Might & Magic IX (během vývoje prezentován s podtitulem Writ of Fate, který byl nakonec odstraněn) přináší celou řadu změn. Předně je to nový plnohodnotný 3D engine Lithtech 1.5 (postavy a objekty v krajině jsou již skutečně trojrozměrné) a také změny v herním systému. Devátý díl slavné série je bohužel posledním počinem společnosti New World Computing v této oblasti.
Příběhová linie předchozích tří titulů je uzavřena. Devátý díl společně se strategií Heroes of Might and Magic IV s sebou přináší zcela nové dobrodružství. Přesuneme se na daleký sever kontinentu mezi barbarské kmeny země Chedianu. Původními obyvateli jsou barbarští Orkové, doplněni elfskou rasou a později i lidmi a trpaslíky. Země žije relativně v míru, ale z území Framonu se přibližuje Beldonská armáda pod vedením Tamura Lenga s cílem podrobit si Chedian. Naši hrdinové rukou osudu ztroskotají na ostrově v Chedijské oblasti, kde začíná jejich trnitá cesta za sjednocením Chedijských klanů a závěrečnou bitvou s Beldonskou armádou.
Při výběru postav do vaší čtyřčlenné družiny jsou k dispozici dvě základní povolání - novic (cesta magie) nebo bojovník (cesta síly). Obě povolání mají své vývojové stromy. S výběrem povolání souvisí i schopnost ovládat určité dovednosti a schopnost dosáhnout v těchto dovednostech vyšších úrovní. Změny jsou i v ovládání hry a v herním rozhraní. Inventář je objemnější a je nově uspořádán - předměty se řadí do slotů pod sebou. Oblečení a zbraně se však na vzhledu postavy již neprojevují. Nově byl zpracován i systém dialogů, takže při rozhovoru si můžete vybírat mezi jednotlivými možnostmi.
Zrychlený vývoj se bohužel podepsal téměř na všech stránkách hry. Lithtech engine nesplnil očekávání, krátce po uvedení na trh se objevilo plno bugů a krach 3DO znamenal i ukončení oficiální podpory. Po nějaké době byl vydán neoficiální patch 1.3, který se dočkal i české lokalizace a napravuje většinu chyb.
@StriderCZ (komentář): Souhlas. MMIX i přes všechny viditelné chyby je docela unikátní hrou a faktem je, že i když jsem to hrál jen jednou a to krátce po vydání, tak si dodnes pamatuju některé lokace. Třeba u takového Oblivionu se to říct nedá (taky dohraný jednou a krátce po vydání).
Pro: Zábavný gameplay, RPG systém vylepšování postav, jednoduchý inventář, systém kouzel, je to pořád Might and Magic
Proti: Bugy, příšerně neoptimalizované, nedodělané