Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Hamster: Tam som nenarážal na to, či to sú strategické hry, ale že v základe sa môžeš naučiť pravidlá rýchlo u oboch, ale ich strategickosť a komplexnosť je pritom úplne inde. Ako si sám povedal, človeče nie je strategická hra, zatiaľ čo šach je. Čiže moja pointa je v tom, že to, že človek sa naučí jazdiť panákom po mape a zaberať bane a stavať si budovy a jednotky, ešte neznamená, že to vie naozaj hrať, čiže tá hra vyžaduje viac než len vedieť v šachu, ktorá figúrka sa ako môže pohybovať.
Jab: Pokud spolu takhle nesouhlasíme (a víme, jak jsme oba tvrdohlaví), tak ti snad musí být jasné, jak je to bezpředmětné. Své nejoblíbenější potenciální příklady navíc vytáhnout stejně nemůžu, protože od paradoxu jsi nehrál nic a třeba s nějakou civkou v ruce se mi tuhle hru hrát nechce, páč kdybych chtěl a zasnažil se, tak jí rozsekám taky a nevím, jak by jsme to stejně soudili. Jako konceptuálně podobné hry, kde je imo strategie o něco hlubší (tohle slovo se mi možná i líbí víc), mě napadly Total Wary, ale to by dopadlo tak, že já povim, že v bitvě se řeší morálka a flankování, ty na to vytáhneš třeba iniciativu, já se rozkecám o vzájemných vlivech výzbrojí, ty to zkontruješ výčtem spešl schopností a zůstanem časem stejně na patu, páč váhu těch argumentů nerozsoudí nikdo.

S tou civkou v devíti může být. Já se přiznám, že jsem v té době ještě anglicky neuměl skoro nic, takže jsem v tom dlouho tápal jak myš.

lj: Já teď tedy nevím, jestli člověče nezlob se je zrovna strategická hra (1.hoď kostkou, 2.posuň, 3.profit), ale pro mě to je jako bys porovnával homam s worms - Já ani jedno hrát v singlu stejně nechci. Navíc pro šachy ani pro čns nikdo neargumentuje ve stylu, že skutečná schopnost tu hru hrát se ukáže pouze v případě, že jsi schopný vyhrát nějaké spešl challenge rozestavení figur ve stylu náročné mise.

To je právě důvod, proč mi vadí když to zjednodušeně celé šoupeš do jednoho šuplíčku "obtížnost" bez ohledu na to, z čeho pramení.
Hamster: Tak ale evidentne náročnosť ide práve so strategickým žánrom ruka v ruke. To, že má šach rovnako jednoduché pravidlá ako človeče nezlob se, tiež neznamená, že sú rovnako strategicky náročné. :)
Hamster: A tak to nevzdávej. Můžeme si ještě porovnat, kdo má větší... strategii. :) Tzn. vyjmenovat složky HoMaM a jiné strategické hry, které onu celkovou "strategičnost" ovlivňují.
Já ti neberu, že ti jiné hry v tomto žánru mohou sednout lépe totiž. Ale že ti sednou lépe páč HoMaM je vlastně jednoduchý (konceptem atp.), tak to bych si tedy rád ověřil. :)

P.S. K civce jsem se dostal v devíti a naprosto jsem neměl problém jí dohrát hned napoprvé. Ale to jen tak mimochodem - když už tenhle faktor tedy necháváme být.
Ok, hele k otázce obtížnosti se už znovu vracet fakt nehodlám, protože se ani není vracet k čemu. Jasněji vyjádřit, že o ní nemluvím, už podle mě nemůže být nezbýtné.

(nakonec jsem nechal jen první odstavec...)
Hamster: Netvrdím predsa, že kamarátka je idiot, ale logicky inteligentý človek sa dokáže naučiť aj komplexný systém hry a nebude to považovať za až tak náročné, pričom to neznamená, že tá hra je easy. To, že hra má jasne definované a dobre pochopiteľné pravidlá hru nerobí jednoduchou. Predsalen tu platí easy to learn, harder to master.
A netvrdím ani, že človek musí byť progamer, ale proste v tom nízkom veku alebo keď to poriadne nepozná jednoducho nie je schopný tú hru "hrať poriadne" nehovoriac o nejakom dohraní kampaní. :)
lj: Jasně že dítě může při dávce trpělivosti začít hrát civku, ale sám si pomatuji, že mi někdy v těch osmi letech trvalo přes půl roku, než jsem ji poprvé dohrál na nejlehčí obtížnost, protože když se přede mnou poprvé rozblikal settler, tak jsem prostě nechápal která bije. Bratr, ačkoliv mu to tedy bylo vysvětleno, tak ten homam hrál ještě v nižším věku sám třeba po týdnu, ačkoliv přiznávám, že při tom nestál na jedné ruce, zatímco za pomoci určitého setu skillů neházel své jednotky k "mule". Člověk přece nemusí být málem progamer, aby se počítalo, že je schopen tu hru hrát. Já fakt nerozumím co je na tom rozdílu nezřejmého.

Ne, kamarádka nemusí hrát malou mapu proti jednomu soupeřovi na druhou obtížnost, aby se to pro ní "nějak zvládnout dalo", protože kamarádka shodou okolností není idiot. Co je tak důležitého na tom, aby ta hra byla viděná jako buhví co vypečeného?
Ak si kamarádka zahrá jednu small mapu proti jednému súperovi na druhej obtiažnosti, tak sa to nejak zvládnuť dá, tam nepotrebuje vedieť žiadne finty, triky či poznať slabiny určitých frakcii, vedieť sa správne rozhodnúť, či si radšej postaví tamtú alebo tú budovu, lebo jedno ju môže dosť spomaliť, prípadne kam vyšle hrdinu, koľko si kúpi ďalších etc... možno je easy "zahrať si to", ale určite nie je easy vedieť to hrať. :)

btw: moja sestra tiež od nejakých 10 rokov hráva HOMAM III s prestávkami tých cca 9 rokov, čo tiež neznamená, že jej to ide dobre, že to vie poriadne alebo, že pozná celý koncept a obsah. Však predsa aj decku človek môže zapnúť Civ, Hearts of Iron a podobne a to decko to môže chvíľu "hrať" a aj v tom čosi chápať, no na komplexnosti to tej hre nič neuberie. :)
Hamster: Ok. Můj názor je takový, že HoMaM nabízí strategické vyžití dost a dost. Nicméně (zejména v singlu) neumí být důstojným protihráčem i když má zřetelnou převahu. I když zase co si budu stěžovat. Na obtížnost Impossible jsem byl rád, že bez peněz a surovin přežiju až do té doby, kdy dám konečně dohromady nějakou armádu.
HoMaM trpí svým stereotypem (jak již bylo řečeno) a Civka to taky není (byť podle mého nejde o nic méně komplexní strategii).
Taky bych ale nesouhlasil, že svižně odsýpá. Zejména v kampani, kde se člověk často snaží povýšit si hrdiny na max. úroveň, než jde dál. To je pak zdlouhavé. Vlastně každá velká mapa je zdlouhavá jakmile víš, že máš vítězství v kapse. Což je právě ten největší problém celého konceptu.
Já se v tomhle držím trochu zpátky, protože bych se neodvážil srovnávat různé typy TBS, jakožto klony Civ, Steel Panthers nebo Kings of Bounty (HoMaM), ale minimálně z té sorty fantasy TBS mi přijde třetí díl HoMaM jako nejzábavnější i z hlediska nejrychleji hraného single, oproti takovým Age of Wonders, Disciples či dalších dílů Heroes, tady hra opravdu svižně odsejpá.
O komplexnosti tu mluvím od začátku, jen jsem do té doby to slovo nemusel výslovně použít. Pokud napíšu, že mě homam v singlu "po strategické stránce neuspokojuje", tak tím snad nemluvím o obtížnosti, páč to bych rovnou napsal "hra je snadná" a nekuchtil bych takhle patetické formulace.

Je výborné, že řešíme hru co neznáš, ale to ti jí mám jako popisovat, když jí přinejmenším můžeš aspoň hodit do googlu? A real-time tedy není. Odpauzovaný čas sice běží na oko v reálném čase, ale děje se tak odtikáváním po hodinách, které jsou v rámci systému hry v podstatě tahy.

A nepokoušej se mě vehrát do toho, že ti tu odkývnu civku, nebo MoO a ty mi začneš vyjmenovávat v čem ta hra není komplexní, páč tady o nějaké absolutní hodnoty nejde (a že bych vymakanější MoO2 bral...). Přesto si ale takové hry dám v singlu raději, protože mi nabízejí více prostoru, než homam.
A ježiš co tam asi bude za komplikovanost. Tabulky, povyšování, statistiky? Tohle má i HoMaM. Místo komplikovanosti tedy myslíš komplexnost (k níž si to přehodil, podotýkám, až v předposledním příspěvku)? Tzn. na hraní Hearts of Iron se toho musíš poměrně hodně učit, starat se o spoustu věcí atp.?
Jako HoMaM je super. Ale je taky fakt, že neustále se to hrát nedá, páč prostě většina her má cca podobný průběh. A jakmile má člověk zřetelnou převahu, tak se z toho může stát i celkem nuda (trvá pak dlouho, než člověk dobude ještě třebas deset posledních měst).
Kampaně jsou ale občas, jak to jen jde, jiné. Cíle jsou jiné a možnosti jinak nastavené. Rovněž mě ale neláká hrát takovou mapu třebas tři, čtyři dny, než jí pokořím.
Tos tak nějak celkově myslel. Nebo tam máš ještě něco, co bys tomu svému Hearts of Iron přisoudil k dobru? ;-P

P.S. Není to náhodou ke všemu real-time, že ne? Páč to mi pak jako příklad komplexní strategie dej prosím něco jiného - ideálně na kola. Namátkou, já nevím, Galactic Civilizations 2, Master of Orion 2, Civilizace, hmm, IV nebo tak.
Jab: Ty ale nerozumíš, že já nemluvím o komplikovanosti. Dohrát těžkou mapu v Red Alertu bude taky zapeklité, ale já bych s tím ztrácet čas ochotný dnes už asi nebyl.

Hearts of Iron není nezbytně obtížné, jen by ti to dítě ani nebylo ochotno hrát. Důvody ale vypisovat nebudu, páč je jen tvoje ztráta, pokud už je sám neznáš.
Hamster: Nejsi náhodou dneska po těch čarodkách kapánek zpomalený? Stěžuješ si na málo komplikovaný homam jakožto strategii a já ti píši, v čem komplikovaný je a kde se to prokazuje (u obtížných map).

P.S. Hearts of Iron neznám. Pokud nemá na minimální (very easy bo tak) nastavení obtížnost pro osmileté děti, pak to nevidím jako nutně výhodu
pvt: Že jsem to přehnal si nemyslím, protože říkám že to hrajou (jako že fakt), ne že švihají triky v nějakých masochistických datadiskových misích. Mého mladšího bratra jsem trojku naučil když mu bylo snad nějakých šest let a ačkoliv samozřejmě na adekvátně nízkou obtížnost, sám bez pomoci dokázal hrát nějaké random mapy a bavilo ho to. Kdybych se mu tehdy pokoušel vecpat nějakou komplexnější hru, pošle mě do háje do pěti minut.

To máš jak u šachů (ne tedy, že bych homam stavěl na stejnou úroveň :-)). Dokáže to hrát i dítě, ale jak vypadá strop té hry víme. Já si s někým šachy vždy rád zahraji, ale stejně jako u homamu, hrát to v singlu proti nějaké AI by u mě moc hit nebyl...
Hamster: Jab nemluvil toliko o obtížnosti, jako o tom, kolik věcí by měl člověk brát při hraní v potaz, aby to k něčemu vedlo. Ona ta hra není až tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát, naopak, čím déle ji člověk hraje, tím více zjištuje, jaký důmyslně propracovaný systém má. A s tím 8 letým dítětem si to trošku přehnal, to by se v pokročilejší fázi hry ani neuprdlo ;)
To je od tebe hezké, ale nerozumím proč do toho pořád taháš obtížnost.
Já jen že ti i u sebesložitější strategie udělám mapu, kterou dohraje i osmileté dítě.
Hamster: Rámcově existuje určitý set skillů (tak 11 + cca 5 dalších podle mapy), které jsou nejlepší - ale to se musíš naučit. Rovněž se tak musíš naučit, že je občas fajn tepat nepřítele s magickým hrdinou a rychlou jednotkou (taktika udeř a uteč). Obdobně bys měl mít na obtížnějších mapách jasný plán, co a kdy stavět a kde na to vezmeš.
Či umět kombinovat jednotky (z různých hradů) podle souboje. Rovněž tak tomu uzpůsobit volbu skillů (vzít/nevzít si leadership).
I banální rozhodnutí o počtu (hlavních) hrdinů je důležité. Právě kampaně v datadiscích prostě s jedním neuděláš.
Rovněž může člověk využívat určitých triků. Hrdina má další kolo počet pohybových bodů v závislosti na rychlosti své nejpomalejší jednotky. Jinak řečeno hoď všechny své jednotky až na tu nejrychlejší na konci tahu do hradu nebo "mule" (tzn. jinému hrdinovi, který se táhne za tím hlavním a označuje doly atp.) a v dalším kole máš o poměrně značné množství pohybu navíc.
Celý ten plán stavby, skillů, zvolených jednotek, správného zabírání území (dolů, měst...), dobře zvládnutých soubojů, kouzel atp. je nezměrně složitý a malá chyba často rozhoduje o neúspěchu.
Pokud se to ale naučíš, tak právě zvládneš i zdánlivě "neřešitelné" mapy.
Jab: Může být, ale tohle není ani tak o obtížnosti kampaní. I v nejprimitivnějším shoot 'em upu uděláš těžký level.
Pak v kampaních datadisku existují mapy, které prostě člověk napoprvé nedohraje (pokud neví, jak vypadá mapa a co má dělat).
Kolikrát chybí i skilly, které se jinak moc neberou. Namátkou jsou tam třeba mapy bez studní na doplnění mapy a jestliše člověk nemá intelligence, tak je v háji (dokonce i s Town Portal, páč těch měst je tam málo a jde prostě o jednu klikatějící se cestu. Ale tenhle příklad už je něco jiného. Jde trochu o blbost hry...

P.S. Tím chci říci, že nejde o nějakou oddechovku. Nebo strategii jednoduchou na naučení.
lj: Za ty roky co jsem to hrál už to desítky hodin budou, ale jak říkám - hlavně mulťák.

A co se týče té stratégovitosti a nutnosti trpělivosti - Hele mám kamarádku, co nikdy žádné PC hry nehrála, na šachy by asi ani nesáhla, ale stejně občas přijde z práce, otevře si noťas a pustí si právě homam III (což je pravděpodobně jediná hra, co tam má), protože když na to někdy před dvěma lety narazila, tak se jí to prostě zalíbilo. Já se nesnažim shazovat zábavnost té hry, ale její komplikovanost tohle imo docela vystihuje. Spousta herních elementů na mapě zní třeba hezky, ale nezapomeň že sbíráš kamínky a +1 meče. Tuhle hru bez obtíží hrajou osmileté děti. Když chci strategii, dám si třeba Hearts of Iron, tohle je ale oddychovka.
Hamster: No mňa zas práve MoO nikdy nechytil a Civ som hral len prvý, takže to nechcem porovnávať s HOMAM 3. Každopádne si myslím, že proti stereotypu dosť funguje aj fakt, že HOMAM 3 sú 3 hry v jednom - taktické boje, budovanie hradov a mikromanažment ako taký a pohyb po svete (mape). Nehovor mi, že si nenahral desiatky hodín. :)

U mňa je to práve tiež tak, ako píše PvT. Aktívne som hral cca 4 roky WoWko a ani pri ňom som nestrávil dokopy toľko času ako pri HOMAM III. Už len pre ten fakt, že väčšinou ani v kampaniach nie je iba jediný spôsob ako vyhrať a samotný herný model v kombinácii s 8 hradmi a xy hernými elementami na mape, z toho robí niečo, čo stratéga predsa nudiť len tak nemôže. :) Preto som aj spomínal tých nestratégov. Nestratég asi nebude mať toľko trpezlivosti, čo sa týka stráveného času nad jednou mapou. Na druhej strane o chytľavosti a dĺžke hrania svedčí aj to známe heslo "ešte jeden ťa a idem spať". :)
Mě teda tahle hra baví stále stejně už 8 let, co ji mám nainstalovanou. Jediná chyba je ta, že když hrajeme ve více lidech, nebaví nás čekat, ale to je vzhledem k žánru hry pochopitelné :) A singl byl opravdu propracovaný. Ten z HoMaM V mu nesahá ani po kotníky bohužel.
U mě se dostavil slabší pocit obehranosti cca po 11ti letech od vzniku, což, si myslím, je na jednu hru až až. O kolika dalších titulech bych tohle mohl říct, asi jich bude jen pár. Čili, koho HoMaM chytli už na začátku, nezbaví se jich hodně dlouho a koho to moc neoslovilo, jen ztěžka tomu přijde na chut po dlouhých letech.

btw. a zrovna tahle hra má jeden z nejzábavnějších Single player, jaké vůbec znám.
Jako zas až tak veľa času to ani být nemuselo, protože zas tak komplexní ta hra není. Chvíli jsem to v singlu hrál, ale jak říkam, omrzelo to rychle (možná tak po dvou kampaních).

Pokud nepočítáš takovéhle hry (EU, SP...), tak to je problém, páč to je právě ta sorta strategií, kterou si v singlu dám mnohem raději. :) A i z těch přístupnějších her tu toho je víc. Máš tu civky, MoO + klony, atp. + řadu strategií, na které si člověk v takovéhle chvíli ani nevzpomene (po chvíli šrábání hlavy se mi vybavil jen Spellcross, ale víš co myslím).
Hamster: Ak nerátam hry ako Panzer General, Steel Panthers a Europa Universalis, tak ma až tak veľa stratégii, ktoré by boli taktickejšie nenapadá, resp. áno vždy sa nájdu nejaké konkrétne tituly, ale je oveľa viac arkádovejších stratégii než tých "viac hardcore" oproti Homamu. Ak si poznal stats naspamäť, tak si pri tom hraní asi strávil veľa času, viac než len občasný hot seat. a tým som myslel stratégitovistoť/nestratégovitosť. Hráč čo takú hru zapne len, aby si zahral niečo na jednom pc s priateľmi a občas hrám nejaké AoE či C&C, alebo hráč čo stratégie hráva pravidelne a dlhodobo. :)
lj: Tak teď úplně nevím, odkaď pokaď bereš nestratégovitost, ale homamy mě v singlu nikdy moc nebraly právě proto, že mě svými možnostmi po strategické stránce neuspokojovaly (a nahráno mám různých dílů série dost (hlavně II a III), takže sotva tam jde o něco, co jsem neprokoukl, nebo tak. V trojce jsem dřív znal staty téměř zpaměti.). V rámci strategií mi právě že vždy přišlo, že homam je v uvozovkách mezi "arkádovitějšími" hrami (ačkoliv do tohohle srovnání naprosto nepočítám většinu mainstreamových RTS, kde jde o dost něco jiného než o strategizování).
Aoshi: Jasné, že nie, ale predsa je to ťahová stratégia = pomalšia hra a dal tomu 90%, čiže asi sa pri tom bavil.

Hamster: Pre nestratégov možno, ja a mnohí iní ľudia si dokázali užiť aj singleplayer. Navyše kým spoznáš všetky hrady a viacero máp a nejaké tie finty, tak aj mimo kampane toho nahráš celkom dosť, než sa nejaký stereotyp dostaví + aj tá sranda pri hot seate môže byť na dlhú dobu, ak to nie je jednorázová akcia.
Hamster: Není pravda, já se u singlu bavím i teď. On to je stereotyp, ale prapodivně zábavný a slušně variabilní=)
Co si budem povídat, ta hra docela rychle stereotypní je. Zvláště v singlu. Tohle vždy byla jen taková hotseat sranda s pivem.
Co já si vzpomínám, tak se HoMaM 3 líbil, ale klidně dostával i
"jen" 8/10 atp (páč to byl jen lehce předělaný díl minulý). Nicméně šlo o civilizovanější dobu (v rámci herní žurnalistiky), kdy na hodnocení 9/10 dosáhla jedna hra ze sta a ne jedna z pěti.
Fallout si tak odnesl 9/10 - pokud měl štěstí. Další díl pak jen 8/10 třebas (recenzenti si všimli, že byl šit horkou jehlou), to samé Starcraft atp.
Ako toto je moc, ale dať HOMAM 3 do mínusov stereotyp? Akože hra ti vydrží trebárs len 500 hodín? Are you fucking kidding me? :D

A čo sa týka doby svojho vzniku, bola i vtedy ospevovaná, z tej hry sa stal instant classic. Pamätám si na všetky dobové recenzie a to nadšenie recezentov, mladých i starých hráčov. Žiaden zabudnutý klenot ani "pomaly dozrievajúce víno" to nie je.
Hydr0gen: Lidem toho hlava nebere hodně ;) Samozřejmě máš pravdu, díky za korekci.
Jab: Ovšemže ano, je to tady populární disciplína.

Má lehká trollba chtěla jen zjistit, zda ta nechuť byla rázu:
1) OMFG laserpal! Hrůza! Scifi! Musím se jít omýt kyselinou!
2) Bože, ta scifi složka je tak prasácky udělaná, chce se mi z toho brečet.

U Saye jeden nikdy neví.
Mne napr. v M&M tiež najprv vadili tie sci-fi prvky, resp. neboli tam žiadne náznaky a ono to prišlo zrazu, na samotný lore a príbehové pozadie toho som si zvykol a v podstate mi to nevadilo, čo mi len vadilo boli tie spomínané pušky a to ako ma hra tlačila do toho, aby som také čosi musel používať. Keby to bolo len blablabla stará civilizácia s Cosmic Forge, blablabla stopy po nich, tak ok, ale to, že tak si vezmi laserovky a hurá na robotov bola tak trochu moc o na držku.
Bodkin: Meleš o věcech, o kterých víš houby. V Arcanu spojení sci-fi a fantasy fungovalo. V M&M hrách to bylo vždy jako pěst na oko. Najednou tvůj rek vzal do ruky laserovou pušku či pistoli (žádná jiná sci-fi výbava tam podotýkám nebyla) a šel mlátit roboty do povětšinou naprosto odporně udělaného hi-tech dungeonu. Jinak řečeno byla to vždy tragedie. Když se koukneš třebas na ten seznam jednotek z Forge, tak jsou většinou původně z jiných hradů. Ten vnitřek Forge i ty jednotky je navíc vrchol odpornosti.
Tím neříkám, že by Conflux taky nebyl tragedie (město uvnitř hezké, ale jednotky jsou tragické), ale stále o stupínek lepší než tohle.
Je mi jasné proč dostáváme stále elfy, trpaslíky, draky a podobné věci. My je chceme a nic jiného nezkousneme.

Největší nepřátelé hráčů jsou hráči sami.
Tu sci-fi část v M&M 7 jsem považoval za největší tah vedle . Jinak by u mě měl 100%.
Je to tak, SCI-FI proste do sveta M&M patri (Enroth, Erathia apod. jsou tusim simulace zivota na nejake kosmicke lodi), nicmene v momentu vydani Armageddon`s blade bylo na podobny tah moc brzo. Po vic nez 10 letech, kdy se HOMM3 jakozto nejlepsi dil serie porad hraje, bysme ale Forge uvitali vsichni. Prostor pro jeho implementaci byl IMHO v dobe vydani srackoidniho a 3DO protlaceneho Heroes Chronicles, tehdy by se pridani Forge uz urcite nikdo nebranil. Je skoda, ze se zaloha uz skoro hotoveho Forge nepustila do sveta a bud se ztratila, nebo buhvikde, dalo by to prostor ruznym modarum apod.