Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Milý čtenáři, pro cestování metrem v budoucnosti ti dám jednu radu. Kup si lítačku a když se kolem tebe něco šustne, nehleď nalevo, napravo a upaluj! Tady máš plamenomet...

Tento skromný přídavek uspokojí nejednoho pyromana, neboť kromě jedné přestřelky, která se tak nějak odehrává sama a v které mě napadla spásná myšlenka - zkusit vůbec nevystřelit, budete hodně upalovat. Různá zmutovaná zvířátka, převážně obří červíky, pak také sliz na stěnách, sliz na stropě, zaslizené dveře, žebříky obalené ve slizu a tak. Jeden by až řekl, že dost bylo spalování fosilních paliv a někdo by už konečně mohl vynalézt plamenomet na baterky. Do Metra však stále proudí Putinův plyn, takže o nedostatek paliva nemusíte mít strach.

Procházení v úzkých, temných koridorech a podzemních chodbách evokuje návrat k prvním dílům Metra, avšak vzhledem k tomu, že doba pokročila, trošku více bije do očí, že hlavní hrdina je dosti nemotorný - nedokáže nic přeskočit, ani podlézt. Tedy pokud tam není kulantně schovaný scriptík. Explorace prostředí se také musí omezit na prosté okukování pěkné grafiky a zírání na hru světla a stínů. Jinak engine neumožňuje prakticky žádnou interakci, či manipulaci s předměty. Ale to není u této herní série žádná novinka, jen pouze ve stísněných interiérech tento atribut vystupuje více do popředí.

Na poměry mini-DLC o 2-3 hodinách herní doby se dočkáte několika minut "interaktivního filmu", tedy in-game animací s možností zakouřit si u nich cigaretu, nebo vypít čaj (předpokládám, že se jedná o mix s vodkou). Dialogy jsem už u původní hry označil jako slabší část hry a tady tomu není jinak. Osobně jsem nenalezl motivaci, proč příběh DLC sledovat, natož prožívat, ale třeba konzumenty ryze béčkových akčňáků a hororů potěší.
+21
  • PC --
DLC na dvě hodiny, které popisuje příběh otce Kirilla z původní hry. Chlebnikov oproti Artyomovi dokonce i mluví a je pěkné, že si autoři uvědomili svůj kardinální přešlap s němým hrdinou...

Příběhově DLC pěkně doplňuje původní hru, ale s hratelností už je to horší. Lineární koridor v podzemí nemá čím překvapit, na povrch se v rámci hraní nedostanete vůbec. První části, v klaustrofobických kanálech, dominuje flambáčomet a nekonečné pálení všeho kolem. Poté se hra přesouvá do civilní roviny ve stanici, následována naprosto tragickou akční pasáží a krátkou "hororovu" procházkou. Vše zakončené frustrujícím soubojem s bossem, který mě stál asi dva rage-quity.

Docela mi pila krev všudypřítomná tma, k dispozici není baterka ani noční vidění a samotný plamen flambáčometu toho neosvítí tolik. Skončil jsem s gammou na maximum, abych vůbec viděl, kam jdu. Nepříjemná byla i chvíle v poslední části, kde jsem se dokázal dostat do slepé uličky, kdy z jedné strany byl nepřeskočitelný stůl a z druhé strany stojící gorila. Musel jsem konzultovat youtube, abych se dozvěděl, že cesta, kterou jsem zvolil, je špatná a ačkoli se na ni vyskytují skrypty, nejde se z ní dostat zpět.

Je škoda, že se autoři nesnažili přiblížit hratelnosti DLC Kshatriya. Seděla by tady jako prdel na lavor.... Voba Plukovníky bych doporučil asi jen zarputilým fandům Metra, jinak nemají co nabídnout.
+18
  • PC 40
Myslel jsem, že největší odpad mezi AAA hrami z poslední doby je Wolfenstein: Youngblood, kterého jsem se nepřinutil dohrát, protože jsem u jeho umořující repetivnosti trpěl, ale toto dvouhodinové DLC k (výbornému) Metru Exodus ho trumfnulo.

Hra má asi 2 hodiny, přičemž první třetině chodíte úzkými tunely, plamenometem si klestíte cestu, občas něco zapnete nebo vypnete a nebo na vás vyskočí nějaká potvora, takže musíte začít rychle mlátit do tlačítka, aby se spustila animace, ve které potvoru přemůžete (a ne animace, v níž potvora přemůže vás). Takže hratelnost a la Dragon's Lair.

Ve druhé třetině konečně dostanete normální zbraně. S nimi chodíte úzkými tmavými tunely a střílíte po nepřátelích. Ty většinou ani nevidíte, jen jejich smrtící výstřely z brokovnic na 100 metrů. Víceméně se tato část hraje sama a vy především musíte ve správný část stát na tom správném místě, aby se spustily skripty, které vás posunou dál.

V poslední části chodíte úzkými tunely v totální tmě, kde vidíte cca 2 milimetry před sebe. Když slyšíte mutanty, naslepo kolem sebe pálíte z plamenometu. A to je všecko, konec hry.

Naprosto nechápu, kde se proboha berou ty recenze, které tomu sází nadprůměrná hodnocení. Natož ty fanouškovské ohlasy tvrdící, že toto DLC je dokonce lepší než základní hra. Za mne jde o koncentrát toho, co bylo na sérii Metro úplně nejhorší a gigantický gamedesignový fail.

Pro: netrápí vás to dlouho

Proti: svírající linearita, příliš mnoho skriptovaných sekvencí, nulová imerze, černočerná tma

+16 +19 −3
  • PC 55
Tento datadisk je spíše takovou jednohubkou s velmi krátkou herní dobou. Zapadá jako příběhová vsuvka do vyprávění hlavní linie, i když hrajete za postavu, která v hlavním příběhu figurovala jen z krátkého vyprávění. Zároveň formou sekvencí dostanete doplnění myšlenkových pochodů plukovníka Millera.

Datadisk se téměř kompletně odehrává koridorově v tunelech a budovách, což mne úplně netěšilo, ale díky krátkosti se to dalo snést. Žádný open-space se tu nekoná. Příběh se soustředí na střípky existence jiné kolonie, která má k dispozici lék proti ozáření, a jejich konečného osudu.

Dál k tomu není moc co dodat, o hře jako takové jsem napsal u hodnocení základní verze. Tento placený datadisk je takový nijaký – celková doba hraní velmi krátká, velmi drobný nepříliš záživný příběh, zbytek vyplněn vypalováním a střelbou v tunelech. Toť vše. Na Steamu stojí teď beze slevy 8 dolarů, a za ty peníze si myslím nestojí.

Pro: Příběhová vsuvka

Proti: Krátké, zapomenutelné

+14
  • PC 40
Velmi slabé DLC. Veškerý děj máte vlastně už vyzrazen z původní hry, pár předlouhých monologů starých plukovníků o obětování se pro rodinu tomu moc nepřidává. Z hlediska hratelnosti je to ale taky docela bída. Nudné koridory jsou ještě umocněny nejnudnější zbraní všech dob - plamenometem. Je to zbraň, u které nevidíte, na co vlastně střílíte a jestli se vůbec strefujete. Navíc ji musíte přebíjet nadvakrát (měnit nádrž a ještě natlakovat), což z toho dělá jeden z největších přešlapů v gunplay mechanikách. Čekal jsem víc.
+14 +15 −1
  • PC 45
Pokud se chcete něco dozvědět o příběhu Metra, The Two Colonels docela ujdou. Jinak je to tragédie.

Gameplay stojí za nic. V první části chodíte s plamenometem, neustále spamujete/držíte E (to podle toho, jestli zrovna chcete něco zapnout či zápolíte s jedním z mnoha naskriptovaných přepadení), mapa je lineární a postrádá jakýkoli nápad.

Následuje sledování příběhových cutscén, což je asi jediné pozitivum, které na tomto DLC vidím. Pak přichází druhá část, ve které dostanete kalach a střílíte po všem, co se hýbe. Mapa je zase lineární a bez jakéhokoli nápadu.

Třetí část byla ta nejlepší (ale přesto poměrně slabá). Plížíte se tunely, ve kterých jde vidět možná tak s gammou na maximu, a zabíjíte vše, co se hýbe. Pak pro změnu přijdete o zbraň a plížíte se, zatímco doufáte, že nic, co se hýbe, nezabije vás. Ale alespoň zde bylo docela fajn prostředí a mírně hororová atmosféra, to se cení.

Pro: Příběh

Proti: Gameplay, level design, délka, příliš naskriptované

+12
  • PC 65
Herní výzva 2022

Přiznávám hned ze začátku, že Dva plukovníky jsem si nekoupil. Při zvažování, do kterého rozšíření investovat jsem si pročítal recenze a nakonec zvolil Samův příběh. Toto rozšíření jsem si zahrál jen díky tomu, že se mi objevilo v knihovně na Epicu (chtěl jsem krabicovku Metra).

Příběh rozšíření The Two Colonels (Dva plukovníci) nás provede nejdůležitějšími okamžiky posledního roku stanice Sibiřská pod Novosibirskem. Také zjistíme jak se plk. Melnikov (Miller) dostal k mapám ze satelitního měření radiace. 

Herní doba je zhruba okolo 2 hodin. Já ji dohrál za 2 hodiny a 20 minut s tím, že jsem některé pasáže musel opakovat. Při hraní jsem se víceméně bavil, ale myslím, že zásadní podíl na tom má krátká herní doba a koncentrace příběhu.

Podle mě asi nejsilnější částí hry jsou hezké cutscény a interakce s postavami. Pokud vás zajímá více hraní a méně příběh, nejspíš si to moc neužijete. Také si myslím, že je třeba dohrát hlavní dějovou linku, abyste si tento příběh pořádně užili.

Ano, gameplay je takový nanicovatý, řekl bych. Je to koridorová akce a v některých pasážích jsem měl skutečně hlodavý pocit, že autorům docházela kreativita.

A poslední lokace, bunkr s mapami kam jdete, je až neuvěřitelně nedokončená. Příkladem budiž, že vás hra v uličkách mezi regály pustí skrz textury spadlého stropu a dalších věcí, ale zastaví vás konferenční stolek. 

V souhrnu je to víceméně dobré rozšíření, ale je nutné podotknout, že 8 € bych za něj nedal, a taky jsem nedal.

Pro: Doplnění příběhu hlavní dějové linky, cutscény, interakce s postavami

Proti: Nanicovatý gameplay, poslední lokace

+7