Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Několik měsíců po vydání KCD spatřuje světlo světa první placené DLC s podtitulem From the Ashes. Nakolik je v současnosti hodno samostatné koupě záleží na několika faktorech a zejména na tom, co od něj jako hráč očekáváte.

Hned na začátek by se mělo uvést na pravou míru, že přídavek From the Ashes je možné hrát i po dohrání základní hry, přesto za sebe tvrdím, že tento postup bych nedoporučil. Proč? Jednoduše řečeno, tento přídavek má co nabídnout zejména pokud má hráč rozehranou základní hru a dává smysl ho hrát souběžně s hlavní příběhovou linií popřípadě ještě tehdy, pokud vám zbývá k dokončení řada vedlejších questů.

Tím se dostáváme k tomu, že From the Ashes prakticky žádné nové questy do hry nepřináší (pokud opomeneme pár víceméně zanedbatelných úkolů, kdy máme po okolí poptávat dodávky a přísun materiálu). Celé DLC je koncipováno tak, že máte za úkol coby nový rychtář prakticky z popela vybudovat funkční vesnici a starat se o ni. V praxi to znamená, že musíte postupně ze své kapsy financovat vybudování jednotlivých součástí vesnické infrastruktury počínaje najmutím dřevorubců, zajištěním stavebního materiálu a financováním postupně vzrůstajícího systému, který má vlastní ekonomiku, tudíž je třeba sledovat, aby vaše snaha nebyla prodělečná a snažit se o to, aby i nějaký ten groš vydělala.

Samotný koncept stavění je předem daný, to znamená, že je předem jasně určené, kde bude daná stavba stát, pokud se rozhodnete právě pro ni. Můžete si však vybrat, jestli upřednostníte strážnici namísto stájí, řeznictví před pekařstvím, zbrojíře před mečířem apod. Občas se můžete rozhodnout pouze pro jednu variantu, na druhou stranu, některé stavby můžete upgradovat (např. zřídit k hospodě pivovar) a tím zvýšit přísun peněz do rozpočtu a udržet tak jeho životaschopnost, aniž byste do něj museli stále ze svého přispívat. Zajímavou možností je vést soudy nad drobnými spory vesničanů a rozhodovat je. Osobně mi však přišlo, že daná rozhodnutí až na jednu dvě výjimky nemají žádný vliv na dění ve vesnici, no alespoň některé spory zúčastněných stran byly doprovázené patřičnými hláškami a člověk se i zasmál.

Celé pojetí nově přidaného obsahu je vcelku obstojně zpracované, ale opět výsledek závisí na tom, do jaké míry máte už základní hru splněnou, popřípadě kolika tisíci groši váš hrdina disponuje (aneb bez peněz vesnici nebuduj). Dovedu si představit, že toto DLC má smysl hrát jako bokovku k základní hře a z tohoto pohledu jde o přidaný obsah, který je fajn a neurazí. Asi nemá úplně smysl ho hrát samostatně, pokud jste do této doby všechny questy včetně hlavní linie dokončili. A pokud ano, není špatný nápad hru rozehrát znovu na hardcore mód a From the Ashes si tak vychutnat ruku v ruce s novým stylem hraní.
+39
  • PS4 50
Za málo peněz, málo muziky.

Tak by se dalo shrnout DLC, kde stavíte vesničku pomocí dialogových nabídek s mistrem stavitelem. Na jednu stranu není moc na co nadávat, protože DLC je přesně o tom, co slibuje popisek u hry. Nic míň, a bohužel, ani nic víc.

A je potřeba zmínit, že jsem DLC hrál po dokončení hlavní dějové linky, což asi může za můj, spíše negativní, zážitek.

Hořkost z faktu, že DLC nenabízí žádné nové questy, ve mně zůstala po celou dobu. A to hlavně proto, že se nádherně nabízí možnost například přijmout úkol od řezníka, abyste měli levnější maso, nebo kde by s každou postavenou budoovou vznikl nový quest s ní související (něco jako Vice City). Takhle jen stavíte budovy a je to trochu nuda.

Bohužel samotná náplň DLC je zdlouhavá a nudná. Pokaždé musíte přiběhnout na místo, kde se budova postaví, pokaždé si musíte vyslechnout ten stejný dialog - a to i v případě vylepšení. Je hodně komické, když se Jindra ptá, jestli se fresky v kostele budou malovat v kostele. Ne asi, v pekárně. A pokaždé se objeví nápis "o pár dní později" ačkoli svět kolem vás stojí (max. se změní denní doba).

Docela dost tohle DLC zamává s ekonomikou ve hře. Předpokládám, že je vázané hlavně na HC mod, ale něco mi říká, že i tak se člověk bude nakonec topit v penězích. Což, na druhou stranu, asi nevadí, když je člověk rychtářem, měl by z toho něco mít!

Chválím soudy, ačkoli herně nic nepředávají, ale aspoň jsem se za svých 250,- zasmál.

Umím si představit, že bych si DLC užil mnohem více v rámci původní hry a pokud bude čas, rád si to někdy zkusím i s hardcore modem. Ale takhle je to pro mě spíše zklamání, se kterým se pne i absence detailů - jakto, že mě moji poddaní zdraví "Ahoj Jindro." místo "Pane rychtáři." ? Proč nemohu do Přibyslavic pozvat skalické žebráky z Ratají, když pro ně primárně byla vesnice postavena? Jak je možné, že díky dřevorubcům postavím kamenný most? Co proboha znamená sušený salám? Vždyť salám je už sušené maso. Samé otázky.

A i tady se nachází "otevřený" konec s případným rozšířením vesnice. Protože takhle máte jen řemeslníky a žádné obyvatele, to by mě zajímalo, kdo by do takové prdele jezdil dělat kšeft :) a ještě se vrátím k chybějícím povozům - zrovna tady jejich absence vynikne, protože se neustále mluví o tom, že do Přibyslavic něco dovážíte, ale v celém světě KCD nepotkáte jediný povoz.

Pro: je fajn mít vlastní dům a hlavně, je fajn mít alchymistickou laboratoř takhle blízko cestovního bodu, soudy jsou zábavné

Proti: chybí detaily, náplň je nudná, stavění se brzy zají, po dohrání hlavní dějové linky nemá DLC příliš smysl

+27
  • PC 65
Mno, tak tento datadisk ke KC:D se nepovedl. Sice by se touto větou dalo i celkem dobře skončit, ale asi by to chtělo rozvést. Po prvotních trailerech jsem se na toto rozšíření dost těšil. Jasně, nečekal jsem The Sims, kde si budu navrhovat domečky a obyvatele sám, ale koncept obnovy vesnice mne dost zaujal. Bohužel výsledné provedení je hodně jednoduché, a hráčsky nepříliš zajímavé, protože hráč do toho nemá skoro co kecat…

On by se celý tento datadisk dal velice stručně shrnout takto – nasbírej hromadu peněz, postav pár domečků a když to celé máš, tak se penězma naopak můžeš udávit. Bohužel celý koncept vesnice je postaven na opravdu pár budovách (spočtete je na prstech), a to ještě u některých budov si musíte vybrat jen jednu z nich, druhá zůstane zapovězená. Umístění budov je pevně dáno, hráč nemá možnost si vybrat třeba ze dvou-tří plácků, kam by chtěl umístit, takže nemůže ovlivnit rozložení a vzhled své vesnice. K budovám lze přistavět rozšíření, to to ale nijak nezachraňuje, ani tady nemá hráč moc co vybírat. A bohužel dokud není postavena většina vesnice, tak její „provoz“ stojí denně určitou částku, to znamená že hráč, který odběhne hrát linii, tam musí do finančních zásob vesnice napumpovat hromadu zlaťáků, nebo se vracet a doplňovat. To nezní zrovna moc zábavně, že?

Další zklamání, jak už tu uvedli recenzenti přede mnou, je, že datadisk nepřináší nové questy do hry. Jako jsou tam drobnosti typu – dojdi zamluvit dřevo, kamení na stavbu…najdi lepší řemeslníky do vesnice, vylepšíš si výrobu a finance…OK, dejme tomu, ale to jsou jen drobnosti, ani bych to nenazval vedlejším questem, ale spíš mini pidi questem. A přitom by se do výstavby a provozu vesnice toho dalo naroubovat…škoda, další zmařená šance.

Poslední zajímavější věc je soudnictví, kdy jako rychtář řešíte spory obyvatel vesnice. To je asi tou nejsvětlejší částí datadisku, protože většina těch sporů pobaví. Není nad to rozhodnout, jak daleko do potoka mají obyvatelé chodit s*át :-) Tyhle různé až groteskní situace pobaví, a aspoň tady má hráč o čem rozhodovat – o výsledku sporu. Bohužel jich není zas až tak moc, a výsledky mají jen drobný dopad na chod vesnice, ale aspoň nějaký.

Shrnuto a podtrženo, From the Ashes je zajímavý nápad, bohužel provedený až příliš jednoduše a nepříliš hráčsky zábavně.

Pro: Zajímavý nápad...

Proti: ...který mohl být provedený mnohem lépe.

+24 +25 −1
  • PC 60
Už když jsem podpořil Kingdom Come na Kickstarteru, řekl jsem si, že další podporu českému studiu, které tvoří hru kopírující české dějiny, vyjádřím nákupem všech DLC, které vyjdou. Takže, jakmile vyšel From the Ashes, neváhal jsem a okamžitě zakoupil.

Nemohla zde tedy vzniknout z mé strany žádná pachuť nad penězi, které jsem do DLC vložil, pokud bych s ním byl nespokojený, bral jsem to prostě jako podporu. Přesto jsem se na DLC, které dokáže změnit ráz krajiny, těšil. Už jenom proto, že stavba vesnice je prostě něco jiného, než zbytek poměrně komplexní RPG hry. Nebo ne?

From the Ashes pasuje hráče na starostu zapadlé vesnice, respektive plácku se stromy, ze kterého vesnici má vytvořit. Pokud se jakýkoli hráč těší na takové menší Sim City uvnitř RPG, jednoduše se nedočká. Pokud ale hráč čeká zpestření, které mu osvěží samotnou hru, dočká se. Jako vždy má vše dvě strany mince.

Problém tohoto DLC netkví ani tak v systému, se kterým se vesnice staví/obnovuje, ale v očekávání hráčů, která byla jednoduše příliš vysoká. Warhorse nikdy neřekli, že obnova Přibyslavice bude strategickou částí, nikdy neřekli že si hráč bude moci vybírat kde co postaví, ani nic podobného. Ale hráči ve velkém přesně tohle čekali a po vydání DLC přesně nad tímto žehrali. Ano, nedostali co si představovali, ale myslím že v tomto případě se nejedná o chybu DLC.

Osobně bych tak From the Ashes zcela nezatracoval. Člověk prostě najednou někam v Kingdom Come patří. Nemusí spát v mlýně, nemusí spát v komůrce v Ratajích, ani v pronajatém pokoji v hospodě. Má prostě svůj vlastní barák. Své stavení, kde má vlastní postel, truhlu, ale také i alchymistický stůl, zahrádku s bylinky apod. Je to fajn pocit. Mezi pozitiva také řadím možnost ovlivnit jaké budovy budu ve vesnici mít, je to určitá forma rozhodování, byť pouze povrchního. Stejně tak jsou celkem fajn sousedské spory, které musí/může hráč řešit a které přinesou, pokud se dobře rozhodne, do pokladnice pár drobných denně navíc.

Je fajn vidět, jak se vesnice rozrůstá, jak se z původně zapadlého kusu lesa stává něco, co patří vám. Něco co žije vlastním životem. Jak se to mění, roste a nakonec jako celek funguje. Zním až příliš optimisticky? Všechno by takto optimisticky vypadalo, nebýt několika chyb, které celé DLC bohužel sráží dolů.

Proč například ve vesnici kromě obyvatel, kteří žijí ve staveních produkující to či ono, nežije někdo jiný? Chybí prostý lid, který tam žije, obdělává pole, apod. Vše jsou pouze najaté postavy obsluhující tu hospodu, tu stáje, tu něco jiného. Běžné domy pro běžné obyvatele nejsou.
Proč mi nemůžu mít stáj a kasárny najednou? To je takový problém mít oboje? Proč tvůrci postavením jedné budovy zakážou jinou? Místa na stavbu všech budov je tam až až.
Proč mi lidé při soudu jejich sporů projevují úctu a oslovují mě pane rychtáři, když při běžné procházce vesnicí na vás nijak nereagují a stráž je na vás dokonce hrubá, třeba že nemáte louč? Starosta, nestarosta. Celá vesnice vás ukázkově ignoruje, dokud neproběhne předem připravené animace, kde vás naopak vyzdvihují.
Proč ve vesnici, ale vlastně ani v celé hře, není vidět obchodí ruch? Do vesnice musíte dostat kamení, potraviny apod., ale kromě jednoho polámaného povozu u mostku, není nikdy ani náznak toho, že by někde probíhal nějaký obchod.

Tohle všechno tak sráží DLC, které je jinak povedené, dolů. A bohužel tomu nepřidá aní možnost výdělků ve vesnici. Jakmile totiž budete mít Přibky postavené, rozbijete celou ekonomiku hry. Už nikdy nebudete muset řešit peníze, už nikdy nebudete muset obírat zabité lapky. Budete mít totiž takové množství peněz, že si budete moci koupit celý hrad. Tedy, tu možnost nikdy nedostanete, ale finančně na to budete připraveni. Hru jsem končil s téměř 300 000 groši v truhle. K čemu? K ničemu. Máte je tam, ale nemáte si za ně co koupit. Ve hře neexistuje nic, co by mělo nějakou větší hodnotu. Ty peníze jsou vám doslova k ničemu. To považuji za velikou chybu celého DLC.

Příběhově se ničeho nového nedočkáte, stejně tak ani graficky, či zvukově. Postavíte si vesnici, na chvíli vás to zabaví a posunete část krajiny na novou, hezčí úroveň. Občas se tam vrátíte, zkontrolovat kolik desítek tisíc se vám objevilo ve vaší truhle na vaší rychtě, a zase pojedete pryč. Důvody se vracet, po dostavení všech budov, budete mít vlastně nulový. Přitom samotné stavění, shánění materiálů apod., je celkem fajn. Jenom škoda těch nedodělků a chyb.

Pokud si chcete From the Ashes užít nejvíce, začněte se stavbou jakmile Přibyslavice dobijete. Pokud budete stavět až po dokončení hlavní dějové linie, jedná se o nudu, protože budete mít dost peněz na zakoupení všech budov ihned a DLC přestane mít jakýkoliv smysl.

Pro: Pocit že někam patříte, vlastní dům, alchymistická dílna, zahrádka a další, přehledná účetní kniha, fajn pocit z obnovy

Proti: Lidé vás ve vesnici zcela ignorují, nemožnost postavit všechny budovy, časem zcela rozbije ekonomiku celé hry

+24
  • PC 75
Troufnu si tvrdit že pro DLC tohoto typu jsem cílová skupina. Fakt mě tyhle budovatelský vložky v různých hrách baví a až to někdo udělá pořádně, tak vyvěsím prapor. Bohužel dost často následuje spíše pocit zklamání než nadšení a From the Ashes není výjimkou. Důvodem není ani tak to relativně dost osekané budování vesnice ale hlavně totálně zpackané dialogy. A přitom to celé začíná velmi nadějně, když z vás Diviš udělá rychtáře Přibyslavic...

Jestli jsem si totiž někde v celém KCD připadal jako úplný kretén, tak to bylo právě v Přibyslavicích v roli rychtáře, když se s lokátorem Martinem bavím o výstavbě jednotlivých budov a jejich vylepšení. To i když jste po padesáté u stejného obchodníka a smlouváte o ceně, tak si nepřipadáte tak blbě, přestože jste ten samý dialog také slyšeli mockrát, ale je zde alespoň pár variant. Vzhledem k tomu, že v Přibyslavicích postavíte max jedenáct staveb, když nepočítám jejich vylepšení, tak si skutečně myslím, že ty dialogy šly napsat mnohem lépe, tak aby to nebyl furt jeden a ten samý rozhovor, který navíc je sám o sobě stupidní až běda. Skutečně jsem zde měl pocit, že jsem si za extra peníze pokazil dosud vynikající dojem ze hry, a to se vyplatí...

Samotný průběh výstavby v krátké cutscéně mě také moc neuspokojil. Klidně každá stavba mohla pár herních dní trvat a třeba i sem tam by mohlo být potřeba sehnat nějaké extra zdroje. Zvlášť když si vzpomenu, že něco podobného je třeba při obléhání Talmberka. Tu nutnost vybrat si mezi pekařstvím a řeznictvím resp. mezi stájemi a strážnicí jsem také úplně nepochopil. Zaprvé jsem to nějak dopředu nepobral z té knihy, že ta poznámka "Exkluzivita" znamená právě toto, takže po výstavbě pekárny jsem se docela divil. Zrovna tady by se hodil lokátor, který by Jindřichovi vysvětlil, proč nemůže mít obě budovy. Na to aby se dozvěděl, že kostel je potřeba opravovat v kostele a ne u potoka, ho opravdu nepotřebuje ani vidlák Jindra.

Takže nakonec to co se povedlo je vlastně jen aktivita soudnictví, kdy Jindra rozhoduje pár sporů místních vesničanů. A ten fakt, že přes všechny mé výtky nakonec z těch obnovených Přibyslavic máte fajn pocit. Upřímně nebýt toho faktu, že jsem pořád v nádherném KCD, tak by mé hodnocení bylo ještě o nějakých 20-30 % nižší...
+22
  • PC 75
Tak konečně hraju Kingdom Come: Deliverance a tohle je první dokončená část. Musím se přiznat, že jsem se na tohle DLC těšil asi nejvíc z celé hry (vím, jsem divnej), protože nabízí něco neotřelého, s čím se nesetkáte v každé hře.

DLC jsem spustil hned po dobytí Přibyslavic, tedy tak, jak by se to z logiky věci slušelo nejvíc. A první cca půhodina patřila opravdu k tomu nejlepšímu, co jsem ve hře zatím viděl. Dočištění vesnice, velkolepé plány, požehnání pána a jde se na věc. Prvních pár staveb jsem cítil takovéto radostné šimrání po těle, protože to bylo přesně to, co jsem si vysnil. Přišel jsem teda o všechny peníze, co jsem si od začátku syslil, ale bylo to na něco velkolepého. Horší bylo, že jsem potřeboval ještě jednou tolik, abych se dostal do zisku a v té chvíli se to všechno začalo kazit.

Grind na cca 15000 grošů ještě nebyl tak špatný, protože jsem konečně vyrazil na hledání pokladů podle těch různých map a plánů, což je příjemná část hry, horší byly různé bitky s lapky a Kumány, které jsem musel nejdřív krutě zprovodit ze světa a potom je zneuctít absolutním striptýzem do nočních košilí, protože ponožka k shnilému jablku a hned je o groš víc :)

Povedlo se mi za celé odpoledne sehnat tu částku a rozjel jsem konečně byznys v celé vesnici, ale už to nebyla zábava, přeci jen je dost divné, že je člověk nejdřív cca 400 grošů denně v mínusu, aby se pak jednou stavbou dostal do skoro tisícového plusu, pozvolnější tempo by bylo asi lepší. A to se nebavím o tom, že stavba úplně všeho má úplně stejný rozhovor, běh na místo, kde se opravdu oba s lokátorem Martinem ujistíme, že TADY se bude stavět a všechno potřebné je k dispozici a je to. To si opravdu nemohli dát tvůrci aspoň pár dní navíc a neudělat víc dialogů? Hrozně to shazuje celou tu velkolepost kolem.

Ale i ta velkolepost je na škodu, zaprvé jsem si definitivně rozbil ekonomiku ve hře, protože už si můžu koupit úplně všechno, co hra nabízí a kdyby to šlo, tak si v těch penězích na svojí rychtě plavu jako strýček Skrblík. Uvítal bych, kdyby se aspoň daly kupovat nějaké předměty za nesmyslné částky, co já vím, třeba italské obrazy za 100000, kter bych pak mohl dát na stěnu rychty, nebo třeba koupit koření z Asie, tehdy to stálo jak malý hrad.

DLC mělo obrovský potenciál a kdyby si s ním vývojáři pohráli víc, tak mohlo být klenotem celé hry. Bohužel je tam hodně nedotažeností a schematičností, které z něj dělají "jen" fajn prodloužení skvělé hry.

Pro: budování, zpočátku to působí velkolepě, má to svoje kouzlo, soudy jsou sranda

Proti: schematičnost, opakující se animace, rozbitá ekonomika hry, nevyužitý potenciál

+22
  • PC 50
Potenciál zábavných prvků budovatelské strategie uprostřed komplexního RPG zůstal bohužel nevyužit. Minimální možnost individualizace, žádné uspokojení z budování a celkově velmi lineární přístup tohoto DLC mě vůbec nepotěšil. Doufal jsem v podstatně větší vliv přídavku na samotnou hru. Jmenování Jindřicha rychtářem je pomalu největším dějovým předělem v celé hře, tak kam se poděly aktivity a questy, kvůli kterým by Přibyslavice stály za návštěvu víc, než ten nejposlednější klacíkov? Co z toho, že mi vesnice sama vydělává a že jsem oblíbený u místních? Oblíbený jsem i v lukrativnějších lokalitách a pokud jsem byl schopný sehnat horentní sumu na výstavbu, asi budu vědět i příště kam sáhnout. DLC jsem přitom nehrál po skončení hry, ale skutečně po bitvě v Přibyslavicích, tedy přesně tak, jak autoři doporučovali. Škoda, že tohle DLC nedostane DLC.

Pro: je to rozšíření původní hry

Proti: velmi povrchní rozšíření původní hry

+21
  • PS4 70
Ono dohromady není co vyprávět. Během Jindrova příběhu si můžete oddychnout přestavbou vesnice Přibyslavice (ke které se dostanete zhruba na konci první třetiny základní hry), nic víc, nic míň. Stanete se rychtářem a můžete zadávat výstavbu jednotlivých více či méně vydělečných a prodělečných staveb, od rychtářova stanu počínaje a konče luxusní hospůdkou či malovaným kostýlkem. K tomu Vám dopomáhá krásně ilustrovaná manažerská a účetní kniha. V průběhu výstavby lze rovněž rozsoudit zhruba desítku více zajímavých (sraní ve vesnici) či méně zajímavých sporů (kravka vs. vdavky), které mají spíše minoritní dopad na ekonomiku vesnice. Tak vemte do ruky rychtářskou bulu a dotáhněte to až k výstavbě Jindrovy malé katedrály. Je to rozhodně příjemné zpestření základní hry.

Silně doporučuji hrát toto DLC v průběhu základní hry, aby to mělo ten správní drive a Vy jste si tak mohli rozmyslet každou jednotlivou investici z důvodu nedostatku peněz.

Pro: Přehledná manažerská a účetní kniha, řešení sporů ve vesnici, mít vlastní radnici a v ní svůj manažerský stolek je vždycky cool.

Proti: Málo staveb, co lze postavit, krátká herní doba, pouze kosmetické dopady Vašeho rozhodování.

+20
  • PC 45
Zatímco dojmy ze samotného KC:D ve mně stále "rezonují" (tudíž stále žádný komentář), dojmy z FtA dorezonovaly. A nejsou příliš pozitivní. V první řadě zdůrazňuji, že přes nízké hodnocení koupě ve výsledku nelituji. Hrál jsem DLC v průběhu hlavní hry, takže Přibyslavice plnily příjemnou úlohu "základního tábora". Rozhodně se však nejedná o nějakou endgame záležitost, pro kterou by měl člověk důvod vracet se ke hře.

Na DLC je však ve výsledku špatně hodně věcí. Absence jakéhokoliv dodatečného děje trkne do očí jako první (a zamrzí). Nicméně nejhorší "vlastností" DLC je, že podtrhuje negativa původní hry, tj. zejména nefunkční ekonomiku. Na začátku budete skutečně pouze shánět peníze na budování vesnice. Vzledem k tomu, že samotná přibéhová linie nenabízí moc možností výdělku, budete grindovat. A to hodně. Osobně jsem vyvraždil všechny kumánské tábory, a v jednu chvíli jsem neměl loot ani kde prodávat. Opravdu nevím, jestli je pravé ořechové, když mě při hraní DLC potěší to, že narazím na náhodnou bitvu (= hodně kořisti).

V jednu chvíli se pak DLC přehoupne na opačnou stranu a nastane druhý extrém. Nemáte peníze? Hurá do Přibyslavic. Výdělek až 1200 denně není po tom všem pachtění nereálny. V určité fázi hry tak nemáte nouzi o nic, což je do jisté míry neduh už původní hry, avšak FtA ho dotahuje do extrému. Od určitého okamžiku je i díky tomuto DLC KC:D záležitost na míle vzdálená konceptu hardcore záležitosti, kde musíte jíst, spát, a vůbec udržovat se po všech stránkách. Škoda.

Pro: Rozšíření možností hry; hezké Přibyslavice

Proti: Absence děje; nedotažené do konce; zcela rozbíjí už tak nalomenou ekonomiku původní hry; jako endgame obsah pro ty, co mají hru dohranou, neobstojí

+16
  • PS4 70
Jindra je poslán do Přibyslavic, kde by mělo probíhat měření, ale usídlila se tam skupina lapků. Jako v základní hře se k tom můžete postavit různě a buď bojovat, podplácet a nebo využít výřečnosti. Samozřejmě je potřeba ještě zajistit dodávky surovin, ale pak už je to jen o stavění.

DLC jsem rozehrál až po dokončení hlavní dějové linky. Záleží na tom jak člověk hraje. Pokud už máte statisíce v měšci tak máte za chvilku odehráno. Já u sebe měl jen něco málo a musel jsem jít na tábory lapků a pak prodávat jejich výbavu. Zpočátku obchodník nemá moc peněz, ale když mu přihodíte něco k dobru tak je to lepší a lepší. První stavby jsou spíš prodělečné. Kostel a rychtu jsem si nechával na úplný závěr.

Některé stavby zruší možnost postavit něco jiného. Třeba musíte vybrat mezi pekařstvím nebo řezníkem. Do budov pak můžete pozvat postavy ze základní hry. Třeba Zrzka ke koním. Dává to nějaké peníze navíc.
Stavění jako takové moc člověk neovlivní. Řeknete chci stavět to a to, dojdete na místo, zkontroluje se jestli máte všechno a staví se. Hra napíše sice za pár dní, ale na obsah truhly to nemá vliv.

Kromě stavění jsou tu ještě soudy, které musí Jindra jako rychtář řešit. Každopádně spokojenost lidí se mi podařilo udržet takže velký vliv asi nemají. Ale určitě pobaví a hodí se aby Jindra řešil problém obyvatel. Jinak další obsah DLC nepřidá. Zůstávají další vedlejší aktivity jako v základní hře. Můžete lovit, hrát ve vlastní hospodě kostky, nebo popíjet vlastní pivo.

Pro: prodloužení hry, výdělek v truhle, vlastní dům se zahrádkou a alchymistickým stolem

Proti: chtělo by to víc staveb

+15 +16 −1