Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Četli jste někdy Malého prince svému dítěti, synovci či neteři, nebo třeba mladšímu sourozenci? A pamatujete si ten pocit? Pocit, že jednoduchá zápletka určená dětem před vámi odkrývá zcela jiný příběh. Pocit, že svět jak ho vidíte, plný nudných činností a komplikovaných rozhodnutí, se od světa v dětských očích liší do posledního detailu, a pro ně byl světem plným dobrodružství, kde je jasné, co je dobré a co špatné. A stejný pocit ve mně vyvolala tahle hra.

Lumino city je založeno na jednoduchých, ale hodně originálních hádankách. Hádankách zobrazujících svět dospělých, plný technických udělátek a často malicherných problémů, očima dítěte. A stejně na mě působily i nedostatky. Ne zcela přesné a zároveň odpouštějící ovládání odpovídá ne zcela přesné motorice dítěte, které také každou novou činnost trénuje znova a znova než si ji dokáže. A jeden otravný bug s morseovkou? I hledání řešení jsem bral jako hru a nečekaný reallife puzzle.To vše v překrásné grafice, kterou musí ocenit každý, kdo alespoň jednou toužil mít doma vláčky anebo (v případě děvčátek) domeček pro panenky a s příjemnou hudbou, která dokresluje poněkud snovou atmosféru.

Možná se jedná o hru pro děti, a možná v ní vidět víc chci. Ale tahle hra mě prostě dostala
… a myslím, že pokud vám sedne do nálady, musí ohromit i vás.

Pro: Plné originálních nápadů až do samého konce.

Proti: Nemusí sednout každému.

+22
  • PC 85
Britský výtvarník a animátor Luke Whittaker se ve svých projektech rád věnuje různorodým papírovým skládankám. V malé hříčce Lume si vyzkoušel, jaké to je vytvořit papírový model jednoho domečku a zasadit do něj jednoduchý příběh, který poté nasnímal pomocí kamery. Hříčka slavila úspěch a přiměla Luka i jeho tým State of Play ke tvorbě rozsáhlejší hry.

Tato hra nese jméno Lumino City a vyšla v roce 2014. A podobně jako byl Neverhood postavený kompletně z plastelíny, městečko Lumino City je do nejmenších detailů vyrobeno z papíru a lepenky. Jednotlivé části papírového modelu města jsou kamerou nasnímány skutečně zajímavě, takže pochodující postavička obcházející celý model města dodává celé scéně nádhernou plastičnost a reálnost 3D prostředí. Vše navíc umocňuje plynulý pohyb kamery bez střihů, naopak ale s přeostřováním na různé detaily, takže člověk jen s úžasem sleduje tu nádheru, kterou se tvůrcům podařilo vytvořit.

Příběh je relativně primitivní, holčička Lumi pátrá po svém dědečkovi, který byl ve městě nápadně připomínajícím mlýnské kolo, údržbářem. K tomu, aby jej nalezla, musí vyřešit skutečně různorodé a nápadité puzzly, které vhodně balancují na hranici obtížnosti a rozhodně nenudí. Co naopak občas nudí jsou rozhovory s postavičkami. Ty nejsou nadabovány, vše probíhá pomocí "bublin" s textem. Přestože jsou některé situace či části rozhovorů vtipné, častokrát jsou hodně krátké, kde jen sdělí úkol, který má Lumi splnit. A nebo naopak zdlouhavé, kdy kromě zadaného úkolu stejně nic zásadního neřeknou.

Jinak však není hře moc co vytknout. Překrásné audiovizuální zpracování včetně hudebního doprovodu určitě navnadí každého příznivce logických adventur. Příběh není kdovíjak zázračný, hra je však postavena hlavně na puzzlech. Předložené zajímavé a originální hádanky bezezbytku splňují záměry autorů.

Pro: detailně propracovaný papírový svět, originální vizuální zpracování, variabilní a vybalancované logické puzzly

Proti: slabší příběh

+17
  • PC 80
Hra se odehrává v miniaturním městečku, které její tvůrci celé vyrobili z papíru (klobouk dolů!). Prostředí je opravdu kouzelné a vyhráli si s ním do nejmenších detailů, navíc ho doplňuje neméně okouzlující hudba. Celá hra se pak skládá ze spousty opravdu originálních hádanek, u kterých se mnohdy zapotíte.

Hře schází možná jen hlubší příběh, na druhou stranu v ní jde především o řešení hádanek, a tak se dobře obejde i bez něj. Někdy taky může být na obtíž to, že je všechno tak strašně mrňavoučké, a vy pak snadno přehlédnete věc, kterou jste měli sebrat.

Závěrem: Moc hezká a milá hra. Pokud si rádi lámete hlavu, neváhejte.

Pro: spousta originálních hádanek, okouzlující prostředí, humor, hudba

Proti: absence příběhu

+14
  • PC 85
Byli jste zklamaní Armikrogem? Zahrajte si Neverhood pro nejmenší! Není to plastelínové, nemá to geniální hudbu T.S.Taylora, ale díky stop-motion animaci na vás dýchne úplně stejná atmosféra! Máte pocit, že se kulis můžete dotknout vlastníma rukama, že toho můžete být součástí. Je to milé, okouzlující, pohádkové a ztřeštěné. Všechno, co byl Neverhood... ale jinak. Svým vlastním způsobem.

Ačkoliv svou stylizací nejvíce zaujme děti, některé hlavolamy snadno nerozluští ani ostřílený hráč. Jednoduše se zadarmo nedají, ale jsou jasně čitelné. Vždy řešíte jen JAK to udělat, nikdy CO. Hlavolamy baví a u žádného dlouho nezkysnete.

Shrnutí:
Pokud máte mladšího sourozence, nebo nedej bože snad i vlastní dítě se kterým si chcete něco zahrát a LEGO hry už vás omrzeli, je Lumino City přesně co hledáte. Ostatní se ale nenechte odradit. Užije si ji každý, kdo má ještě rád pohádky.

Pro: Stylizace, svět, hudba, hádanky

Proti: Chtělo by to ještě víc humoru, téměř absentující příběh

+13
  • PC 75
Nejrealističtější grafika na světě! Nebo vlastně ne. Ona to totiž není grafika. Jsou to fotky! Už intro mě přivedlo k úžasu. Papírové modely pozoruhodné vesničky jsou nasnímány s extrémně malou hloubkou ostrosti, a když se kamera ještě začne pohybovat nebo přeostřovat, je to dechberoucí. A k tomu fantastický soundtrack!

Hra staví na luštění logických rébusů. V detailním papírovém světě chodíte se svým panáčkem a řešíte hádanky. Některé jsou jednodušší a zábavné, jiné složitější a mírně otravné. V mnoha případech jsou rébusy fakt hodně zapeklité. Já mám sice malou trpělivost, ale i tak řada hlavolamů sklouzává do zběsilého přepínání pokus-omyl ve snaze to konečně prolomit a dostat se dál. Možná kdybych byl Einstein, tak by to šlo líp. Nebo hudební virtuóz, protože v jednom z úkolů musíte zahrát písničku na kytaru. A může se hodit i znalost morseovky... Je toho zkrátka plno a úkoly jsou všelijaké.

Je škoda, že panáčci ve hře nemluví. Občas proběhne dialog ve formě komiksových bublin, což je nuda. Dabing by to celé povýšil. Poslední podstatnou vadou na kráse je fakt, že některé zásadní detaily jde velmi snadno přehlédnout - a potom přichází zásek a frustrace.

Ve finále je Lumino City moc milá hra, kterou jsem se rád po kousíčkách prokousával.

Pro: Vizuální ztvárnění, hudba, originální nápad a provedení

Proti: Snadno přehlédnutelné detaily, chybí namluvení panáčků, občas přehnaně složité úkoly

+5
  • PC 40
Nerad dávám špatné hodnocení indie hrám (navíc hře poměrně oceňované). Ale opravdu jsem si zde hraní neužil. Na adventury obecně příliš nejsem, ale třeba Armikrog se mi moc líbil (kde má zas široká veřejnost opačný názor). Tady to bohužel nevyšlo.

Graficky je hra v jistém smyslu pěkná (řekněme umělecká), ale reálné rekvizity z papíru mě v úžas nepřivedly. Většina hry je pokryta těžkým rozmazávacím filtrem, což se mi nelíbí. Příběh není nijak zvlášť vtahující a většina dialogů je poměrně nudná. Občas se najde nějaký vtipný, ale většinou jsou standardní a generické. Úvodní hádanky jsou slušné, odlišné od typických hádanek v adventurách, a to je v pohodě. V pozdní části jsou hádanky spíše frustrující, buď nenápadité a vyžadující jen zdlouhavou práci, nebo trpí na příšerné ovládání. Hra je extrémně tichá, což je možná jeden ze základních zdrojů mého negativního zážitku. Jsou v ní jen základní herní zvuky. Žádný hlas (ať už jako reálná nebo jen "falešná řeč") během dialogů. Rozhovory tak působí strnule a chladně. Ale zásadní chybu vidím v téměř neexistující hudbě. Hudba je velice lehká, téměř nepozorovatelná, a v některých scénách chybí naprosto. Jen ticho. Působí to jako mrtvá hra. Dobrá hudba by hru mohla hodně pozvednout, ale není tu. Ovládání je trochu pracné a dobře nereaguje. Postava často jde jinam, než jste chtěli, a během pohybu už ji nemůžete přesměrovat. Některé animace jsou velmi pomalé a nudné na sledování (např. schůze přes The Town). Uživatelské rozhraní je divné, Escape vám nezobrazí nabídku ale zmenší hru do okna (dost otravné). Hra je uzamčena do 30 FPS (občas to vypadá i na méně), což není problém, dokud se pozadí nezačne pohybovat či rotovat, protože pak je z toho sekaná a dělá se mi u toho špatně. Opravdu to nemohli natočit kamerou na 60 FPS?

Hra mi spadla jednou, ale jelikož se často ukládá, tak to není problém. Našel jsem jednu chybu co znemožňovala dohrání, ale docela ironicky to bylo hned u první hádanky - klacek, co jsem měl zvednout, byl uříznutý za krajem obrazovky, takže jsem si 15 minut lámal hlavu (a říkal si, jestli jsem vážně takovej idiot, že nezvládnu vyřešit první hádanku), až jsem se nakonec podíval na videonávod a zjistil, že to je chyba hry. Po restartu hry byly najednou dříve uříznuté části viditelné. Hádám, že hra má nějaké problémy s displeji s poměrem stran 16:10. Nicméně na žádné další podobné chyby už jsem nenarazil.

Celkově jsem si to tedy neužil. Byl jsem tři úrovně/oblasti před koncem a nedokázal jsem se donutit hru dokončit. Manželka to hrála se mnou, a pocity z toho měla stejné.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2018 v angličtině na Steamu).
+5