Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Devátý díl skvělé série. Propadák, či labutí píseň skvělé herní série?
S odstupem let, a s notnou dávkou nostalgie nezbývá, než hru hodnotit smířlivěji, než by bylo záhodno. O devátém dílu bylo mnoho napsáno. Vytvořena ve spěchu, vydána se spoustou chyb, vytvořena v nevhodném enginu, graficky nevzhledná hra.
Avšak má své kouzlo a rozhodně (ach jako to slovo nenávidím, každá náš politik jej používá v každé druhé větě). stojí za dohrání.
Začnu obecně.
na RPG jako takových jsou zajímavé (v princicpu) několik základních věcí:
1. příběh
2. Tvorba postav, jejich vývoj, či interakce.
3. Souboje.
4. Exploring.

Začnu bodem č. 1.. Příběh je klasický,neurazí, a ani nepřekvapí. Buhužel s vyššími díly série byl postupně opuštěn svět kombinující fantasy a sci-fi. Na druhou stranu klasické zachraň svět nemusí vždy znamenat nudné klišé (vtipy o blondýnách taky mají stejný základ, který je vždy podobný). A hledám-li zapeklitou zápletku, atk si přečtu knihu :-)

Na rozdíl od recenzentů považuji český dabing za skvělý, rozvoj postav a dovedností za zajímavý. na rozdíl od Skyrimu, kde Vás hra nutí do role bojovníka s občasnou magií, zde máte klasickou partu, a Vy vystupujete do pozice pána družiny, která svými rozhodnutími určuje osud a směřování party.
Každý level má svou roli, každý titul (gladiátor, paladin, lich, driud a podobně) ovlivňuje schopnosti a dovednosti postav

3. Souboje: Ohromná výhoda- můžete si vybrat!!! Zda realtime souboj ( se slabšími soupeři), nebo tahový boj. Pro celou sérii M&M typická možnost volby . Skyrim: only realtime, Relams of Arkanie: only tahový systém.
Zvuk úderu zbraní, lámající se zbroje (znamenající velice nepříznivou prognosu).


To nejdůležitější, co mně přitahuje na RPG je touha se rozhlížet. Ta touha zjistit, co se nachází za bezpečím hradeb prvního města, jaká monstra mně čekají v prvním dungeonu.
Skyrim: generická města, každé se podobá jedno druhému, a rozdíl je jen v počtu budov. V MM? Když se mně o půlnoci zeptáte, jak vypadá Stumford, tak Vám řeknu, že na druhé odbočce vpravo se nachází banka a podobně. každé město PROSTĚ vypadá jinak. Venkovní lokace jsou "zvláštní" a stromy "hnusné" ale v žádné jiné hře je zkrátka neuvidíte. Jsou originál...
NPC nepřátelé- se opakují...

Víte , jsem trošku pod vlvem alkoholu, došel jsem skoro na konec rokle smrti..
a proč se mi líbí MM IX více než Skyrim?
Bo má své kouzlo, originalitu, dobrý systém dovedností a kouzel, a není tak komerčně vlez doprdelovský jako série T.E.S.
+30 +32 −2
  • PC 75
Tak jsem se i já rozhoupal a MM IX poprvé v životě letos taky dohrál. No, sice už někdy v dubnu, květnu, ale k nějakému souvislejšímu souhrnu jsem se moc nedostal. Znáte to, člověk to odkládá a najednou zjistí, že má soupis bodů, ke kterým se chtěl vyjádřit a už pomalu neví, co měl na srdci. Ale přesto: hrál jsem poslední verzi z GOGu, s Elemirovým návodem se mi hru podařilo spustit česky (i s dabingem) a tak, aby se pokud možno sekala a padala co nejmíň (to se sice stávalo, ale tak co se dalo dělat). Překvapilo mě, že i přes svůj technický stav, moderní operační systém (Windows 10) a pověsti, kterou měla, jsem si ji nakonec užil. Holt je to pořád Might and Magic a gameplay jako takovej je pořád zábavnej. Nebo teda pro mě pořád byl. Hra mě dost pohltila a hnala dál, dokud jsem ji nedohrál.

Je pravda, že díly 6, 7 a 8 mám projetý několikrát a asi mě tam dokáže málo co překvapit. Všechny vychází ze stejnýho základu, jedou na stejným enginu a celej ten RPG systém (postavy, kouzla, dovednosti, vlastnosti, bonusy, atd.) funguje dost stejně. MM IX jde na spoustu věcí jinak a kromě samotného enginu si změny všimnete hned v obrazovkách postav a v inventáři. Vybavení už nenasazujete přímo na postavičky, což je škoda, takhle věc se mi na sérii dost líbila. Chybí stejně tak minihra Arcomage.

Příběh je poměrně standardní, všední a klišoidní, ale to mi nevadilo. Postup hrou je celkem svižný, soubojový systém klasický, jako ve starších dílech, dovednosti, kouzla a jejich učení je lehce jinak, ale dá se mu přijít na chuť. Jak jsem psal, gameplay je stále návykový a touha vylepšovat postavy a získávat stále lepší vybavení je stejná jako v každém dobrém RPG. Hra to určitě není špatná.

Co ji však bohužel sráží na kolena, je její technický stav, množství bugů, na které můžete narazit i jistá forma zaříkávání, aby se Vám vůbec podařilo ji v dnešní době spustit. Vzhledem ke komentářům na GoGu a množství fanouškovských modů, fixů a updatů je to ale snad jednodušší než to bylo při launchi.

Bylo fajn si i tenhle díl odškrtnout, i když zaprvé nevím, jestli se k ní dostalo mnoho hráčů, kteří vůbec nehráli předchozí díly a nechtěli si jen zahrát další a zadruhé, jestli mě její technické problémy neodradily natolik, že už se k ní zřejmě nikdy nevrátím. Možná tomu ale díky jadrnému českému dabingu za pár let ještě jednu šanci dám.

Pro: Zábavný gameplay, RPG systém vylepšování postav, jednoduchý inventář, systém kouzel, je to pořád Might and Magic

Proti: Bugy, příšerně neoptimalizované, nedodělané

+20 +21 −1
  • PC 50
Systém a svět her série Might and Magic je tak skvělý, že i tahle téměř dokonale zmršená hra je pořád výborně hratelná a zábavná. Díly 6-8 byly v podstatě ta samá hra. Devítka měla přinést vylepšení v podobě přechodu do pravého 3D...

Ano, 3D to je, ale vizuální výsledek je ještě mnohem slabší, než díly předchozí, které měly alespoň své kouzlo. Zde se koukáte pouze na ploché desky položené na sebe v ostrých úhlech. Jednou taková plochá deska znázorňuje trávu, jednou strom a ploché desky skládají dohromady taky všechny živé postavy. Ale to nevadí, grafika, jak už jsem naznačil, nebyla nikdy silnou stránkou Might and Magic.

Tou nikdy nebyly ani všudpřítomné bugy. Těch pár, co měly díly minulé, se však s tou kanonádou z dílu devátého nedá ale ani náhodou srovnat. Na všemožné chyby narazíte takřka na každém kroku. Vynechám onen pověstný povyšovací bug, který mě tuhle hru donutil hrát natřikrát (i když jsem jí měl docela daleko rozjetou), a který spravil neoficiální patch 1,3. I v posledním patchi vás však chyby odrovnají. Příkladem za všechny může být třeba dračí sluj. Drak se v ní objevuje pokaždé znovu, poté, co ho zabijete a jdete pryč. To samé platí pro artefakty vedle něj. Takže můžete mít na konci, když chcete, třeba 200 artefaktů, místo nějakých dvaceti. Drakovi se úplně nesmyslně dorovnávají hit pointy na výchozích 39 tisíc, a to i v tahovém módu, kdy má být čas zastaven. Každou chvíli se to v té sluji sekne, protože si hra nerozumí s grafickými kartami s novějším direct X. A po drakově smrti mi začla nesmyslná jízda mého licha, jemuž se zkušenostní body zvedaly více, jak dvakrát rychleji, než ostatním. Takže na konci hry jsem měl licha na 120. levelu a ostatní na 65. Draka jsem byl navíc schopen porazit jenom díky tomu, že kouzlo Božský zásah, které vyléčí kompletně družinu, a které smí být sesláno pouze jednou denně, může být díky bugu sesláno kdykoliv. Hra se po tomto zjištění stala v podstatě primitivní.

Tyhle věci jsou však jen pověstnými špičkami ledovce. Různorodých chyb jsem ve hře našel více jak sto a když má člověk smůlu a natrefí na chybu, kdy se s ním nějaká NPC postava odmítá bavit, i když člověk splnil důležitý úkol, nemusí hru vůbec dohrát. Snad to ani nemělo betatestery, nebo by je měli raději rovnou zastřelit. Nechápu, proč autoři, kteří tu samou hru dělají už podeváté, ji nejsou schopni naprogramovat aspoň s minimální grácií. Já vím, že na to měli jen sedm měsíců, ale stejně.

Další věcí, co mě dosti štvala, je celková neuvěřitelnost prostředí a dojem, že je to všechno velmi umělé. Vlastně by se to dalo také považovat za bug. Jdete do nějakého města a s lidmi se bavíte například o jejich vůdci. Ten vůdce může v průběhu hry umřít. Ale s lidmi se můžete pořád dále o tom vůdci bavit, jakoby se nechumelilo. Vůbec netuší, že se něco změnilo. To znamená, že vaše konání nemá na okolí hry vůbec žádný vliv. Pouze u jedné dvou postav, které zrovna souvisejí s tím konkrétním questem. I s postavami, pro které uděláte pět úkolů, tak na konci hry máte u nich v možnostech rozhovoru pořád ty samé dvě otázky, co jste měli na začátku. Na konci jste takřka legendami, všechny postavy s vámi ale jednají, jakoby vás neznaly. Velmi to snižuje motivaci takovou hru vůbec hrát.

Ani příběh nikdy nebyl silnou stránkou Might and Magic. Vždycky jsem měl pocit, že je tam jenom jako nutné zlo na pozadí skvělého herního systému. Nejinak je tomu i v devítce. Jen mám ještě pocit, že daleko více. Už jenom to mizerné intro plné těch nejvíc klišé keců dá tušit, že tady o nic nepůjde. S hlavním příběhem souvisí pouze prvních pět a závěrečných deset procent hry. Zbytek je příběhové prázdno vyplněné více jak padesáti různými vedlejšími questy. A pokud na příběh dojde, je podáván velmi trapnou formou "in game" animací, během kterých postavy mluví, ale textura jejich ksichtu se ani nepohne. To, že mluví, máte, kromě vlastního ucha, vytušit zřejmě pouze z křečovité gestikulace rukou, které ovšem nemají žádné klouby.

Samotný závěr hry je poměrně slabým vyvrcholením a působí velmi upachtěně.

To, že se od předchozích dílů systém hry poněkud zjednodušil, mi nijak nevadilo a rychle jsem si na to zvykl. Problém jsem měl snad jen s kouzly. Většina z nich je úplně na nic, útočná kouzla jsou mnohem slabší, než v dílech minulých. Žádná Imploze, žádné Zpopelnění. Nejsilnější z nich je Otrávený oblak, který můžete mít k dispozici poměrně velmi brzy a můžete ho v klidu používat až do konce hry. Oficiálně nejsilnější Oko bouře je sice silné, ale můžete ho použít jen jednou denně a narozdíl od Božského zásahu, tak u něj toto pravidlo funguje. Rovněž mě mrzela absence kouzla Létání, ačkoliv by bylo asi zbytečné, když venkovní lokace sestávají většinou z pár uzavřených klikatých, pustých a velmi ošklivých stezek.

Je otázka, jestli se na téhle hře vůbec něco povedlo lépe, než v dílech minulých. Odpověď zní: hudba. Ta se postupně od šestého dílu, pod vedením Roba Kinga, zlepšovala až dospěla do svého vrcholu v podobě devátého dílu, který disponuje vůbec nejodvážnějším a skladatelsky nejpokročilejším hudebním doprovodem hudebního studia Green Street Studios (ten může i za celou sérii Heroes of Might and Magic). Je jen škoda, že jejich hudba k tomuhle dílku je všeobecně opomíjená a vůbec se o ní neví, protože tuhle hru nikdo nehraje. Často se mi však stává, že samply a úryvky z ní jsou slyšet v televizních pořadech, filmech, různých šotech nebo dokonce jiných hrách (například Command & Conquer: Generals). To je poměrně zajímavé. (edit: důvodem je zkrátka to, že si chlapci z Green Street Studios ulehčují práci a používají už hotové banky zvuků a hudby, kterou upraví, neplatí to však ale zdaleka pro všechny songy) 

Hudba je sice skvělá, ale ve hře je použitá docela špatně. Hraje pořád a mění se pouze v závislosti na tom, v jaké lokaci se zrovna pohybujete. Když jste v nějaké dlouho, jednu skladbu si poslechnete klidně padesátkrát za sebou. Navíc je ale ještě nevkusně přerušovaná skladbou bojovou. Ta hraje pokaždé, když se s někým perete. To budete asi ve třiceti procentech hry. To znamená, že ve třiceti procentech hry posloucháte pouze jednu skladbu soundtracku z dvaceti. Je pak samozřejmé, že ji budete po chvíli nesnášet a možná i kvůli tomu hudbu vypnete.

Mohl bych psát o různých aspektech, co mě štvaly, ještě docela dlouho, neodpustím si třeba ještě připomínku o inventoráři, který vůbec nereflektuje, co máte na sobě a jakou zbraní zrovna bojujete a během povýšení se obraz vaší postavičky může změnit z poloskřeta na člověka a naopak, ale asi to nemá smysl. Tahle hra je po zásluze nenáviděná, i když to, co zní zbylo, se docela dobře hraje a po zásluze po ní 3DO zkrachovalo, i když je to věčná škoda.

Pro: je to Might and Magic, hudba

Proti: všudypřítomné bugy, slabá grafika, slabý příběh, pusté, mrtvé a umělé prostředí, nijaký závěr, kouzla

+18 +19 −1
  • PC 50
MM9 jsem hrál ze setrvačnosti. Nejdříve sedmičku (poprvé 2001), pak osmičku (2002?) a nakonec šestku (2003). Ovšem devítka byla strašná. Nejen graficky (ošklivost nezná mezí, Lithtech engine tak hrozně provedený, že je až s podivem, jak hezky dokázal provést NOLF), hudebně (kde jsou ty krásné hudební doprovody předešlých, hlavně sedmičky ?) i možnostmi (tam kde průzkum ostrovů a zemí v minulém díle byla zábava je nyní pustina a nuda). Ono by to možná i dopadlo lépe se starým enginem, to už říct nedokážu. Já bych byl teda raději. Sice počtvrté to samé, ale aspoň by se na to dalo koukat.

Hru jsem hrál několik hodin, ale nakonec jsem skončil, smazal a už nikdy nenahrál, neměl jsem na to žaludek. Co jste to proboha udělali mému Beholderovi ? Proč to dítě v první velké vesnici vypadá jako Travolta ? A proč se to nedá ani hrát, ani užívat. Toť smutný konec jedné velké série (OK, prvních 5 dílů jsem nehrál).

KDY (poprvé) - 2006
KOLIK (hodin) - 4
KDY (naposled) - N/A
DOJEM (ano/hmm/ne) - NE

Pro: ?

Proti: Grafika, Nezábavnost

+2 +6 −4
  • PC 35
Tato hra je naprosto nedokončená, samotní autoři tvrdí, že byla v době vypuštění v alfa verzi hry, chybí spousta mechanismů (pořádný systém alchymie, rozdělení živelné magie...)

Proboha vždyť vzhled postav (v inventáři) jsou obrázky artworků / návrhů pro vývojáře!

Tahle hra by potřebovala alespoň rok, aby se dala považovat za plnohodnotnou M&M hru.

Pro: Asi nic

Proti: Hratelnost, Grafika, Děj je divný v porovnání s předchozími díly, Různé systémy (zbraňové, ...), spousta věcí schází, velmi zjednodušené

+2 +5 −3
  • PC --
Skvělá hra a hratelnost.Chybí viditelná zbraň.
Nepřátel je tu velmi mnoho .
Zbraní tu je habaděj a zbroj je velmi rozsáhlá.
Pokud by někdo nedokázal si udělat level a mít větší sílu tak ať si stáhne hack.

Pro: Zbraně a zbroj, hratelnost, spousta nepřátel a velký svět.

Proti: Neviditelnost zbraně

-13 +1 −14