Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 65
Největším problémem hry je její jméno. Mít tak jiný název, s hodnocením by na tom byla lépe (minimálně v českých končinách). Na jednu stranu, nebýt toho názvu, nejspíš bych si ji ani nezahrál…a spousta dalších lidí.

Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 – 5. Na vážkách HARDCORE [„Dohraj hru, která má na žebříčku DH oranžové hodnocení (50 – 69 %).“] ---> Odůvodnění: V době psaní komentáře, měla hra hodnocení 62 %.  

Předešlé díly jsem dohrál teprve nedávno (mj. Mafia II jsem dohrál cca 3 týdny před touto hrou), stihnul jsem si je oblíbit, ale srdcovou záležitostí pro mě nejsou, na to je ještě brzo. Navíc, od svých přátel a obecně z internetu, jsem věděl, jaké kvality MAFIA III (ne)má. Šel jsem do této hry, abych měl dohranou celou sérii. Byl jsem připraven na nejhorší. Z toho důvodu, jsem si hru poměrně užíval, respektive mě nenudila, ani tolik netrávila, když jsem od ní nic nečekal.

Příběh má opět nejdůležitější roli. Bohužel, není tolik kvalitní, v porovnání s předešlými tituly, je však alespoň přijatelný, neoslní ale ani neurazí. Nejvíce se mi líbilo jeho retrospektivní dokumentární styl vyprávění, kdy je sice ve většině případů vyzrazeno vyústění daných událostí, ale s tímto aktuálním příběhem to není na škodu, nýbrž to je osvěžující.

S tím jsou spojené jednotlivé příběhové mise, které jsou hned po názvu, druhým největším bodem úrazu, na kterém hra celkově selhává. Mise jsou stereotypní, jsou to samé pořád dokola a dokola, jen zaobalené v jinačí dece. V podstatě je hlavních misí jenom malá hrstka, zbytek jsou klasické vedlejší aktivity, převlečené jako hlavní mise, kterým se bohužel nelze vyhnout. Co v jiné hře funguje jako vedlejší aktivita pro případné vyblbnutí, zde funguje jako hlavní úkol…a to není dobře. Ovšem, z důvodu, že jsem o této části byl předem informován kamarádem, jsem si tyto aktivity dokázal užívat, ale nezaujatým pohledem, uznávám, že tahle designová lenost, je hříchem. Oceňuji, že tvůrci alespoň dokázali stále se opakující úkoly nějak okecat, aby každý působil jinak.

Co pochválím, jsou postavy. Mají poměrně dobře napsané charaktery a dobré herecké výkony. Některé jsem si oblíbil, nemluvě o přítomnosti Vita Scaletty, který byl v rámci možností, věrně napsán ke své předloze v druhém díle. Dialogy taky patří k tomu lepšímu, včetně filmečků (cutscén).

Hratelnost je trochu rozmanitější, ale ne nutně lepší, než u předchůdců. Snaží se moc přiblížit sérii GTA, což je celkem na škodu, když série vynikali svým realističtějším pojetím. Ovládání je kostrbaté. Stealth jakžtakž funguje, střelba se zbraní byla zábava, ale někdy to bylo až moc hollywoodsky akční. Jízda autem poměrně v pohodě, fyzika nic moc ale nejsem expert. Hodně se mi líbili ukazatele odbočení při jízdě, kolikrát jsem ignoroval minimapu a kochal se okolním prostředím. Více her by si mohlo vzít příklad. K tomu jsem byl nadšený ze živého města a jeho atmosféry. Dobrý výběr hudby v rádiu potěšil. Originální soundtrack jsem snad vůbec nevnímal, nevzpomenu si na žádnou skladbu, což je celkem fail. Ještě mě potěšila mechanika předávání kontrol nad jednotlivými čtvrti, kdy se vyplatilo pečlivě vybírat, na základě toho, který spojenec mi nabídne jaké vylepšení nebo funkce.

S technickým zpracováním, jsem neměl moc problém. Až na pár lokací (hlavně bažiny) si hra udržovala stabilní počet snímků za sekundu na základní PS4. Grafika mě tolik neoslnila, ale vyložený hnus to není. Občas se mi stalo, že se zasekli cutscény, kdy běželi pouze titulky na obrazovce, samotný obraz už ne. Krom toho, obecně jsem moc bugů neměl, nebo mě tolik netrápili.

Závěrem musím říct, že mě hra díky velice umírněnému očekávání bavila. Jedná se však pouze o lehce nadprůměrnou (možná i průměrnou) akční hru ale hlavně se jedná o špatnou/podprůměrnou Mafii. Doporučuji pouze s nějakým počátečním zasvěcením, co od hry čekat, aby se minimalizovalo případné zklamání.

Pro: Postavy, retrospektivní vyprávění příběhu, živé město a jeho atmosféra, poměrně zábavná hratelnost, ukazatele odbočení

Proti: Název hry, stereotypní mise a úkoly, kostrbaté ovládání

+23
  • PS4 80
Po příšerné dvojce jsem Mafii přestal vnímat jako sérii, což mi dost pomohlo u zážitku ze třetího dílu. Silný příběh v nepřikrášlených kulisách, témata, která jsem ve hře nikdy předtím nepotkal a výborný gameplay, který mě bavil od začátku do konce.

Lincoln Clay si nedělá s ničím hlavu. Po dlouhé době tu máme skutečného gangstera, který zabijí hlava nehlava. Není tu žádný prvek morálky, žádná nutnost držet se zpátky, prostě tu máme mašinu na zabíjení, což působí neskutečně svěže. Navíc je to sympaťák, má jasnou motivaci a vypadá cool. Příběh se rozjede velice rychle parádní scénou, a pak Lincoln nejde zastavit.

Největší dominantou hry je gameplay/gunplay. Jedny z nejzábavnějších přestřelek, které jsem kdy ve hře potkal. Animace zasažených postav je perfektní, krev stříká všude kolem a během pár minut se místo přestřelky změní z útulné kanceláře na malé řeznictví. Hodně mě taky bavil jízdní model, jen škoda omezených možností vozového parku.

Spolurpáce s parťáky je dobrý nápad. Trochu nedotažený, ale na druhou stranu jsem se občas divil, jak parťáci na mé jednání reagují. Zcela úmyslně jsem jednoho úplně ignoroval, abych viděl zda to hra bude brát v potaz - bere.

Většina NPC, která musíte zabít, jsou skvěle napsané, až mi nejde na rozum, že se s nimi ve hře střetneme jen na pár sekund. Každá čtvrť je jiná, úkoly se opakují, ale ne nějak tragicky a "větší" mise jsou všechny parádní. Lincoln občas překvapí brutalitou, které se dopouští. A veškerá story kolem ku klux klanu byla skvělá. Celkově se mi hodně líbí, že autoři měli koule přijít s takovýmhle příběhem.

Zamrzí pár věcí - nedotaženost všeho - dějové linky, grafiky, zvuků a tak dále. Takovouhle městskou akci jsme tu měli milionkrát, New Orleans je víceméně bez ksichtu, chybí muzikanti v ulicích atd. Potěšilo ale, že mezi civilisty není žádný mistr světa v boxu ani střelec amatér, takže se skutečně chovají jako civilisté. A policajti KONEČNĚ reagují jen na to, co se děje v jejich blízkosti nebo pokud jim někdo zavolá. V odlehlejších částech města si můžete klidně házat s granátama a nikdo nepřijede.

Celou dobu mi ale přišlo, že hra byla utnuta ve vývoji příliš brzy. Například v cutscénách jsem měl vždy defaultní oblečení, i když jsem se převlékl a občas mi přišlo, že mise úplně nejdou za sebou jak mají. Ale popravdě jsem to moc neřešil - já se chtěl bavit, a to se mi povedlo.

Pro: hlavní postava, gunplay, jízdní model, příběh, zasazení, hudba (vhodně zvolená při misích a přestřelkách), mimika postav

Proti: občas grafika (hlavně nasvětlení), nedotaženost některých prvků, doufal jsem ve flashbacky z Vietnamu

+15 +19 −4
  • PS4 75
Málokdy si tak okatě podá ruku dobré se špatným. Mafii III nelze upřít snahu o napravení hříchů předchozích dílů, kde se nadávalo na to, že absentují vedlejší mise a hra postrádá více konců. Vlastně by stačilo vzít to, co se kritizovalo hlavně v recenzích na dvojku (myšleno do míry herního obsahu) a trojka se, zcela upřímně, snaží mezery vyplnit. K tomu si udržela vysoké produkční kvality, takže má opravdu fantastický storytelling (celé to doku-rámování je hrozně sexy a má šmrnc), našlapaný soundtrack i velmi pěkný vizuál (po opravách). Hrdina je meh, ale to platilo víceméně zpočátku i pro Vita a jak jsme si k němu s odstupem našli cestičku. Lincoln má nicméně tu nevýhodu, že mu příběh nenabízí vykoupení. Vstoupí do něj jako tupé maso na zabíjení a navzdory budování zločinecké sítě z něj stejně i vyjde. A tady trojka citelně naráží. V prvé řadě nenechá postavu růst v rámci zločineckého impéria. Že to není o klasickém postupu skrz mafiánský potravní řetězec bych osobně ještě přežil (přeci jen nemusí každý díl být o tom samém). Ale Lincoln si mohl budovat reputaci ve městě a tím i vliv. Namísto toho je jakýmsi anonymním agentem v pozadí, což je možná odvážný, ale pro sérii nešťastný tah. Ale pořád jde podle mě o něco, s čím se hráč nakonec může smířit. Ale ta hratelnost... Tam, kde předchozí díly sypaly nápady, tam se Mafia III zmůže jen na "jdi a zabij" a málokterá mise z rutiny vybočí. Hodně tomu pomáhají DLCčka, která - jakmile si jimi člověk prokládá hlavní děj - dodají potřebné koření. Ale to základ neomlouvá. A jakoby té repetitivnosti nebylo málo, nějakého pablba napadlo, že se bossové objeví v místě, které už hráč vyčistil, takže se pocit toho samého pravidelně umocňuje. Uf. Navzdory veškeré kritice jsem si ale Mafii III dokázal nakonec užit. V prvé řadě pomohla zmíněná DLCčka, která hře zvedají body o nějakých 10%. A baví mě různé vedlejší postavy, otcem Jamesem počínaje a Donovanem konče (to je dle mého skutečná hvězda celé hry). Práce se společníky, kdy člověk získává nejrůznější výhody, má také své kouzlo a umí okořenit jednotlivé mise. Nemluvě o tom, že hraním člověk rozhodne o jejich osudu. Kdyby se nenatahovala herní doba opakováním téhož a vyhodilo se nějakých 10 hodin balastu, byla by to skvělá hra. Takhle je "jen" hodně slušná a v rámci série podobně nešťastně vybočující, jako třeba Doom 3. Pokus o něco jiného ale nutně z Mafia III nedělá špatnou hru. Jen nevděčného bratříčka, dvakrát tolik v případě natolik milovaného fenoménu, kde se nic neodpouští. Jak ostatně ukázaly některé reakce na DE jedničky, ono se fanouškům zavděčuje všeobecně blbě.
+15