika málo barevných detailů v jinak černobílém světě. Je to např. šála hlavního protagonisty, v souvislosti s nímž mi automaticky naskočí jméno Tom Sawyer, neptejte se mě proč. Dalším nápadným detailem je využití 3D prvků... Všechny postavy vystupující ve hře mají právě o jednu dimenzi víc, než měl klučina z LIMBa. Tento aspekt na mě ovšem subjektivně působil poněkud rušivě. LIMBO bylo v tomto aspektu více homogenní a kompaktní. Příkladů bych mohl uvést více.

Příběhově mi hra moc nevyhovovala. Více na mne zapůsobilo temné naladění LIMBa, kde hlavní postava sice taky bojovala proti všelijakým bezejmenným běsům, ale pointa byla jiná. Atmosféra je ale dozajista hutná i zde. Co se herních principů týče, opět řešíme spoustu logických rébusů, navíc utíkáme před nabušenými nočními hlídači a do toho se musíme starat o mladšího brášku, no žádná procházka ordinací v růžové zahradě to tedy není.

Abych komentář nějak shrnul... jedná se o příjemnou oddychovku kvalitativně téměř na úrovni LIMBa, ale něco mi tu přece jen chybělo.

Pro: design prostředí, hudební doprovod

Proti: občas nepřehledné a příliš tmavé

+7
  • PC 70
Původně mě k této plošinovce přivedl trailer. Hrajete za staršího bratra, který nese zraněného mladšího brášku, aby ho odvedl na svých bedrech do bezpečí. Na své cestě tedy procházíte různorodé lokace, místy odkládáte mladšího bratra, abyste vyřešili tu či onu překážku nebo hádanku a snažíte se postupovat dále ve snaze dostat bratra i sebe do bezpečí.

Na první pohled to vypadá vše pěkně a vizuální stránka místy příjemně překvapí. Hra je prokládaná procházením krajiny ať už se jedná o chmurné deštivé exteriéry nebo různé typy převážně industriálních interiérů (na druhou stranu, město, na které později narazíme určitě svůj půvab má). Postupem času, kdy se hráč snaží vnímat nějaký děj nebo posun nastává zvláštní uvědomění - nalézáte se ve světě, kde není nikde bezpečno, nikde až na výjimky nejsou žádní lidé a ti, které na své cestě místy potkáte, mají prazvláštní úmysly (nejprve to ve mně evokovalo pedofilii, později možná něco ještě více hrůzného...)

Monochroma nepatří mezi dlouhé hry, kombinuje v zásadě pár jednoduchých prvků před jakýmsi neznámým nebo dosud nevysvětleným pozadím. Čím dále hráč pokračuje, tím se alespoň v mém případě ztrácela orientace nad tím, o co tu vlastně jde.

Je možná škoda, že se tvůrci rozhodli pro určitou příběhovou nevšednost, která alespoň v mém případě byla ve finále nelehko stravitelná. Hra to určitě není špatná, má svůj charakteristický vizuál, je svým způsobem zábavná a na pár momentů se při řešení hádanek člověk i zastaví, jen možná škoda nevšedního vývoje příběhu, který může nejednoho ve finále trochu zklamat.
+4